Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Abisko Dome 3


nimo

Anbefalte innlegg

Vi er på utkikk etter et helårstelt (tremanns) og ønsker innspill fra fjellfolk! Kriteriene er at det kan tåle vinterturer på høyfjellet (inkl uforutsigbart vindvær) fra februar - november når det ikke er altfor kaldt i nord-Norge, sittehøyde i innerteltet, lagringsplass til bagasje i ytterteltet og lav vekt. Vi vurderer Fjellreven Abisko Dome 3, men har hørt at ytterduken kanskje ikke er så solid? Har også vurdert telt fra Hilleberg (Nallo 3) og Helsport (Fjellheimen superlight). Noen som har noen erfaringer med Abisko Dome? Innspilll mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her nevner du mange forskjellige typer telt, i alt fra fra det som går i kategorien superlett som er primært vår, sommer, høst telt til abisko dome som veier nær det dobbelte og tåler en god trøkk. Jeg har akkurat bestilt helsport reinsfjell 3 som da veier 3,8 kg. Det er ikke det letteste teltet i klassen men vil være  godt nok til å takle det meste av vær som kan dukke opp både sommer som vinter. Dette teltet stiller så og si i samme klasse som abisko dome teltet som du lurer på. Jeg hadde ikke vært redd for å bruke fjellreven teltet på vinterstid. Skal du ha lettest mulig telt ville jeg vurdert et tunelltelt

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Abisko Dome 3 er et ganske nytt telt fra Fjellreven, og trolig er det ganske få erfaringer så langt. Jeg vurderte teltet selv da det ser meget bra ut konstruksjonsmessig, samt god utnyttelse av innvendig rom. Det er noen løsninger jeg synes virker litt spinkle, men sikkert holdbare nok. Jeg velger Helsport Reinsfjell 2 Pro da jeg kjenner varemerket godt. Teltet brukes mars til november, derfor lever jeg nok lykkelig med de relativt små bagasjerommene.

Til vinterbruk når man er flere er det en STOR fordel med et stort bagasjerom. 2 innganger er også lurt å ha i et vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! Synes Abisko Dome ser lovende ut, og liker plassutnyttelsen og at det er to innganger. Siden dere begge har gått for Reinsfjell antar jeg det også er et godt alternativ - skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, nimo said:

Tusen takk for innspill! Synes Abisko Dome ser lovende ut, og liker plassutnyttelsen og at det er to innganger. Siden dere begge har gått for Reinsfjell antar jeg det også er et godt alternativ - skal sjekke det ut.

Grunnen til at det ble reinsfjell 3 i forhold til abisko dome teltet for min del var i det store og det hele pris. Fant reinsfjell 3 pro for 5999,- og det er endel billigere enn hva jeg fant på fjellreven teltet. Jeg har et fjellreven telt fra før som jeg er veldig fornøyd med, så de lager gode telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, nimo skrev:

Vi er på utkikk etter et helårstelt (tremanns) og ønsker innspill fra fjellfolk! Kriteriene er at det kan tåle vinterturer på høyfjellet (inkl uforutsigbart vindvær) fra februar - november når det ikke er altfor kaldt i nord-Norge, sittehøyde i innerteltet, lagringsplass til bagasje i ytterteltet og lav vekt. Vi vurderer Fjellreven Abisko Dome 3, men har hørt at ytterduken kanskje ikke er så solid? Har også vurdert telt fra Hilleberg (Nallo 3) og Helsport (Fjellheimen superlight). Noen som har noen erfaringer med Abisko Dome? Innspilll mottas med stor takk!

Hvor har du hørt at ytterduken ikke er så solid?

I bunn og grunn er det hele konstruksjonen som avgjør om teltet er solid eller ikke, ikke duken alene. Fjellreven har også forsterket dukene sine kraftig langs kantene på teltet, der det trengs mest i følge dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mareng skrev:

Hvor har du hørt at ytterduken ikke er så solid?

I bunn og grunn er det hele konstruksjonen som avgjør om teltet er solid eller ikke, ikke duken alene. Fjellreven har også forsterket dukene sine kraftig langs kantene på teltet, der det trengs mest i følge dem selv.

