Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer rundt kuppeltelt?


tshansen

Anbefalte innlegg

Hallaien godtfolk :-)

Jeg har siste tiden kikket på kuppeltelt, da jeg har tunneltelt fra før (fjellheimen camp 3) Jeg er veldig fornøyd med dette teltet, men det har sine begrensninger som de fleste har erfart. Å med langt flere fjellturer over tregrensen melder behovet seg for kuppeltelt.

Jeg kikket lenge på Helsport Reinsfjell Pro, siden jeg er så fornøyd og godt vant med Helsport. Men så har jeg jo vært så dum å søke litt rundt, å jeg ser exped Orion Extreme 3, samt det dome teltet til Fjellräven er ganske imponerende.

Er det noen som kan komme med noen gode pointers? Pris og vekt er ikke det som avgjør hvilket jeg faller på for å si det slik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Hehe, jeg har tenkt litt på det samme, men enn så lenge klarer jeg meg med tunell.

Og jeg synes selv Reinsfjell Pro, Abisko/keb dome og Orion Exteme ser ut som de beste alternativene. Holder selv en knapp på fjellreven, de er så jækla fine :)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har Orion Extreme 3 som "familietelt".
Men innvendig takhøyde på 130cm og 2 store fortelt så er det vel få om noen andre telt i samme klasse som gir så mye komfort 🙂
Hadde vært mitt førstevalg om 3 mans kuppel skulle handles inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke begrensninger er det med et tunneltelt på fjellet?

Kuppel og tunnel har sine fordeler og ulemper, men begge fungerer helt fint på fjellet.

Kuppel kan gi litt mindre støy og tåle mer om vinden forandrer retning, men tunell takler vind godt. Kommer også helt an på type kuppeltelt.

Kuppel kan være greiere å sette opp om det er lite å feste plugger i. Men der det er vanskelig å få ned plugger er det muligens mest "instagramteltplasser" uansett.

Tunell har ofte bedre plass i fortelt enn kuppel, og med camp versjon... 

Liker kuppel selv, og er mange å velge mellom etter smak og behag, alt etter hvilken farge du ønsker, om du vil ha to innganger, størrelse på fortelt, osv. Orion Extreme har jo luksuriøs takhøyde om vekt ikke spiller noen rolle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest begrensninger i forhold til bardunering. Ikke umulig jeg generer "problemer" for å tilfredstille kjøpelysten, men når jeg meg rundt på tur, er det sjeldent jeg ser tunnel telt. Det virker som alle foretrekker kuppel telt.

Ser også på det som en soleklar fordel når jeg skal ha med fruen og småen på tur. Da blir det litt lettere med to innganger og større høyde i innerteltet.

Så lenge vi holder oss under 3,5 til 4 kilo ser jeg ikke på vekt som noe problem. Teltet er oftere med i bil og på motorsykkel enn det blir bært i sekken, har hengekøye også til soloturer. Selv om jeg syns dette er mer heft enn morro når man beveger seg over tregrensen 😇

 

Syns også fjellreven teltet ser bra ut, men det er hakket mindre hyggelig pris på. Med dagens rabatter og diverse kjeder som fører både Helsport og Exped, er det godt mulig å få disse teltene for ca 6000,- muligens enda billigere om man venter på riktige tilbud. Fjellreven teltet derimot snakker vi 10.000,- å muligheten for å få det på tilbud er langt dårligere. Å til den prisen må jeg si at det faller litt ned på akutellt listen. Selv om det virker som det beste vinterteltet av de tre.

Dæven er det rart man blir "utstyrsforvirra" da 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som liker selvstående telt veldig godt, helst inkludert inngangene. Når har jeg ikke prøvd de andre to, men kunne tenke meg å prøve Reinsfjell SL 2, bare for å sammenligne; men Dome 2 er i hvert fall helt fantastisk. Ventileringen og materialene med mer når det kommer til løsninger er det ikke til å kimte av. Teltene har mange, virkelig gode løsninger som gjenspeiler at når Fjällräven gikk gjennom teltene og laget nye rekker (Abisko og Keb) så var det gjennomtenkt og rafinert design fra forrige versjoner.

Orion ser spennede ut, men egentlig mest pga takhøyden. Jeg liker bedre asymmetriske dører og mulighet for ventilasjon med myggnetting osv. 

Av og til finner man snasne tilbud på f.eks Finn, så kan være du er heldig. :)

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, tshansen said:

Syns også fjellreven teltet ser bra ut, men det er hakket mindre hyggelig pris på. Med dagens rabatter og diverse kjeder som fører både Helsport og Exped, er det godt mulig å få disse teltene for ca 6000,- muligens enda billigere om man venter på riktige tilbud. Fjellreven teltet derimot snakker vi 10.000,- å muligheten for å få det på tilbud er langt dårligere. Å til den prisen må jeg si at det faller litt ned på akutellt listen. Selv om det virker som det beste vinterteltet av de tre.

