Gå til innhold
  • Bli medlem

Seriøse teltplugger for vinterbruk


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen seriøse snøplugger til lavvo å anbefale til vinterbruk med mye snø uten noe serlig godt hold i? Holdt på å bli fri for lavvo 2 ganger sist tur på grunn av dårlige plugger og snø :( Endte opp med at vi måtte bruk det vi hadde for å beholde lavvoen, men ble lite skigåing da til gjengjeld :P 

IMG_1341.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport har noen snøpluger i aluminium som er 50cm lange. De ankrer bra i dyp løs snø.

Trodde først at 30cm burde greie seg, men dengang ei, derfor ble det 50cm også. Det er spesielt pluggene som er inntil teltduken som med fordel kan være lange siden de helst bør settes 45° som en sommerplugg for å få rett strekk på duken, og holde den ned mot bakken.

Avhengig av hvor elles på teltet, f.eks barduner, da kan pluggen ha en bardunsnor festet på midten og pluggen graves ned på forskjellig vis. (Deadman).

Falne brøytestikker kan også skjæres til og lages plugger av, er en egen tråd om det som du kan søke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 cm helsport eller Hilleberg 30 cm, liggende på tvers som en deadman. Stamp i snøen først, trakk over, så sett snøen seg. Bardunerte lavo i sukkersnø før orkanen Ole som stoppa Femundløpet 2015. Det var alt anna enn pluggane og barduneringa som rauk  🙊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei i linken over er oppgitt til 31 cm iflg infoen. 

Sist helg så hadde me bra med vind når me satte opp teltet på fredagen. Eg brukte då 30 cm plugger på teltet og 50 cm på bardunene. I tillegg så bruker eg ofte å skjøte med ekstra barduner for å få barduner og dermed krafta mellom telt og plugg meir horisontalt, då riv ikkje pluggen så lett opp.

Pleier og å bruke eksra bardun som åpen løkke som går frå plugg - igjennom 2-3 barduner på teltet og tilbake til plugg igjen, når dette er hensiktsmessig. Dæ får du stramma duken bra uten å måtte sette mange plugger.

Annen erfaring på denne årstida er ar pluggene gjerne fester seg veldig (frys fast) i snøen om teltet står nokre dager. Då kan du fort ende opp med å spa op 50 cm pluggane om dei er satt vertikalt, mens om dei er lagt horisontalt som deadman så er dei lettare å sparke laus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt ikke hatt noe problem ved bruk av de lengste 51 cm snøpluggene. Jeg bruker vanligvis telt. Kompis har hatt et større telt/lavvo stående i vinter og til det hadde han egne plugger laget av vanlige kappede trelister med solid lengde og hvor han felte vann ned med hver plugg for å fryse dem fast. Det har fungert utmerket. Unntatt nå som han skulle ta det ned, men det var han forberedt på alt fra start, for nå måtte han la mesteparten av pluggene stå fast og heller evt hente dem når snøen endelig går. Litt upraktisk, men det har tålt alt av uvær i mellomtiden....


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtvinters så har jeg ikke opplevd at pluggene sitter bom fast. Men på våren her sør, nå man får et temperaturspenn på opp i tjue grader mellom lufttemperatur på dag og natt (og gjerne plussgrader i sola), så kan snøen fort sette seg og låse godt om teltpluggene skal tas opp på formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte bergans sine snøplugger på 30 cm. Det fantes ikke noe form for hold i snøen før jeg var nede på isen. Har tidlingere vært med på å måtte grave en time før å få løst teltet når det skulle pakkes ned, men ser ikke det som noe problem :) problemet er når man ikke kan fiske fordi man kun må sitte å holde i lavvostangen, det er mindre hyggelig.. Er lite kvist å finne på over 1000 meter, og er ikke så veldig interrisert i å bruke tid på å finne kvist som egner seg til barduner :)  Etter å ha sett prisene på seriøse snøplugger vurderer jeg å dra innom en blikkenslager og få knekt "remser" i 90 grader som jeg kan kappe til i passe lengder, det vil bli nesten gratis kontra å kjøpe skikkelige snøplugger :D 

Endret av Jonas1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvister/greiner er ikke er særlig aktuelt for min del fordi vinterturene i all hovedsak foregår over tregrensa. Og ellers så velger jeg å ikke kappe kvister/greiner ut fra at mange bruker de samme (naturlige) teltplassene, skulle mange kappet greiner og kvister slik det ser ut innimellom så ville det sett stygt ut på de plassene.

