Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakke lite med barn på telttur???


Marit-mamma

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode tips om hvordan man pakke lite og enkelt på telttur med barn, for en familie på lavbudsjett?? Jaja, nå kommer nok dere som kan dette til å le av meg, men det gjør ikke noe. Men da en mamma og tre barn på 7, 5 og 4 år la i vei på telttur her en helg ble opppakknigen uhorvelig stor! 

Værmeldingen meldte 3 minus nattestid og regn på søndagen. Så....telt, 4 soveposer, 4 liggeunderlag, varme klær, ull og flees, ekstra skift, og mat! Det tar så utrolig mye plass!!! Det er begrenset hvor mye jeg kan pakke på ungene også uten å ødlelegge turglede...  Jeg vet jeg det nok sikkert finnes bra utstyr som er lite og lett, men har nok ikke råd til slike investeringer. Og nå ønsker vi gjerne å komme oss litt lengre avsted en i skogen bak huset. :-) 

Så, råd og tips fra dere som har teltet mye med barn mottas gjerne :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, @Marit-mamma!

Absolutt ingen ukjent problemstilling du stiller her! Det må kanskje sies at du er ganske ambisiøs og tøff som legger ut med tre barn i minusnetter (uten uendelig med erfaring?).. God innstilling er jo halve jobben, egentlig. Som du selv sier, så er det ganske kostbart om du skal bytte ut mye utstyr, særlig telt, sekker og soveposer kan fort bli en liten formue -- og det er jo uansett litt småkjipt å kjøpe premiumutstyr til barn som vokser utav det lenge før utstyret er oppbrukt..

Det beste tipset er nok uansett å sette av den tiden det tar å slenge alt av utstyr på kjøkkenvekta, finne nøyaktig vekt på hver eneste plagg og duppedings, og lage en nøyaktig pakkeliste på f.eks. lighterpack.com. Da er det mye enklere å se hva som virkelig monner å legge igjen hjemme, eventuelt hva du bør prioritere å "nedgradere" vekten på..

Som et generelt poeng vet jeg at mange på forumet anbefaler å basere seg på turisthytter nå i skuldersesongene, så slipper du å bære så voldsomt med isolasjon, telt, kjøkken etc. før du kan lette litt på oppakningen for telttur på høysommeren.

Du finner en del gode betraktninger omkring dette med barn på tur og lettere oppakning her:

Og her:
http://www.backpacking.net/featured4.html

https://backpackinglight.com/00177-2/

 

Endret av pahatlem
Forsvant noen linker...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God legionæroppakning, det der :)

Som nissen sier, liste og veiing er løsenet. Siden annet utstyr ikke er aktuelt, vil "bare" liste være til hjelp. Når du har lista ferdig, sammenlign hva du hadde i sekken med hva dere brukte. Fra observasjon av egen familie, så er avdelingen for "ekstra klær til barn" unntatt alle regler samtidig som ungene er rimelig hardføre så lenge de får grille pølser på bål.

En annen haug er hva dere trenger... i tilfelle. Den haugen eser fort ut. Det klassiske er å dra med 1 kilo førstehjelpspakke - du trenger antagelig ekstra plaster og et par bandasjer. Alt annet kan vente eller utholdes til dere kommer tilbake til folk. Samme med diverse ekstra utstyr og klær. Ja, dere skal ha det fint på tur, men hva trenger dere for å klare det?

Så har vi saker og ting dere kan gjøre annerledes. Kan for eksempel de to minste dele sovepose og underlag? Trenger de et fullengde underlag? Er med på at barna ikke bør bære seg ihjel på tur, men kan de ta de mest omfangsrike tingene som samtidig er lette? Om 7 åringen kan ta teltet eller et par soveposer, så hjelper det i mors sekkemonster... som vi burde få bilde av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg er: Hvorfor pakke lett? 
Jeg vet ikke hvor fort fireåringen går, men jeg tipper du går fortere også om du har 40kg på ryggen. Og radiusen er jo uansett ikke den helt store. For barna spiller det heller ikke så stor rolle om man er 400 meter eller 40 kilometer fra nærmeste vei. 

