Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk kjøp


Tom B

Anbefalte innlegg

Skal innvistere i kajakk og fullt utstyr til padling, Bruken vil bli  Langturer og korte turer langs Finnmarks kysten og større innsjøer som Enare i Finland.

Jeg er 179 høy pg 80 kg, har lite padle erfaring men tar ting fort, følte meg kjapt trygg i Kajakk første gangen jeg var på tur.

Har fått en del tips og kommet frem til at det blir Båt med senkekjøl og ikke ror, for tiden heller jeg mot en Boreal Deisgn Bafin P2 men jo mere jeg leser om kajakker jo mere usikker blir jeg...

Setter stor pris på innspil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en bra kajakk til ulikt bruk. Hvilken kajakk var det du kjapt følte deg trygg i? Det er stor forskjell på hvordan de ulike kjennes ut. Men om du generelt er vant med havet og tar ting fort, så kan Baffin absolutt være et godt alternativ for deg. 

Men om du skal padle på finnmarkskysten, langturer og større innsjøer, så bør du uansett ha deg et kurs og skaffe deg erfaring først. På kurs og padling f.eks. sammen med en klubb kan du jo få prøvet ulike kajakker, så kjenner du gjerne hvilken retning du vil gå i type kajakk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt nybegynner så kan bare gi innspill basert på meget kort erfaringsgrunnlag!

Kjøpte meg en Boreal Baffin P3 (er en del tyngre og et par cm høyere enn deg) for et par uker siden, og er meget fornøyd etter noen turer på innlandsvann. Ut fra bortimot null padleerfaring synes jeg kajakken er lett å styre med styretak og/eller "carving"(eller hva det heter når man legger seg til siden). Savner overhode ikke ror, som jeg har prøvd såvidt for noen år siden. Når jeg skal padle langt og rett tar jeg ut kjølen og den blir vedldg retningsstabil, tar jeg den inn svinger båten veldig enkelt (nesten så jeg har tippa over noen ganger når jeg har tatt inn kjølen igjen og lagt over i sving, fordi responsen er såpass dramatisk forskjellig fra når kjølen er ute). I sidevind (fikk ganske kraftig vind på en av turene jeg var på med skikkelige kast) synes jeg kjølen fungerer fint til å korrigere for at båten vil legge seg opp mot vinden (men har dog lite å sammenligne med).

Vær oppmerksom på at bakre lasterom ikke er så voldsomt romslig, da den både er lav bak samt at senkekjølboksen og vaieren begrenser plass og pakkemuligheter (men dagluka er ganske stor, og det er en del plass foran). For min del ikke noe problem da det ikke er aktuelt med turer med mer enn et par-tre overnattinger, men mulig det kan bli trangt om det skal være med utstyr og mat for lange perioder.

Summa summarum er jeg egentlig i ekstase over kjøpet så langt, og tenker at dersom jeg i løpet av et par år med mer erfaring ønsker meg andre egenskaper kan jeg sikkert bytte ut kajakken uten at jeg har tapt mer enn noen få tusenlapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, oleva skrev:

 Når jeg skal padle langt og rett tar jeg ut kjølen og den blir vedldg retningsstabil, tar jeg den inn svinger båten veldig enkelt (nesten så jeg har tippa over noen ganger når jeg har tatt inn kjølen igjen og lagt over i sving, fordi responsen er såpass dramatisk forskjellig fra når kjølen er ute). I sidevind (fikk ganske kraftig vind på en av turene jeg var på med skikkelige kast) synes jeg kjølen fungerer fint til å korrigere for at båten vil legge seg opp mot vinden (men har dog lite å sammenligne med).

Båter med senkekjøl oppfører seg som regel som værhaner, dvs at de går opp mot vinden når du padler dem. Når skegen legges ned, endres disse egenskapene, slik at båten vil gå på tvers av vinden slik du beskriver at du opplevde i sidevind. Det er ingen poeng i å benytte skeg om du padler i motvind. Det vil virke mot sin hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men i vindstille opplever jeg at det er mye lettere å padle i rett linje med kjølen ute. Det handler nok mest om mangel på padleteknikk fra min side. Godt mulig jeg kun vil benytte kjølen til det den er ment for etterhvert som jeg får bedre teknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.