Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny tre(fire) sesong sovepose


Anbefalte innlegg

Hei! 

Trenger hjelp med å finne en lett sovepose til bruk hovedsakelig til vår og høst, men også de dagene da det bikker under 0 grader. Må føles grei ned til rundt -3 til -4 tenker jeg. Da vil den dekke store deler av året for min del. Jeg hadde tidligere Warmpeace Viking 600, men syns den ble for kald når jeg var ute i -3, så da er jeg vel for en frysepinne å regne, og bør se på komforttemp. Heller for varm enn for kald tenker jeg, så lenge det er gode luftemuligheter.

Kriterier: 
- Maks 1300g
- Lengde 180cm-190cm 
- Gode luftemuligheter
- Helst under 3000kr, men alt opptil 5000kr vurderes

Har sett litt på følgende poser: Deuter Astro Pro 600, Mountain Equipment Helium 800, rab summit 800 og Warmpeace Viking 900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Du bør velge en sovepose som passer din kroppfasong, dvs. minst mulig luft å varme opp. Min erfaring er at Mountain Equipment er smalere enn de fleste andre produsentene, men ME har litt dårligere luftemuligheter enn f.eks. Rab. Begge er oppført med 3/4 glidelås, men Rabs glidelås er litt lenger.

Mener fra tidligere innlegg huske at du har godt underlag? Bruk av lakenpose i tillegg er lurt. Hvis din Viking 600 er romslig til deg, er ikke Viking 900 mindre romslig. Helium 800 er en smal modell som kan passe. Rab Summit 800 er litt romsligere, men ikke veldig stor.

Godt med mat før sengetid er viktig, også lett fysisk aktivitet uten å bli svett. Går ut fra at du har tatt ut soveposen en stund på forhånd slik at den får blåst seg opp. Se denne også http://basecamp.fjellsport.no/10-tips-til-a-sove-varmt-pa-telttur/

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner jo selv warmpeace viking 900. Personlig så holdt jeg meg varm i 600-en ned til -14, kun med overdelen på ullundertøyet mitt. Nå skal det være sagt at jeg slapp å varme opp posen nevneverdig, da den var god og varm da jeg la meg, men tempen sank fort når flammene ovnen ebbet ut. Hvis du ellers er fornøyd med vikingen, så er vel 900-en ett godt alternativ?:)

Du kan jo også sjekke ut Cumulus sine poser. Utmerket dunkvalitet, brukbare priser og kjapp levering:) Panyam heter en modell som er populær og bra!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha vært Viking-posen som var litt i korteste laget også, jeg er 179cm høy, 90kg og bredskuldret , så det er muligens en faktor som kan ha spilt inn da posen var 180cm lang. Det var min første "skikkelige" pose så det er vanskelig å få sammenlignet med no annet for min del. På sommeren når det er varmt kan jeg sove med hva som helst.. 

Har exped synmat 7UL i kombinasjon med bamse-underlag. Mulig det er litt tynt når det blir kaldt... 

Skal se over de alternativene som er nevnt her, takk for inputs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, djing0 skrev:

Det kan ha vært Viking-posen som var litt i korteste laget også, jeg er 179cm høy, 90kg og bredskuldret , så det er muligens en faktor som kan ha spilt inn da posen var 180cm lang. Det var min første "skikkelige" pose så det er vanskelig å få sammenlignet med no annet for min del. På sommeren når det er varmt kan jeg sove med hva som helst.. 

Har exped synmat 7UL i kombinasjon med bamse-underlag. Mulig det er litt tynt når det blir kaldt... 

Skal se over de alternativene som er nevnt her, takk for inputs!

Denne kombinasjonen har en R-verdi på 3,5 (bamse) + 3,1 (synmat) = 6,6 så jeg tviler på at dette er årsaken. Bamse rett på snø pleier å være tilstrekkelig om det ikke er veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å slå til på Rab Neutrino 600, som er på salg hos Fjellsport. Virker som en pose av høy kvalitet, og at lengden på 185cm blir mer passende til mine 179cm på strømpelesten. Har vel innsett at jeg heller bør eksprimentere med lakenpose/ekstra klær kontra altfor varm pose. 

Edit: Denne fra Montbell vurderes også sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
57 minutter siden, djing0 skrev:

Vurderer å slå til på Rab Neutrino 600, som er på salg hos Fjellsport. Virker som en pose av høy kvalitet, og at lengden på 185cm blir mer passende til mine 179cm på strømpelesten. Har vel innsett at jeg heller bør eksprimentere med lakenpose/ekstra klær kontra altfor varm pose. 

