Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen erfaringer med Fjellreven Keb Eco-Shell?


elisabethh

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng

Vil gjerne også høre erfaringer. Det er mye mer miljøvennlig å produsere enn gore-tex, såvidt jeg har fanget opp. Kommer aldri til å kjøpe gore-tex igjen av den grunn.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt jakka ett års tid, og den har holdt meg tørr, både under dusjetesten hehe og i regn og sludd utendørs. Ellers liker jeg godt at jakka er behagelig myk, lite støy, ei god hette og lommer som man kommer til med sekk på ryggen:-) puster vel som alt annet membran, akkurat passelig... ;p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Leser blandete tilbakemeldinger om dette.

Er det noen som vet mer om vanntetthet og holdbarhet over tid på dette membranet?

På nettsiden til fjellreven leser jeg det som at DWR behandlingen er en del av vanntettheten i membranet, og da er det helt uaktuelt:

https://www.fjallraven.no/om-fjallraven/materialer/eco-shell/

 

5F0FA83B-6743-4571-875B-6A894DC4E556.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Leser blandete tilbakemeldinger om dette.

Er det noen som vet mer om vanntetthet og holdbarhet over tid på dette membranet?

På nettsiden til fjellreven leser jeg det som at DWR behandlingen er en del av vanntettheten i membranet, og da er det helt uaktuelt:

https://www.fjallraven.no/om-fjallraven/materialer/eco-shell/

 

5F0FA83B-6743-4571-875B-6A894DC4E556.jpeg

Dette gjelder jo all slags membran. Ikke noe unikt for fjellreven. All logikk tilsier jo at ytterligere impregnering øker vanntettheten. 

Om coatingen på Gore tex, dermizax etc. Trekker vann, skal det mindre til for at membranet lekker. Pustingen blir også dårlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hammer skrev:

Dette gjelder jo all slags membran. Ikke noe unikt for fjellreven. All logikk tilsier jo at ytterligere impregnering øker vanntettheten. 

Om coatingen på Gore tex, dermizax etc. Trekker vann, skal det mindre til for at membranet lekker. Pustingen blir også dårlige. 

Goretex skal være 100% vanntett, uavhengig av DWR-behandlingen av yttermaterialet. DWR-behandlingen av Goretex er hobedsakelig for å øke pusteevnen, da membranet ikke kan puste gjennom ett gjennombløtt ytterstoff.

Etter en stund i regnet blir uansett ytterstoffet bløtt, og går man med sekk og gnikker/subber borti ting blir ytterstoffet bløtt nesten med èn gang. Fabrikknye klær med fabrikk-DWR holder ytterstoffet tørt lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven gir ingen garanti utover dette på plaggene sine: «Vi har vanlig 2 års reklamasjonsfrist på material- og produksjonsfeil som forelå ved kjøpsdato.»

Dette er mulighetene man har dersom man får skader på fjellrevenklærne: «Skulle du være så uheldig å få rifter, kan vi bistå med stoffbiter/ekstradeler. Vi anbefaler å reparere plaggene hos Sømhuset som er godkjent for slike reparasjoner. Kontaktinfo dit er [email protected] 67141400»

I forhold til Norrøna som gir 5 år på plaggene og har billige gode og raske reprasjoner, samtidig som goretex gir 5 år på tetthet,  var villkårene skuffende dårlig fra Fjellreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.