Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukeliseter


Peak

Anbefalte innlegg

Har planer om å gå denne ruten fra 24. - 27. juli.
Altså, tar jeg toget fra Oslo kl. 07:00 og ankommer Finse like etter kl. 10:00.

Jeg har ingen planer om å leie hytter, så teltet og jeg blir nok gode venner underveis, men kan jeg rekke denne strekningen på 4 dager?
Sekken blir nok tung, men jeg er relativt godt trent for dette og godt utstyr kjøpes inn i forkant.
Maten blir nok av det enkle slaget som kan tilberedes på Primus, Real Turmat, proteinbarer, potetmos ol.

Spørsmålet mitt er hvilken rute som anbefales for både å gjøre dette innen tidsfrist, men samtidig få med meg til store naturopplevelsene?
Hva slag vær og temperaturer kan jeg forvente meg i denne tidsperioden?
Vil gjerne besøke betjente hytter med enkel servering(?) til å ha som checkpoints underveis.
Det er ingen krise dersom jeg blir forsinket med en dag, da jeg skal møte en vennegjeng ved ankomst for å fortsette turen ved Haukeliseter for å fiske for kommende helg.

Håper noen erfarne vandrer kan komme med noen gode råd :)

 

Endret av j.kaspersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mulig, men det blir et slit og ingen tid til å nyte turen. Uten å virke negativ ville jeg anbefale deg å velge en kortere tur om du bare har 4 dager. På ski er det vanlig å ta turen på 4-5 dager, men til fots blir noe helt annet. 30 kilometer i snitt per dag, hver dag i 4 dager går nok greit om du er i knallform og vant til å gå med tung sekk. Tipper du må forvente 10-12 timer til gåing hver dag. Jeg har tenkt til å gå tilsvarende tur en gang, men setter av 7 dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Enig med @whistler - 4 dager og 30 km i snitt per dag er fullt mulig hvis du er i knallform. Jeg kjenner flere idrettfolk som er "relativt godt trent", som i idrettsverdenen betyr knallform :) Det blir egentlig 4 x 3-mila i militæret på rad, men med mye tyngre sekk, men mer tid til rådighet per dagsetappe.

Sekken din er noe lettere med 4 enn 7 dager da du har med noe mindre mat, brensel, skift etc, men det blir nok begrenset med nytelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris å kritiske svar, kan fint belage meg på å bruke en dag ekstra, altså at jeg ankommer Haukeliseter Fredag den 28. Juli i stedet.
Men, har noen forslag til rute med mine "kriterier" og ønsker som nevnt første post?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, [email protected] skrev:

Setter pris å kritiske svar, kan fint belage meg på å bruke en dag ekstra, altså at jeg ankommer Haukeliseter Fredag den 28. Juli i stedet.
Men, har noen forslag til rute med mine "kriterier" og ønsker som nevnt første post?
 

Alt 1) Finse - Kjeldebu - Dyranut - Sandhaug - Besså - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

Alt 2) Finse - Kjeldebu - Liseth - Hedlo - Hadlaskar - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

Endret av Turlyst
Lagt til ny rute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
28 minutter siden, [email protected] skrev:

Disse stedene sier meg jo ikke så veldig mye nå da det blir min første tur over Hardangervidda.
Hvordan er det med skilting til de nevnte stedene @JanRH?

Ankomst 28.juli er bedre. Da har du fem dager du kan gå. Har du ingen fjellerfaring?

  • Kjeldebu er en selvbetjent DNT hytte med egen hyttenøkkel (det er høyst sannsynlig andre der)
  • Dyranut er en privateid hytte der stien krysser riksveg 7
  • Sandhaug er betjent DNT hytte
  • Besså er privateid betjent hytte
  • Litlos er betjent DNT hytte
  • Hellevassbu er selvbejent DNT hytte med hyttenøkkel (siste hytta før Haukeliseter)

Gå inn på ut.no https://www.ut.no/hytte/3.2372/ og gjør deg litt kjent med ruta, området, hyttene etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JanRH skrev:

Ankomst 28.juli er bedre. Da har du fem dager du kan gå. Har du ingen fjellerfaring?

