Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fiskestang med feil


BSD

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til innkjøp av en ny fiskestang, og etter hinsides lang ventetid (mer om det i en annen post), dukket den endelig opp. Fikk ikke engang tatt av plasten før jeg oppdaget at det var en real sprekk i korken på 1,4 cm. Er dette normalt og noe jeg ikke skal bry meg om, eller bør jeg sende stanga i retur og be om ny? Jeg tenker jo at når man kjøper noe nytt som koster litt, så skal det se nytt og helt ut. Men når det er sagt kjøper man jo PC-skjermer med pixelfeil, så ikke vet jeg.

Beholde eller sende i retur og be om ny stang?

Eneste ulempen er at jeg hadde tenkt meg på fisketur på torsdag... og som sagt har jeg allerede ventet en hel evighet på den.

Meg og karma...

 

IMG_3614.thumb.JPG.8669d5b51d6533dafafe4af1fc4959f2.JPG

Endret av steingrd
Rettet skrivefeil i overskrift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda ett argument for å handle i butikk.. ;)

Jeg vil vel si at det kommer an på hvilken stang det er. Er det dyr Speedmaster så hadde jeg klagd. Litt mer usikker hvis det er en rimeligere Beastmaster. Kork er et levende materiale med litt sprekker i, og de rimeligste stengene får ikke førstesorteringen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2017 den 23.46, BSD skrev:

Jeg har gått til innkjøp av en ny fiskestang, og etter hinsides lang ventetid (mer om det i en annen post), dukket den endelig opp. Fikk ikke engang tatt av plasten før jeg oppdaget at det var en real sprekk i korken på 1,4 cm. Er dette normalt og noe jeg ikke skal bry meg om, eller bør jeg sende stanga i retur og be om ny? Jeg tenker jo at når man kjøper noe nytt som koster litt, så skal det se nytt og helt ut. Men når det er sagt kjøper man jo PC-skjermer med pixelfeil, så ikke vet jeg.

Beholde eller sende i retur og be om ny stang?

Eneste ulempen er at jeg hadde tenkt meg på fisketur på torsdag... og som sagt har jeg allerede ventet en hel evighet på den.

Meg og karma...

 

IMG_3614.thumb.JPG.8669d5b51d6533dafafe4af1fc4959f2.JPG

Jeg er enig med deg. Når du kjøper en ny stang så skal du ha en ny stang, og helst feilfri. Sprekken i korken er kanskje ubetydelig, men det blir kanskje som å kjøpe nye sko, og så er det en stein i den ene som du ikke kan ta ut. Ubetydelig, men den er der hele tiden og miner deg på at produktet ikke er perfekt.

Jeg sier det igjen: Skal du fiske eller skal du bare få fisk. Hvis du liker å fiske, liker følelsen av en perfekt balansert stang og en snelle som nesten går av seg selv, så betyr det noe at den nye stanga ikke er perfekt. Jeg ville sendt den tilbake selv om du kanskje må utsette en fisketur eller ta denne turen med gammelt utstyr. Det kommer mange turer etter dette og da slipper du den lille sprekken som vil være der hver gang og mine deg om at du kanskje skulle returnert stanga og heller endt opp med en perfekt stang.

Hva om du hadde kjøpt en helt ny Porsche og så var det en ripe i lakken. Ubetydelig, men den vil jo være der hver eneste gang du ser på bilen din. Ingen ville akseptert dette på en bil så hvorfor skulle du akseptere dette på din nye fiskestang.

cartoon-guy-cuddling-with-his-car-by-ron-leishman-2779.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, REs said:

Jeg er enig med deg. Når du kjøper en ny stang så skal du ha en ny stang, og helst feilfri. Sprekken i korken er kanskje ubetydelig, men det blir kanskje som å kjøpe nye sko, og så er det en stein i den ene som du ikke kan ta ut. Ubetydelig, men den er der hele tiden og miner deg på at produktet ikke er perfekt.

Jeg sier det igjen: Skal du fiske eller skal du bare få fisk. Hvis du liker å fiske, liker følelsen av en perfekt balansert stang og en snelle som nesten går av seg selv, så betyr det noe at den nye stanga ikke er perfekt. Jeg ville sendt den tilbake selv om du kanskje må utsette en fisketur eller ta denne turen med gammelt utstyr. Det kommer mange turer etter dette og da slipper du den lille sprekken som vil være der hver gang og mine deg om at du kanskje skulle returnert stanga og heller endt opp med en perfekt stang.

