Gå til innhold
  • Bli medlem

Eggenudler - er det noe til mat


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

For noen år siden leste jeg om en student som hadde kjøpt inn et solid lager av de billigste nudlene for å holde utgiftene til mat på et lavest mulig nivå. Han ble funnet på hybelen sin, død av underernæring. 

En rask sjekk viser at en pakke nudler med kjøttsmak fra Eldorado inneholder 268 kJ (63 kcal), 0.7 g fett, 12.1 g karbohydrater, 0.9 g  kostfiber, 1.7 g protein og 0.6 g salt per 100 g tilberedt vare. Ikke mye for en voksen mann med sekk, på tur i de norske fjelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudler er ferfekt vomfyll/ lunsj på tur  :heart: Energi finnes i sjokolade og nøtter.
Handler like mye om gleden man får ved å slurpe i seg en pakke nudler med smak av reker/ lime der man, akkompagnert av Norsk natur, sitter alene på en stein og skuer utover verden   :thumbsup:

Seriøst er vel kanskje ikke energi/vekt ratioen særlig fordelaktig på laaaang tur, ei eller som eneste kilde til næring som fattig student, men jeg synes det er veldig godt å ha i sekken på mine turer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert turleder på en del turer for Turistforeningen og da hendte det at vi tok med noen bokser med Mr. Lee som ble det ut til deltagerne, i en liten pause, i stedet for kaffe. Disse boksene er greie siden det bare er å tilsette varmt vann og vente noen minutter og så har du en liten snack. Dette var alltid veldig populært og hadde nok en større effekt på psyken enn på fysikken til deltagerne.

10111-284331_l.jpg.12fda51845dc5a17912b7b4f32fa8b02.jpg

Jeg har prøvd noen andre merker av tilsvarende nudler, men havner alltid tilbake på Mr. Lee. Jeg synes disse smaker best, men jeg har ikke sjekket eller sammenlignet hva de forskjellige typene inneholder. Å lese innholdsfortegnelsen på slike produkter bidrar ofte mer til å ødelegge apetitten enn til å bidra til ny og nyttig kunnskap.

Fant forresten en test av slike produkter hvis det er noen som liker å lese hva andre synes at vi skal like.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/tester/article660280.ece 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Lee smaker kokt hyssing 😄

Men veldig enig i at nudler er godt på tur. Er noe med varmen, chilli (nudler skal svi) og litt kjappe karbs om det er kjølig ute. 

Så jeg har så klart turnudler klart :) 

En annen ting som gjør seg på tur er misosoup. Tar liten plass og gir mye smak. Men gir ingen energi da. Mest for kos. Litt ala buljong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare yumyum/mama(samme produsent) som gjelder for min del. De er litt mer al dente om det er lov å si slikt om nudler.

Også har de skikkelig futt.

Nudler er alltid med på langtur. Synes det er et fantastisk supplement på veien. Brukes kun som lunsj for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2017 den 7.30, REs skrev:

En rask sjekk viser at en pakke nudler med kjøttsmak fra Eldorado inneholder 268 kJ (63 kcal), 0.7 g fett, 12.1 g karbohydrater, 0.9 g  kostfiber, 1.7 g protein og 0.6 g salt per 100 g tilberedt vare. Ikke mye for en voksen mann med sekk, på tur i de norske fjelle.

Tror regnestykket ditt er litt feil. :) Jeg har også en pakke Eldorado nuddler (med kjøttsmak) liggende. Pr.100g er det følgende: Energi 358 kcal, fett 3,3 g, karbo. 71g, protein 10,8g., samt div annet. Pakken min inneholder 68g nudler. Så kan folk regne selv. Men, jeg kommer til 243 kcal og 48g (71 %) karbo.

Ser en på vanlig pasta, som ikke har med energi fra buljong og olje, er tallene pr. 100g: 360 kcal, fett 2g, karbo 70g, protin 13g. Data er fra ei pakke Sopps makaroni. Men, det er tilsvarende innhold i andre pastatyper.

