Gå til innhold
  • Bli medlem

Voldsom prisøkning på SPOT-abbonnement


Anbefalte innlegg

Er det fler som har fått epost fra Spot om økning i abonnementsprisen?

Jeg mener jeg tidligere har betalt 8-900,- mens de nå skal ha nesten 1300,- pluss en liten månedsleie i tillegg.. Er det noen som har studert på disse abonnementene og gjort seg noen tanker om det? 

På meg virker det som at prisene på dingsene går ned, mens prisen for å aktivere de stiger uforholdsmessig mye. På tide å se seg om etter alternativer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logget meg inn for å sjekke hos meg.
Siste mailen jeg fikk om prisendringer var 1.10.2015
På Spot sine sider så ser jeg at mitt abb uløpet 13. mai, men det er ikke kommet noen faktura informasjon om neste periode enda.

Jeg har en Gen2 Spot dersom det skulle påvirke noe på pris.

i 2010 betalte jeg 99€ Hadde da bare basic abb
i 2011 - 145,80€ Da hadde jeg også aktivert tracker funksjonen
i 2012 - 138€
i 2013 - 137,99€
i 2014 - 137,99€
i 2015 - 120,32€
i 2016 - 136,70€

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kaldenord skrev:

Logget meg inn for å sjekke hos meg.

OK.. jeg sjekket hos meg og jeg har betalt 99 Euro hele veien.. Så da er det vel kanskje bare jeg som har hatt rimelig abb? Litt rart.. Prisen nå blir over 150 Euro?

Sitat

 

Dear Customer,

This email is to inform you of upcoming changes to your SPOT service plan(s):

  1. We are making important network upgrades to ensure the best possible service in the industry. As such, a Network Maintenance Fee of €14.99 excl. VAT (€1.49 excl. VAT per month) will be charged to your account after the first full term of your service agreement is completed.
  2. The Basic Service plan that your device(s) are currently on has been discontinued and will be migrated over to our new Basic Service plan. As such, your current price will increase to €137.40 excl. VAT (€13.88 excl. VAT per month) at the time of your renewal.

If you have any questions please contact Customer Care at +353 1 2909505.

Thank you for choosing SPOT.

SPOT LLC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at sist jeg skulle fornye, syntes jeg det var blitt så dyrt at jeg droppet hele greia. Nå var jeg usikker på mobil- og VHF-dekning i øyene utenfor Røst, så da aktiverte jeg igjen da jeg skulle dit i påsken. Da betalte jeg den prisen du oppgir her. Dyrt nok, og jeg tror vel dette er siste året jeg bruker den. Vurderer sterkt å heller skaffe meg en skikkelig nødpeilesender, men så synes jo folk det er kjekt å kunne følge trackingen... 

Det ser ut som jeg har betalt før:
2010 - 138

2011 - 138

2012 - 138

2013 - 137,99

2015 - 112,19

2016 - 120,3

Så antagelig har du hatt et godt tilbud - eller er det noe funksjon du ikke har brukt kanskje? Ikke betalt ekstra for tracking, for eksempel? Innbiller meg at det var oppdelt i ett eller annet tidligere, på en annen måte enn det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 generasjon SPOT.  Dette betyr at jeg har hatt den i ca 10 år.  Og jeg tror, gjentar tror, at jeg kun har betalt 99 euro pr år for et basisab.  Dette er en sum jeg har betalt med glede.  Samtidig er vel heller ikke en økning i årsavgiften til å unngå.  Men en månedlig avgift på 14.99 euro, kr 140, 31,  Kr 1683, 70 pr år blir i drøyeste laget.  Da må i hvert fall jeg begynne å se etter andre løsninger, Inreach f eks, men hva vet jeg om hva abonnement prisen der koster.

Eller, om et betydelig antall av FF,s brukere har SPOT, kunne FF sentralt protestert overfor "FIND ME SPOT"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et innlegg i debatten om prisen er høy eller lav, men en mulig forklaring på prishoppet:

Dollaren gjorde et kjempehopp mot Euro i 2015, og har etter det stabilisert seg over 20% høyere enn der den var. Rundt 0.75 Euro for en Dollar til ca. 0.95.

Dersom SPOT er et dollarbasert selskap er det ikke usannsynlig at de nå må ta inn denne forskjellen, når den viser seg å være varig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spot selv, og prisen er vanskelig tilgjengelig. Men etter som det jeg ser:

BASIC SERVICE PLANS

Service  Required For  Annual Cost  Monthly Cost
(12 month term applies)

icon-sos.pngS.O.S. 
Notifies the emergency response center of your GPS location.

icon-help.pngHelp 
Ask family and friends for help or request SPOT S.O.V. (Save Our Vehicle) (additional service fee for SPOT S.O.V.).

icon-checkok.pngCheck-In/OK 
Let contacts know where you are and that you are OK.

icon-custom.pngCustom Message 
Send a custom message to family and friends.

icon-track.pngBasic Tracking 
Allow friends and family to follow your progress online in near real-time and save waypoints so you can review your entire route at a later date.

Spot GEN3 Spot Satellite Messenger spotconnect $149.99/YR $14.99/MO 
*Not available for Connect

 

 
Network Maintenance Fee 
Spot Satellite Messenger Spot Satellite Messenger spotconnect $14.99/YR $1.49/MO 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Miamaria skrev:

Er ikke 14,99 for hele perioden, ikke hver måned? Er det per måned så har jeg gjort en blunder. 

