Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på tur


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo dere! Jeg skal på min første "langtur" alene på Hardangervidda i sensommer, det blir en 5-6dagers tur. Så trenger jeg litt tips på turmat.

Jeg tenkte å kjøpe meg vakuumpakker, men jeg lurer litt på hva jeg kan ha med av "ferskmat", vil det eventuelt hjelpe å vakuumpakke? eller må det tørkes? Er i hovedsak kjøtt/kjøttdeig jeg tenker på. Tips til andre ting som er greie å vakuumpakke? Hvordan fungerer det med koktepoteter som vakumpakket? Er det bedre om di er stekte? Tenkte å muligens lage ferdig litt hjemmelagd "pytt i panne".

Blir det for høyt over havet for blåbær og diverse? Eller funker det fint å ta med litt sukker for å lage pålegg?

Jeg håper på å få litt fisk, men jeg tar nok ingen sjangser. Så det blir nok litt suppe, pasta, potetmos, ris i tillegg så det eventuelt kan brukes til fisken.

Frokost så tror jeg det blir polarbrød med syltetøy om det blir medbrakt eller ei.

 

Hvor mye bør jeg ha med?

Er min første langtur, så blir ikke voldsomme avstander jeg skal gå.

 

På forhånd takk for svar :-)

Endret av aamodt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøttfarse (kjøttdeig og kvernet kjøtt generelt) er mer utsatt for å bli dårlig enn hele kjøttstykker som f.eks en biff, dette fordi bakterier ol. blir blandet inn i kjøttet mens en helt stykke på en måte er "lukket" inne fra omverdenen. Dette er grunnen til at man skal steke en kjøttdeig til den er gjennomstekt mens en biff bare skal/kan "brunes på utsiden". Har ikke noe særlig erfaring med ferskt kjøtt på tur utover røykt bacon i vakuumpakker. Dette har holdt seg i 1 1/2 uke på våre turer. Ta det med en klype salt, men vil du ha kjøttdeig er det nok tryggest å steke dette før turen og vakuumpakke his du har egen vakuum maskin.

 

Har aldri brukt kokepoteter til tur, men har hatt med store poteter innpakket i sølvfolie som vi har laget bakepotet av i bålet, det fungerer fint men det blir litt vekt av det.

 

Har vært på 2 turer i Femundsmarka i August, da har vi funnet relativt store mengder blåbær (730m+ høyde) som vi har rørt med sukker til å ha på pannekaker, vanlig pannekakemiks som kun trenger vann funker som bare det.

 

Når det gjelder mengde mat er dette litt individuelt. På det verste hadde vårt turfølge på 6 personer 10 kg mat til overs etter 2 uker ute... "Reddet" også et dansk ektepar med to små barn ved Femundens vestbredde for 2 år siden som hadde basert seg på fiske og hadde for lite mat med. Vandret til leiren deres dagen etter vi møtte dem med en hel bærepose full av mat vi ikke trengte. Det var noen som ble veldig glad kan man si...

 

På generell basis må jeg ha noen skiver polarbrød eller en porsjon havegrøt til frokost, en suppepose/drytech el. til middag. Resten blir ved behov og aktivitetsnivå, har ofte med toro rett i koppen poser, litt sjokolade, grove kjeks, små poser med nøtteblanding osv. Det går med en del mer næring på en dag med vandring til en fjelltopp enn f.eks på en dag med my avslapping i leir eller dager med mye fisking og lite bevegelse. Temperatur spiller også inn, er det kjølig vær spiser jeg mer enn på en varm dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting.

 

På ‎10‎.‎05‎.‎2017 den 20.05, aamodt skrev:

Hallo dere! Jeg skal på min første "langtur" alene på Hardangervidda i sensommer, det blir en 5-6dagers tur. Så trenger jeg litt tips på turmat.

Jeg tenkte å kjøpe meg vakuumpakker, men jeg lurer litt på hva jeg kan ha med av "ferskmat", vil det eventuelt hjelpe å vakuumpakke? eller må det tørkes? Er i hovedsak kjøtt/kjøttdeig jeg tenker på. Tips til andre ting som er greie å vakuumpakke? Hvordan fungerer det med koktepoteter som vakumpakket? Er det bedre om di er stekte? Tenkte å muligens lage ferdig litt hjemmelagd "pytt i panne".

Blir det for høyt over havet for blåbær og diverse? Eller funker det fint å ta med litt sukker for å lage pålegg?

Jeg håper på å få litt fisk, men jeg tar nok ingen sjangser. Så det blir nok litt suppe, pasta, potetmos, ris i tillegg så det eventuelt kan brukes til fisken.

Frokost så tror jeg det blir polarbrød med syltetøy om det blir medbrakt eller ei.

 

Hvor mye bør jeg ha med?

Er min første langtur, så blir ikke voldsomme avstander jeg skal gå.

 

På forhånd takk for svar :-)

Ikke gå for en billigste vakumpakkeren.  Selv bruker jeg en fra XXL, og den er egentlig ikke mer enn grei. Synes jeg da. 

har brukt dem til kjøtt, kjøttdeig og bønner i tomat. 

Fordi jeg ikke gadd å klippe til så mange poser puttet jeg jeg rett og sett grønnsakene i vanligeZipposer, og sugde ut så mye luft jeg kunne før lukking.  Alt ligger nå i fryseren.  For at ikke grønnsakene skal bli til pulver kommer jeg til å transportere dem i en isboks.

