Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye Ticket to the moon, dobbel/enkel?


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Har sett litt på trådene som omhandler hengekøye, men lurer fortsatt:

Jeg har lyst til å prøve om dette er noe for meg og barna (11 år og 8,5 år). Jeg tenkte da at en dobbel kanskje duger til oss 3? Ser noe skriver at det er 0 stress med 2 voksne i... Eller vil vi da få bare en middels opplevelse å konkludere med at dette ikke er noe for oss etterpå? Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
31 minutter siden, Linn Mari skrev:

Har sett litt på trådene som omhandler hengekøye, men lurer fortsatt:

Jeg har lyst til å prøve om dette er noe for meg og barna (11 år og 8,5 år). Jeg tenkte da at en dobbel kanskje duger til oss 3? Ser noe skriver at det er 0 stress med 2 voksne i... Eller vil vi da få bare en middels opplevelse å konkludere med at dette ikke er noe for oss etterpå? Noen som har erfaring?

Ikke en erfaren henger, men når de sier at det er plass til 2 voksne så mener de at det er fysisk plass til det. Ville ikke sovet to stk i en hengekøye. Da ruller en mot hverandre og man blir liggende i en evig håndgemeng. Du skal sove rimelig tung for å få det behagelig. I tillegg må en tenke på at en ikke kan sove i køye uten å ha noe som holder på varmen underifra. Enten det er en såkalt "underquilt" eller liggeunderlag i køyen. Dette kompliserer også det med å sove flere i en køye.

I vanlige hengekøyer skal man også sove rimelig greit på ryggen, for andre stillinger er nærmest umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sove, så er det en køye per pers som gjelder. Jeg har prøvd å overnatte hengekøye sammen med sønnen min som da var 7 år. Det var koselig en stund, men jeg lå ikke godt, og fant fram underlaget og la meg på bakken. Jeg har nå i vår overnattet på terrassen med min fem år gamle datter. Hun hadde ikke noe problem med å ligge i egen køye, så lenge de hang tett under samme tarp. Mye bedre søvn for begge.

Jeg har to tttm-hengekøyer. En enkel og en king size. King size er mye større enn den trenger å være. Jeg er litt usikker på om jeg ville gått for enkel eller dobbel, men jeg ville helt klart gått for ensfarget. To farger ser kult ut, men det blir en unødvendig langsgående søm, som jeg ikke liker. (Sømmen er litt mindre elastisk enn duken, og man kjenner den som en kant når man ligger på den.

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt singel hengekøye fra TTM i flere år, og er så fornøyd at jeg for tre år siden gikk over til å bruke det hjemme permanent, i stedet for vanlig seng. Men som de andre sier er det best med en person pr. køye, siden "innholdet" vil samle seg i bunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Ticket To The Moon: Hengekøya leveres uten myggnett, men dette kan kjøpes separat. Jeg har dette, og det fungerer glimrende. Problemet er bare at det veier like mye som hengekøya, om ikke litt mer. Det pakker også litt mer enn køya. http://tickettothemoon.no/nettbutikk/myggnett_360_/

Nå har jeg fått i hus et annet og enklere myggnett, som jeg tanker å bruke når jeg sover på bakken under tarpen. Dette pakker svært lite, og veier nesten ingen ting. Nettet er åpent i bunn, men laget slik at det kan plugges i hjørnene, og med en slags "skjørt" som kan stappes under liggunderlaget. Jeg tror at dette også kan brukes med hengekøya, om man henger hodeenden i mønelina (som for anledningen går under tarpen), og nettet stappes under soveposen eller liggeunderlaget, om du bruker det. At det ligger nedpå soveposen i fotenden gjør ikke noe, bare det løftes opp i hodeenden. Jeg skal i alle fall teste det ut om ikke lenge. Mulig at denne løsningen fungerer like bra, og er uansett både billigere og lettere. http://www.outnorth.no/sea-to-summit/mosquito-net-single

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet ikke hvor avansert man skal lage det med myggnett, men de gangene jeg ligger ute uten telt her i FInnmark så synes jeg det aller enkleste er å sove med caps på og så sånn myggnett du bare trekker utenpå soveposen. Noe ala dette: http://www.helsport.no/myggnett-soveposer

Noe større synes jeg både blir unødig mye vekt og unødig mye styr....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.