Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelveske


hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei !

Trenger råd og tips, før jeg kjøper meg en sykkelveske :D.

Ønsker en som rommer mye og som tåler regn :lol:

Og så lurer jeg på, om det er mange her som har syklet Rallarveien ??? Hvor lang tid bruker man vanligvis på turen ???

Må bare innrømme, at jeg IKKE er noen reser . Liker å kose meg :?

Er dette en fin tur å ha med hund på ???

Og når er den beste tiden å ta turen på (minst mulig folk og minst mulig snø :wink: )

Hilsen

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke noe om Rallarveien, men ang. sykkelveske anbefaler jeg Ortlieb på det sterkeste! De er helt vanntette og meget slitesterke. Har selv slike til både foran og bak på sykkelen og har brukt dem mye. Rommer mye gjør de også. De koster litt, men er vel verd pengene. Alltid tørt i de veskene, og så finnes de i mange fine farger :roll: Tror de jeg har heter Backpacker og Frontpacker eller noe, men kan jo hende de har fått nye navn. Det er ihvertfall de "ordinære" front og bakveskene. Men velger du Ortlieb er det bra uansett.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mon-049.jpg

Bilde fra Gobi-ørkenen Mongolia 2005

Ortlieb er tingen ja. Fungerte glimrende på vår 6300km lange sykkeltur fra Ulan Bator til Kathmandu, det være seg alt fra sandstormer i Gobi til høljende regn i Tibet. Meget slitesterke...

Kjøpt hos importøren Ute Depot AS som holder til i Røros (leveres i posten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste utgave av På Sykkel (utgitt av Syklistenes landsforening, www.slf.no) har en test (eller ihvertfall gjennomgang) av sykkelvesker. Ortlieb er selvsagt på toppen men også dyrest. Biltema sine mener jeg kom veldig godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sønnen min har prøvd mange forskjellige typer, også Ortlieb og Biltema. Også på Rallarvegen. Der får du virkelig testet dem ut... Det er mange humper før du er fremme. På forhånd må du forsikre deg om at bremser og gir o.l. er ok. Anbefaler at du skifter bremseklossene på forhånd. Du kan gjerne sykle Finse-Flåm (ca.6 mil) på 1 dag dersom det er målet. Vi brukte 2 dager. Jeg angrer på at vi ikke tok oss bedre tid for å nyte utsikten underveis. Men men, slik er det når en har unge gutter med alt for mye overskudd med på turen :) Ta med kameratet, mye fin natur å ta bilde av.

Husk å ta med ekstra slange + sykkelverktøy som passer til hver eneste skrue og mutter på sykkelen.

Vi hadde med egne sykler som vi sendte med toget, det fungerte rimelig greit. Sykkelhjulet ble skjevt underveis og måtte til sykkelreparatør for å få skiftet ut noen eikerter etter turen. Dersom jeg tar turen om igjen vil jeg leie sykler på Finse... klok av erfaring.

Husk å knyte fast alt slik at du er sikker på at det sitter fast. Jeg holdt på å miste en sovepose utfor stupet, det hadde vært kjipt å sove uten sovepose med -7 på natta sent i August. PS! Skal hilse fra en kammerat og si at sommerpose duger ikke der oppe.

Ortlieb er bra og dyrt. Du får dem i alle fasonger og farger. Kjøp en veske med farge som du ser lett i mørke. Jeg personlig liker ikke veskene som må rulles sammen i toppen, tungvint og mye verdifull plass går taptr. Jeg foretrekker et godt gammeldags topplokk, det er mer enn nok vanntett. Ortlieb leverer begge typene.

Biltemas vesker leveres med topplokk, bra for meg. Disse veskene hadde jeg i utgangspunktet null tro på, men så var de også 'gratis' i forhold til Ortlieb veskene. Den gangen jeg kjøpte meg Ortlieb vesker var det først og fremst for at de var de eneste som var dønn regntett ('oljehyre' gummi). Senere hadde jeg ikke pæng nok til å handle inn Ortlieb til hele familien, derfor måtte jeg kjøpe inn noen ekstra fra Biltema. Biltema veskene har blitt slengt mye frem og tilbake både av meg og av sønnen min uten at de har tatt skade ennå. Og DET er bra!!! Du kan også stille dem i like stor grad som Ortlieb slik at de passer til bagasjebærer'n.

Vesken til å ha under setet ser jeg for meg blir stående i veien for sovepose/liggeunderlag o.l. Jeg ville ikke satset på det. Kjøp heller en veske du kan ha oppå rattet til kart/penger o.l.

Mens du er på Biltema kjøper du med deg noen ekstra stropper, de er av like bra kvalitet som andre steder. Så har du til å feste sovepose/liggeunderlag o.l. Ta med flere enn du i utgangspunktet trenger. Jeg måtte hjelpe noen venner som hadde med for få stropper...

Så kommer 1000 kroners spørsmålet, hva skal en velge? Jeg hadde kjøpt inn flere Biltema vesker dersom jeg hadde behov for flere i dag.

