Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose passform/størrelse


Anbefalte innlegg

Har en helsport Alta pose komfort ned til -5.

føler denne blir kald.  Frøs faktisk i helgen da natt temperaturen var nede i +10 grader og litt vind.  Kjenner det spesielt på knær og ben. Mens resten av kroppen var normal temp. 

så jeg tenker den er for liten i bredde for meg.  Finnes det noe mål for den perfekte passform ut i fra kroppsmål?

når jeg ligger i posen når jeg presset ut benene så har jeg ca 15cm mellom knærne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres rart ut at du skulle fryse i +10, og så lenge bena ikke presser mot posen, så skal ikke passformen ha noe å si.

De to mest nærliggende forklaringene for meg er for dårlig underlag, eller vind. Komforttemperaturen forutsetter ly mot vind, og god isolasjon mot bakken. Husk at soveposeisolasjonen du ligger på er tilnærmet ubrukelig. Den trykkes helt flat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maken pose kjøpt i 2008 og brukt mye.
Jeg ble småfrossen i den når tempen nærmet seg +5 når jeg lå på foamunderlag.
Har ikke merket noe til det ned mot 0 grader etter at jeg kjøpte ett Exped SynMat.
Og jeg er litt frossen av meg egentlig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper da at det er posen som er for trang ved benene.  Presser sikkert de mot posen om natten.

har xped downmat 9lw så underlaget er godt. Brukte også amok draumr. Og lå greit over bakkenivå.   

 

Får prøve en ekspanjons del på posen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RElling skrev:

Tipper da at det er posen som er for trang ved benene.  Presser sikkert de mot posen om natten.

har xped downmat 9lw så underlaget er godt. Brukte også amok draumr. Og lå greit over bakkenivå.   

 

Får prøve en ekspanjons del på posen. 

Da har du ihvertfall underlaget i orden, men det er klart at hengekøye og telt er ikke helt sammenlignbart. Særlig ved vind vil du være mye mer utsatt i ei hengekøye 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låg i sovepose til 350kr i helgen med komfortemp på 4 grader og var varm i kun boxeren. Ca 10 grader om natten. Men det var i telt da.

Endret av JGH
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha spurt; er posen gammel og har blitt oppbevart i komprimert form over lang tid? Komprimering er ikke gunstig for fyllmaterialet og bør kun brukes under transport.

 

Alta finnes også i wide utgave med bedre bredde både på overkropp og ved beina. Har selv en Alta Long som jeg har sovet komfortabelt i ned mot null grader i boxer og t-skjorte, på type "bamse" skumunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.