Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt 3-sesongerstelt for to


Marcusgp

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Marcusgp skrev:

Så betydelig mer plass i ytterteltet, samt takhøyde i orionen... men pris og vekt... -

Reinsfjell SL 2, 2.0kg (uten repkit), kr 6000 på xxl.

Reinsfjell SL 3, 2.35kg, kr 7500 på xxl.

Orion UL II, 2.7kg, kr 8800 på outnorth.

Orion UL III 2.8kg, kr 8400 på outnorth.

 

Vanskelig

Alle er meget bra telt.

For to personer ville jeg definitivt valgt 3-mannstelt. God plass er fin å ha, særlig dersom man blir liggende værfast. To innganger er etter min mening gull verdt, noe alle de telt du lister opp har. Snakk med Fjellsport om Orion - tror du kommer billigere ut av det med FF-rabatt. Jeg ville selv vært i tvil, men i tvil i mellom Orion UL 3 og Reinsfjell SL 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutes ago, JanRH said:

Alle er meget bra telt.

For to personer ville jeg definitivt valgt 3-mannstelt. God plass er fin å ha, særlig dersom man blir liggende værfast. To innganger er etter min mening gull verdt, noe alle de telt du lister opp har. Snakk med Fjellsport om Orion - tror du kommer billigere ut av det med FF-rabatt. Jeg vill vært i tvil selv, men i tvil mellom Orion UL 3 og Reinsfjell SL 3.

Ja. Med to synmat UL M i bunn blir det ikke noe plass på sidene og knapt 30cm over med reinsfjell 2, som betyr jeg må gå for treern. Med økningen i pris og vekt som hører med.

Må sjekke prisene på orion-teltene. Det større ytterteltet kan gjør 2-ern et reelt alternativ, men med 3 blir det farlig nært tre kg. Da skal jeg kunne få flere alternativ til en billigere penge. 

Får vente til vi har vært innom helsport. Skal visst kunne få noen gode tilbud der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Marcusgp said:

Orion UL II, 2.7kg, kr 8800 på outnorth.

Orion UL III 2.8kg, kr 8400 på outnorth.

Tipper det er litt å gå på der. Inner-, yttertelt og stenger veier henholdsvis 2,3 og 2,5 kg.

I følge helsport.no veier for øvrig Reinsfjell 2,2 og 2,35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marcusgp said:

Så betydelig mer plass i ytterteltet, samt takhøyde i orionen... men pris og vekt... -

Reinsfjell SL 2, 2.0kg (uten repkit), kr 6000 på xxl. Edit: hmm. Ser ut som forrige modell

Reinsfjell SL 3, 2.35kg, kr 7500 på xxl.

Orion UL II, 2.7kg, kr 8800 på outnorth.

Orion UL III 2.8kg, kr 8400 på outnorth.

 

Vanskelig

Hvordan produsentene oppgir vekt varierer :)
Helsport sier at SL2 veier 2,2 kg inkl. plugger, men i linjen under står det vekt plugger 14stk: 0,1 kg. Kanskje er det 2,2 kg med stenger og noen plugger?
Orion II UL veier 2,3 kg med stenger og plugger (det de kaller minimum vekt). 2,7 kg er slik det leveres, komplett med repsett, pakkpose og div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker vekten for SL2 oppgitt over er for forrige modell (som var noen hundre gram lettere). For den generasjonen var vel oppgitt totalvekt inkludert repsett, plugger, pakkpose etc. 

Alt inkludert ser det ut som det er en halvkilos forskjell mellom de tilsvarende teltene. Med de fordelene det ser ut som Orion har over reinsfjell, jevner det seg ut ganske greit. Dermed kommer det vel ned til pris. Får se ha jeg finner.

Endret av Marcusgp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer UL Orion II kun i grønt? Da berger jeg meg litt fra den lysten.

Ellers et jækla bra telt, om jeg skulle ha et for to ville jeg absolutt vurdert det ganske så seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thomas E said:

Minimumvekt inkluderer ikke plugger tror jeg:

http://www.exped.com/usa/en/faq

Stemmer. Ser ut for at det produsenter kaller minimum vekt kun inkluderer yttertelt, innertelt og stenger.
Hilleberg tenker også slik: ""Minimum Weight" refers to the outer and inner tents and the poles only. "Packed Weight" includes all items that come with the tent."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er det myggnetting i ventilene på alle Orion-modeller?

Siden de sitter montert over inngangsdøra er svaret nei, ser jeg.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, JanRH said:

Er det myggnetting i ventilene på alle Orion-modeller?

Siden de sitter montert over inngangsdøra er svaret nei, ser jeg.