PS!

Jeg ser du har avbildet vesker til frontjulet. Festene som er avbildet ligner de som Biltema selger, disse bør dere IKKE kjøpe, de er ikke bra! De løsner fort og er direkte farlige. Du kan få mine 4 gratis dersom du ønsker det :( Jeg har byttet til en annen type som er helsveiset og som dekker begge sidene av hjulet, tror jeg kjøpte dem på Sportshuset i Oslo.

Jeg liker i utgangepunktet ikke å ha bagasje på fronthjulet, men forstår selvsagt at det kan bli trangt i 2 vesker bak på sykkelen. Husk å pakke kun lette klær o.l. i frontveskene dersom du må ha dem med.

Lykke til på Rallarvegen. Fikk nesten lyst til å ringe å bestille togbilletter igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg og sønnen min har prøvd mange forskjellige typer, også Ortlieb og Biltema. Også på Rallarvegen. Der får du virkelig testet dem ut... Det er mange humper før du er fremme. På forhånd må du forsikre deg om at bremser og gir o.l. er ok. Anbefaler at du skifter bremseklossene på forhånd. Du kan gjerne sykle Finse-Flåm (ca.6 mil) på 1 dag dersom det er målet. Vi brukte 2 dager. Jeg angrer på at vi ikke tok oss bedre tid for å nyte utsikten underveis. Men men, slik er det når en har unge gutter med alt for mye overskudd med på turen ;-) Ta med kameratet, mye fin natur å ta bilde av.

Husk å ta med ekstra slange + sykkelverktøy som passer til hver eneste skrue og mutter på sykkelen.

Vi hadde med egne sykler som vi sendte med toget, det fungerte rimelig greit. Sykkelhjulet ble skjevt underveis og måtte til sykkelreparatør for å få skiftet ut noen eikerter etter turen. Dersom jeg tar turen om igjen vil jeg leie sykler på Finse... klok av erfaring.

Husk å knyte fast alt slik at du er sikker på at det sitter fast. Jeg holdt på å miste en sovepose utfor stupet, det hadde vært kjipt å sove uten sovepose med -7 på natta sent i August. PS! Skal hilse fra en kammerat og si at sommerpose duger ikke der oppe.

Ortlieb er bra og dyrt. Du får dem i alle fasonger og farger. Kjøp en veske med farge som du ser lett i mørke. Jeg personlig liker ikke veskene som må rulles sammen i toppen, tungvint og mye verdifull plass går taptr. Jeg foretrekker et godt gammeldags topplokk, det er mer enn nok vanntett. Ortlieb leverer begge typene.

Biltemas vesker leveres med topplokk, bra for meg. Disse veskene hadde jeg i utgangspunktet null tro på, men så var de også 'gratis' i forhold til Ortlieb veskene. Den gangen jeg kjøpte meg Ortlieb vesker var det først og fremst for at de var de eneste som var dønn regntett ('oljehyre' gummi). Senere hadde jeg ikke pæng nok til å handle inn Ortlieb til hele familien, derfor måtte jeg kjøpe inn noen ekstra fra Biltema. Biltema veskene har blitt slengt mye frem og tilbake både av meg og av sønnen min uten at de har tatt skade ennå. Og DET er bra!!! Du kan også stille dem i like stor grad som Ortlieb slik at de passer til bagasjebærer'n.

Vesken til å ha under setet ser jeg for meg blir stående i veien for sovepose/liggeunderlag o.l. Jeg ville ikke satset på det. Kjøp heller en veske du kan ha oppå rattet til kart/penger o.l.

Mens du er på Biltema kjøper du med deg noen ekstra stropper, de er av like bra kvalitet som andre steder. Så har du til å feste sovepose/liggeunderlag o.l. Ta med flere enn du i utgangspunktet trenger. Jeg måtte hjelpe noen venner som hadde med for få stropper...

Så kommer 1000 kroners spørsmålet, hva skal en velge? Jeg hadde kjøpt inn flere Biltema vesker dersom jeg hadde behov for flere i dag.

PS!

Jeg ser du har avbildet vesker til frontjulet. Festene som er avbildet ligner de som Biltema selger, disse bør dere IKKE kjøpe, de er ikke bra! De løsner fort og er direkte farlige. Du kan få mine 4 gratis dersom du ønsker det :-) Jeg har byttet til en annen type som er helsveiset og som dekker begge sidene av hjulet, tror jeg kjøpte dem på Sportshuset i Oslo.

Jeg liker i utgangepunktet ikke å ha bagasje på fronthjulet, men forstår selvsagt at det kan bli trangt i 2 vesker bak på sykkelen. Husk å pakke kun lette klær o.l. i frontveskene dersom du må ha dem med.

Lykke til på Rallarvegen. Fikk nesten lyst til å ringe å bestille togbilletter igjen :)

Hvor mye kostet de helsveiste festene du kjøpte til fronthjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.