Gå til innhold
  • Bli medlem

Nigor telt - noen som har prøvd eller sett disse


Bjørja

Anbefalte innlegg

Annonse

Eg veit at Nigor Wicki Up (trur det heiter det) er brukt av nokre her på forumet, utan at eg greier hugse kven. 

Spix veit eg er utvikla i samarbeid med fleire leverandørar og aktørar, og slik eg forstod Sjur Mørdre når eg snakka med han har også han/dei vore inne i utviklinga av denne teltmodellen. Det er med andre ord folk som har ei teltnatt eller to bak seg som har koplingar til desse telta. Det seier dog berre noko om kvaliteten tenkjer eg, og lite om brukarpreferansar og erfaringar, så eg fyl denne tråden! Eg er også nysgjerrig på dette merkjet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at materialet er så tynt at man i starten kan bli litt vel engstelig for å skade duken, jeg var i overkan skeptisk de første gangene jeg skulle sette det opp, men det har vist seg å være ubegrunnet. Duken har en form for silikonbelegg, noe som etter sigende gjør at man ved små punkteringer i duken kan ta "hullet" mellom to fingertupper og gni duken tett igjen. Veldig enkel å sette opp, legger ut innertelt og plugger dette, legger yttertelt oppå og klipser dette fast i innertelt med små hurtiglåser, fester stramme reimer i bunn av ytterduk på de samme pluggene som innerteltet, reiser hele sulamitten med en enkel senterstang og strammer deretter opp hurtigstrammerne på både inner og yttertelt til slutt. Ingen kryping i et lavt yttertelt, man må kun ned på kne for å sette inn senterstangen. Det er heller ingen barduner, men det finnes noen hemper ca. 1/3 opp på sidene som man kan sette barduner i ved sterk vind.

 

Wiki modellene har også en hempe i toppen slik at man kan henge det opp etter en gren fra et tre el. slik at man ikke trenger å bære med seg stangen (denne er sammenleggbar med ledd og strikk slik "vanlige" teltstenger er konstruert. Dette kan gjøres med kun yttertelt, kun innertelt eller begge i kombinasjon, så det er en ganske fleksibel løsning.

 

4 versjonen har ikke det aller største yttertelt/bagasjerom, det er stort sett plass til støvler ol. resten har man inne i teltet. Jeg og fruen ligger vanligvis langs hver vår langside med tursekken ved siden av, så har vi midten av teltet som fellesplass for av/påkledning ol. Mener takhøyden er noe slikt som 170cm ved stangen. Min modell har reflekser så det er lett å finne igjen i mørket med hodelykt. Alt virker å være a god kvalitet, det eneste jeg har "oppgradert" er pluggene som fulgte med, de er så smale at jeg ikke synes de fester noe særlig så jeg kjøpte noen ekstra fra Helsport som er litt bredere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.