  • Kjeldebu er en selvbetjent DNT hytte med egen hyttenøkkel (det er høyst sannsynlig andre der)
  • Dyranut er en privateid hytte der stien krysser riksveg 7
  • Sandhaug er betjent DNT hytte
  • Besså er privateid betjent hytte
  • Litlos er betjent DNT hytte
  • Hellevassbu er selvbejent hytte (siste hytta før Haukeliseter)

Her er ruta http://www.lommekjent.no/ruter/878141 og https://www.ut.no/hytte/3.2372/ og gjør deg litt kjent med ruta, området, hyttene etc. 

Har noe fjellerfaring, men Harandagervidda er relativt ny for meg.
Hva mer legger du i erfaring?

Planen er å bruke teltet mest mulig @JanRH.
Ruten du henviser til virker ypperlig og selv om jeg ikke har planer med å benytte meg av hyttene så er det vel mulighet for å slå opp teltet i nærheten av området.

Hvordan fungerer egentlig DNT's hyttesystem? Kan du utdype litt mer?

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, [email protected] skrev:

Har noe fjellerfaring, men Harandagervidda er relativt ny for meg.
Hva mer legger du i erfaring?

Planen er å bruke teltet mest mulig @JanRH.

Ruta på lommekjent.no går utenom Dyranut, ser jeg. Er mer noe å gå ut i fra enn å planlegge detaljert ut fra.

Jeg krysset Hardangervidda som 15-åring UTEN erfaring - lå i telt. Med gode forberedelser, planlegging og godt nok utstyr kommer du langt. Så langt ut i sesongen er det mindre snø. Elver og bekker er heller ikke på sitt største. 

Med erfaring tenker jeg at du er kjent med overnatting i fjellet, skiftende værforhold etc.

Med telt må du ikke gå innom alle hyttene, selv om du følger ruta. Kan overnatte mellom dem - der det måtte passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekt gjort som 15-åring!
Da vil jeg påstå at jeg er godt forberedt og innehar god erfaring. 
Vil det være noen form for skilting til de forskjellige destinasjonene du nevner eller må jeg regne med nøye bruk av kart og kompass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk nettsidene til turistforeningen og uT.no og oppdater deg både på rutevalg og hva turistforeningen står for. Prøvepakk sekken og gå en tilsvarende dagsmarsj i nærområdet så du ser hva dagsmarsjene innebærer.

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JanRH skrev:

Alt 1) Finse - Kjeldebu - Dyranut - Sandhaug - Besså - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter. 

I følge planleggingskartet til dnt ser det ut til at denne ruta er på 41 timer. Om jeg ikke husker feil er dette uten pauser og med lett "hytte til hytte" sekk. Syns dette høres drøyt ut og ville ikke gått så lang på så kort tid selv. Men det er helt klart mulig!

Møtte en fyr i fjor sommer som løp fra Haukeli til Suleskard(Tror jeg?) på 3-4 dager. Han løp med minimalt av utstyr og mat, men hadde satellitt telefon og vindsekk som sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
32 minutter siden, Twistar skrev:

I følge planleggingskartet til dnt ser det ut til at denne ruta er på 41 timer. Om jeg ikke husker feil er dette uten pauser og med lett "hytte til hytte" sekk. Syns dette høres drøyt ut og ville ikke gått så lang på så kort tid selv. Men det er helt klart mulig!

Møtte en fyr i fjor sommer som løp fra Haukeli til Suleskard(Tror jeg?) på 3-4 dager. Han løp med minimalt av utstyr og mat, men hadde satellitt telefon og vindsekk som sikkerhet.

Jeg er helt enig med deg. Der blir som jeg skrev i mitt første innlegg, 4 x 30 km på rad. I tillegg skal trådstarter gå med full oppakning. 41 timer skriver DNT, men de tidene er vel satt med hytte til hyttesekk på 7-8 kg? Med 20 kg på ryggen blir alt betydelig tyngre. 