Å bo på små, selvbetjente turisthytter med barn i den alderen ville jeg ikke gjort. Å bo på store hytter kan sikkert være grei, om man trives på slike steder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit triks å satse på ting som tørkar fort og greit...2 sett ull til kver kid, eit på kroppen og eit ekstra, samt ekstra par med sokkar.

Elles tekstilsko, (brødposar utanpå sokk er ein slager, forhindrar fordamping og også då nedkjøling. veg lite og bør ha sin plass).

Yttertøy med minst mogleg grad av for. Eit lag mellomlag. 2 par hanskar ei lue og ein buff.

Om ein vert våt og ikkje får tørka opp fort nok, plar dei fleste kids synes det er deilig å få krype i posen ved sida av bålet med ei lita varmeflaske nedi, for ei stund. Denne kan forøvrig nyttast til å tørke sokkar på, ei 0,5 l nalgeneflaske eller bergans tritanflaske gjer susen, med sokkane tredt utanpå. Å ha med ein haug med ekstra kle på tur har aldri vore aktuelt her i huset. Kidsa veit kor mykje kle dei har å gå på før soveposeopphald er alternativet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent utfordring 🤔 Hos meg var volumet større utfordring enn vekta (da turene pr nå ikke har vært så veldig lange). Men det henger nå sammen. Hjalp mye når jeg fikk soveposene over på de små 😊 De to minste (3 og 5) har hver sin 12-liter sekk. Akkurat plass til sovepose, hodelylt og en liten bamse. Største (8) bærer også sitt eget underlag, noen småplagg og potetgull/snop (i en 40-liter for barn). Mellomste skal og over på en tisvarende etter hvert (men da som 30-l). Da får han litt mer oppakking med seg, og jeg får frigjort noe mer volum (og vekt). Men regner egentlig at jeg uansett skal få fylt opp sekken min igjen etterpå også....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har løst samme utfordring på andre måter. Forsøker å begrense mengde utstyr. Volum er en utfordring! Har ofte gått med en plastpose med favorittbrødene i hendene😊

Hva med å låne hytter hos fjellstyrer ol., eller dra på kanotur? Dette har vært gode alternativer for oss fremfor dnt og teltturer! 

Kos med telt, men det har begrenset seg til nærturer! Noen av de beste turene har gått til Femundsmarka hvor vi har lånt oss ei bu :-). I tillegg finner du fine hytter på inatur med ulike avstander fra vei. 

Hvis man skal bo i telt kan man følge litt "øde" skogsveier og finne et vann eller en elv med kort avstand til bilen. Da kan man jo ha med seg en ekstra bag eller sekk, eventuelt gå to turer til bilen. Da kan man opprette basecamp og utforske nærområdet👍

Endret av Jofa19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med små barn eller flere barn så er det etter min mening nesten umulig og ikke bli helt pakkesel. Stort sett så nøyer jeg meg derfor med litt kortere turer med barn og rigger heller til en skikkelig "camp" - så kan man bruke campen som utgangspunkt for kortere utflukter i området man er i. Det er sjelden lengden på turene som er viktig for barna men heller det å faktisk være på tur og "oppdage" verden rundt seg :)

Jeg vet det er noen som faktisk drar på skikkelige lange turer på både en og to uker med barn men da tror jeg det krever trening og at barna er godt tilvendt fra før. All respekt til de som gjennomfører slikt :)

