Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tungt telt tolererer dere å bære alene på tur?


leerj

Anbefalte innlegg

Driver å bestemmer meg for nytt telt nå. Ønsker meg et helårstelt, der det står mellom fjellheimen 3 camp 3.15 kg og fjellheimen x-trem 3 camp 3.55 kg. Oftest på fotturer vil jeg sikkert ha følge slik at vekt kan fordeles, men derfor må jeg også ha den størrelsen, men jeg må nok også belage meg på en del lange turer alene også. Så jeg lurte litt på hva folk tenker om vekt? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv bært fjellheimen 3 camp til alenebruk. Det er jo litt tungt, men er en del andre ting man kan spare vekt på... bytte ut den ene 6packen med øl k ei halvflaske god drikke, la den ene ullgenseren være igjen hjemme. La noe fotoutstyr ligge hjemme? 

Ett helårstelt hadde vært utrolig kjekt. Ett telt som man stoler på, til tross for st det er litt tungt:) hvis det er mye vær der du skal være er nok xtrem-versjonen noe å satse på!:)

du kan jo se på fjellreven sitt keb dome eller keb endurance også:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke teltet, men totalen som teller....


Jeg har ikke problemer med å bære et 5kg telt alene på tur. Ikke 8 kg heller for den saks skyld, men da er det gjerne noe annet som må vike...

Det er på soloturer vekt på utstyret er viktigst - da bærer du ALT fellesutstyr selv. Med bare 1 ekstra med så  deler dere fellesutstyret på 2. 

Jeg har derfor valgt å ha  flere telt. Et lett til soloturer. Til turer der det gjerne er flere med har jeg et litt større og tyngre. Jeg har vært på solotur med det før også, men jeg er lei av å bære 35 kg sekk på fjelltur så jeg har utvidet utvalget jeg har av turutstyr til å ha mye lette alternativer til alt slik at jeg kan plukke det best egnet for hver enkelt tur. 


(For ordens skyld: Teltet jeg bruker på soloturer veier 1,9 kg. Alt inkludert)

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har Fjellreven Abisko Shape 3. Veier 2,6 kg, og er stort nok til to voksne på vintertur, samt veldig gode ventilasjonsmuligheter sommer. Vekten synes jeg er grei for èn person i sekk, pakkvokumet er greit og teltet tåler vind svært godt.

Kan spare omkring en god kilo ved å kjøpe ett lettere telt (Mckinley aero 2) til ok pris for soloturer. Men da går teltkomforten ned, spesielt på regnfulle turer hvor det er greit å lage mat i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Aktoen (1,5Kg) hele året alene. Vinterstid holder jeg meg i skogsterreng og supplerer med en tarp for hyggas skyld. Er vi to eller jeg har kajakken med meg, blir det Orion Extreme. Sabla greit med selvstående telt på holmetur med kajakken. Skal du på høyfjellet vinterstid bør du nok tenke litt annerledes enn meg.  Greit med litt plass og takhøyde vinterstid med hensyn til velvære/klestørk og primusfyring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i en noen år gammel Ringstind 2, som veier 1,7 kg med 10 plugger og de delene av repkittet jeg gidder å ha med. I skogen tar jeg med en tarp i stedet for eller i tillegg. Egentlig kunne jeg tenkt meg et lettere telt til skogsbruk sammen med tarp,  som kan brukes uten teltstenger, og så et litt større telt med romslig fortelt til fjellbruk. Alt i alt er jeg fornøyd om totalvekt med telt, sovepose, tarp og liggeunderlag er sånn høvelig under 5 kg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, ViktorS said:

Håper at "ferske" turgåere er fornuftig nok til p holde seg unna dette forumet, for man blir fort bitt av basillen om å kjøpe lettere og bedre utstyr, og fokuset på utsyr et blir nesten større en selve turen:/ og sykt dyrt blir det også!!

Hver sin smak. Jeg elsker å planlegge utstyrsbruk, sitter timesvis foran kart, tørker mat og leser myye på nettet om turer, utstyr, tester osv. Jeg elsker det og det er nesten halve turen for meg.