Vet jeg på forhånd at det må festes i is, så tar jeg med skruer/festemidler for is.

Ellers er brøytetstikker, bambus, lekter, rør kappet på langs osv osv. gode forslag. Jeg liker generelt plugger med litt flate (areal) på, fordi dette gir hold i snøen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OysteinA said:

Har ikke prøvd de selv, men kanskje dette kan være noe?

https://www.msrgear.com/ie/catalog/product/view/id/16404/s/snow-fluke/category/9/

 

Har to av dem for bruk til forankring i snø, har vært inne på tanken om å bruke dem til teltet også men da må jeg likevel ha med plugger (pga antallet som trengs).

Interessant modifikasjon som er beskrevet i linken din. De blir strakks litt mer pakkevennlige om man bytter ut vaier med dyneema tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, OysteinA skrev:

Har ikke prøvd de selv, men kanskje dette kan være noe?

https://www.msrgear.com/ie/catalog/product/view/id/16404/s/snow-fluke/category/9/

 

Her er stort DIY potensiale. En ramme med noe tekstil i midten, ett plastprett man kutter til, en gammel tupperwareboks man mangler lokk til (eller evt. lokket man mangler boksen til), en tynn finèrplatebit. Fantasien setter grensene.

Når det gjelder brøytestikker har jeg delt mine på langs. Halv vekt, samler seg ikke snø inni, og setter du hulrommet av halvbuen mot teltet fanger de snøen bra.

Ellers fungere vel teltposen/pumpeposen til liggeunderlaget fylt med snø som ett solid anker om man graver den ned?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brøytestikker er glatte. Noen lister av uhøvlet tre setter seg mye bedre fast i snøen. Stikk innom en trelasthandler og be om å få noen av de lektene som ligger mellom plankene i plankestablene. Man får dem gratis. Brekkes i passe lengder, og voila.. Dette er ubehandlet tre, så om en fryser fast i snøen og er vanskelig å få opp, så gjør den ingen skade i naturen. Den blir til ved for en eller annen til sommeren, eller forsvinner av seg selv..

Jeg pleier å feste bardunen midt på, og legge dem vannrett ned i snøen. Det tar noen minutter før de fester skikkelig i snøen, så jeg bruker skiene som "hjelpeanker" til de har satt seg skikkelig hvis det blåser mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg er med på at brøytestikker er glatte, og at strølektene ikke er det. Men er det ikke greit at de er litt glatte da, slik at det ikke fester seg for mye snø og is til de som havner i sekken/pulken, og at man klarer å dra de opp av snøen når man bryter leir? Når strekket fra bardunen er på tvers av pluggen tror jeg form og størrelse har vel så mye betydning for festet, enn at det fryser litt snø på den?

Jeg tenker da på de tilfellene man bryter leir daglig. Om leiren skal stå i flere dager ser jeg klart fordelen med plugger som fryser fast. Men du kan selvfølgelig helt rett :)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det som noe problem at det er litt snø på dem, men det meste kan kakkes av. Jeg bruker stort sett pulk på vintertelttur, så litt snø gjør ingen ting.

Jeg ser over her at du snakker om brøytestikker av plast delt på langs. Da er jeg helt med deg. Trodde du mente bambus. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare litt nærmere hvordan man nyttegjør seg av horisontale plugger i snøen? Hvordan man får disse til å sitte best mulig? Og hvorfor er det masse små hull i disse vinterpluggene? Kanskje dumt spørsmål, men er da fortsatt ett spørsmål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ViktorS said:

Kan noen forklare litt nærmere hvordan man nyttegjør seg av horisontale plugger i snøen? Hvordan man får disse til å sitte best mulig? Og hvorfor er det masse små hull i disse vinterpluggene? Kanskje dumt spørsmål, men er da fortsatt ett spørsmål :-)

Du "graver" en T og legger pluggen nedi den. Bare trykk på filmen i min første post så forklares det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.