Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallux valgus på tur


heipipelerke

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

Jeg har planer om å gå Norge på langs neste sommer (2018), men er i tvil om det egentlig er en god ide siden jeg har veldig brede føtter, og sliter med hallux valgus på den foten (den andre opererte jeg for 2 år siden). Jeg gikk Norge på tvers (ca 630 km) for 3 år siden, og klarte å gjennomføre turen uten store problemer med føttene. Ja, de ble ømme, og jeg måtte tape alle tær hver dag for å unngå gnagsår mellom dem. I utgangspunktet burde det vel være mulig å gjennomføre NPL, men i det siste har den uopererte foten vært øm og vanskelig. Noen som sliter med det samme? Vil jo helst ikke få varige skader etter en slik tur, ihvertfall ikke siden jeg bare er 22 år..

Endret av heipipelerke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Enda en gang.  Ortopediteknikk har løsningen.  Ta kontakt med dem.  De har sentraler flere steder i landet.  De har kompetanse på sko til personer med brede bein.  Hos ortopediteknikk kan alle gå for å få kjøpte skotøy.

I tillegg har de også fast kontakt med ortoped.  En konsultasjon til han/henne koster ca 500 kroner.  Jeg gjorde det og var så "heldig"  at jeg tilfredsstilte HELFOs krav til støtte til fottøy/hjelpemidler.  Pr i dag får jeg tilsagn om 2 par sko/støvler og ett par fotsenger pr år.  Og det beste av alt, jeg får kvalitetskotøy som AKU eller New Balance til kr 630 pr par.

For ordens skyld; også jeg er operert for haldux valdux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tom42 skrev:

Enda en gang.  Ortopediteknikk har løsningen.  Ta kontakt med dem.  De har sentraler flere steder i landet.  De har kompetanse på sko til personer med brede bein.  Hos ortopediteknikk kan alle gå for å få kjøpte skotøy.

I tillegg har de også fast kontakt med ortoped.  En konsultasjon til han/henne koster ca 500 kroner.  Jeg gjorde det og var så "heldig"  at jeg tilfredsstilte HELFOs krav til støtte til fottøy/hjelpemidler.  Pr i dag får jeg tilsagn om 2 par sko/støvler og ett par fotsenger pr år.  Og det beste av alt, jeg får kvalitetskotøy som AKU eller New Balance til kr 630 pr par.

For ordens skyld; også jeg er operert for haldux valdux.

Ja heldigvis finnes det kompetanse der ute. Men bor du i Oslo så ikke gå til offentlig. Men det finnes dyktige private fysioterapeuter/manuellterapeuter som har spesialisert seg på ortopi og såler her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
50 minutter siden, zimwalker skrev:

Jeg har prøvd herreutgaven av disse, og for mine føtter/"tå kuler" var de ikke god.

Jeg testet "wide"-utgaven for en tid tilbake og de var riktignok bredere over forfoten enn en del andre støvler, men de smalner av mot tuppen som ballettsko. Man kan lure på om det er et marked for folk som går på tåspissene til fjells... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.