Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Orion III ul versjon, 2.8 kilo


Halvork

Anbefalte innlegg

Exped orion iii er kommet i ul versjon, 2.8 kilo. Noen som har testa det? Tåler det greit 3 sesonger.. Tenker på bruk 3-4 ukesturer fra høyfjell til lavland, og egentlig mest usikker på rivestyrken i duken. 

Endret av Halvork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror slik superlett teltduk er ganske lik i telt fra anerkjente produsenter som Helsport, Hilleberg og Exped. Den er av ripstop-type, og tåler mer belastning enn hva man skulle tro. Jeg ville ikke nølt med å bruke det på fjellet i temmelig dårlig vær, men et telt med tykkere/sterkere duk tåler nok mer ekstremvær. Exped selv kategoriserer det som et 4-sesongs telt.
Jeg ser at også Orion II er kommet i UL-utgave, ca 2,4 kg. Det interessante er at Exped ikke har forminsket teltet og gjort det mindre komfortabelt for å spare vekt. Det har fortsatt 1,3 m takhøyde og to fortelt/innganger. For noen av oss er slike ting viktige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har "samme" 15D duk som Helsport Superlight teltene. Helsport Reinsfjell bl.a. bruker en 15 tråds duk, som flere her på forumet har meget gode erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, JanRH said:

Har "samme" 15D duk som Helsport Superlight teltene. Helsport Reinsfjell bl.a. bruker en 15 tråds duk, som flere her på forumet har meget gode erfaringer med.

Duken (stoffet) kan være ganske forskjellig selv om trådtykkelsen er den samme (15 Denier). Hvordan stoffet er vevd, og ikke minst hvilket fiber som er brukt, vil også ha betydning. Og hvilken overflatebehandling stoffet har fått til slutt (PU eller silikonbelagt f.eks.) vil påvirke vanntetthet, UV-motstandsdyktighet og slitestyrke.
Apropos UV-stråling, det er teltdukens svake punkt. Sollys bryter ned stoffet ganske raskt, faktisk i så stor grad at noen produsenter anbefaler å ikke la det stå oppslått på solrike dager hvis man skal holde seg i ro et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
46 minutter siden, Bjørn J skrev:

Duken (stoffet) kan være ganske forskjellig selv om trådtykkelsen er den samme (15 Denier). Hvordan stoffet er vevd, og ikke minst hvilket fiber som er brukt, vil også ha betydning. Og hvilken overflatebehandling stoffet har fått til slutt (PU eller silikonbelagt f.eks.) vil påvirke vanntetthet, UV-motstandsdyktighet og slitestyrke.
Apropos UV-stråling, det er teltdukens svake punkt. Sollys bryter ned stoffet ganske raskt, faktisk i så stor grad at noen produsenter anbefaler å ikke la det stå oppslått på solrike dager hvis man skal holde seg i ro et sted.

Enig, derfor seg skrev jeg "samme" i anførselstegn. Har kun info om at det er 15D. Resten er som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Bjørn J skrev:

Duken (stoffet) kan være ganske forskjellig selv om trådtykkelsen er den samme (15 Denier). Hvordan stoffet er vevd, og ikke minst hvilket fiber som er brukt, vil også ha betydning. Og hvilken overflatebehandling stoffet har fått til slutt (PU eller silikonbelagt f.eks.) vil påvirke vanntetthet, UV-motstandsdyktighet og slitestyrke.
Apropos UV-stråling, det er teltdukens svake punkt. Sollys bryter ned stoffet ganske raskt, faktisk i så stor grad at noen produsenter anbefaler å ikke la det stå oppslått på solrike dager hvis man skal holde seg i ro et sted.

Jøss!

I hvilke grad kan teltet bli forringet? Jeg tror jeg har det bedre med meg selv, og bedre turer, om jeg later som jeg ikke vet om det...

Er det forskjell på silnylon og polyesterduk der?

Jeg har selv fjellreventelt, og de skal jo holde i mange år sier de.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At teltduker svekkes av UV stråler har vel vært en kjent sak i mange år!
Det samme gjelder jo båtkalesjer,fortelt til campingvogner samt endel type rotasjonsstøpte kano/kajakker!
Er vel ingen som har sagt at de blir skadet etter noen få dager heller?
Men å la de stå i sola over en lengre periode vil svekke materialene
 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Mareng skrev:

Er det forskjell på silnylon og polyesterduk der?

Jeg har selv fjellreventelt, og de skal jo holde i mange år sier de.

Polyester er konstruert for å holde teltet stramt selv under vekslende vær - og temperaturforhold, dvs. at du duken ikke blir slapp i regnvær. Polyester er gjerne billigere og tyngre. Brukes mest i de litt billigere teltene. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. Hilleberg sier dette:
"Note also that we always recommend that you protect your tent from harmful UV rays by avoiding pitching it in direct sunlight and/or by using a tarp as sun protection."
De oppgir også at garantien ikke gjelder skade/slitasje av UV-stråler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette sier Exped om UV-stråling:
"Nothing “kills” a tent faster than UV radiation. Lightweight tents are not intended for use in prolonged, stationary settings in which they remain exposed to the sun. To prevent degradation of the tent fabrics set the tent up in the shade, cover it with a tarp or take it down during the day. Also consider alternative products designed for such use made of canvas or awning materials. Damage due to UV exposure is not covered by the warranty."

