Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd om valg av telt, liggeunderlag og sovepose


sianze

Anbefalte innlegg

Hei.

14 juli til 14 august skal jeg sykle fra nordkapp til lindesnes. I den forbindelse trenger jeg nytt telt, liggeunderlag og sovepose.

Siden jeg skal sykle er det aller viktigste kriteriet når jeg skal velge er vekt. Pakkevolum (henger vel litt sammen med vekt) og pris spiller jo selvfølgelig også en viss rolle. 

Når det gjelder telt så har jeg sett på dette som kanskje kan være "godt nok" for formålet. Er det noen som har noen formening om det vil gjøre nytten? Eller bør jeg velge noe annet?

Mckinley telt på 1,1 kg til kr 1199,-

https://www.gsport.no/produkt/182133/mckinley-arium-1-0

 

Når det gjelder liggeunderlag så har jeg vurdert dette. Exped SynMat HL M som veier 365 gram. Eneste bekymringen jeg har til dette er at det er 183cm langt og jeg er også 183cm langt. Bør jeg gå for et som er noe lenger? Har noen tips til et bra alternativ som har noenlunde samme lave vekt/komfort?

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-synmat-hl-m.html

Når det gjelder soveposer så synes jeg det er en stor jungel der ute som det er vanskelig å bli klok på. Antar at jeg trenger en 3 sesongspose og at det er dun jeg bør gå for? Jeg synes mange av dunposene er veldig dyre. Har noen tips til en sovepose som veier lite og ikke koster så fryktelig mye? 

Alle gode tips mottas med stor takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av underlag så bør du rett og slett prøve. Avgrens senga med de målene eller noe og test. Jeg har en tendens til å flytte litt på meg og dersom du ikke prikker underlaget godt med noe antiskligreier så vil jeg måtte ligge på heeelt plant underlag for å ikke komme utenfor. Jeg er 184 og har da valgt LW fra Exped pga sovemøænster og erfaring fra andre underlag tidligere.

Dette er helt individuelt og vanskelig å anbefale noe om. Noen legger seg og ligger rett som en strek til de våkner... 

Jeg bruker ikke dun pga allergi og jeg bruker helst 3-sesongs ned til -8 når jeg skal ha for vår og høst også (jeg oppholder meg mest i Finnmark der vi plutselig ryker på -2 i juli ;-) ). Jeg har valgt å ha 2 poser. En til ekstrem vinterbruk og en til resten. Den blir litt varm midtsommers, men da bruker jeg den mer som dyne enn pose. Jeg opplever imidlertid at jeg synes den holder seg bedre når man er mange dager på tur enn jeg synes kompisene opplever med dunpose, men dette er igjen individuelt også ahengig av hvor fuktig man blir om natten, kondens i telt osv...

Teltet skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke er så glad i den telttypen med fortelt på siden. Så lenge det er opphold vil det duge. Jeg ville foretrukket noe der du kan ha kun myggnetting som dør lukket. Jeg har teltet i Finnmark når det blir fint vær og mye mygg og da blir det fort enten mye mygg i teltet eller svinvarmt. En lett tarp eller annen duk du kan spenne opp for å skygge teltet er da en god venn. Det samme er den selvsagt om det skulle regne litt og man trenger mer ly enn teltet gir. Detaljer med god lufting, men likevel myggtett er krav jeg har til det jeg bruker i Finnmak. Det fordrer gjerne store ventiler med myggnett i og/eller at hele døren til innerteltet er enten myggnetting eller todelt slik noen telt har med både myggnettdør og vanlig dør.