Den er selvfølgelig solid - men fjellreven skriver at det er et helårstelt "for alle forhold unntatt de aller tøffeste". Og vi har lest at duken tåler 9kg belastning etter ISO standard, sammenliknet med noen Helsport-telt som tåler 19 kg (mulig det var her inne på forumet et sted). 

Poenget er om teltet kan tas med på høyfjellet hvis det er risiko for at det blir skikkelig uvær på vintertid - Det er ikke noe vi aktivt oppsøker, men som fort kan skje uventet på fjellet. Hadde vært fint å kunne stole på at teltet holder i slike situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke teltet på vintertid på høyfjellet, og trenger noe med store fortelt, samt god sittehøyde i innerteltet så tror jeg nesten at jeg ville vurdert Hilleberg Keron GT. Det er dog et litt tyngre telt, men det tåler alt. Det har to innganger og fortelt,  og samme høyde i hele innerteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Man må sammenligne epler med epler. Keb dome kan sammenlignes i styrke med helsports og hillebergs ekstremtelt, evt. polar endurance hvis du skal føre krig mot russland i sibir over lang tid.

Abisko serien har 20D nylon med rivestyrke 9kg, og forsterket langs kanter med 40D nylon med rivestyrke 15kg. Keb serien har 40D nylon (15 kg), forsterket med 70D nylon (23kg). Hillebergtelt har lik rivestyrke over hele duken som ligger midt i mellom den tynne og tykke duken på ett tilsvarende fjellreventelt. Så hva som er sterkes kommer an på total-konstruksjonen av hele teltet, inkludert barduner, stenger, og fester, ikke rivestyrken i duken målt på ett visst punkt.

Jeg tror at styrken på abisko/red label/og helsport (ikke ekstrem) er ganske lik. Superlight telt og yellow label er lettere 3-sesongs telt. Keb/black label og helsport ekstrem er nok ganske lik også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Hvis du skal bruke teltet på vintertid på høyfjellet, og trenger noe med store fortelt, samt god sittehøyde i innerteltet så tror jeg nesten at jeg ville vurdert Hilleberg Keron GT. Det er dog et litt tyngre telt, men det tåler alt. Det har to innganger og fortelt,  og samme høyde i hele innerteltet. 

Takk for tips! Det er nettopp dette som er dilemmaet - vi blir sannsynligvis å bruke teltet mest sen-vinter, vår, sommer og høst. Litt pga temperatur og mørketid her i nord desember-mars.. Og vekten er ganske viktig for oss, da vi ikke går med pulk. Men skal sjekke ut Keron!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nimo skrev:

Takk for tips! Det er nettopp dette som er dilemmaet - vi blir sannsynligvis å bruke teltet mest sen-vinter, vår, sommer og høst. Litt pga temperatur og mørketid her i nord desember-mars.. Og vekten er ganske viktig for oss, da vi ikke går med pulk. Men skal sjekke ut Keron!

Skjønner. Keron er et veldig bra telt, men det er ikke det mest bærevennlige. Om du risikerer å være inne i teltet i lengre tid er det verdt å tenke på jevn takhøyde og rette endevegger slik som enkelte telt (blant annet keron) har. Det gjør mye med romfølelsen i tunneltelt. Jeg hadde Helsport fjellheimen x-trem før og det var håpløst å være inni over tid. Selv om maks høyde var høyere enn keron 3 gt. Eneste stedet det gikk an å sitte i det var i innerdøren. Jeg ville kanskje vurdert Keb Dome 3 også. Tyngre enn abisko, men laget for vinterbruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, nimo skrev:

Takk for tips! Det er nettopp dette som er dilemmaet - vi blir sannsynligvis å bruke teltet mest sen-vinter, vår, sommer og høst. Litt pga temperatur og mørketid her i nord desember-mars.. Og vekten er ganske viktig for oss, da vi ikke går med pulk. Men skal sjekke ut Keron!

Abisko Endurance kan for meg også høres ut som ett telt du kan finne interessant. Mulig å bruke dobble stenger om du ønsker, det gjelder alle fjellreventelt.

