Gå til innhold
  • Bli medlem

Flått


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går mesteparten av mine turer i Åfjord på Fosen. Der er det mye flått, har allerede i år plukket flere fra pelsen på hunden min. 

Hva bruker dere mot flåtten?

Hunden min har fått Bravecto (tyggetablett mot flått og lopper) Det fikk hun også i fjor og jeg har fortsatt ikke funnet flått som har bitt seg fast på henne. Men hun er helt hvit, så jeg ser flåtten godt og får tatt mange før de kommer så langt. Som jeg har forstått det virker dette middelet først når de har bitt seg fast og det kan gå 12 timer før det virker og flåtten dør og faller av, derfor kan hun jo bli smittet av eventuelle sykdommer. Jeg lurer defor på om jeg burde brukt noe annet i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker samme pille, men jeg har fått inntrykk av at man ikke blir smittet av flåtten før etter x antall timer (x=24?) Jeg husker ikke helt eksakt, men hele poenget med pillene er at flåtten skal dø før hunden blir smittet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer slike piller mot flått som hekter seg i pelsen på dyrene, men som slipper taket og venter på oss mennesker i våre egne sofaer her hjemme?

Disse lovløse flåttene er et problem hjemme hos oss, pga. tre katter som liker å ligge i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Om det er mye flått, bør man kanskje vurdere å vaksinere seg, siden det ikke finnes noen behandling for dette viruset? TBE-virus smitter umiddelbart etter bitt.

http://flåttsenteret.no/sykdommer-og-symptomer/sykdommer/skogflattencefalitt-tbe/

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/skogflattencefalittvaksinasjon-tbe-/

Og fra 2016:

http://www.fosenavisa.no/dodelig-flatt-virus-langs-norskekysten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg brukte før Exspot antiflått middel som dryppes i pelsen i nakken og ved haleroten. Med noenlunde bra resultat. Men det er nå på resept. Veterinærene anbefaler nå noen tabletter - også på resept, som det mest effektive.Husker ikke hva de hetter. Midler uten resept fra "dyrebutikken" er visst stort sett virkningsløse. 

Heldigvis er hunder ikke så mottakelige for flåtbårne sykdommer som mennesker.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2017 den 10.19, Fjellfilmeren skrev:

Fungerer slike piller mot flått som hekter seg i pelsen på dyrene, men som slipper taket og venter på oss mennesker i våre egne sofaer her hjemme?

Disse lovløse flåttene er et problem hjemme hos oss, pga. tre katter som liker å ligge i sofaen.

Jeg mener å ha lest at katter ikke skal ha de pillene jeg gir hunden (Bravecto), men at det er noe eget til de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2017 den 12.43, Mareng skrev:

Om det er mye flått, bør man kanskje vurdere å vaksinere seg, siden det ikke finnes noen behandling for dette viruset? TBE-virus smitter umiddelbart etter bitt.

http://flåttsenteret.no/sykdommer-og-symptomer/sykdommer/skogflattencefalitt-tbe/

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/skogflattencefalittvaksinasjon-tbe-/

Og fra 2016:

http://www.fosenavisa.no/dodelig-flatt-virus-langs-norskekysten/

Har vurdert denne vaksinen ja, men jeg er så skeptisk til vaksiner og jeg har enda ikke blitt bitt selv. Pappa min, sønnen min og ei niese ble bitt forrige sommer, det er de eneste gangene foreløpig, så jeg vet ikke om jeg skal gjøre det enda. Men som sagt er det mye flått, så vi følger godt med på hverandre hele tiden. Full sjekk når vi kommer inn! Men en gang er jo nok om den har smitten, for sent å vaksinere seg etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg avventer litt i forhold til hunden. Ser an hvordan sesongen utvikler  seg. Siden hun enda ikke er bitt og hunder ikke er like mottakelige for flåttbårne sykdommer (det var en god opplysning å få :) ) tenker jeg at det ikke er noe å være hysterisk for :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12.5.2017 den 10.19, Fjellfilmeren skrev:

Fungerer slike piller mot flått som hekter seg i pelsen på dyrene, men som slipper taket og venter på oss mennesker i våre egne sofaer her hjemme?

Disse lovløse flåttene er et problem hjemme hos oss, pga. tre katter som liker å ligge i sofaen.

Nei, Bravecto gjør at de biter seg fast i hunden, også får de noe de ikke tåler (hvorfor dosering er viktig, for mye kan skade hunden også), også dauer de! Funnet flere små døde på liggeplassen dems ute, ingen inne heldigvis :D

På 18.5.2017 den 12.54, Linn Mari skrev:

Jeg mener å ha lest at katter ikke skal ha de pillene jeg gir hunden (Bravecto), men at det er noe eget til de...

Nei, det finnes Bravecto til katt (usikker på om det heter det samme), men det er dråper.

 

Ellers bruker jheg braveco på mine, og exspot på katta. Fortsatt ikke funnet flått på noen av de, men drar over de med  hendene når vi skal inn og rister litt i pelsen da de er langhåra. Ikke bare pga flått, men også pga buskas og sand :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.5.2017 den 12.54, Linn Mari skrev:

Jeg mener å ha lest at katter ikke skal ha de pillene jeg gir hunden (Bravecto), men at det er noe eget til de...

Frontline og bravecto påflekkingsvæske kan gis til katter. 

