Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur med hengekøye nær Bergen


Stamik

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til innkjøp av hengekøye, og har brukt de siste ukene til å få kontroll på oppheng, underquilt, tarpen og hundelogistikk. Med et par døgn i hagen og nærområdet, føler jeg meg nå klar for nye utfordringer.

Jeg ønsker å dra på en "fra X til Y" tur som går over to netter, gjerne ca 1-2 mil gange per dag. Må helst være en sti som er mulig å følge, ettersom at jeg ikke er så erfaren med å navigere. Det viktigste er at det er stødige trær på de plassene jeg skal overnatte, men jeg kan gjerne bevege meg over fjellgrensen mellom leirene.

Noen tips til en slik tur som ikke er så langt fra Bergen? (Maks en-to timer unna med bil eller tog)

Endret av Stamik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en liten utfordring. Jeg har ingen ide om det går stier i dette området, men etter å ha kikket litt på Google Earth så er det antageligvis mulig å gå fra Granvin til Voss, en strekning på vel 20 km (i luftlinje) som går i ca. 200-900m høyde. Regner med det da skulle være mulig å ta tog til Voss og buss videre til Granvin. Legger ved en KMZ fil fra Googe Earth som du kan importere slik at du kan se hvor jeg tenker. Husk at dette ikke er en rute men bare en linje for å vise området/muligheten.

 

 

Granvin-Voss.kmz

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askøy på langs? Men da kanskje med start på Herdla, første natt kan du gå helt ut på nordspissen av Herdla (Paddhølo), der bør det være skog som er mulig å henge i. Lørdag tar du etappe 3-4 sørover og overnatter i Åsebøskogen. Siste dag går du etappe 1-2 til Kleppestø. Visuelt kan det hende det er bedre å gå sør-nord fordi landskapet åpner seg mer opp jo lengre nord du kommer, og du får utsikten utover fjorden. Men da kan det kan være litt verre å få overnattigene til å stemme.

https://www.ut.no/tur/2.11026/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for to kjempegode tips. Skal undersøke begge forslagene nærmere.

Har faktisk ikke tenkt på å vandre langs kysten slik som på ruten på Askøy. Merker jeg sitter litt fast telt-tankegangen med vandring over vidda.

Skal komme med en oppdatering når jeg har valgt rute.

Om det finnes flere forslag der ute, så er det bare å fyre løs :)

Endret av Stamik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Sotra kan og gåes på langs tror jeg. Deler av ruten mener jeg går langs nordsjøløypa.

@Omnilite, vet du om vannet kan drikkes fra paddhølo? Evt. med koking?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mareng skrev:

 

@Omnilite, vet du om vannet kan drikkes fra paddhølo? Evt. med koking?

Akkurat fra den tror jeg at jeg ikke skal ambefale å ta drikkevann fra, tradisjonelt har det alltid gresset noen kuer rundt der ute. Det kan hende det er noe i høydedraget rundt der som er mer egnet som kilde. Det er også en hule/grotte/tunell som det bør være mulig å finne der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat vandring, det er sikkert mulig det også, men jeg har padlet på Storavatnet på Holsnøy. Jeg har forsåvidt vandret der også, men det er ikke så mye stier. Navigasjonen er ekstremt enkelt og du trenger ikke bekymre deg for å gå deg bort. Sist sov jeg i hengekøye på en av holmene.

En stor ulempe med hengekøye og vestlandet er at det er forsvinnende lite store skoger med store trær. Og en er ofte "plaget" av vind slik at det er mer praktisk med telt.

Følger tråden videre for jeg er også interessert i tips. Om du ikke skal gå langt, men bare vil henge et fint sted så er også Hausdalen å anbefale. Perfekt om du skal ha med barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mareng skrev:

Sotra kan og gåes på langs tror jeg. Deler av ruten mener jeg går langs nordsjøløypa.

@Omnilite, vet du om vannet kan drikkes fra paddhølo? Evt. med koking?

