Gå til innhold
  • Bli medlem

"Å - det smakte bra"


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for en veldig informativ og godt beskrivende post om et emne som er mye diskutert og testet mye hos oss også i det siste. Vi må gjøre en storjobb med tørking før sommerens turer.

Vi har samme tørker og tørket en masse, med veldig god suksess. Må teste ut tørking av egg vi også ser jeg. Du stekte kjøttdeigen, og det var 400 gram stekt kjøttdeig som du reduserte til 80 gram? eller var det 400 g kjøttdeig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Takk for en veldig informativ og godt beskrivende post om et emne som er mye diskutert og testet mye hos oss også i det siste. Vi må gjøre en storjobb med tørking før sommerens turer.

Vi har samme tørker og tørket en masse, med veldig god suksess. Må teste ut tørking av egg vi også ser jeg. Du stekte kjøttdeigen, og det var 400 gram stekt kjøttdeig som du reduserte til 80 gram? eller var det 400 g kjøttdeig..?

400 gr rå kjøttdeig ble stekt og tørkingen reduserte vekten til 80 gram.  Akkurat nok til en Amerikansk gryte.  Den holder for en person i to dager, eventuelt med litt ris attåt. 

Resultatet av tørket egg overgikk alle mine forventninger.  Skikkelig godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

400 gr rå kjøttdeig ble stekt og tørkingen reduserte vekten til 80 gram.  Akkurat nok til en Amerikansk gryte.  Den holder for en person i to dager, eventuelt med litt ris attåt. 

Resultatet av tørket egg overgikk alle mine forventninger.  Skikkelig godt

En feil.  80 gram kjøttdeig skal være 101 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAhh, det så også godt ut. En skikkelig bruksanvisning til etterfølgelse for oss alle. ( Sier han, som syns det er svært lettvint å putte noen Real i sekken )

Som alltid godt dokumentert fra din side, men det siste bilde likte jeg ikke @Tom42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Når du nå har tørket all denne maten og pakket den i plastposer for tur senere. Stoler du på at den er så tørr at den ikke blir sur/muggen/råtten, eller legger du posene i fryseren i påvente av tur?

Ja, det er derfor jeg lar alt tørke lenger enn strengt tatt nødvendig, og som sagt tester jeg alt ved å legge produktene i tett Zippose en liten stund.  Blir det kondens tørker jeg litt lenger.  Og siden du bringer et på banen kommer jeg til å sjekke alt før jeg drar. 

På den andre siden, om det maten er skjemt, kommer Tom hjem i en meget slim utgave.

--------------------

Kom på at jeg har noe liggende fra i fjor.  En dag jeg jeg likevel skal på legevakta skal jeg smake. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rayun skrev:

AAhh, det så også godt ut. En skikkelig bruksanvisning til etterfølgelse for oss alle. ( Sier han, som syns det er svært lettvint å putte noen Real i sekken )

Som alltid godt dokumentert fra din side, men det siste bilde likte jeg ikke @Tom42.

Ikke jeg heller. 

Skal på Lovisenberg 18 mai, og da får jeg dommen.  Om det er nok brusk igjen i høyre kne.  Og om smertene er innenfor tålegrensen.  Noe de dessverre ikke er pr i dag.  Men, i går var jeg og handlet "smågodt"  på apoteket "en gros"  Tolvhundre og femti tre kroner og åttefemti øre.  Om ikke annet er jeg kvalifisert til Frikort - med god margin.  Da har jeg hvert fall muligheten til å ta med 50 Voltaren, 100 Paralgin Fortet.  Og med de på "innerlomma" skal jeg nok kreke meg opp til Holken.  Og kommer du har jeg nok knask til en ødelagt skulder også.

Ellers kommer jeg til å fortsette å tørke.  Et par bokser med tomatbønner, 6 egg, litt chilli, en kg sopp.  Og så håper jeg at det går bra å tørke et glass med Onkel Bens sursøt saus. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Miamaria skrev:

Hvor er det de selger den tørkeren der? Den er kanskje å anbefale foran å bruke tusenvis av kroner på den der supersaken til proffene?

Det som er viktig er at de har termostat.  Uten termostat ikke kjøp.  Men en termostat er ikke bestandig presis nok.  Derfor legger jeg alltid inn et steketermometer slik at jeg kan følge med.  Jeg tørker på 50 grader

-------------------

Sjekket opp Jula, som har denne:  Dehydrator, art nr 810049 (Frukt og sopptørker) til kr 399

Sjekket også akkurat Finn og fant denne. 