@Kjell Iver har sakset følgende melding.

Dear Customer,

This email is to inform you of upcoming changes to your SPOT service plan(s):

  1. We are making important network upgrades to ensure the best possible service in the industry. As such, a Network Maintenance Fee of €14.99 excl. VAT (€1.49 excl. VAT per month) will be charged to your account after the first full term of your service agreement is completed.

Pr month er uthevet av meg.  Slik jeg leser dette vil den månedlige avgiften bli innført etter at den enkeltes abonnement blir avsluttet, og at den månedlige avgiften blir da innført ved fornyelse. 

Eller blir 14,99 euro pr mnd den nye avgiften?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja sånn, det var tilfeldigvis lignende tall med forskjellige kommaplasseringer på basisabonnementet og den månedlige tilleggsgreia, da misforsto jeg nok heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, tronn skrev:

Jeg har betalt mellom 80 til 105 euro siden 2013.

Får vel se hva de skal ha denne gangen. Har enda ikke betalt for 2017.

Jeg har Gen2

Har også hatt gen2 siden 2011, med samme priser (99-85 euro).

Det store prishoppet som @Kjell Iver nevner i første innlegg kommer muligens av endringer slik at abonnement uten tracking ikke lenger blir tilgjengelig. M.a.o. at vi må betale for tracking, og ha samme abonnement som for Gen3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Det store prishoppet som @Kjell Iver nevner i første innlegg kommer muligens av endringer slik at abonnement uten tracking ikke lenger blir tilgjengelig. M.a.o. at vi må betale for tracking, og ha samme abonnement som for Gen3. 

Stemmer nok det ja.. De selger billige enheter som de kan ta rådyre årspriser for. Det er vel heller ikke mulig å ha månedsabonnement lengre, eller det er veldig plundrete å si opp midt på året. Jeg benytter min kun på de lange turene på somrene, og det blir utrolig dyre meldinger. Men det er den ekstra sikkerheten da..Men det kommer til et punkt der man heller ser på alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Stemmer nok det ja.. De selger billige enheter som de kan ta rådyre årspriser for. Det er vel heller ikke mulig å ha månedsabonnement lengre, eller det er veldig plundrete å si opp midt på året. Jeg benytter min kun på de lange turene på somrene, og det blir utrolig dyre meldinger. Men det er den ekstra sikkerheten da..Men det kommer til et punkt der man heller ser på alternativer.

Er vel samme som teleselskapene. Hadde et godt gammelt abo med fri data, og ble tvangsflyttet over på et "nytt og bedre". 
Kommer vel økningen på meg også om noen måneder, så får vel begynne å vurdere behovet. Men er på tur i områder uten dekning hele året, så greit å ha noe i sekken.

Men har egentlig ikke sett noen gode alternativ til gen2. Lav vekt, robust, laaaaaaaang batterilevetid og sender Ok og mulighet for SOS. Ren nødpeilesender er ikke et alternativ for meg, tracking trenger jeg ikke og GPS ligger et sted i boden jeg ikke er sikker på hvor. Har du noen alternativ du vurderer, eller er alternativet å droppe sender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Har du noen alternativ du vurderer, eller er alternativet å droppe sender?

Det er muligheten for to-veis kommunikasjon som lokker for meg.. Jeg har alltid en gnagende følelse med Spot 2. Kommer meldingen frem? Der er jo Inreach SE bedre. Om man er litt "smart" i forhold til valg av abonnement der kan man komme rimeligere ut med De Lorme. Ha 2 veis kommunikasjon, og kun aktivere når man trenger det..

Screenshot_39.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, whistler skrev:

Sett bortsett fra at dere isåfall må investere i en ny enhet så taler vel det meste for å bytte til Inreach. Ser ut som Spot legger seg på omtrent samme prisnivå, men uten toveis-kommunikasjon.

Ja, men jeg er noe usikker på om Spot tilbyr månedsabb? For mitt bruk vil Inreach bli rimeligere - siden jeg kun aktiverer den i de to månedene jeg er mest på tur, ellers er det gratis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjell Iver skrev:

Ja, men jeg er noe usikker på om Spot tilbyr månedsabb? For mitt bruk vil Inreach bli rimeligere - siden jeg kun aktiverer den i de to månedene jeg er mest på tur, ellers er det gratis..

Det er jeg usikker på. Med Inreach kan du vel gjøre det du skisserer, men jeg tror da du må betale litt for å "aktivere". Jeg kjører den minste planen året rundt da jeg stort sett er på tur hver kalendermåned. Det koster med da rundt 1600,- i året. Definitivt verdt det med min bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg aktiverte akkurat min SPOT Connect, kostet meg 1600 kroner i året... Suger hvis det er månedspris i tillegg. Men pytt pytt. Jeg tenkte ikke på det med toveis kommunikasjon forresten.

Men er det noen som kan fortelle meg hvor man finner de rimeligste AA Energizer Ultimate Lithium batteriene i Norge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mareng skrev:

Aner ikke om de er billigs, men clasen selger de, og clasen pleier å ha greie priser.

Hmmm.. finner de ikke på clas ohlson på nett ihvertfall... 159 for en 10-pakning på batterionline ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sølvrev1 skrev:

Hmmm.. finner de ikke på clas ohlson på nett ihvertfall... 159 for en 10-pakning på batterionline ihvertfall...

Det er nok blant det billigste du finner. Jeg har betalt 90 kroner for 4 i dagligvaren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.