Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig åre for packrafting


Jaahan

Anbefalte innlegg

Skal ha meg en billig åre til packraft og håpte på å få noen innspill på hva som er best/minst dårlig av følgende alternativ:

Swiss 2 part

Swoop Take Apart

Mackenzie

Har definitivt ikke planer om å begi meg ut på noe whitewater-eventyr med den heller tvilsomme packraften jeg skal ha meg (type NRS). Skal fiskes og forflyttes i bedagelig tempo. Siden åra skal være utenpå sekken eller å hånda under bæring vil jeg anta at 2- eller 4-delt egentlig er litt hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er litt som å kjøpe deg en fet goretex-dress og så kjøpe billige slagstøvler på Europris.

Da jeg jobbet i sportsbutikk anbefalte jeg alltid at man la mest penger i ryggsekk og sko, sovepose og liggeunderlag. Sko og ryggsekk fordi utstyr som ikke passer får store utslag på gå-komforten, mens liggeunderlag og sovepose gir deg god søvnkvalitet. For padleutstyr er det åra som sørger for framdrift, og på en to-timers tur stikker du åra ned i vannet rundt 3000 ganger. Jeg anbefaler deg å vurdere én gang til om du kan legge litt mer i åra.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dere har nok helt rett! Antok egentlig at det bare var vekt og billigere materiale som var forskjellen på billige og dyrere årer, og at de kjempedyre var veldig spesialisert. Sånn går det når man ikke har peiling..

Får legge ned litt mer innsats i researchen og se hva jeg finner, med mindre den @Ulv! linker til kommer på lager med det første.

Og packraften koster bare 3999, så det vil nok heller være som å handle goretex kopi på Europris og finne noen gamle gummistøvler i en konteiner 😁

Endret av Jaahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vea skrev:

Jøss, hvor kjøpte du den? Er det denne: http://www.nrs.com/product/1630/nrs-packraft ?

Riktig! Kjøpte her.

Tynn duk, så usikker på hvor godt den holder. Følte det var verdt et forsøk likevel da studentøkonomien ikke kan forsvare en "vanlig" en når jeg har andre ting på innkjøpslista.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe fra DIY-packraft, men siden han fremdeles ikke har fått inn stoff så ble det for sent å bestille derfra nå syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den bruken du beskriver, så burde det duge. Den er jo fryktelig lett også, sjøl til packraft å være. 

 

Åra jeg lenka til får du jo kjøpt andre steder også, for eksempel https://www.amazon.com/Advanced-Elements-Ultralite-Kayak-Paddle/dp/B00YFPS7OC

Eller du kan bestille den direkte fra AE i USA (Da må du gå om en amerikansk videresendingstjeneste (eller kjentfolk)). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den Macenzie padleåra du linket til ifjor. Bare vært på 2 turer med den, og siden jeg egentlig er kanomann så er grunnlaget for sammenlikning ganske så dårlig. Fikk den forøvrig på tilbud også! Når det er sagt så vurderte jeg både Carbon Splat, Westsystems og et par andre jeg ikke husker nå i farta. Det som gjorde utslaget for meg var bruksområde kombinert med pris. Jeg er sportsfisker og turvandrer, ikke komfortabel med hvitt vann i fart, og er som regel på tur alene. Og da koser jeg meg! En annen ting med den billige åra er at den er såpass billig at når jeg finneren bra tilbud på en bedre/lettere åre så kan jeg vurdere et kjøp uten å egentlig ha tapt noe særlig i utganspunktet på den gamle. Så for en med studentøkonomi så ville jeg prioritert pris over det aller meste, og for ditt bruk slik du beskriver det så holder denne fra Mackenzie fint inntil du får en annen økonomi enn den av en students. Av egen erfaring med åra så synes jeg den holder bra mtp bruk ift pris, dvs den går ikke opp "i liminga" etter litt bruk. Men som sagt, jeg kommer helt sikkert til å oppgradere etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.