Gå til innhold
  • Bli medlem

mat i sekken i sommervarmen


turdame

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Mareng skrev:

Har jeg og tenkt på ofte. Og det er vel kun tørkete grønnsker, Drytech og fjordland som jeg kommer på i farten. Hermetiske grønnsaker veier litt, men man kanskje drenere væske og helle over i plastposer på korte turer?

Jeg har hakket opp grønnsaker på forhånd og hatt i wok når jeg har vært på tur. Men tror det har vært innenfor to dager. Om de der litt slitne ut går greit så lenge de ikke er råtne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På fire dager må det da være mulig å ha med seg brokkoli? Den oppbevares i romtemperatur i butikken, den blir ikke dårlig på fire dager en norsk sommer. Med mindre det er 30 grader,og selv da vil jeg tro at det går an å holde en brokkoli holdbar i skyggen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dehydrering + vakuumpakking lager lang levetid på en rekke matvarer selv i litt temperatur. Det finnes mye å lese om emnet for den interesserte som vil redusere matvekten på tur. 

Tror jeg lar det være med det i fall Tiur3 mener dette er utenfor hva TS har ønsket svar om... ;-) 

Selv synes jeg der er morsomt å kunne overraske turfølget med foliebakt kveite ved bålet etter å ha hatt med frosne stykker pakket i aviser og rullet i soveposen en dag eller to. For noen er mat like mye opplevelse som næring om det gjøres riktig... ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En del standard varer holder bra i sekken i hvert fall en ukes tid:

Frokost: havregryn blandes på stedet med melkepulver, litt salt (filmboks) kanel, sukker, rosiner, gjerne nøtter og kvelles med kokende vann - altså IKKE kokt klistergraut! Hertil evt. brødskiver med syltetøy (fås på plastflaske) eller ost fx. skiveskåret eller brie.

Lunsj: Et par brødskiver med ovennevnte ost, syltetøy, spekepølse, speke ?? Kaviar på tube. Nugatti. Bare nugatti pm sommeren! (Fullstendig hardt om vinteren)   Brunost fylt med kalorier. Mye spekepålegg holder bra.

Middag: Frysetørket (Real dyrt) men det finnes masse retter fra Toro mm. Potetstappe, nudler, ris, spagetti. Sjekk, at det bare skal tilsettes vann - og ikke melk. Bacon, i bland får man skalker av spekemat på supermarkedet. Blir til "Brennende Kjærlighet" med potetstappen. Evt. tørket løk.

Jeg liker å ha brød med selv om det fyller og veier. Jeg bruker 100% fra Kiwi eller annet "massivt" brød. Jeg syns, at polarbrød er dårlige pyse-greier, som heller ikke metter noe særlig. Rema har noe "dansk rugbrød" som er ganske massivt og metter bra. Vil man ha det "lettere" kan man ta mel - melblandinger med og bake evt. med bakepulver som hevemiddel på stekepannen eller i kjele. Det går bra med litt øving. (google bannock brød). Det finnes visst noe gamle tråder om dette på fjellforum. Knekkebrød holder bra og er lett, men det går jo en halv pakke pr. måltid, så det kan bli stor volumen - og så hetter det jo ikke knekkebrød uten grunn. Blir lett til muesli på bunnen av sekken!

Jeg har alltid noen filmbokser med litt krydderier og en liten plastflaske med olivenolje med for å sette smak på tilværelsen. Selv frysetørker blir noenlunde hvis det for et oppkok, så det faktisk er oppløst og et skudd olivenolje og krydderier som smaks forsterker.

Elgen

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er beviset på at 6 personer så til de grader kan feilvurdere når man er engstelig for ikke å ha med nok mat. Dette var det som var til overs etter vi hadde lagt til side det vi trengte på 2 dagers turen tilbake til bilen etter 2 uker ute...

IMGP0862.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, turdame skrev:

Jeg lurer på, når dere skriver egg - mener dere kokte egg? 

Jeg har pleid å ha med rå egg enten i toppen av sekken (i eggekartongen slik at de ikke blir knust) eller på flaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Egg holder vel i teorien svært lenge i romtemperatur om skallet er intakt?

Det selges eggekartonger for turbruk, i plast, om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, graham skrev:

Denne har vi brukt med stort hell, men for sikkerhets skyld la vi en tynn bomullpad i bunn og topp på hvert egg for litt ekstra demping. Når eggene er spist kan disse brukes til div annet som forbinding av sår, vask av turkoppen, tørke sot fra kasseroller mm.