Så, det er ikke fullt så ille. :) Og en kan jo enkelt øke mengde pasta og vann (og kanskje noe buljong), for å få noe mer næring per måltid. All pasta (nudler, spagetti, makaroni, div. pasta), er jo av drumhvete, noe som inneholder noe høyere andel protiner, enn norsk hvete. Men den har noe mindre mineraler, da mer av det ytre av kornet er fjernet. Drumhveten lages vel også av en annen hvetesort enn den vi bruker i Norge. 

Er ingen ekspert på kosthold, uttaler meg mest av egen erfaring og noe testing opp i mellom årene. Pasta er rik på raske karbohydrater. Og mitt intrykk er at en "går" ikke så lenge på dette, som med oppbløtt/kokt havrekorn, eller blanding av div korsorter. Tross tilsvarende næringsinnhold! Tror dette går på måten kornet er produsert på og hvordan vi forbrenner de ulike korntypene. Det fungere i alle fall slik for meg. Men sprintere i bl.a. langrenn bruker mye pasta til frokost. Og "Sydlendingene", bruker det nok til mer en sprint, men de går ingen 3, eller  5 mil på pasta.

Å forsøke å leve på pasta i fjellet, uten skikkelig middag (fett og protiner, m.m.) i løpet av døgnet, er i alle fall tull. Men jeg går lengere ved å benytte brød, eller kornprodukter både til frokost og lunch, enn pasta.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tiur3 skrev:

Tror regnestykket ditt er litt feil. :) Jeg har også en pakke Eldorado nuddler (med kjøttsmak) liggende. Pr.100g er det følgende: Energi 358 kcal, fett 3,3 g, karbo. 71g, protein 10,8g., samt div annet. Pakken min inneholder 68g nudler. Så kan folk regne selv. Men, jeg kommer til 243 kcal og 48g (71 %) karbo.

Ser en på vanlig pasta, som ikke har med energi fra buljong og olje, er tallene pr. 100g: 360 kcal, fett 2g, karbo 70g, protin 13g. Data er fra ei pakke Sopps makaroni. Men, det er tilsvarende innhold i andre pastatyper.

Så, det er ikke fullt så ille. :) Og en kan jo enkelt øke mengde pasta og vann (og kanskje noe buljong), for å få noe mer næring per måltid. All pasta (nudler, spagetti, makaroni, div. pasta), er jo av drumhvete, noe som inneholder noe høyere andel protiner, enn norsk hvete. Men den har noe mindre mineraler, da mer av det ytre av kornet er fjernet. Drumhveten lages vel også av en annen hvetesort enn den vi bruker i Norge. 

Er ingen ekspert på kosthold, uttaler meg mest av egen erfaring og noe testing opp i mellom årene. Pasta er rik på raske karbohydrater. Og mitt intrykk er at en "går" ikke så lenge på dette, som med oppbløtt/kokt havrekorn, eller blanding av div korsorter. Tross tilsvarende næringsinnhold! Tror dette går på måten kornet er produsert på og hvordan vi forbrenner de ulike korntypene. Det fungere i alle fall slik for meg. Men sprintere i bl.a. langrenn bruker mye pasta til frokost. Og "Sydlendingene", bruker det nok til mer en sprint, men de går ingen 3, eller  5 mil på pasta.

Å forsøke å leve på pasta i fjellet, uten skikkelig middag (fett og protiner, m.m.) i løpet av døgnet, er i alle fall tull. Men jeg går lengere ved å benytte brød, eller kornprodukter både til frokost og lunch, enn pasta.  

Godt å høre at nudler ikke er så ille alikevel :thumbsup:

Men for egen del, når jeg vurderer vekta (og volumet) på brød og pålegg opp mot nudler, er det lett for meg å f eks kjøre polarbrød med baconost fra tube som frokost og nudler til lunsj istedetfor brød + brød i en uke. Havre kan være godt innimellom, men har en tendens til å fremkall brekninger i inntaksfasen. No bueno.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 7homas skrev:

:thumbsup:Godt å høre at nudler ikke er så ille alikevel .

