Gå til innhold
  • Bli medlem

4T alkylatbensin


Humle

Anbefalte innlegg

Så at de hadde 4T alkylatbensin på Biltema da jeg var innom og fikk med meg rødsprit i dag.
Lurer på om dette er noe for min Optimus Nova?

Har så langt holdt meg til parafin, men hadde vært greit å teste litt med bensin så jeg vet hvordan det funker den dagen jeg ikke får tak i annet...

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Alkylatbensin-4-takt-2000031607/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tester jeg det. Må bruke samme fuelflaska som det nå er parafin på, så den bør vel tommes skikkelig før jeg fyller bensin på, så det ikke blir soting under forvarmingen...
Tror jeg bare kjøper en literflaske i denne omgang. Bruker ikke denne brenneren så mye om sommeren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema 4T bensin er knall. Kjører det konsekvent vinteren (Benyttes i Trangia m/Nova, Soto Muka, og MSR Dragonfly). 1L flaske koster omtrent 1/3 av prisen til 1L Primus bensin på XXL.

Du får forøvrig 5 stk 1L flasker til kr 159,- ilfg Biltemas nettsider. (Jeg liker 1L flasker mtp lagring og transport som ekstra flaske pulken). 

Jeg bruker konsekvent noen brennere kun på bensin og andre kun på gass, antageligvis fordi jeg er litt lat.

Merker foresten at jeg strekker sesongen for å bruke bensin lenger og lenger inn mot sommeren, både på høst og vår, fordi jeg synes det er enkelt og alltid virker bra.

EDIT: Har en eske med Primus vintergass liggende, men dette har kun vært benyttet på en lokal tur i år. Foretrekker helt klart bensin på vinteren.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, rbhelle skrev:

4T alkylatbensin er bra for primus det. Dety omtales vel også som miljøbensin, dvs fri for tilsetninger osv. Du får forresten kjøpt en 5 ltr kanne miljøbensin for 189,- hos Felleskjøpet. Mener kannene er blå med grønn kork.

Biltema tar 35kr literen for sin, så det er faktisk nesten en tier billigere enn å kjøpe Felleskjøpet sin 5 litersdunk :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terka skrev:

 

Jeg bruker konsekvent noen brennere kun på bensin og andre kun på gass, antageligvis fordi jeg er litt lat.

Merker foresten at jeg strekker sesongen for å bruke bensin lenger og lenger inn mot sommeren, både på høst og vår, fordi jeg synes det er enkelt og alltid virker bra.

Billigere i innkjøp er det også. Ivertfall der og da. En ulempe med gass er for meg at når boksen har vært brukt, aner jeg ikke hvor lenge det som er igjen varer, siden jeg aldri bruker opp en hel boks, på en tur, da det blir mest småturer. 

Da funker multifuelbrener greit. Er jo bare å titte ned i flaska, og fylle etter om man er usikker. 

Har altid hodt meg til parafinbasert fuel. Er litt skeptisk til bensin...er sikkert ubegrunnet, men det føles tryggere med parafin. Men vil gjerne se 

foskjellen på parafin og bensin, da jeg aldri har sett en brenner i bruk med bensin som fuel. Og nå som jeg har en splitter ny brenner som jeg er sånn noenlunde sikke rpå vil fungere bra, så er vel tiden inne til å prøve det. Særlig npr jeg fant ut at det ikke r særlig dyrere enn parafin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Humle skrev:

Biltema tar 35kr literen for sin, så det er faktisk nesten en tier billigere enn å kjøpe Felleskjøpet sin 5 litersdunk :-)

 

Jada, jeg tenkte ikke på pris, men mer på at det kanskje er praktisk med 1 dunk fremfor 5 flasker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Humle skrev:

Billigere i innkjøp er det også. Ivertfall der og da. En ulempe med gass er for meg at når boksen har vært brukt, aner jeg ikke hvor lenge det som er igjen varer, siden jeg aldri bruker opp en hel boks, på en tur, da det blir mest småturer. 

Da funker multifuelbrener greit. Er jo bare å titte ned i flaska, og fylle etter om man er usikker. 