 

Glemte å legge inn denne for dem som er skeptisk til holdbarhet på egg;

https://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjokkenet-ditt/oppbevaring/egg-holder-seg-lenge/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/8/2017 den 21.05, Espen Ørud skrev:

Det er derfor man har røykeri bak huset ;-)


Ellers vil jeg slå et slag for hjemmelaget Beef Jerky. Har laget 4 runder nuh og synes det blir kanon. Og mye billigere enn å handle ferdig. Og mye enklere enn de fleste frykter. Tørker foreløpig i stekovn og det har fungert bra, så bra at jeg skal utvide til å tørke andre ting også til turbruk. Jeg reduserer ca 1 kg kjøtt til ca 350g med Beef Jerky. Denne igjen kan jeg bruke som tilsetning i gryter, Real Turmat eller som snacks.

Tørkede og røykede reinhjerter er også kanon som tursnacks, men det er nok for litt viderekommende (selv om selve røykingen kan sløyfes om man ikke er fan av røyksmak). Du trenger likevel en god tilgang til reinhjerter og det har de ikke akkurat på Rema 1000 Stabæk ;-) 

 

2017-04-02 19.22.56.jpg

_MG_9713.jpg

http://www.mensjournal.com/expert-advice/10-great-beef-jerky-recipes-20140407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2017 den 13.29, elgen skrev:

Frokost: havregryn blandes på stedet med melkepulver, litt salt (filmboks) kanel, sukker, rosiner, gjerne nøtter og kvelles med kokende vann - altså IKKE kokt klistergraut! Hertil evt. brødskiver med syltetøy (fås på plastflaske) eller ost fx. skiveskåret eller brie.

 

Ser det er mange som koker frokosten sin. Det må da være flere enn meg her som spiser havregrøten sin kald, uansett årstid? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, derp skrev:

Ser det er mange som koker frokosten sin. Det må da være flere enn meg her som spiser havregrøten sin kald, uansett årstid? 1f601.png

Har blandet havregryn i kaldt vann, med litt rosiner og tørket frukt. Gikk fort over til koking. Ikke usmak.

Nå går det i frokostblanding, rosiner, tørket frukt og melkepulver. Blir helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, derp skrev:

Ser det er mange som koker frokosten sin. Det må da være flere enn meg her som spiser havregrøten sin kald, uansett årstid? 1f601.png

Tørket korn, er det vi ofte kaller "raske" karbohydrater. Men de er ikke så raske, hvis kortet ikker er trekt i varmt vann/veske, eller småkokt i min . 5 min. Da er kornet mer tungtfordøylig og næringsopptaket dårligere. Jeg koker aldri mine kornblandinger. På tur heller jeg kun kokende vann over og lar det trekke i 6 - 7 min og legger et lokk oppå koppen. Da er kornet gjennombløtt og en får raskere efekt av karbohydratene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
41 minutter siden, Tiur3 skrev:

Tørket korn, er det vi ofte kaller "raske" karbohydrater. Men de er ikke så raske, hvis kortet ikker er trekt i varmt vann/veske, eller småkokt i min . 5 min. Da er kornet mer tungtfordøylig og næringsopptaket dårligere. Jeg koker aldri mine kornblandinger. På tur heller jeg kun kokende vann over og lar det trekke i 6 - 7 min og legger et lokk oppå koppen. Da er kornet gjennombløtt og en får raskere efekt av karbohydratene.

Nyttig informasjon. Jeg har stort sett kokt en solid porsjon med havregrøt før jeg legger ut på lengre etapper. Det samme gjør jeg foran langturer på sykkel og sykkelritt. Som nevnt i et annet innlegg i en annen tråd, spiser jeg som en idrettsmann når jeg skal gå "langt" og bære tungt.

Jeg er ikke i bedre form enn at jeg kan ikke tulle det til med dårlig næringsinntak :)

Selv Marit Bjørgen spiser havregryn/grøt til frokost http://www.kk.no/livsstil/derfor-er-havregryn-fantastisk-som-frokost-20010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, JanRH skrev:

Nyttig informasjon. Jeg har stort sett kokt en solid porsjon med havregrøt før jeg legger ut på lengre etapper. Det samme gjør jeg foran langturer på sykkel og sykkelritt. Som nevnt i et annet innlegg i en annen tråd, spiser jeg som en idrettsmann når jeg skal gå "langt" og bære tungt.

