Gå til innhold
  • Bli medlem

Travel light, rimelige packrafts


Anbefalte innlegg

Annonse
2 minutes ago, Tor Magnus said:

Hvor mye tenker du det er verdt?

Vanskelig å tallfeste nøyaktig, men pakken din som ligger på 5000,- ekskl frakt ville jeg nok hvertfall kjøpt i Norge for 5500 ekskl frakt. Passerer det mye over 6000,- så blir det fort ganske uaktuelt plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes hele diskusjonen her utarter seg litt merkelig. Hvorfor er det så himla problematisk dette prinsippet med en importør/forhandler?
Det er jo på denne måten alt fungerer hvis man handler ting i norske butikker eller nettbutikker. Jeg ser ikke samme argumentasjonen om å spare penger på annen frititdsutstyr her i forumet. Skal man overføre argumentasjonen så kan man jo også si at f.eks Hilleberg telt er så himla dyrt fordi vi må kjøpe de via importører/butikker, er jo sikkert mye bedre om man går til et felles innkjøp og handler teltet direkte fra en fabrikk i Kina?

Klart det er mulig å spare penger ved å drive gråimport selv for de som ønsker å ta sjansen og brydderiet det medfører men det er jo ikke "normalen"

Jeg har ingen sterke meninger om importøren nevnt akkurat i denne tråden men syntes folk må være litt forsiktige med måten de ordlegger seg på her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel først og fremst at folk er irritert over at Kipara har fjernet muligheten for folk å importere disse selv (jeg skjønner ikke hvorfor du kaller det "gråimport"), for dernest å ta et saftig påslag. Det er absolutt ikke noe ulovlig over det, men dette er en situasjon hvor dette har blitt veldig tydelig. Dette er heller ikke første gang diskusjoner rundt importørmonopol har blitt diskutert på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tor Magnus said:

Jeg tror vel først og fremst at folk er irritert over at Kipara har fjernet muligheten for folk å importere disse selv (jeg skjønner ikke hvorfor du kaller det "gråimport"), for dernest å ta et saftig påslag. Det er absolutt ikke noe ulovlig over det, men dette er en situasjon hvor dette har blitt veldig tydelig. Dette er heller ikke første gang diskusjoner rundt importørmonopol har blitt diskutert på forumet.

Hvorfor er det så himla rart at Kipara har gjort dette? Igjen så er det helt naturlig, akkurat det samme som at du ikke kan importere direkte fra fabrikkene til andre merkevarer. Det er naturlig at det gjøres import avtaler - noen ganger eksklusive andre ganger kan det være flere. Poenget mitt er at argumentet om at Kipara er "urimelige" fordi de har skaffet seg eksklusive import rettigheter er rett og slett feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Hvorfor er det så himla problematisk dette prinsippet med en importør/forhandler?

Fordi det begrenser valget til kunden.

4 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Hvorfor er det så himla rart at Kipara har gjort dette?

Det er ikke rart. De gjør det selvfølgelig fordi de kan.

5 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Igjen så er det helt naturlig

Naturlig eller vanlig?

Denne typen ekslusivitet er problematisk, ikke bare med Kipara, men med alle produsenter. (Merk; produsenter, som ikke nødvendigvis er det samme som fabrikker.)

For å gjenta meg selv:

12 minutes ago, Tor Magnus said:

Jeg tror vel først og fremst at folk er irritert over at Kipara har fjernet muligheten for folk å importere disse selv (jeg skjønner ikke hvorfor du kaller det "gråimport"), for dernest å ta et saftig påslag. Det er absolutt ikke noe ulovlig over det, men dette er en situasjon hvor dette har blitt veldig tydelig. Dette er heller ikke første gang diskusjoner rundt importørmonopol har blitt diskutert på forumet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å angripe importøren av akkurat Travel Light og ikke andre som lager slike båter. OK, så var det kanskje en litt uheldig formulering der av importøren, men når man har sikret seg et agentur så gjør man noen avtaler med produsent. Hvorfor kontakter dere ikke heller produsenten av Alpackaraft direkte? Eller MSR? Kipara har satset mye penger på dette. De må ha et varelager med en viss størrelse, og det koster ikke lite. Da er det helt vanlig at de blir stående som eneimportør.

Jeg var selv en av de som kjøpte på et felleskjøp fra Travel Light. Da fantes ikke en norsk importør. Jeg kunne nok vurdert et påslag på et par tusen for å få norske forbrukerrettigheter og hastighet i leveringstid.

