Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm sovepose vs kald sovepose + ytterlag


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har generelt lite erfaring med å sove ute, og driver nå å handler inn utstyr for en motorsykkeltur nå i sommer, samt noe som kan brukes på the "John Muir Trail" i USA neste sommer.

Ser de fleste anbefaler en sovepose med en komfort-temperatur på rundt 2 grader. 

Jeg er blir imidlertid veldig lett varm, og er bekymret for at en slik sovepose vil være altfor varm på varme sommernetter. 

Jeg tenker at det vil muligens være bedre å kjøpe en kaldere (og sådan lettere) sovepose, og heller ha på seg et ekstra lag med tøy ved behov. 

Setter pris på. noen erfaringer her :) 

Det samme gjelder forøvrig oppblåsbart liggeunderlag og r-verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pose med komforttemp på rundt 2 grader er ikke særlig varm av seg altså. Jeg ville vurdert en quilt, sjekk f.eks. ut enlightened equipment, da det er lettere å regulere varme i disse likt som med ei dyne. Jeg vet ikke hvordan det er når du blir varm, men jeg stikker alltid ut føttene og det er perfekt for meg i en quilt som jeg da kan ha ganske åpen i varmt vær.

En undersøkelse blant thru-hikers i fjor(JMT er en del av den ruten de gikk) viste for øvrig at mange syntes en 20F-pose ble for kald og skulle ønsket at de hadde en 10F-pose. Hvis du er veldig varm av deg kan du prøve deg på en 30F-pose.

Når det kommer til underlag så er det bare å kjøpe et 3-sesongs. På en varm dag kommer ikke et vinterunderlag til å gjøre deg varm i like stor grad som en vinterpose hadde gjort. Hovedoppgaven til underlaget er å isolere deg fra bakken, ikke å fange kroppsvarmen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til fjellforum :)

Jeg syntes det er mye lettere å lufte vekk overskuddsvarme enn å bli varm i en pose som er for kald og komforttemperatur på 2 grader er ikke så mye særlig ikke i høyden.Kjøp en med lang glidelås og bruk den som dyne f.eks om den blir for varm om sommeren. Når det gjelder vekt så får man vel relativt lette soveposer og underlag rundt de temperaturgrensene (hva man syntes er "lett" er vel noe subjektivt)

Nå er jeg dame og frossen av meg, så kan hende karene har andre svar til deg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thomas E said:

En pose med komforttemp på rundt 2 grader er ikke særlig varm av seg altså. Jeg ville vurdert en quilt, sjekk f.eks. ut enlightened equipment, da det er lettere å regulere varme i disse likt som med ei dyne. Jeg vet ikke hvordan det er når du blir varm, men jeg stikker alltid ut føttene og det er perfekt for meg i en quilt som jeg da kan ha ganske åpen i varmt vær.

En undersøkelse blant thru-hikers i fjor(JMT er en del av den ruten de gikk) viste for øvrig at mange syntes en 20F-pose ble for kald og skulle ønsket at de hadde en 10F-pose. Hvis du er veldig varm av deg kan du prøve deg på en 30F-pose.

Når det kommer til underlag så er det bare å kjøpe et 3-sesongs. På en varm dag kommer ikke et vinterunderlag til å gjøre deg varm i like stor grad som en vinterpose hadde gjort. Hovedoppgaven til underlaget er å isolere deg fra bakken, ikke å fange kroppsvarmen din.

Hvis konsensusen var at 20F ble noe kald, da tipper jeg det er omtrent passe for meg. Enlightened Equipment sin Revelation var jo veldig lett til å være 20F! Ser absolutt ut til å være et godt alternativ. Når det kommer til underlag, hvor lav R-verdi kan jeg slippe unna med der tror du? (for JMT). Ønsker jo så lett pad som mulig.

2 hours ago, Heriks said:

Hei og velkommen til fjellforum :)

Jeg syntes det er mye lettere å lufte vekk overskuddsvarme enn å bli varm i en pose som er for kald og komforttemperatur på 2 grader er ikke så mye særlig ikke i høyden.Kjøp en med lang glidelås og bruk den som dyne f.eks om den blir for varm om sommeren. Når det gjelder vekt så får man vel relativt lette soveposer og underlag rundt de temperaturgrensene (hva man syntes er "lett" er vel noe subjektivt)

Nå er jeg dame og frossen av meg, så kan hende karene har andre svar til deg :)

 

Når produsenter oppgir en sovepose som f.eks 20F, er det da typisk komforttemperatur, eller limit?

Det er forsovet sant det at det er lettere å bli kvitt overskuddsvarme enn motsatt...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Defo skrev:

Hvis konsensusen var at 20F ble noe kald, da tipper jeg det er omtrent passe for meg. Enlightened Equipment sin Revelation var jo veldig lett til å være 20F! Ser absolutt ut til å være et godt alternativ. Når det kommer til underlag, hvor lav R-verdi kan jeg slippe unna med der tror du? (for JMT). Ønsker jo så lett pad som mulig.

Når produsenter oppgir en sovepose som f.eks 20F, er det da typisk komforttemperatur, eller limit?

Det er forsovet sant det at det er lettere å bli kvitt overskuddsvarme enn motsatt...  

Jeg vil tro at hvis det bare er oppgitt en temperatur så er dette i beste fall T-Limit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
18 minutter siden, Timmey78 skrev:

Er også en varm jævel når jeg sover og trives derfor dårlig nedi en sovepose. Løsningen ble derfor en lett dundyne (Cumulus Down quilt L430) og et lite Exped dun underlag.

 

Enkel eller dobbel quilt? Er på utkikk etter en slik selv til de varme sommerturene. Fjellsport har Rab men den er 185 cm bred, egentlig beregnet på to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, JanRH said:

Enkel eller dobbel quilt? Er på utkikk etter en slik selv til de varme sommerturene. Fjellsport har Rab men den er 185 cm bred, egentlig beregnet på to.

Har den som heter Comforter med 140 bredde. Går til nøds til to den og men ikke på de kaldeste dagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Timmey78 skrev:

Har den som heter Comforter med 140 bredde. Går til nøds til to den og men ikke på de kaldeste dagene

Takker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Defo said:

Hvis konsensusen var at 20F ble noe kald, da tipper jeg det er omtrent passe for meg. Enlightened Equipment sin Revelation var jo veldig lett til å være 20F! Ser absolutt ut til å være et godt alternativ. Når det kommer til underlag, hvor lav R-verdi kan jeg slippe unna med der tror du? (for JMT). Ønsker jo så lett pad som mulig.

Tja, det var for så vidt konsensus, men de turene varer også litt utover tidlige skuldersesonger. Dersom du kun vil ha en som holder deg varm om sommeren, men også "kaldest mulig" er det nok sannsynlig at en 30F også vil holde. De er veldig lette sammenlignet med vanlige soveposer, ja. Quilt-stilen sparer en vel vekt (husk å ha med en god lue).

Therm-a-rest Xlite er vel blant det letteste du kan få som har mer enn god nok R-verdi til sommerbruk nesten uansett hvor du er. Ellers kan du sjekke ut Exped Hyperlite. Av R-verdi ville jeg nok hatt minst 2,5-3.

Når det kommer til T-limit/comfort osv. så finnes det ingen måte å måle dette ordentlig på med quilt, men det virker som om EE ligger noenlunde på hva man kan forvente T-limit (altså komforttemp for menn) hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.