Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking ønsker et Helårstelt.


Skogsholm

Anbefalte innlegg

Hei, dette er kanskje min første post på et forum noensinne.

Kort fortalt er jeg på jakt etter et Telt. Frøkna ønsker å delta på villmarksturer, men er redd for å fryse...

Jeg er selv ganske fersk på området, velger derfor å henvende meg til dere.

Av bekjente jeg har snakket med har jeg blitt anbefalt ikke noe mindre enn ett 3 manns telt, og et helårstelt kan være meget aktuelt.

Jeg har fått tilbud igjennom en kjenning på et splitter nytt Access 3 fra MSR til halvpris. http://www.outnorth.no/msr/access-3#Orange

Har prøvd å lest meg opp litt på teltet, og ser dette er egnet for vinter og ski. Ikke noe must da jeg ikke står på ski (enda) og har ikke store vinterplaner (enda) men heller ett godt allsidig telt, enn et pyse telt. (Eneste minus med Access jeg fant var hvordan det oppførte seg i sterk vind) 

Om noen av dere kunne bidra med noe som helst, setter jeg pris på alt jeg får! 
Tenker noe rundt 5 til 6000 kr (Om dette er mulig)        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder valg av helårstelt så har jeg et par personlige preferanser og spørsmål. Spørsmålene først.

1. Hvor mange skal normalt på tur i teltet?
2. Hvordan terreng er det tenkt brukt i? Fjell/skog/vidde/strand/campingplass
3. Gjelder dette for både sommer og vinter?
4. Om det skal brukes mye på fjellet om sommeren, hva vet du om området dere normalt skal i med tanke på underlag? Mye stein? (Relevant i forhold til valg av selvstående telt eller ei.

Av personlige preferanser så ønsker jeg normalt telt til "+2" på vinteren. Dvs 4-manns til 2 personer. Jeg kjører noen unntak med mitt største telt som har fortelt i begge ender og dermed større bagasjeplass osv. Der kan vi godt være 3 i et 4-manns. Ellers er jeg veldig fan av stormmatter på vintertelting. Både fordi det ankrer teltet godt og fordi man enklere kan tette godt og dermed optimalisere for litt fyring om det trengs. Jeg vet det er andre som ikke er like opptatt av dette, men jeg synes dette er en fordel. Det skal sies at jeg telter mye på vinteren der det ikke er skog rundt og dermed vindutsatt når det braker løs... Du skal klare å få selv de hvasseste Helsport ekstremteltene ned i 6000,- om du ikke har bråhast med å handle og kan følge med i Outleten deres sånn annenhver dag til drømmeteltet havner der ;-) 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Normalt regner jeg med at det blir jeg som drar på tur med en annen. Jeg har tarp og køye jeg bruker nå på sommertid med gutta. Telt er mer tenkt til kaldere tider, og for å lokke med frøkna. 
  2. Skog og mark 
  3. Først og fremst vil det bli brukt høst sommer og vår. Men jeg har et ønske om å prøve meg på ski en gang i framtiden, og da kan det jo bli aktuelt med et telt som tåler litt kaldere omgivelser.
  4. Jeg er veldig glad i fjellturer, så det kan fort bli steinete underlag også. Men nå som jeg bor i Oslo bruker jeg helgene ute i markene :) Men flytter etterhvert til Møre og Romsdal så da trekker jeg vel mot fjellene mine igjen. 

Haster vel egentlig ikke, men som sagt har jeg tilbud fra en kjenning som skal bestille noe større igjennom et firma, og får derfor Access til halv pris samt en del andre såkalte "backpacking" telt til halv pris. Veldig gode tilbud. Så det er en vurderingssak. Kan legge ved de telta jeg har fått tilbud på, så du/dere kan se om dere har noe å si på disse.

Teltene på tilbud:
Helårstelt: 

1. Access 3  (MSR)

Backpacking:

  1. Freelite 3 tent
  2. Hubba NX
  3. Hubba Hubba NX
  4. Mutha Hubba 
  5. Pappa Hubba
  6. Elexir 3 Tent
  7. Hubba tour 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Skogsholm said:

Ikke noe must da jeg ikke står på ski (enda) og har ikke store vinterplaner (enda) men heller ett godt allsidig telt, enn et pyse telt

En liten ting. Det finnes ikke et perfekt helårstelt. Ekspedisjonstelt som Espen beskriver ovenfor er litt vel tunge og store til roligere sommerturer (som sikkert er det du vil bruke det mest til?).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Thomas E said:

En liten ting. Det finnes ikke et perfekt helårstelt. Ekspedisjonstelt som Espen beskriver ovenfor er litt vel tunge og store til roligere sommerturer (som sikkert er det du vil bruke det mest til?).