Jeg vil helst ikke ha på meg at jeg nøyt turene mer eller var en bedre turgåer før jeg drev med dette, for med alt jeg har lært av denne planleggingen og lettpakkingen har økt komforten min betraktelig og gjør at jeg nå kan konsentrere meg mer om naturen rundt meg enn selve gåingen. Det er simpelthen blitt som natt og dag for meg hvor jeg før helst ville slå camp etter et par timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thomas E skrev:

Hver sin smak. Jeg elsker å planlegge utstyrsbruk, sitter timesvis foran kart, tørker mat og leser myye på nettet om turer, utstyr, tester osv. Jeg elsker det og det er nesten halve turen for meg.

Jeg vil helst ikke ha på meg at jeg nøyt turene mer eller var en bedre turgåer før jeg drev med dette, for med alt jeg har lært av denne planleggingen og lettpakkingen har økt komforten min betraktelig og gjør at jeg nå kan konsentrere meg mer om naturen rundt meg enn selve gåingen. Det er simpelthen blitt som natt og dag for meg hvor jeg før helst ville slå camp etter et par timer.

Skal ikke si at jeg er uenig med deg, for jeg leser masse, liker å finne utstyr som passer meg best mulig osv. Men jeg kan tenke meg at de som er helt fersk og bare vil ha ett enkelt telt(eller annet) å dra med seg på tur, så kan det fort bli litt "overkill" å lese tips her inne. Er fort gjort at folk får anbefalinger ommå kjøpe 2-3 forskjellige telt for å dekke alle situasjoner, når de egebtlig bare trenger å vite om de skal ha lavvo eller telt...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ViktorS skrev:

Husker før jeg begynte å lese på denne siden, så var det helt innafor med 5kg telt, 3kg sovepose, steikepanna fra kjøkkenskapet, tung elendig sekk, osvosvosv.. koset meg like mye på tur før som nå, og kan ikke huske at man ble merkbart mere sliten av å hå på tur.

 

Håper at "ferske" turgåere er fornuftig nok til p holde seg unna dette forumet, for man blir fort bitt av basillen om å kjøpe lettere og bedre utstyr, og fokuset på utsyr et blir nesten større en selve turen:/ og sykt dyrt blir det også!!

Er jo nesten blitt sånn her inne at man ikke kan dra på tur uten megalett usynlig telt og klær og sko som nesten ikke kjennes at man har på seg...

Hei ViktorS. Nå var tråden hva vi var villige til å dra på, ikke hva vi synes alle andre skal dra på. Jeg kjenner folk som storkoser seg med gammelt knapperegntøy og sydvest.  Jeg gir ikke opp Dermizaxen av den grunn. Men jeg tror ikke de jeg nevner blir mere lykkelige i noen nye Texklær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Hei ViktorS. Nå var tråden hva vi var villige til å dra på, ikke hva vi synes alle andre skal dra på. Jeg kjenner folk som storkoser seg med gammelt knapperegntøy og sydvest.  Jeg gir ikke opp Dermizaxen av den grunn. Men jeg tror ikke de jeg nevner blir mere lykkelige i noen nye Texklær :)

Tror egebtlig tråden handlet om at trådstarter trenger hjelp med å bestemme mellom 3kg telt eller 3,5kg telt:) men ser hva du mener, men det var bare tanker som datt inn i hodet mitt:) og LITT avsporing må vi tåle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ViktorS skrev:

Tror egebtlig tråden handlet om at trådstarter trenger hjelp med å bestemme mellom 3kg telt eller 3,5kg telt:) men ser hva du mener, men det var bare tanker som datt inn i hodet mitt:) og LITT avsporing må vi tåle:)

Finfint!  Kan noen der ute få oss på rett spor igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle valgt meg helårstelt og det hadde stått mellom fjellheimen 3camp og xtrem, hadde jg kjøpt xtrem!:) halvkilo mere vekt, men da har du ett telt som skal tåle det meste av vær som kan bli slengt mot deg!:) fikk lyst å bytte mitt fjellheimen 3camp mot extrem selv nå!:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, leerj skrev:

Driver å bestemmer meg for nytt telt nå. Ønsker meg et helårstelt, der det står mellom fjellheimen 3 camp 3.15 kg og fjellheimen x-trem 3 camp 3.55 kg. Oftest på fotturer vil jeg sikkert ha følge slik at vekt kan fordeles, men derfor må jeg også ha den størrelsen, men jeg må nok også belage meg på en del lange turer alene også. Så jeg lurte litt på hva folk tenker om vekt? :D 

Kom til å tenke litt til.