Jeg er ikke i bedre form enn at jeg kan ikke tulle det til med dårlig næringsinntak :)

Selv Marit Bjørgen spiser havregryn/grøt til frokost http://www.kk.no/livsstil/derfor-er-havregryn-fantastisk-som-frokost-20010

Det er akkurat det. Det er en genial frokost for de som er fysisk aktive. 

Derfor skulle jeg ønske jeg klarte å spise det. Jeg er ikke engang kresen. Men havregrøt har jeg store problemer med. Men jobber med saken og tvinger det i meg innimellom og håper på en slags åpenbaring om at det skal smake godt :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det er akkurat det. Det er en genial frokost for de som er fysisk aktive. 

Derfor skulle jeg ønske jeg klarte å spise det. Jeg er ikke engang kresen. Men havregrøt har jeg store problemer med. Men jobber med saken og tvinger det i meg innimellom og håper på en slags åpenbaring om at det skal smake godt :P 

He-he. Jeg bruker sukker og kanel, samt at jeg prøver å se for meg at jeg spiser risgrøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Derfor skulle jeg ønske jeg klarte å spise det. Jeg er ikke engang kresen. Men havregrøt har jeg store problemer med.

Jeg spiser ikke - havregrøt! Kanskje du skulle forsøke en (el. flere) av de mange korblandingene som er på markedet. Bl.a. Axa har mange som er bra, men det hender jeg tilfører litt ekstra, selv om de har blandinger med både tørket frukt, rosiner, nøtter, m.m. Men så bruker jeg kun vann og ikke noe melkepulver heller. :)

Det er jo annet også som gir tilførsel av raske karbohydrater. Turbo karbohydrater er vel pasta, men en går ikke lenge på det. Må vel "legge inn" 1 -2 ekstra småmåltider, hvis en skal bruke det fra morgen og utover dagen. Fett og proteiner er jo grovt sett, mat for å reparere skadde muskelfibere og bygge nye, så det bør vel i hovedsak spises til kvelds. Det er karbo, som gjelder på dagen. Du finner nok noen som passer deg, hvis du tester litt forskjellig. Husk også (som du er inne på), at mye er vane og det er utrolig hva en kan venne seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Tiur3 skrev:

Jeg spiser ikke - havregrøt! Kanskje du skulle forsøke en (el. flere) av de mange korblandingene som er på markedet. Bl.a. Axa har mange som er bra, men det hender jeg tilfører litt ekstra, selv om de har blandinger med både tørket frukt, rosiner, nøtter, m.m. Men så bruker jeg kun vann og ikke noe melkepulver heller. :)

Hvilken erfaring har du med AXA frokostblanding foran lengre etapper? 

For en periode har jeg gått over til frokostblanding, rosiner, tørket frukt og melkepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i granola og diverse kornblandinger. Men da med Biola som har mindre laktose (men alle melkeprodukter gir meg slim i halsen og det er ugunstig før fysisk anstrengelse). 

Havregrøt med kun vann virker bare så kjapt og enkelt. Derfor jeg ønsker dette. 

Nøtter er dog et must. Masse nøtter. Så kanskje jeg skal lage "nøttemel" og ha i havregrøten med masse honning på. Det holder seg jo lett i flere dager på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, JanRH skrev:

Hvilken erfaring har du med AXA frokostblanding foran lengre etapper?

Jeg har brukt de i mange år, kanskje 25 - 30 år. Husker ikke når jeg oppdaget den produsenten og produktene. Fra oppveksten benyttet vi ofte havregrøt, eller havrevilling. Men jeg har mange fått mange aha- opplevelser, på av forskjell på "tung frokost" og frokost med eks. egg og masse bacon, kontra korprodukter. Axa har mange typer, men groft sett samme energi innhold. Men de varrierte tilsettningene, som rosiner, nøtter, o.l., endrer energi innholdet per porsjon. Men finner en en blanding en liker, kan en også tilføre slikt. 

Test forskjellige og eksprimenter litt og om du trenger å tilføre noe ekstra. Bruker vel ofte å velge en blanding med tropisk fukt (som du) og om nødvendig tilføre litt ekstra annet. Har ofte en par forskjellige typer med meg på tur, for å varriere litt på smak. Som oftest er en med musli også med. Bruker ikke melkepulver. For meg er det bare bryderi og jeg synes kornblandingene er bra uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En god test er en sykkeltur på 10-12 mil. Supplerer underveis med det vanlige, dvs. banan/lefse og væske. Går jeg ikke tom er det en god indikasjon.

Tenker å variere mellom AXA og havregryn/grøt når jeg er på fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.