Det ser ut for at Orion UL har innerdør der den øvre halvdelen har myggnetting (som kan stenges) . Så med åpen ventil kommer ikke mygg inn i innerteltet, likevel får man god lufting, og evt. gjennomtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
35 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det ser ut for at Orion UL har innerdør der den øvre halvdelen har myggnetting (som kan stenges) . Så med åpen ventil kommer ikke mygg inn i innerteltet, likevel får man god lufting, og evt. gjennomtrekk.

Det baetyr vel mer mygg og snødrev inn i yttertelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
57 minutter siden, Mareng skrev:

Det baetyr vel mer mygg og snødrev inn i yttertelt?

Helt klart muligheten for mer mygg og knott i ytterteltet. Også videre inn i innerteltet når døra er åpen. Det kunne kanskje ha vært løst med myggnetting helt i øvre del av døra, under ventilpartiet på ytterteltet? Da hadde det fungert som en ventil med myggnetting. Det hadde krevd dobbel glidelås helt øverst i ventilpartiet. Mulig det ville vært en svakhet. Jeg ser konstruksjon for meg, men vet ikke om jeg klarte å formidle den korrekt.

Ser at Fjellreven Keb Dome har hel myggnetting i begge ytterdørene, men at teltduken ikke har innsydd myggnetting. Her er hel ytterduk uten potensielle svakheter.

Bugsa finner veien inn igjennom de minste åpninger.

fjellreven_keb_dome_2_53702_detalj3.jpg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 3.6.2017 den 18.17, Mareng skrev:

Det baetyr vel mer mygg og snødrev inn i yttertelt?

Har akkurat vært på en liten teltoppsettingskveldstur med Orion III UL :) Nei, det kommer ikke mygg inn gjennom ventilen i ytterteltet, der er netting der også. Til høyre i bildet nedenfor ser du ytterdøren, med myggnetting øverst med en "baldakinløfter" med borrelås nedenfor. Det er toveis glidelås, så om ventilen skal lukkes fra innsiden kan det kjapt gjøres ved å dra ned glidelåsen fra toppen nok til at man får hektet av "baldakinløfteren" sånn at ventilen klapper sammen. Til venstre i bildet ser du innerdøren med mulighet for å åpne/lukke for bruk av myggnetting. (Nå skal det sies at om det er myggsesong, så vil nok en del av dem snike seg inn under kanten av ytterduken uansett, den er vanskelig å få den tett rund baut):

5952d20b1cced_Ventilytreogindre(P6271102).JPG.27c4f6d2c4d065fc16920b7b257fc35d.JPG

Noen flere bilder viser teltet helt lukket, et blikk inn det svært romslige innerteltet, og yours truly liggende i den første kveldsola på mange uker :D

5952d2068c0d4_Oppslttoglukket(P6271101).JPG.3ac4c0aba13824e0c324f2608c8708a4.JPG5952d208b8836_Romslig(P6271109).JPG.d012a677e9901753b9399d05eaf24d1b.JPG5952d20e75604_Kveldssoltelt(P6271108).JPG.1b75496f36abd2becde99465ad92ceeb.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Reinsfjell superlight 2 har fått alle mulige gode tilbakemeldinger og topp score i tester, men vurderer selv å kjøpe ett superlight 3 siden jeg vil øke komfort med rom. Min kjæreste er derimot mer erfaren innenfor tur og fjell, og anbefaler ett tomannstelt framfor ett tremannstelt. Jeg er svært i tvil, da det ikke står mye om reinsfjell superlight 3 noen plasser :( 

Håper noen har noe erfaring med dette teltet og kan komme med noen erfaringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sigrid Ronglan said:

Jeg ser Reinsfjell superlight 2 har fått alle mulige gode tilbakemeldinger og topp score i tester, men vurderer selv å kjøpe ett superlight 3 siden jeg vil øke komfort med rom. Min kjæreste er derimot mer erfaren innenfor tur og fjell, og anbefaler ett tomannstelt framfor ett tremannstelt. Jeg er svært i tvil, da det ikke står mye om reinsfjell superlight 3 noen plasser :( 

Håper noen har noe erfaring med dette teltet og kan komme med noen erfaringer.

Begge teltene er nok ganske så like med unntak av størrelse og vekt. Hvis du skal bruke det alene så ser jeg ingen grunn til å være 3-manns. Skal dere være 2 stk er 3-manns flott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sigrid Ronglan skrev:

Jeg ser Reinsfjell superlight 2 har fått alle mulige gode tilbakemeldinger og topp score i tester, men vurderer selv å kjøpe ett superlight 3 siden jeg vil øke komfort med rom. Min kjæreste er derimot mer erfaren innenfor tur og fjell, og anbefaler ett tomannstelt framfor ett tremannstelt. Jeg er svært i tvil, da det ikke står mye om reinsfjell superlight 3 noen plasser :( 

Håper noen har noe erfaring med dette teltet og kan komme med noen erfaringer.