Du vil sikkert også sette pris på tips om VAPE-bruk til de mygrike etappene. Dette er briketter som varmes opp og som "skremmer bort"/ tar livet av myggen. Kan varmes opp med telys i brusboks f.eks. i stedet for sånne varmer som normalt settes i stikkontakt. Det er ikke så lett å få tak i VAPE- lenger, men det er kommet en ok erstatning som kompis har sendt meg. Handlet på Felleskjøpet eller lignende. Har ikke tilgang til navn/produkt der jeg sitter akkurat nuh. Det redder de fleste døgn jeg har i telt i myggriket. da det stort sett gir myggfrie telt og dermed ikke summing i øret idet du holder på å sovne....

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sovepose kan være dun eller fiber. Siden du er 183 cm er large best. Her er to lette valg som skal holde hhv 0 og 1 grad. Det er nedre grense. Godt underlag er viktig for å demme opp for kulden fra bakken.

http://www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/soveposer/warmpeace-viking-300

https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-long-flame.html?utm_medium=cpc&utm_source=prisjakt.no

Liggeunderlag: Lett oppblåsbart er topp i forhold til vekt, men blir det hull eller delaminering er det noe dritt. På en slik tur hvor vekt og volum betyr mye er det kanskje verdt risken. Vanligvis går det bra.

Telt til bruk I Finnmark kan @Espen Ørudalt om. Her er et forslag på 1.3 kg. 

https://www.gsport.no/produkt/204644/mckinley-aero-2-0-telt

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På liggeunderlagfronten ville jeg nok gått for LW-versjonen av dette. Husk at selv om det er viktig med lav vekt og pakkvolum, så burde du sove godt da du skal sykle noen mil om dagen, og da er det greit å være uthvilt.

I starten av turen kan du være uheldig å møte på kalde dager oppi nord, ville derfor gått for en sovepose som holder ned mot 0 grader. I tillegg ville jeg gått for dun da som regel pakkvekt og størrelse blir mindre en fiber. Jeg ville også valgt en sovepose som har full lengde på glidelåsen, siden du etterhvert kommer til varmere strøk der det kan være greit å bruke soveposen som dyne :)

Angående telt er jeg usikker, men litt plass i teltet er en fordel hvis det regner og du f.eks skal lese litt kart og spise litt mat. så tror jeg ville gått for kuppeltelt og kanskje 2-manns eventuelt enmanns med litt oppbevaringsplass i fortelt.

Har selv syklet turen for noen år tilbake, men vi startet 17 juni, og da var det nok litt kaldere i været oppe i nord enn du blir å møte forhåpentligvis :) 

Hvordan blir du å pakke til turen, 4 sidevesker og en vanntett ryggsekk?

Endret av trebor0709
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri syklet NPL, men har hatt noen turer rundt i Norge sør for Trondheim. NPL gir deg stor variasjon værmessig og vist telt er primærvalget på turen så planlegg ut fra det. Det blir kanskje en og annen natt under tak, men da er funksjonalitet på utstyret mindre viktig. 

Som andre også nevner her er det individuelt hva som funker. Hvilken telttype du velger er smak og behag, men pass på at du har nok høyde til å kunne sitte oppreist. Se for deg at du skal skifte fra vått til tørt inne i teltet. Har du smalt og lavt 1 pers telt kan det være nærmest umulig å få av seg ei våt trøye. Husk at tykke og gode underlag på 5-9 cm tar av takhøyden. Gode luftemuligheter og myggnett inn til innertelt er et must. Velger du 2 p. telt kan bagasjen oppbevares inne og ved 1 p. telt må du ha et fortelt. Det er også greit at ytterteltets konstruksjon skjermer tørr sone når du skal ut og inn av teltet.  

At liggeunderlaget er like langt som deg kan gå. Det er viktigere at bredden er tilstrekkelig. Husk at det er søvnkvaliteten som avgjør neste dag.

Om soveposen er dun eller syntet spiller mindre rolle, men den bør holde til -5 (altså en 3 sesongs pose). Som regel er en dunpose letterer og mer pakkbar enn en tilsvarende i syntet. Den er også mer følsom for fukt og kravet til lufting av posen er tilsvarende viktig. I telt vil posen utsettes for kondens både utenfra og innenfra og isolasjonsevnen vil gradvis svekkes om den ikke blir luftet. 