Det er jeg helt enig i, derfor spørsmålsrekken. Til vintertelting i "skog og mark" som f.eks Nordmarka i Oslo, hvor jeg omtrent er vokst opp på dørterkselen, så hadde jeg våget meg selv med et superlight-telt på vinteren. Her på vidda i Finnmark vinterstid: Not so much. 

 

En annen ting er at jeg foretrekker tunnel-telt-løsningen (+camp) til vintertelting fordi det gir større kuldegrop/kjøkken. På de fleste selvstående telt blir forteltet litt minste laget for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

MSR Access har jeg ikke sett før. Men vekten er veldig pen, og rømfølelsen inne i innerteltet ser bra ut med rette vegger, eller hva tenker dere andre? 

Forteltene er ikke av den typen jeg foretrekker til vintertur/kuldegrop og matlaging, det har vanligvis bare tunellteltene som oftest vil føles mye trangere innvendig. Damer foretrekker gjerne kuppeltelt, hvis du skal ha med en "nybegynner" ;)

Det er ikke mulig å lukke kun myggnettingen i innerteltet på sommerdager med mye mygg, mange telt har en dør i duk og en i myggnetting (men ikke de fleste superlette telt).

Halv pris du sa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve valget av telt må du ta ut fra hvordan du tror bruk og behov fremmover vil være. Det vi kan gjøre er å dele våre erfaringer for å gi deg perspektivet du kanskje ellers ikke hadde tenkt på.

Jeg har flere telt, som for meg dekker ulike behov. Ingen av teltene er optimale til enhver bruk.

På vinter/snø foretrekker jeg telt med stort fortelt for å ha god plass til å organisere utstyr, lage mat, og sitte komfortabelt med bena i en "kuldegrop" inne i teltet  når det et surt utenfor. Med mulighet for kuldegrop i forteltet så holder det i massevis med "normalhøyde" i innerteltet. Her bruker jeg pt Helsport Svalbard High 3 Camp. Det er luksus med 1 person, 2 er ok, 3 voksne er trangt på vinteren pga mengden klær og utstyr.

Skal jeg gå mange høydemetre på vinteren og bære teltet i sekken, bruker jeg ett enduks (ikke innertelt) MH EV2 telt. Dette veier halvparten av overnevnte Helsport Svalbard, har ok plass for en person og fungerer som et "shelter" for 2 personer.

Jentungen på 7 år foretrekker et stort kuppeltelt vi har om hun kan velge. Det har mulighet for å dele av innerteltet i to seksjoner, og har full ståhøyde i ytterteltetet. Brukes som basecamp telt det det er nær bilvei/transport eller det dras i pulken da det veier 9,5 kg. Luksus på tur, men stort vindfang gjør at jeg 9 av 10 turer på vinteren uansett bruker Svaldbard teltet.

I sommerhalvåret bruker jeg enten små telt med små fortelt eller et lett telt med stort fortelt.

Små telt med små fortelt veier ofte lite og har lite pakkevolum (bæring i sekk, transport i kajakk),  og krever mindre jevnt areale for å bli satt opp. Om mulig så et det bra med to innganger hvor hver person da kan lagre sin sekk/utstyr, ellrt gå ut uten å måtte klyve over/forbi den andre. Eksempler kan være MSR xxx Hubba, eller billigere TNF Stormbreak 2 (jeg har dette) som kostet ca tusenlappen på XXL for litt tid siden. 

I Norge er det også mulighet for litt nedbør. Derfor foretrekker mange telt hvor innerteltet settes opp sammen med ytterteltet, eller telt hvor yttertelt settes opp først. Sist helg var jeg på tur med barna, og siden jeg forventet regn ila turen brukte jeg et slikt telt men som i tillegg har stort fortelt. Det gjorde at vi kunne lage 3 sekker og ha god plass til å lage mat i forteltet mens det regnet ute. Jeg bruker Helsport Fjellheimen Superlight på slike turer, da dette er lett og har lite pakkevolum, samstidig som det har mye plass oppslått.