Stemmer, det er mulig å gå Sotra på langs. Myggen og Flåtten er dog allerede på plass, hadde 3 flått på meg i helgen... Det kan også være lengre partier uten gode trær til å henge køyen i.

 

Det anbefales ikke å drikke fra vann sør for Fjell Kirke da disse har vært relativt "forurenset" i flere år. Gjelder i praksis vannene som ligger langs vassdrage fra Bensisntasjonen og ned til Fjellspollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode tips.

Har bestemt meg for å starte med Askøy på langs. Virker som en enkel og forutsigbar rute for testing av hengekøyelivet. Voss-Granvin ruten sparer jeg til senere.

Jeg har jo forøvrig en kano tilgjengelig, og da har jeg plutselig veldig mange muligheter.

Følger med videre om det skulle dukker opp flere fine ruter :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve området fra Eikelandsosen ned mot Yddal. Har selv ikke vært der, men det er vel det mest "skogsomme" området i nærheten av Bergen. Vet ikke hvordan det er med stier, men du har jo hovedsaklig sjøen på begge sider hvis du ser på kartet. Vær oppmerksom på at Yddal er et naturreservat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askøy på langs er god rute å gå, godt markert pluss enn kan bruke UT.NO Appen å følge løypen med. Greit å gå et sted det er kurant å finne frem vis en er litt usikker på navigering. Skal gå fint å gå denne løypen på 2 dager med sekk (vis formen er ok)🙂 Hele løypen er ca 35 km.

Anbefaler å slå opp camp ved Siglingevatnet (ligger ca 600m fra Askøy på langs løypen). Da er du ca halveis på ruten også.  Eneste minuset med dette er at det går en mye brukt tur sti rundt dette vannet. Men vis det ikke plager deg at folk stopper opp å ser litt før de gå videre, er dette en ypperlig plass å ligge på.   Har selv hvert en del på Sør-Vest siden av vannet. Vis du går fra Herdla (litt dårlig skilting nord på askøy) vil du treffe brukbare trær for hengekøye ca rundt Fromreide, et lite stykke før Siglingevatnet. 

bilde er fra siglingevatnet, fikk en artig opplevelse der tidligere i år, da tempraturen sank til de gode minus i løpet av natten.IMG_0316.JPG

Endret av Brynjar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
59 minutter siden, Brynjar skrev:

Askøy på langs er god rute å gå, godt markert pluss enn kan bruke UT.NO Appen å følge løypen med. Greit å gå et sted det er kurant å finne frem vis en er litt usikker på navigering. Skal gå fint å gå denne løypen på 2 dager med sekk (vis formen er ok)1f642.png Hele løypen er ca 35 km.

Anbefaler å slå opp camp ved Siglingevatnet (ligger ca 600m fra Askøy på langs løypen). Da er du ca halveis på ruten også.  Eneste minuset med dette er at det går en mye brukt tur sti rundt dette vannet. Men vis det ikke plager deg at folk stopper opp å ser litt før de gå videre, er dette en ypperlig plass å ligge på.   Har selv hvert en del på Sør-Vest siden av vannet. Vis du går fra Herdla (litt dårlig skilting nord på askøy) vil du treffe brukbare trær for hengekøye ca rundt Fromreide, et lite stykke før Siglingevatnet. 

bilde er fra siglingevatnet, fikk en artig opplevelse der tidligere i år, da tempraturen sank til de gode minus i løpet av natten.IMG_0316.JPG

Desverre har fenris vikinglag satt opp ett digert permanent halvferdig telt på den eneste plassen det er plass til ett telt i flere kilometers omkets, så den leirplassen er ødelagt. Men med hengekøye kan du campe hvor som helst på øyen.

Jeg har gått mye på tur i skogene her, og det er ekstremt langt mellom de usjenerte plassene det er flatt nokk til å sette opp telt. Bare kratt og lyng overalt.

Ta med fiskestangen, Singlingevatnet er fullt av småørret :) Ingen fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.