 

Hei :).

Jeg fikk nylig både SL2 og SL3. Var 100% sikker på at jeg skulle ha SL2, men ville likevel ser hvordan SL3 var i forhold til førstnevnte. Nå også innrømme at jeg har blitt påvirket av alle testene som SL2 har vunnet de siste årene. Det som er greit å huske på er at veldig mange tester går direkte på lette tomannstelt, og det kan vel egentlig overføres ganske greit til tremannsteltene også.

 

Det jeg vil fram til er at etter at jeg slo opp begge teltene, pakket de ned igjen og veide de, så er jeg mer og mer sikker på at jeg velger SL3.

Plassen innvendig føles mye større, og sammenpakket så er det nesten ikke mulig å se forskjell. Vekten på SL2 var 2.1kg med alt inkludert. 2.25kg på SL3. 

Hva som er ny og gammel utgave som det ble nevnt tidligere i tråden, aner jeg ikke. Begge teltene er i hvert fall helt fanatiske :). Jeg kommer primært til å ligge alene, men går nok likevel for SL3. 

Konklusjonen:

Om du synes SL3 er for stort og tungt til å ta med på tur. Da er også SL2 for stort og tungt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, torbjornhb said:

Om du synes SL3 er for stort og tungt til å ta med på tur. Da er også SL2 for stort og tungt ;)

Det er et godt poeng. 150 gram ekstra for en person ekstra er jo nesten ingenting :) 

Men jeg vil også konkludere med at hvis SL2 er stort nok, hvorfor bruker mer penger, vekt og plass (både foot-print og i sekken) på et SL3? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thomas E skrev:

Det er et godt poeng. 150 gram ekstra for en person ekstra er jo nesten ingenting :) 

Men jeg vil også konkludere med at hvis SL2 er stort nok, hvorfor bruker mer penger, vekt og plass (både foot-print og i sekken) på et SL3? ;)

Poenget mitt var at det er så minimal forskjell på vekt og størrelse på teltene sammenpakket, at min anbefaling var å velge SL3 som gir betydelig større plass mot veldig lite ekstra vekt :).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, a_aa said:

Har akkurat vært på en liten teltoppsettingskveldstur med Orion III UL :) Nei, det kommer ikke mygg inn gjennom ventilen i ytterteltet, der er netting der også. Til høyre i bildet nedenfor ser du ytterdøren, med myggnetting øverst med en "baldakinløfter" med borrelås nedenfor. Det er toveis glidelås, så om ventilen skal lukkes fra innsiden kan det kjapt gjøres ved å dra ned glidelåsen fra toppen nok til at man får hektet av "baldakinløfteren" sånn at ventilen klapper sammen. Til venstre i bildet ser du innerdøren med mulighet for å åpne/lukke for bruk av myggnetting. (Nå skal det sies at om det er myggsesong, så vil nok en del av dem snike seg inn under kanten av ytterduken uansett, den er vanskelig å få den tett rund baut):

5952d20b1cced_Ventilytreogindre(P6271102).JPG.27c4f6d2c4d065fc16920b7b257fc35d.JPG

Noen flere bilder viser teltet helt lukket, et blikk inn det svært romslige innerteltet, og yours truly liggende i den første kveldsola på mange uker :D

5952d2068c0d4_Oppslttoglukket(P6271101).JPG.3ac4c0aba13824e0c324f2608c8708a4.JPG5952d208b8836_Romslig(P6271109).JPG.d012a677e9901753b9399d05eaf24d1b.JPG5952d20e75604_Kveldssoltelt(P6271108).JPG.1b75496f36abd2becde99465ad92ceeb.JPG

Det er første gang jeg har sett en praktisk brukerrapport av Orion UL. Slik jeg forstår det er det samme målene og praktiske løsningene på UL- og Extremutgaven, forskjellen er kun tykkelsen på stoffene. Det er godt tenkt av Exped - i stedet for å gå på kompromiss med komforten som Orion er kjent for, har de valgt å heller la det veie noen hundre gram mer enn andre superlette telt. Det blir interessant å høre erfaringen din når du får brukt det over tid i forskjellig vær.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Det blir interessant å høre erfaringen din når du får brukt det over tid i forskjellig vær.

Håper og tror det blir bra :) Må nok trene litt mer på oppsetting og nedtaking - men nå var det jo bare andre gang jeg satte det opp da. Brukte 13 min på oppsettet, bør ned mot 5 etter hvert. Ser også at det blir noe mer utfordrende enn det jeg er vant med ifm å finne leirplass nå, med minitelt eller tarp og/eller bivy var det ikke store flate plassen jeg trengte. Men så langt er jeg imponert over teltet, må si det :thumbsup: Skal komme tilbake med litt erfaringer når teltet har fått litt bruk over tid.