Beskrivelse.  Pris kr 200

OBH Nordica Dehydrator, brukt én gang, selges for 200,- (nypris 499,-). Link til produktinformasjon; https://www.xxl.no/obh-nordica-tasty-food-dehydrator-torkemaskin-til-sopp-frukt-og-bar/p/1093930_1_style?gclid=CjsKDwjw0cXIBRCxjqnE3K3sHhIkAL1LezTyHLJgSXi7uHA-6Gqit6JNpHvDJ4a34v2OBh64AXQIGgIDu_D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CK2niIax4tMCFRWOsgodLboMCw

Rapporter svindel/regelbrudd

FINN-kode: 96095260

------------------------

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit Tom42, vi er nok ikke designet for å leve så lenge og være så aktive hverken du eller jeg, så den eneste trøsten er vel at det blir verre. For smerte h****te jeg har med skjelettskadene bruker jeg Ketorax og Paracet, to av hver opptil tre ganger om dagen om nødvendig.. Tar det som er av vondter, men Ketorax er vanedannende. Du kan kanskje sjekke med fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tom42 skrev:

Ikke jeg heller. 

Skal på Lovisenberg 18 mai, og da får jeg dommen.  Om det er nok brusk igjen i høyre kne.  Og om smertene er innenfor tålegrensen.  Noe de dessverre ikke er pr i dag.  Men, i går var jeg og handlet "smågodt"  på apoteket "en gros"  Tolvhundre og femti tre kroner og åttefemti øre.  Om ikke annet er jeg kvalifisert til Frikort - med god margin.  Da har jeg hvert fall muligheten til å ta med 50 Voltaren, 100 Paralgin Fortet.  Og med de på "innerlomma" skal jeg nok kreke meg opp til Holken.  Og kommer du har jeg nok knask til en ødelagt skulder også.

Ellers kommer jeg til å fortsette å tørke.  Et par bokser med tomatbønner, 6 egg, litt chilli, en kg sopp.  Og så håper jeg at det går bra å tørke et glass med Onkel Bens sursøt saus. 

.

He- he. Ja jeg kommer og har selvsagt med meg egen forsyning så du skal slippe og dele med meg. Ganske sikker på 1 eller 2/8 for en tur, men frister du med en tur 2-3 uker tidligere kan det kanskje også være aktuelt. Vi får krysse fingrene for at du får noe positivt ut av den 18´ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for inn-med-teskje-innlegg på tørking av mat! Dette skal testes ut! Har laget litt beef jerky, og det smaker jo himmelsk! Når du setter sammen måltider, bruker du noe krydder e.l.? Og så sveller det bare litt i vann før du evt koker opp før servering? Tror du denne maskina her er fin å bruke http://cdon.no/hus-hage/vidaxl-mat-dehydrator-10-brett-kvadrat-p36508393 ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den maskinen du tenker på, og det er jo en de luxe utgave.  Selv bruker jeg bare en billig sak fra Jula.  For ikke å forglemme stekeovnen med varmluft.  Men billig eller dyr dehydrator, det som er viktig er termostaten.  Jeg sjekker alltid under tørkeprosessen, temperaturen på to steder, på nedre og øvre brett, med et steketermometer.  Bruk litt tid på dette, og gjør det flere ganger under prosessen, for når væsken forsvinner endrer også "miljøet" seg.

Når det gjelder tilsettinger/krydder er jeg i prosess på det også.  Akkurat nå holder innholdet i et glass Onkel Ben sursøt på å godgjøre seg i stekeovnen.  Dersom tørkingen lykkes kommer jeg til å tilsette en liten dæsj i potetmosen.  Og blir tørkingen av sursøt saus vellykket, finnes det et utall av andre sauser.  Ellers bruker jeg mye Torosauser som f eks en soppsaus.  Men da må du ha med litt tørrmelk og gjerne flytende smør. 

--------------

Jeg har også nå tørket ferdig 0,5kg sopp som krøp til 63 gram.  Og 40 gram chilli ble til 4 gram. 

Jeg har også kjøpt noen pakker "Rett i koppen"  Vil prøve å tilsette f eks en halv pakke i potetmos. 

Som du skjønner er også jeg i eksperimentmodus, og er også spent på resultatet av å tørke rømme

Regner med å komme tilbake over 17 mai og vil da legge ut noen erfaringer..

------------

En ting er å tørke, det er den letteste prosessen.  En helt annen ting er å klargjøre det tørkede produktet for spising.

En tommelfingerregel er å vite hva f eks en potet veier før tørking.  Og hva den veier etter tørking.  Dermed vet du hvor mye vann du må tilsette.

Deretter må man prøve seg frem, hvor lenge potetskiver må ligge i vann før koking. Jeg forveller potetskivene i 5 minutter før tørking.  En grei metode er mens du er i heimen legge 5 skiver i vann, og la dem svelle i 10? min.  Deretter koker du dem og tar opp en og en og smaker på dem...De første er helt sikkert seige, inntil ------ 

Tørker du egg, er de lettere å klargjøre for panna, om du moser dem i en hurtigmixer til de blir pulver.  Til 3 egg tilsetter jeg  1,5  de vann og 1 dl tørrmelk, totalt 2,5 dl væske.  Pisk av og til og la dem ligge "en god stund". 

