Gå til innhold
  • Bli medlem

Samme telt med ulike navn og pris?


oleva

Anbefalte innlegg

Har som uerfaren tittet etter lette telt for 1-2 personer på økobudsjett, og endte med en litt spontan bestilling av Bergans Trysil 2 på tilbud til 799,- på XXL. Virket som et ok telt for mitt behov, med vekt på 2,5kg, litt lav takhøyde men overkommelig "tap" om det skulle vise seg å være upraktisk og/eller dårlig kvalitet. Veldig rimelig ihvertfall, ifht at jeg har oppdaget at telt og annet friluftsutstyr fort blir j*** dyrt.

Har søkt litt på nett i etterkant og undrer meg over at det ser ut til at Bergans produserer telt som tilsynelatende er like, men med ulike navn og svært varierende priser. Her er utvalget telt fra Bergans jeg finner på prisjakt.no, som ser like ut og har samme mål og tilsynelatende identiske spesifikasjoner. Hva er egentlig forskjellen, bortsett fra farge? Er det store forskjeller i gjennomføring og kvalitet, eller er det slik at hobbyfriluftere som meg faktisk kan spare store penger på å få et mer eller mindre identisk produkt til en brøkdel av prisen ved å kjøpe "billignavnet" fra samme produsent?

Bergans Trysil 2: Kun på XXL, nå tilbud til 799,- (ord. 1199, iflg XXL)

Bergans Trillemarka 2: Intersport/G-sport, 1999,-

Bergans Compact 2: outnorth.no/sportsdeal.no, fra 2499,-

Bergans Trollhetta 2: flere forhandlere, fra 3416,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Helsport og Bergans produserer egne teltserie for XXL. Disse teltene er veldig gode tilbud. Teltduken veier litt mer og tar litt mer plass enn de teltene de produserer under eget varemerke, men det er god kvalitet. Jeg startet selv med Helsport Nordmarka 2 for noen år siden. Jeg var usikker på hvor mye jeg ville satse på friluftsliv og ville ikke bruke mye penger før jeg så hvordan det gikk. I dag har jeg Helsport Ringstind Superlight 1-2. For meg var det riktig å begynne litt forsiktig for så å skaffe meg mer kunnskap og erfaring. Jeg er 187cm og har ingen problem med telt hvor "takhøyden" er 90 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 3-manns utgaven av teltet. Slo det opp inne i huset for å sjekke det da det ble kjøpt brukt. Og likte det eg såg sånn kvalitetsmessig. Så får tiden vise om i pinsen om det var ett ok kjøp. Som du seier så er det litt lågt, men satser på at det er ver til å vera ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, oleva said:

Er det store forskjeller i gjennomføring og kvalitet, eller er det slik at hobbyfriluftere som meg faktisk kan spare store penger på å få et mer eller mindre identisk produkt til en brøkdel av prisen ved å kjøpe "billignavnet" fra samme produsent?

I bunn og grunn, ja, du sparer store penger på et mer eller mindre identisk produkt. Du må nok regne med noen mindre forskjeller på duk, stenger, plugger osv., men det er et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, oleva skrev:

Er det store forskjeller i gjennomføring og kvalitet, eller er det slik at hobbyfriluftere som meg faktisk kan spare store penger på å få et mer eller mindre identisk produkt til en brøkdel av prisen ved å kjøpe "billignavnet" fra samme produsent?

 

En annen ting å sjekke er størrelsen - Helsport Sarek Dome (XXL) ser tilforlatelig likt Reinsfjell, men er ca 20 cm kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ArveS skrev:

En annen ting å sjekke er størrelsen - Helsport Sarek Dome (XXL) ser tilforlatelig likt Reinsfjell, men er ca 20 cm kortere.

Her synes jeg XXL strekke strikke litt vel langt. Har hørt ekspeditører si at det er samme teltet. Det er kortere som du sier og nesten dobbelt så tungt. Det burde ikke ha vært produsert i en blåfarge som ligner på Helsport sin superlight. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Her synes jeg XXL strekke strikke litt vel langt. Har hørt ekspeditører si at det er samme teltet. Det er kortere som du sier og nesten dobbelt så tungt. Det burde ikke ha vært produsert i en blåfarge som ligner på Helsport sin superlight. 

Enig. Den hos XXL som har designet teltet, enten på egenhånd eller sammen med Helsport har bommet. Jeg har prøveligget teltet hos XXL - alt for kort. Hadde det vært rette vegger er lengden ok, men ikke med skrå vegger. Hadde teltet vært konstruert 20 cm lenger og litt lettere, hadde det absolutt vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiittet på det nå, men hvordan er Nordmarka ifht Bergans Trysil 3, som har samme vekt og ser ut til å ha minst like stort fortelt men koster en tusenlapp mindre?