Endret av ÅshildE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2017 den 11.41, Ann Christin skrev:

Ellers bruker jheg braveco på mine, og exspot på katta. Fortsatt ikke funnet flått på noen av de, men drar over de med  hendene når vi skal inn og rister litt i pelsen da de er langhåra. Ikke bare pga flått, men også pga buskas og sand :D

Håper ikke du bruker exspot på katten, da permetrin som er virkestoffet i exspot er giftig for katter. Les forsiktighetsregler: https://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/exspot-vet-msd-animal-health-558939

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig endel saklig info om flått og vaksinasjon her:
https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skogflattencefalitt-tbe-virusinfeks/

"Barn og voksne som ferdes mye i skog og mark og ofte blir bitt av flått langs kysten i Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold og Buskerud bør vurdere vaksinasjon. Risikoen for smitte er høyest i disse områdene, samt i tilgrensende geografiske områder. Vaksinen er aktuell for skogs­arbeidere, orienterings­løpere og andre som opp­holder seg mye i naturen."

Ser at stattistikken sier sånn omtrent 10-15 tilfeller pr år i Norge av Encefalitt forårsaket av TBE-virus. Er jo ikke enorme tall så hvorvidt man skal vaksinere seg eller ikke får bli en individuell bedømning :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det bare meg, eller er det svært mye flått i år? Jeg bor i Trøndelag, og har hatt hund i 5 år nå. Vi har vært ekstremt mye ute på turer, i skog og mark, og på fjellet. Det er først i år han har fått flått, og han får nesten hver gang vi er ute nå! Vil det gi seg utover høsten tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gull 

På Fosen syns jeg foreløpig det er som før om åra, men jeg har dessverre ikke fått vært så mye på tur der enda i år, så kanskje jeg bare har vært heldig. Men jeg har hørt flere si at de finner flått her på Steinkjer, å det har jeg ikke hørt ofte før...så virker som det er mere her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Linn Mari skrev:

@gull 

På Fosen syns jeg foreløpig det er som før om åra, men jeg har dessverre ikke fått vært så mye på tur der enda i år, så kanskje jeg bare har vært heldig. Men jeg har hørt flere si at de finner flått her på Steinkjer, å det har jeg ikke hørt ofte før...så virker som det er mere her iallefall.

Ja virker litt sånn. Min skal også få den der tyggetabletten nå 😊 I dag faktisk! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hunden Bravecto, har ikke registrert flått fastsittende på hunden, har sett noen flått vandre på pelsen til dyret. Parasittene må komme i kontakt med vertens kroppsvæsker for å bli eksponert for virkestoffet; derfor kan ikke overføring av parasittbårne sykdommer utelukkes. Bravecto angriper nervesystem og kloridkanaler til flåtten.

Dersom noen av oss finner flått på en hund som har spist en Bravecto tablett bør dette meldes fra om til legemiddel leverandør. Syns det er dårlig med info om hvor man melder ifra osv, ihvertfall er MSD animal health produsent av dette legemiddelet. Dersom man oppdager bivirkninger bør også dette meldes fra om. 

Bivirkninger fra felleskatalogen.

Vanlige observerte bivirkninger i kliniske studier (hos 1,6 % av behandlede hunder) er milde og forbigående gastrointestinale effekter som diaré, oppkast, appetittmangel og sikling.

Slapphet (letargi) er rapportert i svært sjeldne tilfeller i spontane (bivirknings) rapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga min Bravecto på onsdag, og har vel plukket tre flåtter fra han etter det. Flåttene var døde, men de rakk å drikke litt før det skjedde for å si det sånn. Det er spesielt når vi går tur i Bymarka i Trondheim at han får flått, ikke rundt i nabolaget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.7.2017 at 11:58 PM, gull said:

Er det bare meg, eller er det svært mye flått i år? Jeg bor i Trøndelag, og har hatt hund i 5 år nå. Vi har vært ekstremt mye ute på turer, i skog og mark, og på fjellet. Det er først i år han har fått flått, og han får nesten hver gang vi er ute nå! Vil det gi seg utover høsten tror dere?

Det gir seg aldri utover høsten. Flåtten starter tidlig, og klarer seg til langt ut på høsten. Det er i alle fall min erfaring som bor på Hurum. Er der hjortedyr, så er det de flåtten kommer med, og på dem lever flåtten godt. 

Beste er å beskytte dyrene mot krypet, og gå over dem hver gang man har vært på tur. Kjenner jeg gleder meg til det her nå som jeg har skaffet meg en svart hund...det var jo skikkelig smart :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Använder Brawecto och förra året fick hunden inga fästningar. I år har jag hittat nästan en fästning om dagen. Det verkar vara mycket fler fästingar i år också här i Sverige i Vaxholmsområdet.De har bitit sig fast och det har blivit en rödaktig bula ca 5 mm i diameter och 2 till 3 mm hög. Har klämt två fästingar efter att ha tagit bort dem och det har kommit blod från dem. Man undrar om medlet är effektivt. Kanske har man ändrat ngt i sammansättningen?

Det förhållandet att hunden reagerar med ett hudutslag torde innebära att något främmande ämne kommit in i hundens blodomlopp och då kan man fråga sig om medlet verkar.

Tidigare hade jag Scalibor Vet halsband och det fungerade bra men hunden skulle kunna påverkas enligt veterinär. Men som det ser ut nu verkar det som att välja mellan pest och kolera, Brawecto och riskera smitta eller Scalibor med risk för påverkan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.