Jeg har Abisko shape 3, det er ganske lett og lite, og jeg har brukt det i stiv kuling på vinteren med to voksne mannfolk og kuldegrop. Stod fjellstøtt! Men det er nok betydelig mindre enn endurance. Fordelen med shape er mulighet til svært god lufting på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder generell kvalitet hos Fjellreven, så står det overhode ikke noe tilbake fra Helsport, snarere tvert imot. Alle de beste leverandørene har duker/telt i flere klasser, beregnet på ulike forhold. Det gjelder å finne de rette modellene til den bruken man ønsker. Lettvektsmodellene utgår etter min mening til det bruket som skisserers innledningsvis.

Noen mener to fortelt er det beste om vinteren. Jeg er av motsatt mening. Ett stort fortelt er å foretrekke. Det gir større rom i ytterteltet til å grave arbeidsgrop, kokkelere og til å lagre utstyr. Jeg liker å ha litt plass rundt meg når jeg skal bruke brenneren. Jeg vil så langt som mulig fra duken og fra lagret utstyr, og det er lettere med ett fortelt enn to..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Når det gjelder generell kvalitet hos Fjellreven, så står det overhode ikke noe tilbake fra Helsport, snarere tvert imot. Alle de beste leverandørene har duker/telt i flere klasser, beregnet på ulike forhold. Det gjelder å finne de rette modellene til den bruken man ønsker. Lettvektsmodellene utgår etter min mening til det bruket som skisserers innledningsvis.

Noen mener to fortelt er det beste om vinteren. Jeg er av motsatt mening. Ett stort fortelt er å foretrekke. Det gir større rom i ytterteltet til å grave arbeidsgrop, kokkelere og til å lagre utstyr. Jeg liker å ha litt plass rundt meg når jeg skal bruke brenneren. Jeg vil så langt som mulig fra duken og fra lagret utstyr, og det er lettere med ett fortelt enn to..

Aha, takk for informasjon! Har ikke vært borti telt fra Fjellreven før, kun Helsport. Jeg antar at det er fordeler og ulemper med både ett og to fortelt, har enda ikke så mye erfaring med to, men synes det høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Prebb skrev:

Skjønner. Keron er et veldig bra telt, men det er ikke det mest bærevennlige. Om du risikerer å være inne i teltet i lengre tid er det verdt å tenke på jevn takhøyde og rette endevegger slik som enkelte telt (blant annet keron) har. Det gjør mye med romfølelsen i tunneltelt. Jeg hadde Helsport fjellheimen x-trem før og det var håpløst å være inni over tid. Selv om maks høyde var høyere enn keron 3 gt. Eneste stedet det gikk an å sitte i det var i innerdøren. Jeg ville kanskje vurdert Keb Dome 3 også. Tyngre enn abisko, men laget for vinterbruk. 

Ja, det er nettopp det jeg synes er viktig - å kunne tilbringe noe tid i teltet over tid ved behov. Jepp, ser også på Keb Dome, men det er endel tyngre. Vil helst klare oss med 3-3.5 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvis du vil ha ett sterkt telt med full høyde i teltet, stort fortet til kuldegrop, alltid en inngang i lè (2 innganger) som også veier lite, er keb endurance ett bra valg tror jeg. Veier mindre enn både keron og keb dome, og har gode detaljer spesifikt tiltenkt vinterbruk samt mulighet for doble stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mareng skrev:

Hvis du vil ha ett sterkt telt med full høyde i teltet, stort fortet til kuldegrop, alltid en inngang i lè (2 innganger) som også veier lite, er keb endurance ett bra valg tror jeg. Veier mindre enn både keron og keb dome, og har gode detaljer spesifikt tiltenkt vinterbruk samt mulighet for doble stenger.

Keb endurance 3 ser bra ut. Men har du vært borti Hilleberg Nallo 3 GT? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, nimo skrev:

Keb endurance 3 ser bra ut. Men har du vært borti Hilleberg Nallo 3 GT? 