Rab Neutrino 600 med 800 fillpower dun går for å være meget varm. Hvis jeg hadde kjøpt denne ville det vært for bruk om høst og vår, samt påsken i fjellet. 

Jeg kjøpte akkurat samme modellen, bare med 400 gram dun og litt annet yttertrekk. Den er både litt lenger og videre enn ME Helium. Passformen til meg på 180,5 er topp. Jeg veier bare 75 kg, men er bredere om skuldrene da jeg tidligere trente mye styrke. Jeg har nødvendig plass i lengden og bredden. 

Edit: Det har meg blitt fortalt at en kraftig person kan oppleve en sovepose kortere enn en slank person med samme lengde.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanRH skrev:

Edit: Det har meg blitt fortalt at en kraftig person kan oppleve en sovepose kortere enn en slank person med samme lengde.

Det må nok være forklaringen på at jeg finner min ME Helium 400 i regular lengde aldeles passende for mine 181 cm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, TR skrev:

Det må nok være forklaringen på at jeg finner min ME Helium 400 i regular lengde aldeles passende for mine 181 cm... 

Godt innspill! Ingenting er bedre enn at den passer. Jeg har en del erfaring med Xero 300 og Helium 600 i 185 cm. Det gikk, men det var rimelig akkurat (for akkurat for meg).

Som XCSports (importøren) sa til meg:- "du kan bruke begge størrelsene, men vi anbefaler deg XL i Xero og Helium". I den bredere modellen Classic var 185 cm rett størrelse til meg, i følge dem. Ved kjøp av 2017 Helium 600 hadde jeg telefonkontakt med dem når jeg var på Fjellsport, og anbefaling var klar - XL. Så lenge posen åpenbart ikke er for trang finnes det ikke noen fasit. Noen vil ha posen akkurat, mens andre liker litt mer rom. Personlig liker jeg at posen er 5-10 cm lenger enn meg, slik at jeg kan krype litt ned i den uten å sprenge bunnen. Rab i 185 cm passer mye bedre til meg, selv om den på papiret har samme personlengde som ME.

Jeg håper at ny NS-EN ISO 23537 "Krav til soveposer - Del 1: Krav til termiske egenskaper og dimensjoner (ISO 23537-1:2016)" også setter krav til hvordan soveposer skal måles. Lettere å kjøpe rett størrelse for oss som grenser mellom to størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det slik at du, @JanRH, har ME Helium 600 og en pose fra Rab? Ser at Hektapaatur har søndagskupp på ME Helium 600 til 2999kr, så nå vurderes den opp mot Rab-en jeg tidligere linket til. Du skriver at ME er litt kortere enn Rab? Jeg er jo en cm kortere enn deg, men 15 kg tyngre, også mye pga styrketrening, så da er vel XL størrelsen for meg hvis jeg går for ME? :) 

Edit: Leste over det forrige innlegget på nytt og du forklarer det jo veldig bra der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
26 minutter siden, djing0 skrev:

Skjønner det slik at du, @JanRH, har ME Helium 600 og en pose fra Rab? Ser at Hektapaatur har søndagskupp på ME Helium 600 til 2999kr, så nå vurderes den opp mot Rab-en jeg tidligere linket til. Du skriver at ME er litt kortere enn Rab? Jeg er jo en cm kortere enn deg, men 15 kg tyngre, også mye pga styrketrening, så da er vel XL størrelsen for meg hvis jeg går for ME? :) 

Jeg byttet inn Helium 600 med Rab Neutrino Endurance 400.

Den blå ME Helium 600 posen Hekta På Tur har er utgående modell de har hatt til 2999 kr en stund. Hvis det var den du mente? Rab Neutrino 600 er et bedre kjøp da - en bedre pose rett og slett. I tillegg er den litt romsligere enn Helium. Siden du er større og kraftigere enn meg (15 kg), er jeg forsiktig med å si at du vil føle deg vel i dem. Best om du sjekker det ut med Fjellsport og Hekta På Tur.