Dæven er det rart man blir "utstyrsforvirra" da 

Gå for Exped du. Største ulempen med Exped kontra Reinsfjell er den ekstra vekten. Fjellreven-teltet er en annen type konstruksjon igjen som kan sammenlignes med Hilleberg Staika/Allak. Du får en enorm takhøyde og svært gode fortelt(til kuppeltelt å være) i Orion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Som familitelt har jeg Marmot vapor 4p. Gigantisk, 4,4 kg, over 1,3 meter innvendig høyde, og koster alt fra 2500-7500kr alt etter tilbud. Jeg betalte 3500 kr på magasinet. Samme telt som Marmot tungsten, men med innertelt i hel duk (dører i duk og myggnetting).

Bra telt, men en klasse under disse andre dyrere sakene.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har ligget på snaufjellet i flere tunneltelt, uten at vind og drittvær har skapt noen større problemer. Jeg har bare hatt tunneltelt hvor avstanden mellom buene ikke er særlig større enn én meter - mindre strekk, mindre blafring i duken og mindre sagging (særlig i vått vær).

Jeg vurderer også Fjellsport Reinsfjell Pro/Superlight og Exped Orion Extreme/UL. Først og fremst setter jeg pris på at teltene er selvstående. To åpninger og fritt utsyn begge veier liker jeg også godt. Manglende myggnetting i ventilene er den eneste ulempen med Orion som jeg synes trekker ned. At dørene på Orion ikke er asymmetriske kan jeg leve med. Reinsfjell Pro er høyt nok, men kunne gjerne vært 10 cm høyere. Vanskelig valg :unsure: 

Jeg er ganske teltforvirret selv etter at mitt kjøp av Dovrefjell tunneltelt gikk i dass. Så for meg tunneltelt som basetelt og Reinsfjell Superlight som 3-sesongs vandretelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har myggnetting i ventilene så mye å si? Sist gang jeg var å campet nå var i nærheten av Dalen. Å på mitt fjellheimen camp 3 (tunnel) var forteltet smikk fult i mygg. De kryper inn under duken, selv om det er myggnetting i lufteventilene? 

Personlig liker jeg løsningen Helsport har valgt, men jeg har jo særdeles lite erfaring med andre merker. Jeg ser jo de fleste teltene i dag kommer med kombinerte dører av myggnetting/stoff til innerteltet (noe som er helt gull) 

Ja selvstående telt er liksom det som triggar meg også mest. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slått opp teltet og må flytte meg x antall ganger pga at det er sjanseløst å få ned pluggene. for mye stein osv. Har tråkket skjev noen av de røde pluggene til Helsport i raseri dessverre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, tshansen skrev:

Ja selvstående telt er liksom det som triggar meg også mest. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slått opp teltet og må flytte meg x antall ganger pga at det er sjanseløst å få ned pluggene. for mye stein osv. Har tråkket skjev noen av de røde pluggene til Helsport i raseri dessverre. 

Høres velkjent ut det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, tshansen said:

Men har myggnetting i ventilene så mye å si? Sist gang jeg var å campet nå var i nærheten av Dalen. Å på mitt fjellheimen camp 3 (tunnel) var forteltet smikk fult i mygg. De kryper inn under duken, selv om det er myggnetting i lufteventilene? 

Jeg har samme erfaring som deg; at det kommer inn mygg uansett i ytterteltet. Jeg bruker myggnettingen mer som en slags justeringsmulighet for lufting enn å faktisk holde myggen ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Thomas E said:

Jeg har samme erfaring som deg; at det kommer inn mygg uansett i ytterteltet. Jeg bruker myggnettingen mer som en slags justeringsmulighet for lufting enn å faktisk holde myggen ute.

Ja, det samme gjør jeg! Fant fort ut at myggnettingen i luftingen, bare var egnet til å regulere luftingen og fint lite annet. Det er hvertfall slik på tunnel telt. Jeg har ikke erfaring med kuppeltelt, men alle bilder jeg ser på nettet viser skille mellom bakke og teltduk, så mygg, veps, bugs osv vil komme inn uansett :-)

 

Jeg har jo fått gleden av å bli 200 cm høy. Så når jeg sitter vanlig med bena flatt er jeg 1 meter høy. Så det bør jo være mer enn 1 meter takhøyde ser jeg nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kuppeltelt som har vert brukt i mange år, både i lavlandet og på fjellet, sommer og vinter. Et gjennomgående problem med disse teltene er at de ofte har alt for lite fortelt. Et tunneltelt har ofte et bedre fortelt som gir plass for ryggsekker etc. Jeg mener at et fortelt bør være så stort at du kan legge inn sekkene til de som skal bo i teltet og fremdeles kunne bevege deg inn og ut av teltet uten problemer og uten å kravle over bagasje og kokeutstyr.

Fordelene er vel at de fleste kuppeltelt står rimelig bra bare med stengene montert. Du trenger ikke feste en masse plugger og barduner for at det skal holde seg oppreist. 

Etter mange år, først med hustelt og så kuppeltelt så har jeg nå skaffet meg et par telt av tunneltypen. 

Her er et bilde av mitt første kuppeltelt.

