Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesielle tur-mål Oslo omegn


Skogsholm

Anbefalte innlegg

Hei dere! 
Er på jakt etter en eller flere eventyrlige tur-mål i nærheten av Oslo! Jeg er hva man kanskje kan kalle "natur nysgjerrig"  og håper noen her har noe å bidra med. 
Har såvidt begynt å utforske Nord og øst marka, og ønsker meg videre et par fremtidige reisemål.

På søndag dro jeg med frøkna ut på en dagstur i Øst-marka og snublet tilfeldigvis over denne fantastiske perlen (Se bilde). Det var utrolig fascinerende å se en slik natur-skapt tunnel igjennom berget. 
Håper noen andre kan bidra med lignende fenomener som er verd å besøke! 
 

18676480_10154323767321599_965116136_o.jpg

18676498_10154323767336599_262163953_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mørkgånga støttes. Asdøljuvet er en flott og uventet tur.  Ravineområdet ved Gardermoen er spektakulært og sært. Og kjøp Kjentmannspost-boken fra Skiforeningen! 

Kroktjerntunnellen er forresten en del av Oslos vannforsyning fra rett etter krigen, og ikke naturskapt. Fin likevel! 

Endret av CarlG
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CarlG skrev:

 Asdøljuvet er en flott og uventet tur. 

Kroktjerntunnellen er forresten en del av Oslos vannforsyning fra rett etter krigen, og ikke naturskapt.

Antok at den tunellen var menneskeskapt, er nok brukt dytnamitt der. :)

Asdøljuvet i Lier kommune, er en pærle. Den finnes langs Ringeriksvegen, rett før Sylling sørfra. Men, Kjøsterudjuvet er også fin. Bare å Google, det er mye på nett om begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjentmannsmerkene settes gjerne opp på interessante steder i Oslomarka, og i heftene finner man også historien rundt det aktuelle stedet. Kan anbefale deg dette om du ønsker å utforske mer. Mannen og jeg ble bitt av basillen i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnskattberget der 3 fylker møtes er jo en kuriositet. Antakelig litt tyngre tilgjengelig til fots enn når vi har vært der på ski, men likevel: 

https://no.wikipedia.org/wiki/Skinnskattberget


https://kart.finn.no/?lng=10.67983&lat=60.13367&zoom=17&mapType=normaphd&markers=10.67991,60.13367,r,Skinnskattberget|10.67991,60.13367,r,Skinnskattberget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.