Ellers "tapte" jeg 800,- på spontan-kjøpet av Orion III UL med 20% rabatt hos vpg.no (6799,-), nå har nemlig Fjellsport fått inn samme teltet og kjører med nesten 30% rabatt (5999,-) på sin "Aktiv sommer"-kampanje: https://www.fjellsport.no/kampanjer/aktiv-sommer.html?manufacturer=58  Ja, ja - feriepenger er til for å brukes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, a_aa said:

Det er toveis glidelås, så om ventilen skal lukkes fra innsiden kan det kjapt gjøres ved å dra ned glidelåsen fra toppen nok til at man får hektet av "baldakinløfteren" sånn at ventilen klapper sammen

Den baldakinløfteren (eller markisestøtten :) ) inneholder et skjøtestykke for teltstang som man kan bruke dersom ei stang knekker. I hvert fall er det slik på Orion Extreme, er det likt på ditt telt? En av de gjennomtenkte detaljene jeg liker med Orion.

orion_ventil.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Bjørn J said:

er det likt på ditt telt?

Jeg mente å ha lest om dette et sted. Fant det i FAQ-en til Exped :)

Quote

If you are in the field, you can easily repair the pole by using one of the repair sleeves included with the tent. For most of our tents, you will find these in the corner of each pole pocket and also attached to the vents on the rain fly. The only exception is the Mira HL series - for these tents it will be in the repair kit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bjørn J skrev:

Den baldakinløfteren (eller markisestøtten :) ) inneholder et skjøtestykke for teltstang som man kan bruke dersom ei stang knekker. I hvert fall er det slik på Orion Extreme, er det likt på ditt telt? En av de gjennomtenkte detaljene jeg liker med Orion.

orion_ventil.jpg

Niks, på min UL ligger 1 stk skjøtestykke i en pose sammen med 4 ekstra barduner (2mm Dyneema med bardunposer), 1 liten og 1 stor glidelåsdrager, stoffbiter for reparasjon samt litt rep-instruksjoner - posen er plassert i den nederste ekstralommen på futteralet for stengene, pluggene og ekstragreier. Baldakinløfteren er en stiv men flat sak, og helt lukket - ikke plass til noe rør inne i den. :) Futteralet har en hovedlomme, og to ekstralommer på den ene siden (sånn at du kan henge den i beltet uten at noen lommer kommer inn mot benet) - alle lommene har glidelås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, torbjornhb skrev:

Hei :).

Jeg fikk nylig både SL2 og SL3. Var 100% sikker på at jeg skulle ha SL2, men ville likevel ser hvordan SL3 var i forhold til førstnevnte. Nå også innrømme at jeg har blitt påvirket av alle testene som SL2 har vunnet de siste årene. Det som er greit å huske på er at veldig mange tester går direkte på lette tomannstelt, og det kan vel egentlig overføres ganske greit til tremannsteltene også.

 

Det jeg vil fram til er at etter at jeg slo opp begge teltene, pakket de ned igjen og veide de, så er jeg mer og mer sikker på at jeg velger SL3.

Plassen innvendig føles mye større, og sammenpakket så er det nesten ikke mulig å se forskjell. Vekten på SL2 var 2.1kg med alt inkludert. 2.25kg på SL3. 

Hva som er ny og gammel utgave som det ble nevnt tidligere i tråden, aner jeg ikke. Begge teltene er i hvert fall helt fanatiske :). Jeg kommer primært til å ligge alene, men går nok likevel for SL3. 

Konklusjonen:

Om du synes SL3 er for stort og tungt til å ta med på tur. Da er også SL2 for stort og tungt ;)

Ser poenget ditt, men egenskapene kan forandre seg fra 2 manns til 3 manns. Tenker at SL3 har lengre stenger i samme tykkelse enn SL2 og det er mer duk, noe som gjør at teltet har et større vindfang enn SL2. 

SL2 er gjennomprøvet og mye brukt, det er ikke SL3 enda, jeg hadde valgt 2 om ikke det er nødvendig med den ekstra plassen. :)

Just my 2 cents.... :)

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjellis skrev:

Ser poenget ditt, men egenskapene kan forandre seg fra 2 manns til 3 manns. Tenker at SL3 har lengre stenger i samme tykkelse enn SL2 og det er mer duk, noe som gjør at teltet har et større vindfang enn SL2. 

SL2 er gjennomprøvet og mye brukt, det er ikke SL3 enda, jeg hadde valgt 2 om ikke det er nødvendig med den ekstra plassen. :)

Just my 2 cents.... :)

Det verste er at jeg er helt enig og har tenkt mye på det samme...men, likevel så har jeg såpass tillit til Helsport at jeg tror 3-mannsteltet i hvert fall er bra nok. Skal sørge for å testet det skikkelig. Begynner å lure på om jeg må beholde begge teltene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.