Gå til innhold
  1. gramjeger

gramjeger

2. esphojo

esphojo

3. JanneK

JanneK

4. Kjell Iver

Kjell Iver

5. Vidalroger

Vidalroger

6. Lars L

Lars L

7. Tor-Erik-L-77

Tor-Erik-L-77

8. Bendikb

Bendikb

9. Omnilite

Omnilite

10. rayun

rayun

11. Eivind T

Eivind T

• Lignende innhold

• Av Jan Erik Pettersen
      Hei hopp, har prøvd å søke litt uten å finne noe svar, så jeg må spørre dere som har prøvd om tips og råd.
      Har laget en slik brusboks ovn, jeg har så lyst til å prøve den på en helgtur jeg skal på, dette er ikke den jeg har laget men dette er varianten: 
      Skjult lenke - logg inn for å se den

Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til å fyre med? Det har vært vanskelig å finne ut av.
      Noen som kan dele noen erfaringer med meg?

• Av JonasAndre
      Hei. 
      Jeg har bygd 3 forskjellige brennere og tenkte å dele noen erfaringer med dere. 
      Jeg hadde 6 fulle korker med rødsprit i hver brenner og lot de brenne ut. 
      Brenneren på bilde 1 kokte 0,5 liter vann på ca 8,30min og hadde ei total brennetid på ca 16 minutter. Dette er den eneste brenneren med veke av glassfiber. 
      Brenneren på bilde 2 hadde ei brennetid på i underkant av 12 minutter. Denne kunne jeg ikke sette en kjele direkte over så jeg må nok bygge ett stativ til denne. Jeg fikk derfor ikke testet hvor lang tid den brukte på å koke 0,5l vann. 
      Brenneren på bilde 3 kokte 0,5 liter vann på 3min 30 sek og hadde ei total brennetid på litt over 8 minutter. 

Personlig synes jeg brenner nr 2 er den fineste. Den ser mest forseggjort ut. Men når det kommer til forbruk av rødsprit og brennetid er brenner nr 1 den sikre vinner. Brenner nr 3 er best til kjapt oppkok av vann, men har høyt forbruk og får høye flammer som ikke egner seg i ett telt.

Jeg har tenkt å bygge flere typer brennere for å se hvor effektiv de kan bli. Jeg har troa på at man kan oppnå høyere effekt og mindre forbruk ved å modifisere de litt.
      To be continued!

(PS, bildene er lånt fra Internett. Brennerne jeg har er identiske og inspirert av disse). 

VID_20200421_154108.mp4 VID_20200421_161248.mp4 VID_20200421_160650.mp4
    • Av Lyckeboden
      Har hatt feilfrie soveposer gjennom flere år. Mammut-Ajungilak Goose Bay Winter. 
      På siste tur hadde jeg et uhell hvor glidelås kjørte seg fast i regntrekket. Måtte røske den ut og skapte da antakelig en svakhet i glidelåsen. I løpet av natten så røk hele låsen. Den hadde fått en brekk. For å holde varmen og kunne bruke posen effektivt måtte jeg være kreativ. Jeg fjernet den ene delen av toveislåsen som var ødelagt, snudde den nederste låsen, tredde den på ny, og tråklet en stopper nederst i posen. Fungerer nå helt feilfritt (som enveis lås), men har sendt en epost til Mammut for å høre om mulighetene til å få tak i en ny toveis lås.
      Dersom jeg ikke får noe tilbake.... har dere noe forslag på hvor en slik kan skaffes?

• Av Fjellrypa85
      Fekk i sommer kjøpt eit Mountain Hardwear Trango 3 vintertelt for ein rimlig penge. Eg har ikkje tidligere erfaring frå desse amerikanske telttypane som bare har lufting ned mot bakken, men det verkar på meg at det blir for lite lufting når det på vinteren vil legge seg snø rundt teltet. Har difor sydd ein lufteventil i eine kortenden av ytterteltet der det var eit plastvindu. Stoffet er 55 g/m silnylon der fargen matcher bra resten av teltet. For å holde formen på ventilen er det lagt inn ein bit av 10 mm liggeunderlag og det er festet ein bardun i 3-punkt slik som på Hilleberg sine ventiler. I ventilen er det lagt inn ein åpne/lukke funksjon med glidelås og material frå eit kassert innertelt som puster. Dette for å kunne regulere luft som slipper inn og snø som kan drive inn. Teltet er enda ikkje testet med den nye ventilen, men håper og tror at ventilasjonen blir vesentlig bedre på teltet.
      Følg meg gjerne på Instagram der eg heiter utstyrsmakaren.

• Av ost
      Hei alle sammen.
      Jeg er på jakt etter den perfekte jakken til helårsbruk. Altså lett nok til bruk om sommeren, kraftig nok til å tåle en høststorm, og grei nok til å ta bruke i stedet for bomullsanorakk i vinterfjellet. Og billig nok til at jeg kan forsvare å ta av et presset familiebudsjett.
      Ja - jeg vet, den jakke finnes ikke. Men jeg prøver likevel
      På 90-tallet fikk jeg meg en Norrøna Storen Gore-tex jakke. Denne ble brukt i stykker frem til tidlig 2000-tallet, da den ble byttet ut med en Norrøna Arc Wall jakke. GoreTex, tung, ikke for lang, men samtidig godt dekke over rumpa.
      Arc Wall-jakke har siden havnet i kjelleren da den er utslitt, men finnes stadig frem igjen fordi jeg ikke husker hvorfor jeg har lagt den bort. Nå er den altså helt utslitt, borrelåser er borte, glidelåsene gir seg og stoffet tar ikke til seg hjelp fra impregnering - den blir altså kliss bløt ved det minste tegn til regn.
      Men altså - jeg bruker "denne" jakka året rundt. Til jobb, til tur, i skibakken, ved bålet, på fylla, til selskap - er det vind/vann/uffent vær - da bruker jeg "jakka". Og nå skal Arch-wall jakka ikke bare pakkes ned i kjelleren, men den skal UT. Og erstattes med en ny jakke.
      Problemet blir: jeg er blitt en anstendig familiefar, og skal jeg blåse 3500 på en ny jakke (f.eks. Skjult lenke - logg inn for å se den), ja da skal det være bra!
      Så: kan dere hjelpe meg med å finne jakken jeg kan bruke de neste 15 årene uten at jeg må sprenge familiebudsjettene/lure kona/kjøpe dårligere gaver til ungene (skjer ikke!) av den grunn? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.