Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Nydelig tur i Åmli traktene i Austheiene

Dette var min første tur i Aust Agder Turistforening sitt område i Austheiene, nærmere bestemt rundt Skarsvassbu i Åmli. Kjøreturen for å komme dit er i seg selv verdt en tur da Setesdalen leverer i all sin prakt på denne tiden av året. Med litt tåkeregn i luften ble også alle lukter forsterket på vei opp og gav en ekstra dimensjon til turen. Stien frem til Skarsvassbu er veldig godt merket og man har vært flinke med å legge klopper på myrete områder, bra jobba AAT!

Vel fremme ved Skarsvassbu legger jeg meg ikke inn på hytta men setter opp camp litt bortenfor. Planen var å sove under åpen himmel, så jeg satte opp teltet som en nødløsning i tilfelle det begynte å regne. Og jo da, regnet kom kl. 0030 og jeg måtte flytte meg inn der. Neste gang tar jeg tarpen med heller i skogsområde som dette….

Her er link til AAT hytta Skarsvassbu på UT.no – besøk Austheiene du også, det anbefales på det sterkeste!! 

Flott plass fra gamle dager

DSC01275.jpg?resize=768,512

DSC01281.jpg?resize=768,512

DSC01283.jpg?resize=768,512

DSC01285.jpg?resize=768,512

DSC01293.jpg?resize=768,512

DSC01295.jpg?resize=768,512

DSC01300.jpg?resize=768,512

DSC01302.jpg?resize=768,512

DSC01322.jpg?resize=768,512

DSC01320.jpg?resize=768,512

DSC01328.jpg?resize=768,512

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et flott område, og fine bilder!

Bare noen ord om de steinrekkene som er avbildet på bilde nr 7 ovenfra. Dette er et burdled, ofte kalt "brule", og er mest kjent fra Sørlandet. Når det ble inngått giftemål med en fra nabodalen, så gikk brudefølget over fjellet. Da la de ned steiner i "brudled", alt etter hvor mange som var i følget. Det er overmåte viktig at ikke folk bygger videre på, eller endrer, disse kulturminnene. Dette med vardebygging er blitt en mare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Et flott område, og fine bilder!

Bare noen ord om de steinrekkene som er avbildet på bilde nr 7 ovenfra. Dette er et burdled, ofte kalt "brule", og er mest kjent fra Sørlandet. Når det ble inngått giftemål med en fra nabodalen, så gikk brudefølget over fjellet. Da la de ned steiner i "brudled", alt etter hvor mange som var i følget. Det er overmåte viktig at ikke folk bygger videre på, eller endrer, disse kulturminnene. Dette med vardebygging er blitt en mare.

Godt poeng, men det står et skilt med plakat over hva dette er rett ved siden av så sjansen for at folk legger på steiner da er veldig liten slik jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.