Når jeg ser 3 til 4-mannstelt er pakkstørrelse viktigere enn vekt, da det er tiltenkt kajakkturer. 4-sesongerstelt (ikke aktuelt å handle i år) tenker jeg til bruk med pulk, så da er ikke vekt og pakkstørrelse så viktig. Pris ifht kvalitet har mest å si da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JanRH skrev:

Enig. Den hos XXL som har designet teltet, enten på egenhånd eller sammen med Helsport har bommet. Jeg har prøveligget teltet hos XXL - alt for kort. Hadde det vært rette vegger er lengden ok, men ikke med skrå vegger. Hadde teltet vært konstruert 20 cm lenger og litt lettere, hadde det absolutt vært bra.

Da hadde det vært Reinsfjell ;-)

Helt enig i at denne modellen er spekulativ og mange lar seg lure.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som @JanRH prøveligget sarek modellen i en xxl butikk og hadde hode i den ene veggen og bena i den andre. Syns det er forkastelig at det lages et telt til noen tusenlapper som uten tvil har for kort liggelengde. Vi som er her inne tenker på sånt, men tviler på at de som skal skaffe seg telt første gang tenker på dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal prøve Trysil 2 i helga, gler meg som ein unge  til tur.

Noterte meg ved kontrolloppsett at det er svært lavt i fotenden. Liggeflata er 220 cm lang men endeveggen er svært skrå så når mine 180 cm ligg på rygg er det ikkje mye om å gjøre at tærne tar borti duken.  "Ventilhuset" i fotenden er utvendig forma som ein abnorm  luftbrems også, denne ser eg for meg kan lage mye gøy ved sterk vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, kvakko skrev:

Eg skal prøve Trysil 2 i helga, gler meg som ein unge  til tur.

Noterte meg ved kontrolloppsett at det er svært lavt i fotenden. Liggeflata er 220 cm lang men endeveggen er svært skrå så når mine 180 cm ligg på rygg er det ikkje mye om å gjøre at tærne tar borti duken.  "Ventilhuset" i fotenden er utvendig forma som ein abnorm  luftbrems også, denne ser eg for meg kan lage mye gøy ved sterk vind. 

God tur! Du får gi tilbakemelding 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottatt teltet og satt det opp i hagen, positivt overrasket over den tilsynelatende gode kvaliteten! 

Vekten på 2,5kg var reell. 15 kraftige aluminiumsplugger på 18cm, og aluminiumsstengene virket å være av god kvalitet. Samme gjelder bådeinnerduk/bunn og ytterduken som var kraftigere/tykkere enn jeg forventet.

Ok å sette opp alene, men klønet litt med stengene da det var mye motstand for å få de inn. Fulgte med en aluminiumshylse på ca 12 cm sammen med stengene som jeg ikke forstod formålet med, noen som vet?

Plassen inni var som forventet. Ikke lengre enn hva det burde være for en på 181cm. Ok for to voksne som ikke er redd for å ligge tett. Grei plass til én stor sekk i fortelt, to store sekker vil nok blokkere inn/ut. Koking i fortelt med gassbrenner til nøds ok hvis døren festes så den ikke kan blåse ned i brenneren.

Synes jeg fikk mye telt for 800,-!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg gjennomført prøvetur med trysil2. 

Turen gikk heilt i snøgrensa og det var mykje  smeltevann så eg sleit med å finne ein tørr flat flekk uten snø som var stor nok til teltet. Er vant med jerven duk med ender  der kravet til flat grunn berre  er liggeplassen, dvs eg treng trening i å finne egna plass til telt med bunnduk . ..

Det var nok liggelengde i teltet men eg trur det er 10 cm kortere enn trollhetta mellom stengene ,det fører til lavere fotende.

Oppsettet gikk greit måtte justere barduner og plugger nokre  gonger for å få skikkelig stam duk i fotenden .

Lørdagen var det strålende sol fram til kvelden da byrja  det å regne ,og resten av turen regna det.

Teltduken er tett men ikkje saumane, gud hjelpe kor da rant og draup. 

Trutna  saumane? Eg trur eg har lest noko om det 

Uten at det har noke med teltet å gjøre var soveposen rikeleg varm nok i                       3 plussgrader. ikkje hjalp det å åpna soveposen heller ,då  kraup  berre  bikkja endå  tettare . Lapphund er varmare  enn  viking 300.

Søndag var sikta  maks 100 meter og striregn.

 Da  savna eg  å kunne koke i teltet.

satt i jerven duken og stekte bacon og kokte kaffe.

Summa sumarum ett solid telt som tåler å brukes litt røft  ,men med så lite fortelt og høyde må koking foregå ute.da kan ein  heller ikkje tørke noke i teltet. 

Teltet kjem til å verte  brukt til helgeturer i myggsesong og så får eg håpe eg slepp å ligge  værfast i det .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på tur med trysil 3 og det var pottetett. Og greit å koke i forteltet. Kanskje greit å dra på den ekstra vekta. Var aleine på tur og hadde god plass. Einaste var takhøyden. Men med exped chairkit i sjeselongmodus så klarte eg akkurat å sitte uten å ha skallen i taket.

20170604_134220.jpg

20170603_160744.jpg

Endret av JGH
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.