Gå til innhold
  • Bli medlem

Jervenduk original med endestykker?


Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å skaffe meg en Jervenduk original med endestykker, tenkte da å bruke duken som poncho og duken pluss endestykkene som telt eller tarp.

Noen som har erfaringer eller kommentarer til jervnenduk orginal med endestykker til telt og tarp? 

Endret av Bananaface
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en Jerven-fan, men jeg tror denne løsningen blir fryktelig tung. Duken er bombesikker. Selv har jeg en originalduk og en extreme-duk og førstnevnte bruker jeg så og si aldri.
Det finnes betraktelig lettere tarp/poncho-kombinasjoner, og jeg tror faktisk du kommer opp i høyere vekt enn et 1-mannstelt dersom du velger original+endestykker+gåstaver.

Selv anbefaler jeg hunter til 3-sesongsbruk, bivi, og soveposeforsterker. Kombinasjonen av en bivi og en poncho fra STS tror jeg blir en mer fleksibel løsning (ev kinakopien). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Jeg er en Jerven-fan, men jeg tror denne løsningen blir fryktelig tung. Duken er bombesikker. Selv har jeg en originalduk og en extreme-duk og førstnevnte bruker jeg så og si aldri.
Det finnes betraktelig lettere tarp/poncho-kombinasjoner, og jeg tror faktisk du kommer opp i høyere vekt enn et 1-mannstelt dersom du velger original+endestykker+gåstaver.

Selv anbefaler jeg hunter til 3-sesongsbruk, bivi, og soveposeforsterker. Kombinasjonen av en bivi og en poncho fra STS tror jeg blir en mer fleksibel løsning (ev kinakopien). 

 

Takk for tipset, skal se nærmere på det☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker jerven original og teltender. Prøver å unngå gåstaver  som stenger, henger teltet opp i trær ..

Kondens blir det mengder av om du setter det opp  uten lufteglippe  nede og litt opning  i toppen.  

Eg bruker duken som regnponcho  og da passer teltendene  perfekt i bikkjekløvet. 

Gåstavene  er noe herk  å bere med seg på liten sekk.

Det funka igrunn  nett  lika bra som knappeteltet gjorde i hine hårde  dage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overnattet 1 natt i Jervenduken med endestykker og som det nevnes over så er kondens ett problem.
Tett duk, ikkeno innertelt, dårlig lufting og ikke gulv = våt opplevelse var min erfaring.
Og med en vekt som overgår mange suverene 1-mans telt.
Jeg har hatt Fjellduken Thermo (gammel modell/camo) i 15 år+ og den er suveren i surt og kjipt vær som nød/varmepose 🙂
Teltproduksjon kan Jerven overlate til f.eks Hilleberg og Helsport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overnattet ute under Hunter èn gang. Spent opp som trekant. Selv da ble det ikke veldig luftig. Det blir helst ikke flere om det ikke blir veldig nødvendig. Tror aldri jeg har vært så klam noen gang... Men det hadde nok vært verdt det om det hadde kommet nedbør på natta, noe det ikke gjorde...

Kommunikasjonssvikt med kompis om hvem som tok med teltet ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller kjøpt meg et lite telt, får lette billige telt og det er mye bedre på enn jervenduken for overnatting :) Og da slipper du også unna mygg og knott.. Kommer selv til å bruke tarp og 1-manns telt på alt av gutteturer til sommeren på packraftturer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.