Vanlig fjellheimen 3-camp har vel både sterk nok duk, stenger og gode nok bardunmuligheter for ett helårstelt?

Fjellheimen x-trem er vel ikke ett helårstelt, det er ett ektremtelt slik jeg ser det? Og "dårligere egnet" til de 3-varmere sesongene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørud nevner vel det så er å nevne egentlig.
Vekt på ryggsekk, sovepose og liggeunderlag er vel så viktig som vekt på telt.
Man kan kjapt spare 1,5kg+ bare på å velge f.eks "riktig" ryggsekk.
Osprey sekken min på 109 liter veier ett par hundre gram mer enn  Bergans Power Frame sekken.
Bortsett fra at da er både teltet og soveposen oppi Ospreyen 🙂 (Dette med sommerpose)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skulle hatt ETT telt og valgt mellom de to TS skisserer så hadde jeg valgt Ekstremvarianten. De 400g ekstra tåler man.

Men da vet jeg ikke hvor han tenker å campe i den hvite sesongen. Jeg camper en del på fjellet i hvit sesong og da foretrekker jeg den varianten. Jeg tror jeg hadde klart meg med den hakket lettere om jeg utelukkende hadde campet i skogen i den hvite årstiden.


Og det behøver ikke bli så veldig tungt av den grunn, men nedprioritering av utstyr gjøres gjerne basert på erfaring så dersom man ikke er så turvant så blir det gjerne litt tungt de første turene. Opp gjennom årene har jeg lært at man ikke trenger 2 skift til alle lag tøy. Nuh har jeg hovedsaklig med "nødtøy" ekstra til turer opp til en uke. Dvs at jeg belager meg på å bruke litt tid på å tørke dersom det skulle bli litt fuktig. Og med nødtøy mener jeg f.esk ekstra superundertøy så jeg har noe å ha på dersom man f.eks skulle ramle i vannet, mens resten tørker. Jeg har også lært at jeg ikke trenger å ta med ALLE slukene jeg har for å fiske noen timer. Det holder greit med et lite grunnutvalg. Og jeg har lært hva jeg normalt fotograferer. Så slipper jeg ha med 5 kg objektiver som ikke skal brukes. Crocks er lettere enn joggesko. En sekk som skal pakkes med 25 kg kan godt ha egenvvekt som er 2 kg mindre enn en som tåler 35. Og man trenger ikke 3 kjeler for å koke vann til Real til 1 person. Du MÅ ikke ha med termos til kaffen om du kan koke en kun 1 kopp i ny og ne i stedet. Litt sånne erfaringer sparer fort de viktigste kiloene man kan ta av. For meg har det i hvert fall vært mye viktigere å komme fra 35 til 25 enn å komme fra 25 til 20. 


Dvs det er kjappere å spare vekt på å luke vekk unødige ting man ikke trenger eller bruker enn å handle dyre superlette turgreier. Det er nyttigere når man finner ut at man trives med å enten være lenge på tur eller å gå langt med utstyret...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Kom til å tenke litt til.

Vanlig fjellheimen 3-camp har vel både sterk nok duk, stenger og gode nok bardunmuligheter for ett helårstelt?

Fjellheimen x-trem er vel ikke ett helårstelt, det er ett ektremtelt slik jeg ser det? Og "dårligere egnet" til de 3-varmere sesongene?

X-trem er vel litt ekstremtelt ja, men ser ut som at den har omtrent samme luftinga som den nornale versjonen, i tillegg til en ekstra ventil lengere ned i fotenden. Kanskje(?) litt tettere ned mot bakken pga stormdukene, men man trenger jo ikke legge noe på disse:)

og gult/rødt telt har jo sine fordeler året rundt med tanke på nødsituasjoner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tillate meg å spørre deg, Espen, men hvordan i alle dager klarer du å IKKE ta med alt du har av sluker? Jeg har prøvd og prøvd, men det føles fysisk umulig å ikke ta med både full spinnereske med 30 spinnere og full tosiders slukboks med like mange sluker/wobblere. Hva er trikset? Kan du lære meg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Synes 2 kg er nok på vandreturer vår, sommer og høst. Hvis jeg kun skal gå inntil 1 mil fra bilen kan jeg bruke basecamp teltet jeg snart skal kjøpe. Det blir dobbelt så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.