Har altid hodt meg til parafinbasert fuel. Er litt skeptisk til bensin...er sikkert ubegrunnet, men det føles tryggere med parafin. Men vil gjerne se 

foskjellen på parafin og bensin, da jeg aldri har sett en brenner i bruk med bensin som fuel. Og nå som jeg har en splitter ny brenner som jeg er sånn noenlunde sikke rpå vil fungere bra, så er vel tiden inne til å prøve det. Særlig npr jeg fant ut at det ikke r særlig dyrere enn parafin.

 

Fordeler og ulemper med parafin vs bensin er diskutert opp og ned i lange tråder. Det som er verdt å sjekke ut er om primusen primært er best egnet til det ene eller det andre. Noen primuser fungerer rettog slett bedre på parafin selv om både og skal fungere. MSR XGK EX, optimus 111T er eksempler på brennere som optimalt bedre egenskaper på parafin selv om de begge kan bruke bensin.

Kanskje Nova er eb slik primus også? Andre igjen fungerer bedre på bensin enn parafin, selv om de kan ta begge deler. Dette er kanskje også en av grunnene til at noen velger å ha flere typer primuser avhengig av type brennstoff og årstid.

Det viktigste er uansett at man er fortrolig med egen brenner samme hva slags brennstoff man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, rbhelle skrev:

Fordeler og ulemper med parafin vs bensin er diskutert opp og ned i lange tråder. Det som er verdt å sjekke ut er om primusen primært er best egnet til det ene eller det andre. Noen primuser fungerer rettog slett bedre på parafin selv om både og skal fungere. MSR XGK EX, optimus 111T er eksempler på brennere som optimalt bedre egenskaper på parafin selv om de begge kan bruke bensin.

Kanskje Nova er eb slik primus også? Andre igjen fungerer bedre på bensin enn parafin, selv om de kan ta begge deler. Dette er kanskje også en av grunnene til at noen velger å ha flere typer primuser avhengig av type brennstoff og årstid.

Det viktigste er uansett at man er fortrolig med egen brenner samme hva slags brennstoff man bruker.

Novaen min fungerer i alle fall helt greit på Parafin, men vil i første omgang se hvordan den fungerer når den får bensin. Men tror nok jeg holder meg til parafin siden jeg har flere brennere, blant annete t par 111T. Det gjør logistikken enklere :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, rbhelle skrev:

4T alkylatbensin er bra for primus det. Dety omtales vel også som miljøbensin, dvs fri for tilsetninger osv. Du får forresten kjøpt en 5 ltr kanne miljøbensin for 189,- hos Felleskjøpet. Mener kannene er blå med grønn kork.

Er ikke blå (statoil) 2T, altså miljøbensin med olje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Mareng said:

Er ikke blå (statoil) 2T, altså miljøbensin med olje??

4T er vel typisk blå og 2T med olje rød. Og så er noen kanner grønne og noen orange, antagelig bare for å gjøre det hele litt mer uklart foe forbrukerne. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den der funker fjellstøtt på Soto Mula, Msr xgk, msr dragonfly, optimus 111T og på Coleman Peak Apex 2 stove. Så akkurat fargen på kannene ville jeg ikke brydd meg så mye om, men heller lese teksten på hva kannene inneholder 😂 👍👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test gjennomført, og det var jo rent vakkert. 
Men fikk jo omtrent hjertestans da jeg stakk fyrstikka borti for å tenne til forvarming. Bensin er defintivt en smule mer eksplisvt en rødsprit og parafin ja!
En annen ting jeg ikke likte var at jeg syns det sota ganske mye under forvarming. Mulig jeg regarer på dette da jeg akkurat har slitt med det samme på en Optimus 111T, som akkurat er løst. Men likevel...er det vanlig?
For å det sånn...dersom det skal sote så mye, vil jeg heller bruke rødsprit til forvarming og da kan jeg like gjerne gå tilbake til parafin, da for meg er litt av poenget med denne testen å sølippe å ha med både rødsprit og vanlig fuel...



