Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av tørrmat i bilen.


Kristoffer Eide

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal på flere langturer i sommer. Planen er da å fylle opp bilen med alt av tørrfor til bikkja og tørrmat til meg som vi måtte trenge på di forskjellige turene. Det eg lurer på er om maten vil klare seg i bilen med tanke på temperaturen. Endel er vakumpakka og noe er ikke det. Vil sommervarmen ta knekken på det meste av mat?

Bør eg heller prøve å kontake kanskje campingplasser eller lignende for litt hjelp med oppbevaring mens eg er på tur?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at tørrmat som er frysetørret vil stå seg ganske bra, men vil tro tørrforet til bikkja inneholder såpass med fett at det ikke burde lagres i varm bil?

Vi hadde noe tørrfor stående i skapet over kjøleskapet, der var det tidvis varmt og godt, dog ikke på høyde med sommervarm feriebil.

Fettet skilte seg fra foret, antagelig noe noe omega-3 eller noe i den duren. Om foret blir dårlig eller hvor lang tid det tar, vil jeg ikke mene noe om, men at det taper seg noe har jeg ikke vanskeligheter for å tro info med at det blir litt vanskelig å få i seg alt.

Nå kan dette riktignok være et enkelttilfelle med Labb ekstrem, men ser ikke bort i fra at det gjelder andre også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎06‎.‎2017 den 9.59, Kristoffer Eide skrev:

Hei.

Skal på flere langturer i sommer. Planen er da å fylle opp bilen med alt av tørrfor til bikkja og tørrmat til meg som vi måtte trenge på di forskjellige turene. Det eg lurer på er om maten vil klare seg i bilen med tanke på temperaturen. Endel er vakumpakka og noe er ikke det. Vil sommervarmen ta knekken på det meste av mat?

Bør eg heller prøve å kontake kanskje campingplasser eller lignende for litt hjelp med oppbevaring mens eg er på tur?

 

Bare et raskt svar.  Har mariert og tørket kjøtt.  Vakumpakket og frøs det.  Tok det opp av frysere forrige torsdag, og dro av gårde dagen etter.  Oppbevarte det i sekken.  De tre første dagene var det 30 grader der jeg trasket i vei.  I går tok jeg en pakke frem og spiste det som snacks.  0 problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 2.6.2017 den 13.02, Tryllekalkun skrev:

Antar at tørrmat som er frysetørret vil stå seg ganske bra, men vil tro tørrforet til bikkja inneholder såpass med fett at det ikke burde lagres i varm bil?

Vi hadde noe tørrfor stående i skapet over kjøleskapet, der var det tidvis varmt og godt, dog ikke på høyde med sommervarm feriebil.

Fettet skilte seg fra foret, antagelig noe noe omega-3 eller noe i den duren. Om foret blir dårlig eller hvor lang tid det tar, vil jeg ikke mene noe om, men at det taper seg noe har jeg ikke vanskeligheter for å tro info med at det blir litt vanskelig å få i seg alt.

Nå kan dette riktignok være et enkelttilfelle med Labb ekstrem, men ser ikke bort i fra at det gjelder andre også. 

Er vel over 20-30% fett i tøffforet eller noe. Så mye fett. Har også med mye sjokolade og sukker selv å det tåler såklart varmen dårlig.( Kjøpt på tilbud rett før jul) 😛

Bør eg kanskje prøve lykke på kjøp og salgs sider på facebook for aktuelle områder?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2017 den 22.35, Tom42 skrev:

Bare et raskt svar.  Har mariert og tørket kjøtt.  Vakumpakket og frøs det.  Tok det opp av frysere forrige torsdag, og dro av gårde dagen etter.  Oppbevarte det i sekken.  De tre første dagene var det 30 grader der jeg trasket i vei.  I går tok jeg en pakke frem og spiste det som snacks.  0 problemer.

Okei. Eg har ikke noe tørket kjøtt med. Det kjøper eg i nord, men det eg er bekymra over er tørrforet til bikkja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det kaldest på gulvet i bilen, hvis ikke plassen i baksetet skal brukes til persontrasport kan du legge mat på gulvet i baksetet. Ta evt. bort gummimatta og legg den og noe annet oppå for å skjerme for varmen.

Det er alltid skygge under bilen, det betyr at undersiden av gulvet er svalere enn ellers på bilen. Er det kaldt om natta vil det du har liggende på gulvet bli avkjølt til utetemperaturen, og oppvarmingen av det som ligger der tar lengre tid på dagtid.

Har jeg f.eks øl i bilen og er på fjelltur og parkerer bilen legger jeg det der, da blir det holdt kaldt, faktisk såpass at det kondenserer på utsiden av boksen noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.