Nudler i en passe prosjon, er ikke ille. :) Men de småpakkene gir lite energi, så da må en tilføre litt, eller legge inn flere måltider.

Det finnes da mye annet, enn ren havregrøt. :( En får da kjøpt poser hvor det er div. kornblandinger (3 - 4 forskjellige), med div tilbehør som gir smak. Det er noe helt annet enn havre. Selv bruker jeg mye brød, så lenge det er praktisk. Men selv da inntar jeg en porsjon kornblanding, men den blir jo mindre enn hvis jeg ikke har med brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise en pakke nudler som eneste lunsj er ikke nok for noen.

Akkurat som at en pakke real heller ikke er nok til middag.

Det er ganske mange jeg har snakket med som egentlig bare får i seg 1000-1500 kcal i løpet av en dag på langtur. Det er under halvparten av hva en vil trenge på sommertur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tiur3 skrev:

Tror regnestykket ditt er litt feil. :) Jeg har også en pakke Eldorado nuddler (med kjøttsmak) liggende. Pr.100g er det følgende: Energi 358 kcal, fett 3,3 g, karbo. 71g, protein 10,8g., samt div annet. Pakken min inneholder 68g nudler. Så kan folk regne selv. Men, jeg kommer til 243 kcal og 48g (71 %) karbo.

Ser en på vanlig pasta, som ikke har med energi fra buljong og olje, er tallene pr. 100g: 360 kcal, fett 2g, karbo 70g, protin 13g. Data er fra ei pakke Sopps makaroni. Men, det er tilsvarende innhold i andre pastatyper.

Så, det er ikke fullt så ille. :) Og en kan jo enkelt øke mengde pasta og vann (og kanskje noe buljong), for å få noe mer næring per måltid. All pasta (nudler, spagetti, makaroni, div. pasta), er jo av drumhvete, noe som inneholder noe høyere andel protiner, enn norsk hvete. Men den har noe mindre mineraler, da mer av det ytre av kornet er fjernet. Drumhveten lages vel også av en annen hvetesort enn den vi bruker i Norge. 

Er ingen ekspert på kosthold, uttaler meg mest av egen erfaring og noe testing opp i mellom årene. Pasta er rik på raske karbohydrater. Og mitt intrykk er at en "går" ikke så lenge på dette, som med oppbløtt/kokt havrekorn, eller blanding av div korsorter. Tross tilsvarende næringsinnhold! Tror dette går på måten kornet er produsert på og hvordan vi forbrenner de ulike korntypene. Det fungere i alle fall slik for meg. Men sprintere i bl.a. langrenn bruker mye pasta til frokost. Og "Sydlendingene", bruker det nok til mer en sprint, men de går ingen 3, eller  5 mil på pasta.

Å forsøke å leve på pasta i fjellet, uten skikkelig middag (fett og protiner, m.m.) i løpet av døgnet, er i alle fall tull. Men jeg går lengere ved å benytte brød, eller kornprodukter både til frokost og lunch, enn pasta.  

Jeg har ikke alltid rett, men jeg har aldri feil !

Her er noen bilder av min nudlepakke fra Eldorado, og hvis de har endret på innholdet siden denne ble produsert så er ikke det min feil. 

Jeg forsøkte å finne en god grunn for ikke å spise dette sølet som mine barn putter i seg både varmt, og kaldt rett fra pakken, men ut fra innholdsfortegnelsen så virket innholdet ok. Jeg sjekket til og med de E-stoffene som var tilsatt innholdet, men ikke en gang disse stoffene var noe annet enn naturlige ekstrakter fra planter, mineraler eller andre naturlige organismer som på ingen måte ser ut til å være verken giftige eller helsefarlige. Det eneste må være datostemplingen som sier 05/02/2017. Heller ikke dette var særlig skremmende.

Nei, det er visst faktisk helt greit å spise dette enten man er på tur eller hjemme. Det hele koker vel ned til om man liker smak og konsistens, og om man blir mett eller ikke avhenger vel av mengden.