Det viktigste er nok å prioritere hode/hender og føtter - det er her barn fryser aller mest. Ekstra sokker, hansker/votter og luer er et must. Som flere nevner så er det viktig med ekstra sett tørt undertøy til kvelden og i teltet/posen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på tur med barn på to og seks år. Jeg mener det viktigste er å opprette en skikkelig camp som det blir skrevet over her. Setter opp teltet\lavvoen et kjempefint sted nærme bilveg slik at man kan gå flere turer uten å slite seg ut som voksen. Da har man en base å gå turer ut i fra. Etter min mening vil det gjøre at de aller fleste barn stortrives ute på tur, og man kan nærmest garantere at de ønsker å være med igjen... Det er ikke lengden på turen som teller, det er å være på tur, å være underveis...... da kan man nærmest garantere at barna dine vil være med ut på tur igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange, lange og gode tips. Jeg henger meg på de som stiller spørsmål ved hvor langt man må gå. Det avhenger jo av området, men hva med f.eks skogsvei til et vann og kano på biltaket? Krysser du vannet er du langt uti ødemarka, i ungenes bevissthet. Så har man en fin base for videre utforsking med mindre oppakking, og på ungenes premisser. 

 

Når det gjelder utstyr, så er det utover tipsene ellers, mi beste erfaring å tenke på hva som kan brukes til flere ting. Vanntett/avstøtende jakke med avtakbar fleece inni, er for eksempel gull, fordi det nettopp på tur er flere plagg i ett. 

Hvor mye mat og kokegreier må være med? Det er utrolig hvor langt en kommer med en kaffekjel og eventuelt litt aluminiumsfolie. Og hvor kommer det ifra at unger må ha med seg et kilo snop hver på tur, og helst en liter brus også, bare for å toppe det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Æg bli litt flirfoill, ferr e d ein teng æg overhode itj kain e d å pakk lett :) Her e bilda fra overnattingsturn æg ha me ongan å niesan min på 8 å 11år i påska. Min sækk såg einda vær ut :) å vi va ut ei natt!! Men d sjer vær ut einn d e, ferr ongan bær itj tongt, men soveposa å liggeoinnerlag tar jo så stor plass! D vart ein super tur, litt kalt, men vældi ferrnøgde onga som lurt på når vi ska på ny tur før vi va kommi åss heim ijæn :)

P1080466.JPG

P1080476.JPG

P1080504.JPG

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tre. Jeg har to, og har slitt med samme problemet. Det er ikke så lett når man er bare èn forelder på tur. Men det løsner jo større barna blir :)

Men jeg stemmer for:

  • Kortreiste turer
  • Kanoturer (får plass til mye i en kano)
  • Maten. Planlegg menyen og måltidene godt. Maten tar fort mye plass. Ikke ta med hele brød. Lag heller pannebrød, eller pannekaker, eller ta med knekkebrød. Saft, hvis det må med: pulver eller slik småflasker som rekker til seks liter saft. 
  • Planlegg hva ungene skal bære. Hvis de alle kan bære sin egen sovepose og klær, er mye gjort. Ha litt is i magen hva angår bekledning, du trenger neppe gummistøvler og regntøy for lavterskelturer. 
  • Vurdère å sove under tarp istedetfor telt.

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at det blir mye pikkpakk på slike turer. Men jeg vil på det varmeste anbefale kano! Enten leie en kano for en tur, eller gå en plass hvor du kan få låne av forening eller kommune. Eller bare kjøpe. Kjøpe kano kan du finne masse billig på finn, det trenger ikke være noe særlig dyrt helle. Vi har en kano som i sin tid min far laget. Den er stygg som en råttenfisk... men den gjør jobben og det er det som er målet. Jeg er ikke på noen cat-walk når jeg på fjellet! Jeg ser flere som har solgt tilsv. kano på finn for under 1000 lappen. Og er det noen sårskader som på vår, har jeg bare pusset litt på dem og lagt over litt epokylim (kjøpt på biltema). Det er bedre enn ingenting og om den holder 4-5 år har den fint gjort jobben sin. Kano får du enkelt pakket mer i, det er gøy for ungene og finner du rett plass, er der rett fra bilen og ut i villmarken. Skal det gå galt, er det heller ikke lange veien tilbake til bil og sivilisasjonen heller. Hadde en slik tur i fjor... og det frister for gjentagelse! Har unger i ca samme alder som deg! Du kan lese litt om det her: https://jegersberg.blogspot.no/2017/04/teltur-i-yvsbu-traktene.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.