Et vellykket forsøk var å tørke tomatbønner.  Etter å ha tilsatt vann må blandingen ligge minst i 5 kvarter før koking.

-------------------

Men som sagt etter 17 mai er jeg klar for noen avsløringer.  Inntil da kan du jo prøve deg på en gammel tømmerhuggermeny. 

Dette er en av mine favoritter og som jeg lager flere ganger i løpet av en uke på Hardangervidda.

Jeg kaller den "Sluring", men den har sikkert flere navn

Stek opp 100 gram oppkuttet flesk  1 x1 x1.

Legg dem vekk

I stedet for brunost/pultost og vann bruker jeg en pose kantarellsaus.

Tilsett vann, tørrmelk og en spiseskje smør og koker den ferdig i stekepanna.

Har oppi 60 gram havregryn, og kok til det hele blir rimelig fast (seigt er sikkert et bedre ord)

Deretter skal flesket oppi.  Rør rundt, og spis. 

Nam, nam rett som er velsmakende og holder deg mett lenge.

Lykke til

Og husk, legg ut dine erfaringer

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎05‎.‎2017 den 18.43, Tom42 skrev:

Tørking av Uncle Ben:  Fiasko.  Kjøper sausepose i stedet.

Skal komme med nye avsløringer.  Ja, ja, men fiaskoer er også viktige når man er på ukjent mark.  Prøvde som nevnt ovenfor å tørke et glass Uncle Bens sursøt saus, tyttebærsyltetøy og rømme.  Sursøt saus og tyttebær var dårlig butikk. 

Når det gjelder rømme tørket jeg først lettrømme.  Det gikk fint, men i stedet for å la resultatet få en omgang i Food processoren la jeg bitene i vann, og regnet med å knuse dem med en gaffel.  Ikke helt vellykket.  Kjøpte inn Seterrømme, men den ble aldri tørr.  Antagelig for mye fett. 

Men nå har jeg avsluttet den delen av tørkingen som krever stekeovnen.  Siste post  var en ny ladning egg og tomatbønner, siden jeg spiste opp den forrige.  Det ble vel mye støy, dag og natt, fra varmluftvifta siden vi har åpen kjøkkenløsning. 

Pr nå har tørker jeg, netto, en halv kilo bananer i dehydratoren, Og dermed har jeg alle måltidene i boks. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 10.09, Mareng skrev:

Jeg liker bananer i frokostblandinger og grøt. Går det an å tørke bananskiver?

http://elinlarsen.net/torket-banan-enkelt-a-lage-og-super-god-snacks-god-sommer-alle-sammen/

Apropos oppskriften så holder jeg en knapp på at det fungrer like bra med normale bananer som med økologiske...

En liten digresjon er at man kan jo jukse litt og kjøpe tørket banan i butikken..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, graham skrev:

http://elinlarsen.net/torket-banan-enkelt-a-lage-og-super-god-snacks-god-sommer-alle-sammen/

Apropos oppskriften så holder jeg en knapp på at det fungrer like bra med normale bananer som med økologiske...

En liten digresjon er at man kan jo jukse litt og kjøpe tørket banan i butikken..

Takk :)

De tørkete fra butikken er sukret (og ofte stekt i olje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt,...
Kok jasminris.
Man tager en pakke bacon i skiver og hakker den i småbiter.
Man tager så en 10 pakning grillpølser, ogs skjærer de opp i biter.
Man hakker ca 10 cm av en purreløk
Krydre med sort pepper
Det helle puttes i gryta til Baconet er sånn passe brunet. 
Sette rman plata på 2 eller 3 og dekker baconet, pølsene og purreløejn med et rikelig lag med hvitost
Oppå Osen legger man et 2-3 cm tykt lagg med jasminris
Deretter oisker man 2-3 egg, og hleler dette over risen slik at all risen er dekket med egg.
Sett på lokk og la det stå på svaaak varme i 5-10 minuuter til egene har stivnet.

Server med pils.
Er man på tur hakker man halr ferdig hjemme, og pisker genen og har det med på en brusflaske...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tessatroll skrev:

@Tom42. Korleis er holdbarheita på eggepulveret? 

Etter at jeg har tørket eggeblandingen kjører jeg den i hurtigmixeren slik at det blir et fint pulver.  Deretter fryser jeg den i porsjoner.  Har en porsjon igjen fra sist jeg var ute.  Den tok jeg opp fra fryseren 22 mai.  Den har da vært "ute i det fri" i 15 dager.  Skal teste den ut i morgen. 

Tar også en telefon til mattilsynet.  Kanskje treffer jeg noen der som kan si litt om dette.

Men hva er tidsperspektivet ditt?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.