Jeg ville IKKE kjøpt Helium 600 når du har Warmpeace Viking 600. Den er ikke varmere enn den du har, i tillegg er den smalere. Rab Neutrino 600 ville jeg sjekket nærmere, både forhørt meg om den i Regular og XL. Hvis du finner deg til rette i den har du en fantastisk pose, er min påstand! At posen er stor nok, uten at du må varme opp mye unødvendig rom er en viktig faktor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, djing0 skrev:

Takk for supert svar Jan! Jeg kommer til å bestille meg Rab Neutrino 600, skal legge ved en kommentar til Fjellsport angående størrelse. Tusen takk for hjelpen :) 

Bra. Snakk med dem i morgen tidlig angående størrelse før du bestiller. De åpner 09:00. Telefon 33 46 50 00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.5.2017 den 22.54, JanRH skrev:

Bra. Snakk med dem i morgen tidlig angående størrelse før du bestiller. De åpner 09:00. Telefon 33 46 50 00.

Bestilte regular og den passet meg utmerket i lengden. Noe smal passform rundt beina, men prøvde posen med jeans på så det var absolutt innafor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
På 16.5.2017 den 8.18, djing0 skrev:

Bestilte regular og den passet meg utmerket i lengden. Noe smal passform rundt beina, men prøvde posen med jeans på så det var absolutt innafor! 

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan du opplever at Rab Neutrino 600 varmer i forhold til Warmpeace Viking 600. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Mulig jeg ikke følger helt med. Men den største forskjellen jeg ser på spesifikasjonene på disse to posene, er en hinsides prisforskjell..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
37 minutter siden, Mareng skrev:

Mulig jeg ikke følger helt med. Men den største forskjellen jeg ser på spesifikasjonene på disse to posene, er en hinsides prisforskjell..?

Dunkvalitet en er vesentlig bedre - mer fillpower. Gåsedun og ikke andedun. Impregnert dun. Bedre konstruksjon - trapeskammer. Bedre stoffer som Pertex Quantum. Og høyere pris naturligvis. Nå betalte vel trådstarter 3499 kr

Nå var vel også Viking 600 litt kort til trådstarter. En ny Viking 600 i L koster vel 2399 kr, så da blir ikke prisforskjellen hinsides 😉

Selv om trådstarter valgte Rab nå er Viking 600 fortsatt en bra sovepose, som mange er fornøyd med. Jeg hadde ikke betalt 5999 kr,  for det hadde vært en hinsides prisforskjell.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, JanRH skrev:

Dunkvalitet en er vesentlig bedre - mer fillpower. Gåsedun og ikke andedun. Impregnert dun. Bedre konstruksjon - trapeskammer. Bedre stoffer som Pertex Quantum. Og høyere pris naturligvis. Nå betalte vel trådstarter 3499 kr

Nå var vel også Viking 600 litt kort til trådstarter. En ny Viking 600 i L koster vel 2399 kr, så da blir ikke prisforskjellen hinsides 1f609.png

Selv om trådstarter valgte Rab nå er Viking 600 fortsatt en bra sovepose, som mange er fornøyd med. Jeg hadde ikke betalt 5999 kr,  for det hadde vært en hinsides prisforskjell.

Verdt å merkje seg at fillpower på Rab er US og Warmpeace EU. Det vil seie at forsekjellen på kvaliteten ikkje er like stor som ein skulle tru om ein berre ser på tala. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om dunposer bortsett fra helt basic. Men vet st warmpeace 600 holdt meg varm i -14 i kun ullskjorte og boxer (buksa og strømper måtte jeg sparke av meg). I -22,9 så var jeg god og varm i ullundertøy og en fleecegenser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, ViktorS skrev:

Vet ikke så mye om dunposer bortsett fra helt basic. Men vet st warmpeace 600 holdt meg varm i -14 i kun ullskjorte og boxer (buksa og strømper måtte jeg sparke av meg). I -22,9 så var jeg god og varm i ullundertøy og en fleecegenser:-)

Da kommer du under kategorien varmsover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En i en stor nettbutikk holdt varmen i en Rab Summit 600 i -18. Selv har Rab satt sleep limit -12. Andre fryser rundt 0 grader. Egentlig veldig vanskelig å anbefale soveposer da vi er så forskjellige i forhold til hvor mye kulde vi tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering her: sov to netter i indre Troms forrige helg med temp på - 1 om natta, men betydelig varmere når sola begynte å varme om morgenen. 

Inntrykket var veldig bra. Posen passet bra og åpningen er lett å stramme til uten at det blir ubehagelig. Sov i - 1med kun undertøy og en buff, så for min del fremsto den mye varmere enn Viking 600. Ellers fornøyd med luftemulighetene når det ble varmt i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.