Trådstarter har utvidet til 5 dager.

Jeg bruker å legge inn ca. 20 km i snitt per dag på en slik langtur, i tillegg til en ekstra dag. Holder jeg skjemaet får jeg en hviledag. Hvis ting går trått har jeg en dag ekstra og kan gå mindre per dag. Vanligvis har jeg også tatt med "dårligværdag", men denne er ikke med i matberegningen da jeg alltid ender opp med litt mat til overs etter tur. Jeg kan da spise restene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her, det jeg liker ved ruten @JanRH foreslår er at den går innom såpass mange betjente og selvbetjente hytter, slik at jeg ikke trenger å ta med meg unødvendig mange kilo mat.
Jeg har egentlig veldig god tid på å fullføre turen, men håpet er å møte de andre torsdag/fredag senere i uken. Ser jeg derimot at det ikke lar seg gjøre, har jeg ingen problemer med å ankomme lørdag eller i værste fall søndag hvis jeg skulle støte på dårlig vær underveis.
Målet med turen er ikke nødvendigvis å komme hurtigst mulig frem, jeg anser den både som en god treningsøkt i fantastiske naturomgivelser og som en personlig "bragd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peak skrev:

Mange gode råd her, det jeg liker ved ruten @JanRH foreslår er at den går innom såpass mange betjente og selvbetjente hytter, slik at jeg ikke trenger å ta med meg unødvendig mange kilo mat.

Selvbetjente hytter har "bra" utvalg av mat. Du kan proviantere på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre @Twistar, nå har ikke jeg meldt meg inn i DNT ennå, men vil jeg ha noen fordeler av det på veien?
Vil jeg kunne ha en overnatting (hvis aktuelt) på en av hyttene dersom jeg ikke er medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Twistar skrev:

Selvbetjente hytter har "bra" utvalg av mat. Du kan proviantere på de. 

@Peak Det er bare Kjeldebu og Hellevassbu som er selvbetjente. Usikker på hva man kan få kjøpt med seg av proviant på Dyranut og de andre betjente hyttene. Vil vel tro Dyranut har noe siden de ligger inntil riksveg 7 (turistsalg). Kan ev. legge inn å spise måltidene på Sandhaug eller en av de andre hyttene du telter i nærheten av. Mange måter å slanke sekken på :) Jeg ville sjekket med hyttene hva man kan få kjøpt av proviant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Peak skrev:

Godt å høre @Twistar, nå har ikke jeg meldt meg inn i DNT ennå, men vil jeg ha noen fordeler av det på veien?
Vil jeg kunne ha en overnatting (hvis aktuelt) på en av hyttene dersom jeg ikke er medlem?

Du får flere fordeler, alle sammen står listet opp her: https://www.dnt.no/medlem/fordeler/

Jeg regner med at du kan bruke hyttene uten å være medlem (de fleste står ulåst på tidspunkt du er der), men er det fullt har medlemmer førsterett på sengeplasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar selvsagt med meg en del mat og proteinbarer før jeg starter fra Finse, derimot satser jeg på at det er noe mat å få kjøpt på noen av hyttene jeg passerer på veien men jeg kommer også til å ha med meg teleskopfiskestang, gassbrenner og en panne jeg også gjerne kunne tenkt meg å bruke.
Melder meg inn i DNT og bestiller meg en nøkkel, slik at jeg har muligheten ved ordentlig dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå, jeg gikk på tre og en halv dag fra Dyranut til Haukeliseter, men kunne nok gått på tre lange dager om jeg ikke hadde forstuet ankelen på slutten av turen. Jeg gikk via Hedlo og ruta er vel hakket tøffere. Siste camp var vel godt under ti km fra mål. Hadde to og en halv dag finvær og en dag med skikkelig fjellvær. 

Så jeg vil fortsatt si at fire dager er godt mulig om ikke noe går galt. Men man må innstille seg på å gå fra morgen til kveld hver dag og å gå uansett vær. Å ta med masse utstyr til leir, fiske etc. på sånne turer er helt unødvendig, det blir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.