 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Humle said:

Test gjennomført, og det var jo rent vakkert. 
Men fikk jo omtrent hjertestans da jeg stakk fyrstikka borti for å tenne til forvarming. Bensin er defintivt en smule mer eksplisvt en rødsprit og parafin ja!
En annen ting jeg ikke likte var at jeg syns det sota ganske mye under forvarming. Mulig jeg regarer på dette da jeg akkurat har slitt med det samme på en Optimus 111T, som akkurat er løst. Men likevel...er det vanlig?
For å det sånn...dersom det skal sote så mye, vil jeg heller bruke rødsprit til forvarming og da kan jeg like gjerne gå tilbake til parafin, da for meg er litt av poenget med denne testen å sølippe å ha med både rødsprit og vanlig fuel...
 

Jeg har ikke selv prøvd alkylatbensin på 111T, men det er flere som sier det samme som deg, at det soter mye under forvarming. Har du lagt merke til om bensin gir større eller mindre effekt enn parafin på full guffe?
Når du først er i testmodus kunne du kanskje prøvd Coleman fuel og se om den soter mindre under forvarming enn alkylat, og hvordan effekten er?
(Men Coleman er dyrt, tror den koster 70-80 kroner pr liter på xxl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Humle said:

Men fikk jo omtrent hjertestans da jeg stakk fyrstikka borti for å tenne til forvarming. Bensin er defintivt en smule mer eksplisvt en rødsprit og parafin ja!

hmmm.. glemte kanskje å skrive noe om det? 😉😅

Brukte du mye bensin til forvarming? Jeg slipper bare ut nok til at det blir fuktig og kan tennes, og så justerer jeg inn litt ekstra med et lite flipp på ventilen under forvarmingen dersom jeg ser det trengs.

Har ikke reagert på soting hos meg og fyrer ute og inne i teltet. (MSR Dragonfly/ Sota Muka / Optimus Nova (sotet litt mer en de andre))

 

Ang eksplosivitet. Jeg har en Optimus Vega gassbrenner hvor gasskanna kan stå opp ned (brenne flytende gass som fordampes med forvarming) Lettere uoppmerksom for en måned siden satte jeg gasskanna opp ned først og åpna for å tenne på... det ble en særdeles stor og eksplosiv flammekjegle! Ikke prøv dette! 😜😅

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde krana åpen et par sekunder...var så vanskelig å se hvor mye fuel som kom...er jo vant med å bare fylle på rødsprit til kanten og tenne på, hehe...men tror det bare var 

puta nedi der som var våt ja...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg har ikke selv prøvd alkylatbensin på 111T, men det er flere som sier det samme som deg, at det soter mye under forvarming. Har du lagt merke til om bensin gir større eller mindre effekt enn parafin på full guffe?
Når du først er i testmodus kunne du kanskje prøvd Coleman fuel og se om den soter mindre under forvarming enn alkylat, og hvordan effekten er?
(Men Coleman er dyrt, tror den koster 70-80 kroner pr liter på xxl.)

Prisen gjør at coleman fuel blir nok aldri prøvd...
Det var forsetn en Optimus Nova, ikke 111T jeg prøvde på bensin...

Men om det stemmer at det kan sote en del under forvarming, går nok jeg tilbake til parafin når den literen med fuel er brukt opp...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder effekt virket det som om bensin brant litt renere enn parafin. Helt knallblå flamme, mens med parafin kan det komme ett og annet gulstikk, som tyder på 

dårligere forbrenninmg, og dermed litt lavere effekt. For meg er det midlertid i grunnen en fordel, siden jeg ofte vil bruke denne brenneren i et trangiasett. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Humle skrev:

Når det gjelder effekt virket det som om bensin brant litt renere enn parafin. Helt knallblå flamme, mens med parafin kan det komme ett og annet gulstikk, som tyder på 

dårligere forbrenninmg, og dermed litt lavere effekt. For meg er det midlertid i grunnen en fordel, siden jeg ofte vil bruke denne brenneren i et trangiasett. 
 

111C brenner også noe gulere med parafin, men effekten er merkbart høyere på parafin.

Dog, på denne type brenner blir den sotete av forvarming med alt annet enn rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

111C brenner også noe gulere med parafin, men effekten er merkbart høyere på parafin.

Dog, på denne type brenner blir den sotete av forvarming med alt annet enn rødsprit.

Må nesrten ta en liten koketest for å finne det ut...jeg fyrte bare opp for å se om det funket

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.