 

CIMG8229.JPG

CIMG8231.JPG

CIMG8228.JPG

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en mer inngående studie så har jeg funnet ut at det faktisk finnes to typer nudler. Vanlige nudler som vist i innlegget over, og noe de kaller eggnudler. Man må vel kunne anta at siden det kalles eggnudler så er en av hovedbestanddelene i eggnudler EGG, og når det bare oppgis at det kan forekomme spor av egg i de vanlige nudlene så må vel eggnudler nødvendigvis inneholde noe mer næring og da også flere kcal. 

Jeg har kunnskaper om ganske mye rart og er også i besittelse av ganske mange totalt unyttige kunnskaper og ferdigheter, men her var det visst et hull i min kunnskapsbase. Etter snart 30 års ekteskap med en kone som verken liker å lage eller er videre flink til å lage mat, så regner jeg meg selv som en noe over gjennomsnittet flink kokk i forhold til andre menn på min alder, men slike nudlepakker har jeg nok noe begrenset kunnskap om, merkelig nok. Kan det kanskje komme av at disse produktene ikke akkurat er regnet blant gourmetkokkenes favoritter?

Ikke vet jeg. Spis hva dere vil, men en ting er sikkert:

En god mørnet biff veier ikke mer og tar ikke større plass i sekken enn to pølser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, REs skrev:

Vanlige nudler som vist i innlegget over, og noe de kaller eggnudler.

He..he....Ja - du har litt rett, da du oppga næringsinnhold i 100g oppbløtt vare. :) Jeg så du skrev det. Men reflekterte ikke mer over, at da er 5 hg veske tilført og totalen blir på ca 570 g og da blir jo næringstoffene per 100g oppbløtt vare drastisk redusert. Men næringsinnholdet i en pakke, endrer seg ikke! Blir vel noe forvirrende, å oppgi næringsinnhold per 100g,  etter at vann er tilført!  Ikke sant? :) 

Det med egg, har å gjøre med en type proteiner som utvinnes i prosessen.  Jeg husker ikke navnet på de proteinene. Interesserte kan jo Google drum hvete. Så all pasta av drum hvete, har disse proteinene.

Men pasta kan jo ikke erstatte en middag, med vesentlig mer fett og proteiner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Må flire litt av denne tråden.

At hvit pasta, loff med nugatti, og det meste av pulvermat er helt ok føde godkjent for konsumering, men ikke noe man bør leve utelukkende på burde de fleste vite.

Det meste av mat som selges på butikken kan tas med på tur. Man kan steke gradis på en steinhelle. Prioriterer man næringsinnhold, vitaminer/mineraler, smak, variasjon og/eller vekt på tur må være opp til den enkelte.

Jeg tror de fleste som spiser normalt sunt til vanlig kan leve fint en helg utelukkende på nudler, mens andre sikkert blir bedriten i magen. Etter to uker i strekk med bare nudler tror jeg også de fleste vil overleve helt fint, men jeg tviler på at noen vil føle seg i tipp topp form, ekstremt matlei og litt treg i magen 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Jeg tror de fleste som spiser normalt sunt til vanlig kan leve fint en helg utelukkende på nudler, mens andre sikkert blir bedriten i magen. Etter to uker i strekk med bare nudler tror jeg også de fleste vil overleve helt fint, men jeg tviler på at noen vil føle seg i tipp topp form, ekstremt matlei og litt treg i magen 🤣

Det er nok noen som har prøvd, så på lang sikt fungerer nudler dårlig som næringskilde.

http://www.fjellforum.no/forums/topic/40970-norge-på-langs-med-nudler-som-mat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips hvis man vil ha nudler er å ha noen egg over, eller spise det sammen med Biff, eller Beef Jerky. Er ikke så mye som skal til før man faktisk har et måltid med greit næringsinnhold. Fisk fungerer også.

Ellers så kan Soba nudler eller Zoodles (tøke + vakuumpakke) være et godt alternativ til tilbehør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.