Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense vann på tur - Afrika


fjellulven

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg var fire måneder på loffen i Afrika for noen år siden. Brukte kun men konsekvent et pumpefilter. "Firstkit" eller noe slikt. Husker ikke helt. Her hjemme bruker jeg ofte Sawyer filter når stillestående vann. Tenker vel at piller og kull er ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fjellulven skrev:

Hei dere,

Jeg skal på fjelltur i Afrika og leser at å rense vann med f.eks en tablett\pose aktiv kull i flasken er lurt.

Hva slags produkt er det snakk om, og hvor for man kjøpt dette?

Tusen takk for hjelp :-)

Jeg hadde prosjekter i Zambia og Uganda en periode og hadde etter råd fra legen Malaria tabletter, Har du sjekket dette med legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katadyn Micropur Forte, Katadyn Micropur Antichlorine og et vannfilter kommer du langt med. Husk at du må ha Micropur Forte, ikke Classic. Forskjellen er vel at Forte skal virke mot virus også. Pass på å la tabletten(e) virke i 2 timer før vannet drikkes. Selv kjøpte jeg dette fra Fjellsport før forrige tur til Sør Amerika. Fås også kjøpt på velassorterte apotek, men det var gunstigere pris på Fjellsport(med forumrabatt) den gangen jeg kjøpte det.

Støtter rådet om malariatabletter, og selvfølgelig et besøk på en reiseklinikk for nødvendige vaksiner i god tid før avreise :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Per Fredrik skrev:

Jeg hadde prosjekter i Zambia og Uganda en periode og hadde etter råd fra legen Malaria tabletter, Har du sjekket dette med legen din?

Malariatabletter skal vel i munnen, ikke i drikkevannet.

Nå diskuteres det vel hvor vidt malariatabletter har så stor effekt, men det er nok sikrest å ta de midlene som finnes enn å la være. Beste middel mot malaria er vel å unngå myggstikk. 

Jeg husker at vi hadde noen vannrensetabletter i forsvaret. Jeg mener at det var to typer, blå og hvite. Den ene typen skulle løses opp i vannet og virke en stund før den andre typen tabletter skulle nøytralisere den første typen før drikking. Jeg tror det var et slags klor preparat. Hva som finnes på markedet i dag vet jeg lite om, men typisk for vann i tropene er at det ikke er nok med mekanisk rensing, altså vanlig filtrering. Det finnes en del bakterier som ikke er direkte farlige, lokalbefolkningen tåler dem bra, men vi nordboere må regne med noen dager med sprøytlakkering av toalettet før bakteriekulturen i mage og tarm har vent seg til disse nye bakteriene, og noen slike dager kan lett ødelegge en ellers perfekt tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Malariatabletter skal vel i munnen, ikke i drikkevannet.

Nå diskuteres det vel hvor vidt malariatabletter har så stor effekt, men det er nok sikrest å ta de midlene som finnes enn å la være. Beste middel mot malaria er vel å unngå myggstikk. 

Jeg husker at vi hadde noen vannrensetabletter i forsvaret. Jeg mener at det var to typer, blå og hvite. Den ene typen skulle løses opp i vannet og virke en stund før den andre typen tabletter skulle nøytralisere den første typen før drikking. Jeg tror det var et slags klor preparat. Hva som finnes på markedet i dag vet jeg lite om, men typisk for vann i tropene er at det ikke er nok med mekanisk rensing, altså vanlig filtrering. Det finnes en del bakterier som ikke er direkte farlige, lokalbefolkningen tåler dem bra, men vi nordboere må regne med noen dager med sprøytlakkering av toalettet før bakteriekulturen i mage og tarm har vent seg til disse nye bakteriene, og noen slike dager kan lett ødelegge en ellers perfekt tur.

Nå dro du den vel litt langt. Selvfølgelig skal ikke malaria tabletter i drikkevannet. Med den erfaringen jeg har fra  jobbe i Afrika var dette selvfølgelig et tips i tillegg til å skaffe seg rent drikkevann. Afrika reiser og oppholde krever grundige forberedelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.5.2017 at 10:11 AM, fjellulven said:

Hei dere,

Jeg skal på fjelltur i Afrika og leser at å rense vann med f.eks en tablett\pose aktiv kull i flasken er lurt.

Hva slags produkt er det snakk om, og hvor for man kjøpt dette?

Tusen takk for hjelp :-)

apoteker selger denslags. For eksempel https://www.apotek1.no/produkter/micropur-classic-mc-1t-100stk-834655p

har ikke selv erfaring med disse produktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 30.5.2017 den 17.31, Pluvio skrev:

Katadyn Micropur Forte, Katadyn Micropur Antichlorine og et vannfilter kommer du langt med. Husk at du må ha Micropur Forte, ikke Classic. Forskjellen er vel at Forte skal virke mot virus også. Pass på å la tabletten(e) virke i 2 timer før vannet drikkes. Selv kjøpte jeg dette fra Fjellsport før forrige tur til Sør Amerika. Fås også kjøpt på velassorterte apotek, men det var gunstigere pris på Fjellsport(med forumrabatt) den gangen jeg kjøpte det.

Støtter rådet om malariatabletter, og selvfølgelig et besøk på en reiseklinikk for nødvendige vaksiner i god tid før avreise :-)

Hjertelig takk for gode råd.

Vaksiner og Malariatabletter er i boks på forhånd, og skal sjekke opp Micropur Forte snarest.

Takk alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎05‎.‎2017 den 10.11, fjellulven skrev:

Hei dere,

Jeg skal på fjelltur i Afrika og leser at å rense vann med f.eks en tablett\pose aktiv kull i flasken er lurt.

Hva slags produkt er det snakk om, og hvor for man kjøpt dette?

Tusen takk for hjelp :-)

Jeg kjøpte en flaske hos Kirkens Nødhjelp som skulle ta det meste.  Men om du skulle komme ut for en situasjon hvor du ikke har renseutstyr kan du gjøre som vi gjorde i Liberia:  Kok vannet i 20 min.  20 min regelen var viktig å overholde.  I tillegg renset vi vannet gjennom et filter.  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.