Plassen er ledig som packraftbransjens Tommy Sharif..  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Lompa said:

Jeg var selv en av de som kjøpte på et felleskjøp fra Travel Light. Da fantes ikke en norsk importør. Jeg kunne nok vurdert et påslag på et par tusen for å få norske forbrukerrettigheter og hastighet i leveringstid.
;)

Ifølge kiparas egne websider ville båten du kjøpte kostet 10.580,- med frakt. Og du ville ikke fått den i blått.

Hvor mye kostet den da du kjøpte fra Audac?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Lompa said:

Litt rart å angripe importøren av akkurat Travel Light og ikke andre som lager slike båter.

Tja, hvorfor det? Dette handlet jo om Travel Light, og det var nettopp Kipara som skrev på forumet. Helt naturlig at diskusjonen omhandler de og ikke noen helt andre.

20 minutes ago, Lompa said:

Hvorfor kontakter dere ikke heller produsenten av Alpackaraft direkte? Eller MSR?

Regner med det er fordi Travel Light har tilbudt dette til forumet ved en tidligere anledning og har gitt oss priser. Så det er vel tidsbesparende og enklere å bare høre med de igjen?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Lompa said:

Kipara har satset mye penger på dette. De må ha et varelager med en viss størrelse, og det koster ikke lite. Da er det helt vanlig at de blir stående som eneimportør.

Det er jo en litt større diskusjon alt det her om importører og fordyrende mellomledd, men det er ikke vanlig å blokkere hvem som helst å handle direkte fra produsent. Uten å ha direkte tall på det, men fra erfaring er det som er vanlig i slike avtaler at man får være eksklusiv profesjonell importør. Det er ganske vanlig å kunne handle større kvantum direkte fra produsenter både for bedrifter (som engangsinnkjøp f.eks.) eller for privatpersoner som vil gjøre større bulk-kjøp. Det finnes til og med en egen nettside som gjør dette på fast basis (Massdrop).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo spennende å høre hva utkommet blir. Kipara kan ikke blokkere noen. De vil aldri vite om noen tar direkte kontakt med produsent. Det er i tilfelle produsenten som kan blokkere, gjennom avtaler de har inngått. Skal noen skytes på så bør det vel derfor være produsenten, som eventuelt ikke vil selge direkte lenger?

Det er for øvrig 1000 i rabatt på båtene til Kipara nå. Jeg vurderer å gå for en litt mindre en, og så selge den jeg har. Skal teste på messa nå i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor Magnus skrev:

Hvis de som er interesserte kan sette opp spec i følgende format så kan jeg samle det og gjøre en forespørsel:

Model: ULRB220 -> USD 339 (6-20)
Colour: Red
Spray deck: Ja -> USD 59 (6-20)
Thigh Brace Straps: Nei
Airtight Tizip: Nei
Inflateable floor: Nei

Collapsible paddle: Carbon/Carbon -> USD 118 (Hvis tilgjengelig)

Total: USD 516

 

Prislister: (Noen som vet om det er noen oppdaterte lister? Hvis ikke ber jeg om det når jeg kontakter de.)

2017 AUDAC SPORTS PACKRAFTS CATALOGUE & PRICELIST.pdf

4 pcs paddle prices .pdf

Samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Lompa said:

Skal noen skytes på så bør det vel derfor være produsenten, som eventuelt ikke vil selge direkte lenger?

Dersom produsenten ikke vil selge båter utenom Kipara, så ser jeg på det som lite sannsynlig at det er av noen annen grunn enn at Kipara har presset frem eksklusiv avtale. Produsenten har insentiv til å selge så mye de kan, så for at de skal ville gå med på den avtalen har de nok enten blitt presset på det eller blitt tilbudt noe ekstra fra Kipara for å gjøre det. Skal ikke spekulere noe mer i hva som har skjedd eller ikke, men det er hvertfall Kipara som har noe å tjene på en slik avtale, så hvis jeg skulle skutt noen hadde det vært de. 

Nå synes jeg dog snikreklamen fra de her på forumet var mye verre enn denne blokkaden av andre importører, da, så jeg tror det trekker mer ned for et eventuelt felleskjøp fra Kipara hvis det blir noe til det. Ble det forresten sjekket om det var mulig å kun kjøpe åre sist gang?

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenter har også noe å tjene på en slik avtale. Dersom de tror at en forhandler kan selge flere båter i et land enn de selv kan få til via direkte nettsalg, så vil de selvsagt pleie forholdet til denne importøren/forhandleren.