Helt på tampen vil jeg også si at du slett ikke behøver å velge utstyr fra øverste hylle for å få en fantastisk tur. God tur og lykke til på din NPL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Telt:

- Naturehike cloud 2: 

- McKinley Aero 2:

Eller så er mye dyrere telt som Fjellreven Abiso Lite 1, Hilleberg sine mindre telt også muligheter. MSR, Marmot (og North face?) har relativt lette 3-sesongs kuppeltelt med grei innvendig plass ser det ut til, men da setter man ofte opp innertelt først, noe som kan være en ulempe i pøsregn.

Jeg har sansen for Mckinley aero 2, om man kan leve med den lave takhøyden, men naturehike er kanskje mer luftig om det er sommerbruk?. Kunne tenkt meg å prøve ett sånt selv. Kanskje en fordel å kun bruke ett tynt skumunderlag om dagen (50 kr på jysk, ca 100 gram. Eller mammut alpine mat UL) for litt ekstra takhøyde, og blåse opp det oppblåsbare underlaget før man skal legge seg.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2017 den 0.39, trebor0709 skrev:

På liggeunderlagfronten ville jeg nok gått for LW-versjonen av dette. Husk at selv om det er viktig med lav vekt og pakkvolum, så burde du sove godt da du skal sykle noen mil om dagen, og da er det greit å være uthvilt.

I starten av turen kan du være uheldig å møte på kalde dager oppi nord, ville derfor gått for en sovepose som holder ned mot 0 grader. I tillegg ville jeg gått for dun da som regel pakkvekt og størrelse blir mindre en fiber. Jeg ville også valgt en sovepose som har full lengde på glidelåsen, siden du etterhvert kommer til varmere strøk der det kan være greit å bruke soveposen som dyne :)

Angående telt er jeg usikker, men litt plass i teltet er en fordel hvis det regner og du f.eks skal lese litt kart og spise litt mat. så tror jeg ville gått for kuppeltelt og kanskje 2-manns eventuelt enmanns med litt oppbevaringsplass i fortelt.

Har selv syklet turen for noen år tilbake, men vi startet 17 juni, og da var det nok litt kaldere i været oppe i nord enn du blir å møte forhåpentligvis :) 

Hvordan blir du å pakke til turen, 4 sidevesker og en vanntett ryggsekk?

Takk for gode råd.

Løsningen blir nok 4 sidevesker og en vanntett pakkbegg oppå de to sideveskene bak. Vil unngå å ha noe på ryggen. Har vurdert en 1 hjuls baggasjevogn men håper å få plass til alt i sideveskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sianze skrev:

Takk for gode råd.

Løsningen blir nok 4 sidevesker og en vanntett pakkbegg oppå de to sideveskene bak. Vil unngå å ha noe på ryggen. Har vurdert en 1 hjuls baggasjevogn men håper å få plass til alt i sideveskene.

God ide. Vi startet med vogn, men droppet den etterhvert og gikk over til 4 sidevesker, 1 vanntett pakkbag og en liten camelback hver. Vogn går det mye tregere med. Og får du plass til alt i din løsning så er det bra uten sekk på rygg, vi festet den som regel oppå pakkbaggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh oppholder jeg meg en del langs ruta da jeg fisker mye laks i Repparfjordelva om sommeren. Så jeg ser en god del NPL-mennesker i løpet av året. på strekningen Alta- Skaidi og også en del fra SKaidi og videre nordover. Endog noen EPL-entusiaster. Det er veldig langt mellom de som har valgt bagasjevogn og det er det helt sikkert en grunn til uten at jeg vet spesifikt hvorfor. Det er langt flere "overfylte" sykler av ymse varianter så jeg antar at dette av en eller annen grunn er mest praktisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.