Ikke personlig. Men Nallo er jo red label, tilsvarende serie som Abisko. Altså helårstelt, for de fleste forhold utenom de tøffeste. Ett helt annet telt enn Keb endurance, som er ett sterkt telt tiltenkt vinterbruk. Se youtube video på fjellreven sin hjemmeside.

Nallo 3 GT er mye lavere i enden, det har ikke full høyde i hele teltet, det har Nemlig Abisko og Keb Endurance utenom helt ytterst i forenden. Nallo har kun èn høy ventil, den lave tettes fort av snø. Endurance har to digre ventiler høyt plassert, og man kan ha dørene i halvåpen stilling om man vil.

På nallo kan man rulle opp enden på forteltet (tror jeg).

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Nammatj 3GT, det har forteltet til Keron, har 3 stenger som er like lange, det gjør at halve innerteltet har samme høyde før det skrår. Er i prinsippet et Keron med kun 1 fortelt, siden det har en stang mindre er vekten lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

En ulempe med Nammatj 3 GT, når man først er inne på den typen telt, er at det kun har èn inngang. Kjipt hvis vinden dreier litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser teltstoffguiden til Helsport har Pro (unntatt superlight) og Ekstrem-teltene samme duk med 20 kg rivestyrke. Det vil si at f.eks. Fjellheimen camp 3 er et telt med sterkere duk enn  Hilleberg Nallo 3 GT og den svakere delen av duken på Fjellräven Keb endurance som kanskje er tre telt som ikke er så unaturlig å sammenligne. Og det til en lavere pris. Når det er sagt er jo ikke dukens rivestyrke alt, like viktig er utforming og utførelse av utsatte detaljer som feste av plugghemper, stangkanaler, bardunfester og andre sømmer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Nallo 3 gt (red label), Abisko shape og Abisko endurance blir naturlig å smmenligne. (Selv om abisko har veltilasjon som passer bedre under vinterforhold).

Keb endurance og nammatj gt (black label) blir naturlig å sammenligne.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en del turer i Fjellreven Akka Endurance 3 som er forgjengeren til Keb Endurance 3. Teltet ser prikk likt ut og har samme vekt. 

Har ingen betenkninger om å anbefale dette teltet. Bakdelene er vekta og luftemulighetene om sommerstid (sammenlignet med en del kuppeltelt løsninger). Etter en del sommermorgener hvor jeg har våknet i en bakeovn vil jeg nå kjøpe et lettere kuppeltelt med gode luftemuligheter til sommerbruk. Når jeg kjøpte Akka hadde jeg (i likhet med deg) mål om å anskaffe meg et telt for helårsbruk, men har innsett at for å oppnå maksimal komfort bør man ha et telt som er tilpasset bruken for den aktuelle årstiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Til trådstarter! Har testet ut Abisko Dome 2 teltet vår/sommer/høst. Både i sterk vind (Ikke storm) + fine sommerdager. Pluss opplevelse, står bra i vind, lite støy, ser bra ut i naturen, meget bra ventilasjon, ytterdørene kan settes i halv åpen stilling, god plass i forteltene 80 cm, god tak høyde, bra ligge lengde,  muligheter for dobbel stangsett, lett og sette opp. Minus opplevelsene er få. Men det var en del løse tråder her og der, Ikke verre at jeg fikset dette selv. (Kan være barnesykdom da jeg fikk av de første leveringene) Samt at jeg syns glidelås beskyttelsen på ytterteltet kunne vært litt stivere. Jeg har solgt mitt Dome 2. Og kjøpt den noe større Abisko Dome 3. Har ikke fått testet det teltet enda.  

SAM_0964.JPG

SAM_0974.JPG

SAM_0981 (2).JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå fått testet ut Abisko Dome 3 teltet noen netter i Lofoten. Både i kuling og regn. Må bare få si det, dette er i Mine øyne uten tvil det beste kuppelteltet jeg har hatt. Står bra, lite støy, god plass i både ytter/innertelt, gode løsinger, regntett.  Er heller ikke et minus at det ser veldig bra ut I naturen ☺

20170703010608_IMG_0290.JPG

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.