Er straks ferdig med tørkeprosessen.  Har nå tørket potet, gulrot, purre, rødløk kjøttdeig og kjøtt.  I tillegg har jeg tørket en boks bønner i tomat og tre egg.  Når jeg blir sulten skal jeg teste ut bønner og egg og når de er fortært, forhåpentligvis med godt resultat vil jeg senere i dag legge ut mine erfaringer ifm tørking.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Frokostblandinger med kanel, rosiner og tørrmelk + tilsett kaldt vann :) Fordelen med dette er at det tar minimalt med plass og vekt, og trenger ingen koking/drivstoff.

Havregryn, nøtter, rosiner, frøblanding, sukker, kanel og tørrmelk + slå over nykokt vann = havregrøt :)

Jeg synes det er veldig godt, lett og enkelt å pakke ned i porsjonsposer. (Brødposer eller glidelåsposer). Spiser det ofte til kvelds hjemme, for å eksperimentere med mengde og forskjellige slag.

Ellers fyller jeg en isboks med knekkebrød, og tar med litt pølse og annet godt pålegg som holder seg (nugatti er lov på tur).

Dønn kjedelig, men det funker, ihvertfall til noen måltider :)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mareng skrev:

Frokostblandinger med kanel, rosiner og tørrmelk + tilsett kaldt vann :) Fordelen med dette er at det tar minimalt med plass og vekt, og trenger ingen koking/drivstoff.

Havregryn, nøtter, rosiner, frøblanding, sukker, kanel og tørrmelk + slå over nykokt vann = havregrøt :)

Jeg synes det er veldig godt, lett og enkelt å pakke ned i porsjonsposer. (Brødposer eller glidelåsposer). Spiser det ofte til kvelds hjemme, for å eksperimentere med mengde og forskjellige slag.

Ellers fyller jeg en isboks med knekkebrød, og tar med litt pølse og annet godt pålegg som holder seg (nugatti er lov på tur).

Dønn kjedelig, men det funker, ihvertfall til noen måltider :)

Et godt tips.  Ikke minst så drar du ikke å et gram for mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mareng skrev:

Havregryn, nøtter, rosiner, frøblanding, sukker, kanel og tørrmelk + slå over nykokt vann = havregrøt :)

Jeg synes det er veldig godt, lett og enkelt å pakke ned i porsjonsposer. (Brødposer eller glidelåsposer). Spiser det ofte til kvelds hjemme, for å eksperimentere med mengde og forskjellige slag.:)

JEg har "dilla på" AXA havregrøt med rosin og vanilje for tiden - spises nesten daglig.  Den trenger ingen flere smakstilsetninger men er søt og god som den er.  Koker den hjemme I micron på 1 minutt (dvs gryn + hell over kokende vann).  Greia der er at til 1dl gryn skal det 1dl vann (+litt?).  Har en en spisekopp så lærer en fort hvor mye en trenger for grei konsistens:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2017 den 10.43, Truant76 skrev:

Kjøttfarse (kjøttdeig og kvernet kjøtt generelt) er mer utsatt for å bli dårlig enn hele kjøttstykker som f.eks en biff, dette fordi bakterier ol. blir blandet inn i kjøttet mens en helt stykke på en måte er "lukket" inne fra omverdenen. Dette er grunnen til at man skal steke en kjøttdeig til den er gjennomstekt mens en biff bare skal/kan "brunes på utsiden". Har ikke noe særlig erfaring med ferskt kjøtt på tur utover røykt bacon i vakuumpakker. Dette har holdt seg i 1 1/2 uke på våre turer. Ta det med en klype salt, men vil du ha kjøttdeig er det nok tryggest å steke dette før turen og vakuumpakke his du har egen vakuum maskin.

 

Har aldri brukt kokepoteter til tur, men har hatt med store poteter innpakket i sølvfolie som vi har laget bakepotet av i bålet, det fungerer fint men det blir litt vekt av det.

 

Har vært på 2 turer i Femundsmarka i August, da har vi funnet relativt store mengder blåbær (730m+ høyde) som vi har rørt med sukker til å ha på pannekaker, vanlig pannekakemiks som kun trenger vann funker som bare det.

 

Når det gjelder mengde mat er dette litt individuelt. På det verste hadde vårt turfølge på 6 personer 10 kg mat til overs etter 2 uker ute... "Reddet" også et dansk ektepar med to små barn ved Femundens vestbredde for 2 år siden som hadde basert seg på fiske og hadde for lite mat med. Vandret til leiren deres dagen etter vi møtte dem med en hel bærepose full av mat vi ikke trengte. Det var noen som ble veldig glad kan man si...

 

På generell basis må jeg ha noen skiver polarbrød eller en porsjon havegrøt til frokost, en suppepose/drytech el. til middag. Resten blir ved behov og aktivitetsnivå, har ofte med toro rett i koppen poser, litt sjokolade, grove kjeks, små poser med nøtteblanding osv. Det går med en del mer næring på en dag med vandring til en fjelltopp enn f.eks på en dag med my avslapping i leir eller dager med mye fisking og lite bevegelse. Temperatur spiller også inn, er det kjølig vær spiser jeg mer enn på en varm dag.

Har du noe erfaring med stekt vakuumpakket kjøttdeig? Hvor lenge kan den holde seg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, aamodt skrev:

Har du noe erfaring med stekt vakuumpakket kjøttdeig? Hvor lenge kan den holde seg? :-)

Nei, har nok dessverre ikke det. Siden turene våre stort sett er 2 uker har vi med spekemat og forskjellige typer speke/salte "villmarks" pølser som vi kutter opp i terninger og har i forskjellige supper og gryteretter. Har for vane å koke disse lenger enn det som er angitt for å få dem litt mer tyktflytende og innholdet mer "mørt". Har også prøvd litt fram og tilbake med makaroni for å gjøre dem mer mettende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.