Gå til innhold
  • Bli medlem

Telte over de Sju Søstre? Trenger råd


Karoline A.

Anbefalte innlegg

Vi er to stykk som planlegger å gå de Sju Søstre i Nordland over 2-3 dager, med telting underveis. Så langt har vi bare funnet tips og info om at det kan være lurt å starte fra sør, men ellers har de fleste gått hele rekka på én dag. Er det noen som har erfaring/råd om telting på turen? Blir det best å slå leir nede ved foten av fjellet, gå opp på midten og slå leir for så å gå første dag sørover, andre dag nordover, eller blir det beste å bære med seg alt og slå leir på midten for så å gå videre neste dag?

Håper noen kan bidra med tips og triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.. Husker du den episoden med 71° N, der de startet på 7 søstre på langs? Da teltet de ved Helknavatnet - og dette tror jeg ville vært optimalt for dere også.

Jeg ville da vurdert å bære teltet opp til Helknavatnet på merket sti, for deretter å bestige Breitinden derfra. Deretter Kvasstinden fra samme stedet. dette er egentlig ikke noen omvei. Så pakke i hop og gå resten. Vurdere å telte ved Grytfotvatnet på returen f.eks., men det er en del stein under veis. 

Capture.JPG

Noenlunde skissert her...Det er jo andre alternativer for vann å telte ved også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Kjell Iver, ved vatnene mellom Breidtind og Kvasstind er den mest åpenbare teltplassen, det er vann der (slipper å bære det dit) og man kan gjøre unna de to tøffeste klyvingene derfra, for deretter å spise børen lettere og sove seg til nye krefter :) Da jeg gikk der tidlig i august fjor, passerte jeg tre telt der på morgenen (jeg gikk i ett, uten telt).

Ellers tror jeg at det var på bandet mellom Tvillingan og Skjerdingen at jeg så noen små gressflater og tenkte "Det der burde holde akkurat til et telt, gitt - tøff plass!", men er ikke helt sikker - det kan muligens ha vært mellom Skjerdingen og Grytfoten. Det blir uansett mindre optimalt når det er et stykke unna vann, og man er jo helt avhengig av lite vind (spesielt øst - vest) på et såpass utsatt sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei

Hvis man går opp Stortind og kvasstind, og overnatter ved Helknavatnet. Må man gå helt ned igjen for å komme til Tvillingan? Eller finnes det en sti bort til tvillingan fra Helknavatnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kart: http://tema.webatlas.no/turkarthelgeland?x=388416&y=7315919&zoom=13&wmsId=241&layeruntrans=561,1057&pois=100153,100180,100218&trackId=1233774626

Stien går fra vatnet og til østsiden ("baksiden") av Kvasstind over Litlmarkholten (ikke en søster) på vei til Tvillingan. Så du trenger ikke å gå helt ned til omtrentlig havnivå igjen, nei :)

Akkurat det strekket der syntes jeg var uhorvelig langt den gangen jeg gikk, forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.