Rolf_og_telt.jpg

Endret av REs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎06‎.‎2017 den 0.16, tshansen skrev:

Jeg tenker mest begrensninger i forhold til bardunering. Ikke umulig jeg generer "problemer" for å tilfredstille kjøpelysten, men når jeg meg rundt på tur, er det sjeldent jeg ser tunnel telt. Det virker som alle foretrekker kuppel telt.

Ser også på det som en soleklar fordel når jeg skal ha med fruen og småen på tur. Da blir det litt lettere med to innganger og større høyde i innerteltet.

Så lenge vi holder oss under 3,5 til 4 kilo ser jeg ikke på vekt som noe problem. Teltet er oftere med i bil og på motorsykkel enn det blir bært i sekken, har hengekøye også til soloturer. Selv om jeg syns dette er mer heft enn morro når man beveger seg over tregrensen 1f607.png

 

Syns også fjellreven teltet ser bra ut, men det er hakket mindre hyggelig pris på. Med dagens rabatter og diverse kjeder som fører både Helsport og Exped, er det godt mulig å få disse teltene for ca 6000,- muligens enda billigere om man venter på riktige tilbud. Fjellreven teltet derimot snakker vi 10.000,- å muligheten for å få det på tilbud er langt dårligere. Å til den prisen må jeg si at det faller litt ned på akutellt listen. Selv om det virker som det beste vinterteltet av de tre.

Dæven er det rart man blir "utstyrsforvirra" da 

Jeg har alltid brukt tunelltelt. Men de 3 siste årene har jeg hatt selvstående kuppeltelt av typen Exped Orion 3 og Abisko dome 2.  Etter min smak er fordelene for mange med kuppeltelt, til at jeg går tilbake til tunelltelt. Om du tenker på Helsport sin nye Reinsfjell  pro 3. Så vær obs på total vekten på teltet. Helsport oppgir total vekt 3,80kg. Jeg hadde med egen vekt på xxl, der vekten viste 4,25kg uten alarm brikken til butikken på. Så i jakten på et nytt å større telt falt valget igjen på Fjellreven. Denne gang Abisko Dome 3 som jeg ikke har fått testet ut enda. Vekten målt her hjemme med alt 3,85kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, litek said:

Jeg har alltid brukt tunelltelt. Men de 3 siste årene har jeg hatt selvstående kuppeltelt av typen Exped Orion 3 og Abisko dome 2.  Etter min smak er fordelene for mange med kuppeltelt, til at jeg går tilbake til tunelltelt.

Jeg brukte tunneltelt mye før i tiden, da det ikke fantes gode kuppeltelt. Tunneltelt har mange gode egenskaper, men jeg stiller to absolutte krav: Det skal ha rette vegger i gavlene, og det skal ha to innganger/fortelt. (Og da unngår man også det forbaskede skråtaket bakover.) Men totalt sett liker jeg kuppeltelt bedre - da også helst med to innganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, litek said:

Jeg har alltid brukt tunelltelt. Men de 3 siste årene har jeg hatt selvstående kuppeltelt av typen Exped Orion 3 og Abisko dome 2.  Etter min smak er fordelene for mange med kuppeltelt, til at jeg går tilbake til tunelltelt. Om du tenker på Helsport sin nye Reinsfjell  pro 3. Så vær obs på total vekten på teltet. Helsport oppgir total vekt 3,80kg. Jeg hadde med egen vekt på xxl, der vekten viste 4,25kg uten alarm brikken til butikken på. Så i jakten på et nytt å større telt falt valget igjen på Fjellreven. Denne gang Abisko Dome 3 som jeg ikke har fått testet ut enda. Vekten målt her hjemme med alt 3,85kg.

Abisko Dome 3 ser utrolig luddig ut! Mye gode løsninger og virkelig et telt jeg kunne tenkt meg å prøve. Prisen er litt avskrekkende, men hva skal man gjøre når man finner noe man har lyst på. 

Mulig jeg klarer å lokke en tjommi til å kjøpe dette teltet, slik at jeg kan få testet det på en liten tur :-P For min del er det hvertfall helt nødvendig med camp 3 telt. Det blir brukt en og annen gang med familie, også blir det brukt på motorsykkelturer. Da er det greit å ha den ekstra plassen inne i teltet til en del av motorsykkel utstyret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tshansen skrev:

Abisko Dome 3 ser utrolig luddig ut! Mye gode løsninger og virkelig et telt jeg kunne tenkt meg å prøve. Prisen er litt avskrekkende, men hva skal man gjøre når man finner noe man har lyst på. 

Mulig jeg klarer å lokke en tjommi til å kjøpe dette teltet, slik at jeg kan få testet det på en liten tur :-P For min del er det hvertfall helt nødvendig med camp 3 telt. Det blir brukt en og annen gang med familie, også blir det brukt på motorsykkelturer. Da er det greit å ha den ekstra plassen inne i teltet til en del av motorsykkel utstyret. 

Hadde du bodd i Oslo. Så kunne du kommet og sett teltet oppslått før eventuelt handel. Har ikke enda fått testet 3 manns utgaven av abisko dome.  Kun vært oppslått på stue gulvet☺ Men har testet 2 manns utgaven av teltet. Er en grunn til at jeg kjøpte på nytt samme teltet, bare større ☺. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.