Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan stille inn bremse på snelle?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hvordan stille inn bremsen på en snelle, og hvordan og hvorfor justere denne under bruk?

Jeg har en lett fiskestang til fiske etter ørret i fjell/skog med en shimano 1500 snelle, og en havfiskestang med lawson g-20 snelle til det meste av fiske fra båt.

Jeg har justert de slik at ikke snøret kan ryke, men det er gjerne ikke optimalt å ha bremsen så hardt justert? Og hva med etter fisken har bitt på, jeg vet jo at mange justerer mye på bremsen, jeg bare sveiver 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det uhyre lenge siden jeg dukket borti dette selv, men mener det var for å unngå at snøret ryker; sånn innledningsvis. I tillegg vil jeg si at jeg fisker som regel i vann etter ørret, og har bremsen stilt slik at jeg kan dra snøret ut for hånd med "nok" kraft. Dette for å kunne gjøre små justeringer, f.eks om jeg fisker med dypp og flue/mark; men til en viss grad ser en også hvor sterk fisken er. Litt spenning. Dersom den er sterk (stor) nok til å dra ut snøret selv blir det 'ekstra spennende' da jeg selv kjenner hvor hardt jeg må dra for å justere det, samt at det er med på å berge snøret og finjustere etterhvert om det er "kamp". Men igjen så aner jeg ikke hvor vidt dette hverken er nødvendig eller nyttig hahah, er bare noe jeg har fått for meg med årene. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved slukfiske bør du ha noe stram brems mens du fisker så du får til å kroke fisken skikkelig om den biter, for så å umiddelbart slakke opp bremsen så fisken får anledning til å ruse avgårde hit og dit under kjøringen. Derfra må du bare finjustere hele tiden. For stramt snøre, og fisken kan slite seg av eller snøre kan ryke. For slakt snøre, og fisken vil ikke slite seg ut slik du vil. Under fisket synes jeg det er passe å ha snøret så stramt at du får til å trekke det ut for hånd, men det må litt krefter til, slik Vandrefalken beskriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til havfiske bruker jeg en generell regel. Der er det mulig å stille inn maks for bremsen., Og så har du en spak hvor du kan justere nedover. Her har jeg normalt stilt inn maks til ca halvparten av hva snøret tåler. Du kan stramme mot en vekt for å kontrollere. Da har jeg god margin også for litt slitasje og småskader på snøret. Normalt står ikke bremsen helt på maks, men litt under. Kanskje 2/3 av maks. Det er normalinnstilling og dersom jeg aabsolutt skulle trenge det vet jeg at jeg kan stramme på 1/3 til opp til totalt halvparten av hva snøret tåler.

Jeg bruker noe av det samme til letter innlandsfiske. Brems stillt inn til ca halvparten av hva snøret tåler. Sjekk mot vekt/fiskevekt. Men her har jeg prioritert å bruke sneller med såkalt fightingbrems/hurtigbrems. Dvs du har et stort hjul for "grovinnstilling" og så en spak som du kjapt kan slå til med fingeren for å stramme eller slakke litt. Denne har jeg normalt ca midt på. Når den står på maks er bremsen altså ca halvparten av hva snøret tåler. Da kan jeg kjapt slakke av litt brems i landingsfasen. Da har man kort stump med snøre ute og rykking blir mindre dempete - da er det en fordel å slakke litt...


Jeg anbefaler deg å sjekke mot en vekt hvor mye snøret faktisk tåler. Du vet ikke hvor mye det tåler før du har røket noen ganger. Da vet ut også mer om hva du har å gå på de dagene du må stramme til litt mer ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har "fighting brems" på ørretstangen, og ett hjul pluss hovedspak på havstangen. Slår bremsen helt ned for å slippe ut snøre på den modellen.

Så maks på bremsen slik at snøret ikke ryker, og under vanlig fiske slik at fisken klarer å dra ut endel snøre når den stritter imot for da er det mindre kjangse for å fisken slipper? Sånn i grove trekk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mareng said:

 

Så maks på bremsen slik at snøret ikke ryker, og under vanlig fiske slik at fisken klarer å dra ut endel snøre når den stritter imot for da er det mindre kjangse for å fisken slipper? Sånn i grove trekk??

Høres ut som en plan som samsvarer med min. Og jeg ryker ALDRI (bank i bordet) med fisk på. ;-)



Som sagt så tester jeg maks på bremsen mot maks av hva snøret tåler - begge deler sjekket med feste i en kraftig fiskevekt. Og maks brems stilles da på 1/2 av hva snøret tåler. Da skal du gjøre veldig mye dumt for å ryke av når det ikke er ønskelig og du har også tatt høyde for at knuter tåler mindre enn snøret osv.... 

Knyt gjerne snøret fast i et tre og dra til det ryker en gang eller to. For hånd. Da vet du litt mer om hva som skal til for å ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Gudhjelpemeg for en fangst 👍 Hva slags agn og dybde ble den tatt på?

Takk for tips, da skjønner jeg litt mer :)

Å teste bruddstyrken på senen til ørretstangen går nok fint.