Tror neppe det ble sjekket om man kunne kjøpe kun åre, for det var vel ikke aktuelt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Lompa said:

Produsenter har også noe å tjene på en slik avtale. Dersom de tror at en forhandler kan selge flere båter i et land enn de selv kan få til via direkte nettsalg, så vil de selvsagt pleie forholdet til denne importøren/forhandleren.

Der må jeg si meg ganske så uenig. Jeg ser ikke noen annen logisk forklaring for at en produsent går med på en slik avtale annet enn "press" eller "goder" fra importør i retur. Mao.: Initiativet til en slik eksklusiv avtale er ikke noe produsentene hadde tatt initiativ til uten å få noe tilbake. Ergo; importøren er den som tjener på det, alt annet likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thomas E skrev:

Der må jeg si meg ganske så uenig. Jeg ser ikke noen annen logisk forklaring for at en produsent går med på en slik avtale annet enn "press" eller "goder" fra importør i retur. Mao.: Initiativet til en slik eksklusiv avtale er ikke noe produsentene hadde tatt initiativ til uten å få noe tilbake. Ergo; importøren er den som tjener på det, alt annet likt.

Her kan vi jo diskutere til sola går ned for siste gang, men jeg er ganske overbevist om at en produsent kan tjene veldig godt på dette. Om de går glipp av et direktesalg over nett på åtte-ti båter til Norge, så kan de ved å ha en aktiv forhandler i et land selge et mye større volum. Jeg vil tippe at Kipara selger flere båter på Camp Villmark bare denne ene helga, enn hva samlet bestilling gjennom Fjellforum ville blitt. Og den eksponeringen mot norske kjøpere på denne ene messa vil være større enn de noen gang får til på nettet.. Så jo, jeg mener absolutt det er noe å tjene på dette for produsenten også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Thomas E skrev:

Der må jeg si meg ganske så uenig. Jeg ser ikke noen annen logisk forklaring for at en produsent går med på en slik avtale annet enn "press" eller "goder" fra importør i retur. Mao.: Initiativet til en slik eksklusiv avtale er ikke noe produsentene hadde tatt initiativ til uten å få noe tilbake. Ergo; importøren er den som tjener på det, alt annet likt.

Da tror jeg du må sette deg litt mer inn i hvordan dette funker. Absolutt alle leverandører hadde skippet mellomleddene(importørene) om ikke det var noe å tjene på det. 

Kan garantere deg at Kipara kommer til å selge mer båter enn hva to bestillinger gjort av fjellforumer vil. Derfor er det interessant for Travel light å gjøre en avtale med Kipara som øker volumet dems og markedsfører produktene dems. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at man opererer med importøravtaler, gjerne med veldig gode betingelser fra produsent til importør. Men avtaler om eksklusivitet er jeg ikke begeistret for. Det fratar kunden valgmuligheter og jeg sliter med å se positive sider med slikt. Ønsker man stor trygghet og mye hjelp, kan man kjøpe fra importør som følger forbrukerkjøpsloven - men er man derimot typen som aksepterer en klar risiko for at man må ordne ting selv (kanskje uten å lykkes) kan man importere selv. Jeg ser ikke at det ene behøver å utelukke det andre.

Eksempelvis kjøpte jeg i fjor sommer en 270 (som standard har sete og rygg) med spruttrekk, TiZip, 2 stk billigste padleårer samt benfester for totalt NOK 7 875,- inkl Norges-intern frakt og en liten påskjønnelse til den i gruppen som tok mesteparten av importjobben. Tilsvarende hos kipara (med utgangspunkt i Perch 250 som har også spruttrekk som standard) blir NOK 13 250,-. Med sistnevnte pris hadde jeg fortsatt vært uten packraft, så slik sett har faktisk ikke kipara "tapt" meg som kunde på privatimporten :) Hadde jeg hatt mer penger, kraftigere padletrang og mindre risikovilje, hadde det kanskje vært en annen historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Lompa said:

Her kan vi jo diskutere til sola går ned for siste gang, men jeg er ganske overbevist om at en produsent kan tjene veldig godt på dette. Om de går glipp av et direktesalg over nett på åtte-ti båter til Norge, så kan de ved å ha en aktiv forhandler i et land selge et mye større volum. Jeg vil tippe at Kipara selger flere båter på Camp Villmark bare denne ene helga, enn hva samlet bestilling gjennom Fjellforum ville blitt. Og den eksponeringen mot norske kjøpere på denne ene messa vil være større enn de noen gang får til på nettet.. Så jo, jeg mener absolutt det er noe å tjene på dette for produsenten også.

