Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig-telt


bevern

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Tiur3 skrev:

Det må da være konstruktivt og løsningsorientert. :) Klarer ikke du (og andre) å ha liggeunderlag "noe om hverandere" i fotenden, så er det vel bare å kjøpe større telt. :) Selv har jeg benytter både oppblåsbare og andre liggeunderlag, som har ligget "noe om hverandre", så jeg ser ikke det problemet heller. Men, du valg.

 

Jeg har også brukt telt der vi har gjort det på den måten, og "alt går", dette handler mer om hva du skal kunne forvente, og for noen som er ny i gamet er det kjedelig å kjøpe seg problemer de kunne unngått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, djing0 said:

Nå siktet jeg ikke til noe spesifikt telt, men observerer at det er mange telt som oppgis som to-tre persons, og som har en bredde i fotenden av innerteltet på godt under bredden av to liggeunderlag. Å stable oppblåsbare liggeunderlag i høyden virker veldig upraktisk i mitt hode. Jeg syns det er villedende markedsføring og ville blitt skuffet om jeg bestilte et slikt telt i god tro. Å svare på dette med "kjøp et større telt" fremstår særs lite konstruktivt. 

Hvem er det som gjør dette? Kan ikke huske å ha sett noen telt som ikke har plass til x * 50cm bredde i 180cm som er standard liggeunderlagstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skissen jeg la inn først er av det teltet fra magasinet. Skisse nr 2 er fra Helsport Svalbard High 3 Camp.

Jeg bruker mumie/dråpe formede liggeunderlag i sommerhalvåret og stort sett kvadratiske på vinteren for å sikre greit med isolasjon for meg og barna mot kulde underfra. 

Jeg bruker underlag har en bredde på 62 - 65 cm hele lengden. (barna bruker dråpeformede med 51 cm bredde på sommeren). Grunnen til dette er at jeg er over 50 cm bred over skuldrene (og 175 cm kort), og f.eks. albuene stikker enda lenger ut når jeg ligger flatt med albuene ned langs siden. I tillegg ligger jeg litt urolig (snur meg og ligger på alle sider som kan ligges på.). Smalere liggeunderlag sover jeg merkbart dårligere på, og det er velger jeg bort når jeg kan. Ekstra lett 50 cm bredt liggeunderlag brukes kun på turer når eksta fokus på vekt og volum veier tyngre enn å sove greit.

Altså. 60+ cm bredde på liggeunderlag for min komfort + god isolasjon på vinteren for barna slik at det er større sannsynlighet for at de sover varmt, gir mine krav til innerteltets bredde.

At andre sover godt på smalere liggeunderlag og har andre krav er bare helt supert. 😊

Tanken min var bare å opplyse om et mulig irritasjonsmoment mtm målene på teltet. Jeg tenkte ikke over slikt når jeg kjøpte mine første telt. (Og har garantert blitt mer kravstor med alderen også.. 😂)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
20 timer siden, Terka skrev:

Jeg ville ihverfall ha sjekka målene og faktisk uforming på dette 3 pers teltet før kjøp om det skulle brukes av 3 personer. Iflg skissen så ser det ut som om innerteltet etter 150 cm lengde skrår kraftig innover (i tillegg til også å smalne litt hele veien)?? 

30160_1_1.jpg

30160_3.jpg

Enig, sjekk alltid mål, om det er så stort som du ønsker.

Men dette var ett billig telt, som ser overraskende bra ut. Vekten er ganske grei, og prisen er lav.

Hvilke stenger følger med? Om det er ordentlige stenger og øvrige løsninger er sterke nok bør vel dette teltet også kunne brukes på vinterstid i fjellet? Det ser jo ut til å ha bardunering og stormmatter beregnet på slik bruk.

Polyesterduk har vel også den fordelen at den ikke strekker seg når det blir vått, slik som nylon gjør, om jeg ikke husker feil?

https://www.magasinet.no/dovrefjell-heia-3-manns-tunneltelt

Magasinet har også dette teltet som kan se litt større ut (ingen mål), men det kan se ut som det er ett telt som tåler litt mindre uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom visst inn litt sent i denne diskusjonen, men jeg kan fortelle at jeg en gang kjøpte et telt fra Ellos, billig og ikke av de letteste, men det har vert brukt i årevis, også flere sesonger i vinterfjellet og bortsett fra at det veier litt og har litt liten plass i forteltet, så er dette et kjempetelt.

På en skogstur om sommeren så ville jeg ikke være redd for å bruke teltet fra Clas Ohlson, men kanskje med en tarp i tillegg. Med en tarp over teltet så utvider du uteområdet samtidig som du får bedre beskyttelse mot regn. da kan du også la noe av bagasjen ligge ute uten stor fare for at det skal bli vått. Myggplagen er også noe mindre under en tarp enn bare sittende under åpen himmel i et skogsområde. 

Kjøper du en tarp så kan du senere bruke bare denne hvis været er bra eller du kan bruke den over teltet når forholdene er litt mer ustabile. Men hvis du tenker deg over tregrensa eller på høyfjellet, så er det ikke så lett å få spent opp en tarp over teltet. Da ville jeg nok valgt noe litt mer solid og med mer bagasjeplass.

Sjekk Bjarnes turblogg, her ser du hvor elegant det kan gjøres med en tarp over teltet.

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2013/09/helsport-ly-tarp.html 

Flere tips for bruk av tarp kan du lese litt om her:

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, REs said:

Jeg kom visst inn litt sent i denne diskusjonen, men jeg kan fortelle at jeg en gang kjøpte et telt fra Ellos, billig og ikke av de letteste, men det har vert brukt i årevis, også flere sesonger i vinterfjellet og bortsett fra at det veier litt og har litt liten plass i forteltet, så er dette et kjempetelt.

På en skogstur om sommeren så ville jeg ikke være redd for å bruke teltet fra Clas Ohlson, men kanskje med en tarp i tillegg. Med en tarp over teltet så utvider du uteområdet samtidig som du får bedre beskyttelse mot regn. da kan du også la noe av bagasjen ligge ute uten stor fare for at det skal bli vått. Myggplagen er også noe mindre under en tarp enn bare sittende under åpen himmel i et skogsområde. 

Kjøper du en tarp så kan du senere bruke bare denne hvis været er bra eller du kan bruke den over teltet når forholdene er litt mer ustabile. Men hvis du tenker deg over tregrensa eller på høyfjellet, så er det ikke så lett å få spent opp en tarp over teltet. Da ville jeg nok valgt noe litt mer solid og med mer bagasjeplass.

Sjekk Bjarnes turblogg, her ser du hvor elegant det kan gjøres med en tarp over teltet.

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2013/09/helsport-ly-tarp.html 

Flere tips for bruk av tarp kan du lese litt om her:

 

Takk for tipset! Skal sjekke ut Bjarnes blogg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.