Gå til innhold
  • Bli medlem

Mammut Ajungilak OTI Summer - Lett syntetisk sommerpose?


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny sovepose, men budsjettet setter sine skranker. Har i dag en Helsport Alta som er plenty varm, men både stor og tung med sine 1.7kg om jeg husker rett.

 

Surfet litt rundt og ramlet over denne: https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/soveposer/mammut-ajungilak-nordic-oti-summer-sovepose

Mammur Ajungilak Nordic OTI Summer. 

 

Komforttemp: 10 C

Ekstrem: -3 

Vekt: 600 gram

Størrelse(komprimert: 15x29cm. 

 

Altaen er på sin side røflig 22x32cm når jeg har røsket godt i stroppene. Ergo noe volum, men spesielt vekt å spare her. 

 

Tiltenkt bruksområde for Mammuten: fjelltur, type hardangervidda på sommerstid(midten av juni til slutten av august/starten av september). Vil brukes i telt uten footprint, ergo kun tynn gulvduk. Liggeunderlag vil trolig være et Sea to Summit Ultralight Insulated (3,3 i R-verdi). Tenk i det minste rundt 3 i R-verdi som utgangspunkt.

 

Første spørsmål blir så:

Er 10 c helt bak mål som komforttemp for tiltenkt bruksområde?

 

Det er klart at det gjerne blir ned mot 1-3 c på vidda om sommeren, noe som jo er under komforttempen til den aktuelle posen. Jeg er på en annen side en ganske varm person. Går gjerne i shorts ned mot 5-6 rød så lenge jeg er i bevegelse, og er ikke noe mindre varmblodig når jeg sover. Vet dog ikke hvor mye over "normalen" jeg kan sies å være her, verken i våken eller sovende tilstand.

 

Dersom det blir ordentlig kaldt (ned mot 0) på vidda, vil det kanskje være nok å ta på seg ett lag med klær utenpå det tynne ulltøyet man gjerne sover i? For eksempel en tynn dunjakke/primaloft, lue, tykke ullsokker og vanter? Alle disse plaggene er jo med på tur uansett, så det tilfører ikke mer vekt - bare mer bruk.

 

Andre spørsmål:

Finnes det noen gode alternativer, som kan matche eller overgå spesielt med tanke på vekt og volum? Det er klart dunposer er lett mtp vekt og pakkvolum sett opp mot varme. Dette er dog relativt dyrt, selv de rimeligere merkene som Warmpeace o.l. Kunne vært greit med noen innspill for å se de ulike løsningene, helst så rimelig som mulig.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir litt synsing men jeg tror den posen blir i kaldeste laget til høyfjellsbruk. Jeg har en Mammut Sphere Spring UL som har -1 som komfort for menn. Brukte denne på Hardangervidda i fjor og hadde rundt en minusgrad på natta. Det gikk akkurat, men det er meg. Det er mange forhold som spiller inn. Uansett ville jeg nok kikket på en litt varmere pose. Skal du ned mot 0 og rundt den vekta du skisserer blir det forholdsvis dyrt, dessverre. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det kan bli/blir kald til det bruksområdet du skisserer!

Mountain Hardwear Lamina Z Spark (T-limit 1c) er vel det beste/noe av det beste du kan få av fiberpose med lav vekt (940 gram) og lite volum, til en fornuftig pris. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-reg-flame.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror du kan leve med halv, sentrert glidelås (og heller grusom farge, men det er nå bare meg)  ville jeg sett på Mountain Hardwear Hyperlamina Spark, Kompresjonsposen er 6 x 12 inches i følge rei.com, volum 5,6 liter. Prisen er riktignok ikke under 1000 lappen, men ser de rett om det er i kampanjer/salg osv. Hvis du må ha lengre glidelås ville jeg sett på den som Jan linker til over.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.