Så Hilleberg og Exped fraråder altså å sette opp telt i direkte sollys fordi UV-stråler skader duken ganske så effektivt. Dette gjelder selvsagt også telt fra andre produsenter som bruker tynne lettvektsstoffer, men Exped og Hilleberg er de eneste jeg har funnet som er så direkte i sine råd. Kanskje for å slippe unna garantidiskusjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
28 minutter siden, Bjørn J skrev:

Og dette sier Exped om UV-stråling:
"Nothing “kills” a tent faster than UV radiation. Lightweight tents are not intended for use in prolonged, stationary settings in which they remain exposed to the sun. To prevent degradation of the tent fabrics set the tent up in the shade, cover it with a tarp or take it down during the day. Also consider alternative products designed for such use made of canvas or awning materials. Damage due to UV exposure is not covered by the warranty."

Så Hilleberg og Exped fraråder altså å sette opp telt i direkte sollys fordi UV-stråler skader duken ganske så effektivt. Dette gjelder selvsagt også telt fra andre produsenter som bruker tynne lettvektsstoffer, men Exped og Hilleberg er de eneste jeg har funnet som er så direkte i sine råd. Kanskje for å slippe unna garantidiskusjoner :)

Skal ikke se bort i fra at noe har med garanti å gjøre. Advarselen er ikke akkurat salgsfremmende, men trolig måtte du lete godt for å finne den? Det gjør i så fall ikke den vanlige teltkjøper, vil jeg tro.

Hvor er vektbesparselsen hen hvis man må drasse med seg tarp for å tildekke teltet i sol, eller bare dra på "skyggeturer" 😀

Det er flere her som har brukt Helsport Reinsfjell 2 Superlight uten at noe negativt om UV-stråling er nevnt, så det må da ha fungert bra tiltross for UV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikwax lager jo Tent & Gear SolarProof (http://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=498), som Hilleberg anbefaler (http://no.hilleberg.com/SV/frågor-svar/mitt-tält-har-varit-med-om-en-hel-del-hur-kan-jag-behandla-materialen/?language=SV). Telt varer uansett ikke evig, man må regne med å "forbruke" det - men som med alt annet kan man forlenge levetiden med fornuftig bruk og litt vedlikehold i ny og ne. Synes nok at det blir litt overkill om man skulle bli dypt fortvilet over at solstråler treffer teltet i noen timer nå og da, det har sikkert veldig godt av komme ut fra boden også, tenker jeg :) 

Ellers aner jeg ikke om Nikwax sitt produkt gir bedre sluttresultat enn å blande en tynn blanding av silikon og løsemiddel (bensin/white spirit/terpentin el) - som i praksis er båtkalesjeimpregnering - og smøre på duken, jfr diverse YouTube-videoer. Men Nikwax er nok atskillig mer miljøvennlig, de har stort sett vannbaserte produkter, ikke løsemiddelbaserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, JanRH said:

Skal ikke se bort i fra at noe har med garanti å gjøre. Advarselen er ikke akkurat salgsfremmende, men trolig måtte du lete godt for å finne den? Det gjør i så fall ikke den vanlige teltkjøper, vil jeg tro.

I grunnen ikke, det lå lett tilgjengelig under tips/råd/know-how eller hva de kaller det.

 

10 minutes ago, JanRH said:

Det er flere her som har brukt Helsport Reinsfjell 2 Superlight uten at noe negativt om UV-stråling er nevnt, så det må da ha fungert bra tiltross for UV.

Det er ikke slik at teltduken smuldrer opp og forsvinner etter et par dager i sollys :)
Det er en gradvis svekkelse, og jo tynnere duken er jo kortere tid tar det før stoffet er ødelagt. Men faktum er at UV-stråler er det som skader teltduk raskest og mest effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

I et telt type Exped Orion, Helsport Reinsfjell m.flere. ville jeg nok valgt superlett duk, men ikke i teltkonstruksjon med langt spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig enkel test: Legg en avisside i solen (ikke i regn), og en annen fra samme avis under et lystett dekken i to-tre dager. Sammenlign styrken i avissidene etterpå. Den gulnede som har ligget i solen vil være sprø og rives mye fortere enn den som har vært beskyttet mot lyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, a_aa said:

Telt varer uansett ikke evig, man må regne med å "forbruke" det - men som med alt annet kan man forlenge levetiden med fornuftig bruk og litt vedlikehold i ny og ne. Synes nok at det blir litt overkill om man skulle bli dypt fortvilet over at solstråler treffer teltet i noen timer nå og da, det har sikkert veldig godt av komme ut fra boden også, tenker jeg :) 

Helt enig. Jeg gir fullstendig eff i om det er knallsol når jeg slår opp telt, og jeg pakker det ikke sammen på dagtid mens jeg går og fisker eller rusler rundt. Men jeg ville ikke latt det stå oppslått kontinuerlig en hel sommer, for å si det sånn. (eller slik sommeren er her nord er det jo ikke noe problem.... )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
38 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det er ikke slik at teltduken smuldrer opp og forsvinner etter et par dager i sollys

Å søren.......å jeg som trodde at når garantitiden var over, våkner jeg uten teltduk over meg ☺

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, brukt det 5 netter til nå, drar ei uke til Finnmark i August og får testa mer der.  Det virker stabilt og vil nok tåle bra med vind. Stengene virker solide! Liker det veldig godt, bruker det som 2 personers telt, mye plass! Jeg tenkte på det samme jeg, men er ikke så bekymra for vind, regn mm... Tenker det tåler noen færre år enn ekstrem varianten (slitestyrke over tid) , men tåler nok mye. Exped påstår det er et 4 sesongs telt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.