Hva om du hadde kjøpt en helt ny Porsche og så var det en ripe i lakken. Ubetydelig, men den vil jo være der hver eneste gang du ser på bilen din. Ingen ville akseptert dette på en bil så hvorfor skulle du akseptere dette på din nye fiskestang.

cartoon-guy-cuddling-with-his-car-by-ron-leishman-2779.jpg

Som den tvangspregede perfeksjonisten jeg er, er det vanskelig for meg å tenke annerledes enn at nytt betyr nytt, og at nytt betyr feilfritt, noe som da også innebærer kosmetiske feil. Det gjør rett og slett litt vondt i kroppen når jeg mottar produkter med feil på. Jeg har stor glede av kvalitet og strøkent utstyr, og behandler derfor alt jeg eier med forsiktighet. Da varer tingene lengere og blir lettere å selge når den tid kommer. Når det er sagt må det ikke gå så langt at man omtrent ikke kan bruke utstyret sitt fordi man er redd for det. Jeg har forresten en Osprey sekk hvor underdelen av glidelåsen er en centimeter lenger enn overdelen. Dette plaget meg også litt, men jeg bet i det sure eple og lot det gå. I utgangspunktet tenkte jeg at dette kun var en kosmetisk feil. Har senere ved bruk av sekken oppdaget at akkurat denne glidelåsen på hoftebeltet har en tendens til å åpne seg av seg selv, noe som er litt uheldig siden GPS har pleid å ligge der. Skal nok likevel en del til for at åpning blir så stor at noe ramler ut av lomma på sekken.

 

 

On 19.5.2017 at 10:28 AM, tberg4 said:

Smør den inn med syrefri vaselin, fisk og vær glad!

 

Et lite øyeblikk der var jeg usikker på hva det var du ville jeg skulle smøre inn med syrefri vaselin, men regner med det fortsatt var fiskestanga du snakket om :)

Jeg har ikke vaselin på lur, og om jeg hadde hatt, hadde det nok vært den gule kløvervaselinen. Usikker om denne er syrefri. Har forstått det slik at man kan få hvit syrefri vaselinen på apoteket. Kom plutselig på at jeg har en fettstift til saksofon liggende. Denne bruker man jo til å smøre inn korken før man setter på munnstykket, og tenke at denne burde gjøre susen.

Resultatet ble jeg mektig imponert over. Det første bildet er kanskje ikke så imponerende, da det gir et noe feilaktig inntrykk av sprekken. Jeg må faktisk så nærme som 10 cm for å kunne finne igjen sprekka i korken, og noen ganger lurer jeg på hvor den har blitt av.

 

IMG_3618.thumb.JPG.bcd75d63eaf4fa4fea63bf07eb1d0408.JPG

IMG_3620.thumb.JPG.0533dd5587988d054cc75926f2a8492c.JPG

Fettet tok ikke bare knekken på sprekken (fysj, det rimer), men gjorde også korken fin i fargen, slik at den ikke ser blek og kreftsjuk ut lenger.

Tusen takk for godt tips tberg4!

Og som dere sikkert kjønner har jeg lagt perfeksjonisten til side i dag også, og beholder stanga.

 

Edit: forbedret leseligheten og fjernet en skriveleif. Får faktisk ikke alt i samme skrifttype uansett hva jeg velger av font.

 

Endret av BSD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg åpnet en flaske vin i går fikk jeg en idé. Naturkorken som ofte benyttes til vin bør jo være veldig lik korken på en fiskestang, og da klarte jeg selvfølgelig ikke å dy meg. Jeg pusset litt på korken med sandpapir i størrelse 150 og 60 for å få en ålreit blanding mellom fint og litt grovere.
 

IMG_3622.thumb.JPG.8efc4d123380053f02117ff09bfc6046.JPG


Deretter smurte jeg sprekken med korkfettet til saksofonen, la på en god haug med korkblanding fra bildet over, og masserte det hele inn i korken på fiskestanga. Resultatet ble veldig bra, som dere kan se under. Heretter går jeg under navnet korkdoktoren!

IMG_3623.thumb.JPG.9c5fc6ef96b7a5b3a2900fa0de30b3a8.JPG

Jeg mener at produsenter av fiskestenger rett og slett burde velge et annet materiale enn naturkork dersom de ikke klarer å levere stengene uten feil i korken. Det finnes et hav av andre materialer å ta av der ute, men nå skal jeg slutte å mase om den der korken :)

Ser at det er en feil i overskriften på innlegget mitt, ingen krise, men finnes det ingen mulighet for å korrigere denne feilen i ettertid?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kork er et naturlig materiale, og fantastisk godt å holde i. Det funker på varme og kalde dager, på våte og tørre hender, og det er fantastisk levende og godt å holde i. Jeg skal aldri ha noe annet enn kork på mine fiskestenger.

Kork er som livet selv, fullt av sprekker og slett ikke perfekt, men allikevel helt nydelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.