Men du sammenligner jo som om alternativet er ingen importøravtale. Det er jo ikke det vi snakker om her? Kanskje jeg har misforstått her, men det jeg har diskutert er avtalen om å være eksklusiv med en importør. Det er ikke uvanlig å tillate små uavhengige enkeltforsendelser direkte fra produsent uten at du trenger å bryte all kontakt med importør.

38 minutes ago, Dutton said:

Da tror jeg du må sette deg litt mer inn i hvordan dette funker. Absolutt alle leverandører hadde skippet mellomleddene(importørene) om ikke det var noe å tjene på det. 

Kan garantere deg at Kipara kommer til å selge mer båter enn hva to bestillinger gjort av fjellforumer vil. Derfor er det interessant for Travel light å gjøre en avtale med Kipara som øker volumet dems og markedsfører produktene dems. 

Det er jo helt feil premiss du snakker om da. Det er ikke snakk om å skippe mellomleddet. Det er snakk om å kun tillate eksklusive mellomledd. Kipara kan da fortsatt selge i vei de selv om vi bestiller noen båter fra produsenten?

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, a_aa skrev:

Eksempelvis kjøpte jeg i fjor sommer en 270 (som standard har sete og rygg) med spruttrekk, TiZip, 2 stk billigste padleårer samt benfester for totalt NOK 7 875,- inkl Norges-intern frakt og en liten påskjønnelse til den i gruppen som tok mesteparten av importjobben. Tilsvarende hos kipara (med utgangspunkt i Perch 250 som har også spruttrekk som standard) blir NOK 13 250,-. Med sistnevnte pris hadde jeg fortsatt vært uten packraft, så slik sett har faktisk ikke kipara "tapt" meg som kunde på privatimporten :) Hadde jeg hatt mer penger, kraftigere padletrang og mindre risikovilje, hadde det kanskje vært en annen historie.

Over 5000,- i fortjeneste pr båt. Jeg er i feil bransje. thinking face 

Det er kanskje nødvendig med gode marginer på denne type varer, men da tenker jeg at importøren har en god mulighet til å tilby dere en deal i stedet for å "tette hull".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Humbug said:

Over 5000,- i fortjeneste pr båt. Jeg er i feil bransje. thinking face 

Det er kanskje nødvendig med gode marginer på denne type varer, men da tenker jeg at importøren har en god mulighet til å tilby dere en deal i stedet for å "tette hull".

Hehe. Du er jo nesten i bransjen? ;)

Tror ikke det er noen gullgruve for Kipara akkurat. Problemet er volumet. Masse ekstrakostnader som skal dekkes, så den marginen der er ikke så stor. Men så er nok marginene enda litt større. Regner med Kipara får bedre priser enn vi gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at den marginen er særlig mye større enn det de trenger. De må jo selge 2-3 båter i uka pr årsverk om det skal gå rundt - og halve året er det vel heller lite salg. Jeg ønsker dem uansett lykke til med salget (dog ikke med eksklusiviteten), det er flott at det blir prispress i dette markedet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Thomas E skrev:

Men du sammenligner jo som om alternativet er ingen importøravtale. Det er jo ikke det vi snakker om her? Kanskje jeg har misforstått her, men det jeg har diskutert er avtalen om å være eksklusiv med en importør. Det er ikke uvanlig å tillate små uavhengige enkeltforsendelser direkte fra produsent uten at du trenger å bryte all kontakt med importør.

Du er litt på viddene her. Ingen importør gidder å satse på varer fra produsenter som selger til alle. Dette er en gjensidig avtale mellom leverandør og importør som leverandør er helt avhengig av for å selge volum i andre land. Uten en dedikert importør som markedsfører produktene til leverandøren i det landet importøren holder vil leverandøren sannsynligvis selge svært lite av sine produkter i det landet. Sånn er det med alle typer varer. En produsent kan ikke og vil ikke ha mulighet til å markedsføre og selge i alle land.

Eksempel: Hvordan skulle det blitt om alle kunne kjøpe biler direkte fra Toyota-fabrikken? Ja, det er snakk om et litt annet produkt som krever litt annen oppfølging fra lokal representant men prinsippet er det samme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, a_aa skrev:

Jeg tviler vel litt på at det hadde endret markedet veldig mye? Hva ser du for deg ville skjedd i en sånn situasjon?

Da tror jeg det hadde vært mange færre forhandlere / verksteder Toyota-kunder kunne benytte ved feil / behov for service på bilene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.