Se bort fra hvilke telt jeg har nevnt, og tenkt ovet hvilken bruk du tror du kommer til å ha. Skulle jeg hatt kun ett telt, som skal brukes i skog og fjell (over tregrensa), men bare litt på vinteren, ville jeg kikket på Helsport sin Trek serie, Hilleberg sin "Red Label" serie, eller tilsvarende fra andre produsenter.

For min del så blir det noen netter i telt, og det et derfor jeg har valgt å ha litt forsjellige telt ut fra bruk.  (Til nå i år så har jeg i underkant av tyve netter i telt, og det blir ca seks netter til ila mai måned. Og så kommer sesongen med enda mer overnatting i telt.)

Jeg startet med ett 3 persons 3-sesongs telt mens jeg gikk på ungdomskolen som jeg brukte året igjennom på sommerføre og på snø, helt til det gikk i oppløsning ca 15 år gammelt og slapp inn vann ovenfra og nedenfra. Det er først senere år jeg har valgt å variere ut fra bruk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her nå! 
Som Terka var inne på er jeg jo egentlig på jakt etter et telt jeg kan bruke til alt. Kanskje senere når jeg ikke er student og har inntekt, kan jeg også begynne å kjøpe telt til enhver type tur, men akkurat nå er det "the one" jeg er ute etter. Skal sjekke ut de dere har nevnt.

Tar gjerne imot flere tips om det er noen som sitter med informasjon ang et slikt "duger til alt" telt (selv om det ikke er det optimale vintertelt) 

Tusen takk for mye god innput 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Skogsholm said:

Mye bra her nå! 
Som Terka var inne på er jeg jo egentlig på jakt etter et telt jeg kan bruke til alt. Kanskje senere når jeg ikke er student og har inntekt, kan jeg også begynne å kjøpe telt til enhver type tur, men akkurat nå er det "the one" jeg er ute etter. Skal sjekke ut de dere har nevnt.

Tar gjerne imot flere tips om det er noen som sitter med informasjon ang et slikt "duger til alt" telt (selv om det ikke er det optimale vintertelt) 

Pro-serien til Helsport er en slik serie (ikke superlight). Jeg kommer til å kjøpe Helsport Lofoten Pro Camp selv til vinterturer. Jeg kommer ikke til å bruke det om sommeren, men vekta er absolutt ikke avskrekkende på en sommertur heller. Fjellheimen er også en god modell. Følg med i outleten til Helsport. Det lå nettopp et Svalbard High Camp der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagret Outleten som favoritt, så blir hengende der inne fram til jeg finner det jeg skal ha! 

Siste spørsmål fra meg!

Access 3 fra MSR.... Er det noen som kan si noe mer om det dere ser/leser? 
 

Da jeg får dette til halv pris er jo det synd å la det gå. Er dette et Såkalt "allaround" telt jeg kan bruke? Er det for tungt, er det noen pluss/minus med det? 

Tusen takk for all hjelp! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Skogsholm said:

Access 3 fra MSR.... Er det noen som kan si noe mer om det dere ser/leser? 

Det er absolutt et interessant telt du har fått tilbud om der og du vil helt sikkert bli fornøyd med det.

Pluss

  • Det er utrolig lett til å være 4-sesongs, selvstående og 3-manns
  • Selvstående
  • Billig (for deg)
  • 2 innganger og vestibyler. Veldig praktisk når dere er 2 stk.
  • God plass innvendig (bredere enn mange 3-mannstelt og høyere under taket)

Minus

  • Kun ventilasjon nede langs bakken. Dette er en typisk amerikansk ting å gjøre og vil ikke regnes som et minus av de fleste amerikanere.
  • Må settes opp med innerteltet først. Også en typisk amerikansk ting. Kan være kjipt når det må settes opp i regn.
  • Små vestibyler, ikke mulig å lage kuldegrop.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Skogsholm skrev:

Har lagret Outleten som favoritt, så blir hengende der inne fram til jeg finner det jeg skal ha! 

Siste spørsmål fra meg!

Access 3 fra MSR.... Er det noen som kan si noe mer om det dere ser/leser? 
 

Da jeg får dette til halv pris er jo det synd å la det gå. Er dette et Såkalt "allaround" telt jeg kan bruke? Er det for tungt, er det noen pluss/minus med det? 

Tusen takk for all hjelp! :) 

Access 3 er såvidt meg bekjent en helt ny modell så denne er det dessverre litt lite erfaringer med. Sånn jeg ser det er disse teltene ikke særlig godt egnet til Norsk høyfjell vinterstid, men at det er et OK telt til det meste annet bruk tror jeg absolutt. Har selv noe erfaring med MSR og de er utelukkende positive. Fine løsninger og god kvalitet. 