På havstangen blir det verre, det blir i så fall fortommen som ryker til først, men det skal i teorien helst ikke ryke med mindre man setter seg helt fast i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan by på problemer på havfiskeutstyr i og med at man fisker såpass grovt, så der stoler jeg som regel på produsentens bruddstyrkeanvisning og stiller inn på halvparten av det. Til f.eks kveitefiske så bruker jeg såpass grov bitefortom at den nok har omtrent samme styrke som multifilamenten slik at dersom det er bunnfast så er det som regel en knute som ryker.

Tatt på grov gummijigg på ca 50 meter under målrettet kveitefiske. En "grunne" på 50 meter med godt med strøm og dybder på 180-200 utenfor. Grunna ispedd større og mindre sandflekker. Klassisk kveitebiotop. Hans første kveite noen sinne. En halv time senere fulgte han opp med en som var ca 5 kilo lettere. Det er mulig han slutter å smile i slutten av neste uke en gang.... ;-)

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ingen agn på jiggen da eller? Opphenger under slikt fiske?

Har tenkt ofte på å prøve jigg, for jeg ser at flere bruker det.

Jeg har fundert på hvordan dere vet at det er sandbunn/steinbunn på 50 meter. Det synes ikke på ekkoloddet eller kartet, sjøkikkerten ser ikke så langt ned og de færreste jeg kjenner har noengang dykket så dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ALDRI opphenger når jeg fisker kveita. Når de der (og storebrødrene) biter på så ønsker jeg at det er færrest mulig detaljer som kan gå galt. 

Vi bruker gjerne en "Gulp-mark" på assistkroken som er festet langt bak på jiggen. For lukt og ekstra bevegelse. 


Det er mindre søl med jigg og gulpmark enn agnfisk f.eks. Luktspray er ikke uvanlig til jigg det heller. Når det er sagt så fisker jeg noe innimellom med agnfiske og dertil egnet agnhode. Du får denne typen agnhode som er tilpasset spesielt for agnfisk også: WEB_Image%20-1560392922.Jpeg...selv om den det er bilde av er for gummijigg. 


Dersom du har et bra ekkolodd og kjenner det godt så ser du forskjell på hvordan bunnen tegnes dersom du stiller inn rett. Dette er erfaring over tid holdt opp mot å dunke i bunn med tunge jigger/bly/agnhoder. Med mutlifilament det meste av veien så kjenner du forskjell på gjørme, sand, fjell og steinrøys. Om man har mulighet til å sammenligne dette med hva du ser på skjermen så..... 


Dessuten er det en del karttjenester som tilbyr lag for bunntype: 

bunn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vanlig ferskvannsfiske så stiller jeg snella sånn at jeg kan dra av litt snøre uten for mye bry. Det er for eksempel greit om jeg vil justere hvordan sluken henger før kast. Har den aldri så stramt som halvdelen av bruddstyrken på snøret. Det er ikke nødvendig for å kroke innlandsfisk. For å "sette kroken" er det bare å løfte stanga, så går den mer enn dypt nok inn. Mange røkker alt for hardt og fort, og napper kroken ut av kjeften på fisken. Det er bedre å ha bremsen litt løs, og så stramme, enn motsatt.

Ved havfiske har jeg  den nok hardere, mer som Ørud beskriver. Men ikke for hardt her heller, for det er greit å kunne gi snøre om man sitter fast i bunnen, uten at det er fare for at utstyret røskes ut av hendene før jeg har fått justert bremsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Lompa said:

Ved vanlig ferskvannsfiske så stiller jeg snella sånn at jeg kan dra av litt snøre uten for mye bry. Det er for eksempel greit om jeg vil justere hvordan sluken henger før kast. Har den aldri så stramt som halvdelen av bruddstyrken på snøret. Det er ikke nødvendig for å kroke innlandsfisk. For å "sette kroken" er det bare å løfte stanga, så går den mer enn dypt nok inn. Mange røkker alt for hardt og fort, og napper kroken ut av kjeften på fisken. Det er bedre å ha bremsen litt løs, og så stramme, enn motsatt.

Ved havfiske har jeg  den nok hardere, mer som Ørud beskriver. Men ikke for hardt her heller, for det er greit å kunne gi snøre om man sitter fast i bunnen, uten at det er fare for at utstyret røskes ut av hendene før jeg har fått justert bremsen.

Enig med lompa her for ferskvannsfiske. (sjøfiske gjør jeg sjelden) Med lett utstyr og fisk på 300-700 gram så trenger man ikke veldig mye brems. Krokingen her skjer bare ved å løfte stanga litt bestemt opp. Avhengig av hvor stor/sprek fisken er så løsner/strammer jeg bremsen underveis. Er den usedvanlig sprek så liker jeg å kjøre den litt først men vanligvis kan man bare sveive inn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Ved vanlig ferskvannsfiske så stiller jeg snella sånn at jeg kan dra av litt snøre uten for mye bry.

Samme regel bruker jeg med haspel.
Men stort sett bruker jeg tommelen til å bremse spolen 🙂

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.