Jeg ville valgt et telt som primært dekker dagens behov og så kan du heller se på et rent vintertelt senere om det skulle bli aktuelt. Som du er inne på: Det finnes ikke et telt som dekker alle behov ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hilleberg nallo 3 gt som helårstelt. Det eneste minuset er at den ene av to lufteluker er nede mot bakken. Dette er problematisk i snøstorm. Det er relativt dyrt, men mulig du kan få tak i ett brukt for en rimelig penge. Dette teltet er lett nok til å ha I sekken samtidig som det tåler bra med vær/uvær.

Jeg tror ikke det finnes noe telt som fungerer like bra på sommeren som på vinteren. Derfor gikk jeg til innkjøp av ett superlight og ett x-trem-telt fra helsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Skogsholm said:

Men utifra dette, har dere noen telt å anbefale? :)

Ja, det har jag. Hilleberg  Allak eller Nallo 3. 

Undvik allmänt alla tält som måste sättas upp med innetältet först om du skall bruka tältet i Norge. Du kan lungt utgå ifrån att det regnar när du skall sätta upp tältet, åvan om vädret varit fint hela dagen i övrigt (been there, done that).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Anders_G said:

Jeg tror ikke det finnes noe telt som fungerer like bra på sommeren som på vinteren. Derfor gikk jeg til innkjøp av ett superlight og ett x-trem-telt fra helsport. 

Det er ikke vits å tro en gang. Det er garantert :)

1 minute ago, Johan2000 said:

Undvik allmänt alla tält som måste sättas upp med innetältet först om du skall bruka tältet i Norge. Du kan lungt utgå ifrån att det regnar när du skall sätta upp tältet, åvan om vädret varit fint hela dagen i övrigt (been there, done that).

Syns ikke du skal være så bombastisk. Det er regn i USA også. Kjenner også et par som er veldig glade i sine "innertelt først"-telt til og med her på vestlandet ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten outlet til Helsport kan det være vel verdt å holde et øye med finn.no og turutstyr - kjøp og salg på facebook. I tillegg er det et kjøp/salg forum her på fjellforum også. Jeg brukte i mange år et Keron 3 til "alt". Det fungerte greit, men i dag har jeg flere telt til ulikt bruk. Et tradisjonelt tunneltelt, gjerne med to innganger, er slik jeg ser det et godt alternativ om du er på jakt etter et allroundtelt. 

Kompromisser blir det uansett når du skal ha et telt som skal gjøre "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ViktorS skrev:

Går det an å kanskje se på Fjellreven abisko eller keb dome?:)

Ding, ding, ding! Abisko Dome 2 er mitt "alt" telt. :) Selv om jeg ett par andre til gitte situasjoner, som når jeg vil ha veldig lite og lett telt eller no, så er AD2 mitt designerte all-round telt, :) som møter mange av kravene trådstarteren leter etter, selv om det ikke er på listen over telt han får billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at jeg da etter mange av deres råd, velger å kjøpe et primært Vintertelt senere, hvilket telt er jeg på utkikk etter da? 3 sesong 3 pers? superlight? vann og vinn sterke egenskaper, til en rimelig penge. Hvem selger dette teltet? :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skogsholm skrev:

Si at jeg da etter mange av deres råd, velger å kjøpe et primært Vintertelt senere, hvilket telt er jeg på utkikk etter da? 3 sesong 3 pers? superlight? vann og vinn sterke egenskaper, til en rimelig penge. Hvem selger dette teltet? :)   

Jeg ville gått for ett tremanns tunelltelt med stort fortelt. Enten hilleberg nallo 3gt, eller helsport fjellheimen 3 Camp. Dette er dyre og veldig bra telt, men Kan fåes rimelig på outlet eller finn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/15/2017 at 7:51 PM, Anders_G said:

Jeg ville gått for ett tremanns tunelltelt med stort fortelt. Enten hilleberg nallo 3gt, eller helsport fjellheimen 3 Camp. Dette er dyre og veldig bra telt, men Kan fåes rimelig på outlet eller finn. 

Støtter dette, Helsport Fjellheimen 3 er i utgangspunktet 3 sesongs men du kan fint bruke Pro serien hele året. Når du er ferdig som student kan du legge til ett vintertelt HVIS du likte vintertelting :) Uansett, kjøper du ett Helsport eller Hilleberg telt har du det i 20 år ved godt vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.