Gå til innhold
  • Bli medlem

MOUNTAIN EQUIPMENT HELIUM 250


Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har erfaring med ME Helium 250? http://www.mountain-equipment.co.uk/helium-250
Jeg ønsker en sommersovepose i dun som ikke tar for stor plass og veier for mye.

Har en Mammut Sphere UL 3-sesongs til vår og høst, men synes denne blir for varm på sommeren.

Kom gjerne med forslag til andre soveposer til sommerbruk i prisklassen 1000-3000,- :) 

Endret av trebor0709
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

De fleste 3-sesongs poser blir for varme på de varmere sommernetter i fjellet. Har samme "problemet" selv. Jeg synes at en sommerpose bør holde ned mot 0 grader da det fort kan bli det i fjellet. Siden du har 3-sesongs pose er 300 gram dun et bra valg. Jeg er selv på utkikk etter en slik pose. Her er noen 300 grams dunposer, samt én syntetpose som kan passe:

  • Warmpeace Viking 300 (T-limit 0)
  • Rab Ascent 300 (T-limit 1,5)
  • Mountain Equipment Glacier 300 (T-limit -1)
  • Mountain Equipment Xero 300 (T-limit -2) På lagersalg (2999,- kostet 5299,-) hos XCSports.com
  • Mountain Hardwear Lamina Z Spark (T-limit 1)

400 grams dunpose kan også fungerer utmerket, men for meg er en 400 grams dunpose en litt kjøligere 3-sesongs pose. Siden vi begge har en 3-sesongs pose mener jeg 300 gram dun er et bedre valg. Et godt underlag er viktig. Man kan også bruke lakenpose, ullundertøy og ev. lue ned mot 0 grader. Forannevnte kan gi deg et par grader ekstra. Helium 250 kan kanskje bli litt kald med T-comfort på 8 grader og T-limit på 3 grader, men ved bruk i varmere perioder kan det utfylle din 3-sesongs pose.

ME Xero 300 er en meget bra pose med fillpower 850, men koster 3000 kr nedsatt. Hvis du vil ned i pris ville jeg kikket på Warmpeace Viking 300 til 1699 kr. MH Lamina Z Spark er en glimrende fiberpose til 1599 kr. Rab Ascent 300 er også bra, men uten rabatt er prisen det samme som den bedre ME Xero 300.

For meg var valget to eller tre soveposer, dvs. 800 gram og 400 gram, eller 800 gram, 600, gram og 300 gram. Hadde klart meg med 800 og 400 gram.

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alt på internett om anbefalinger og tester av soveposer ble jeg ikke så mye klokere 😝 Jeg valgte derfor å gå for ME Helium 250 (2017 modellen). Eneste jeg kunne ønsket var glidelås hele veien, men til ca 2500,- kan man ikke få i pose og sekk :) Har også investert i en lakenpose i merinoull som er behagelig mot kroppen og veldig god på å regulere varme ( http://www.outnorth.no/cocoon/mummy-liner-merino-wool?gclid=Cj0KEQjwoqvIBRD6ls6og8qB77YBEiQAcqqHexhv8M0Wh1LYCUGrmvnQUC0w9NlQF8pRdCo4A40pSpgaAsnU8P8HAQ#Black ). Vekta og prisen er litt høy på lakenposen, men tror jeg får betalt tilbake i komfort og kvalitet :) 

Har troen på at dette er en god kombinasjon sammen med et godt liggeunderlag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Gratulerer med ny sovepose. 2017 Helium 250 er et bra valg. Du får gi tilbakemelding når du har sett hva den holder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 4.5.2017 den 19.05, trebor0709 skrev:

Etter å ha lest alt på internett om anbefalinger og tester av soveposer ble jeg ikke så mye klokere 😝 Jeg valgte derfor å gå for ME Helium 250 (2017 modellen). Eneste jeg kunne ønsket var glidelås hele veien, men til ca 2500,- kan man ikke få i pose og sekk :) Har også investert i en lakenpose i merinoull som er behagelig mot kroppen og veldig god på å regulere varme ( http://www.outnorth.no/cocoon/mummy-liner-merino-wool?gclid=Cj0KEQjwoqvIBRD6ls6og8qB77YBEiQAcqqHexhv8M0Wh1LYCUGrmvnQUC0w9NlQF8pRdCo4A40pSpgaAsnU8P8HAQ#Black ). Vekta og prisen er litt høy på lakenposen, men tror jeg får betalt tilbake i komfort og kvalitet :) 

Har troen på at dette er en god kombinasjon sammen med et godt liggeunderlag :)

Hei Trebor

Har du gjort deg opp noen erfaringer med posen på det året som har gått? Har en kompis som vurderer å kjøpe den på salg nå å han lurer på om den er varm/romslig av seg, ja at den faktisk er komfortabel ned mot 3grader. Som for deg så er bruksområde fjellet sommerstid, å han vil ha ned vekta på posen som en start på å få en lettere sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Posen har fått seg noen døgn ute nå og jeg må si meg veldig fornøyd med den. På varmere dager bruker jeg lakenpose i silke, mens hvis temperaturen kryper under 5 grader ville jeg gått for lakenpose i merinoull (så kan man jo regulere enda mer med undertøy, sokker og lue) :) Eneste negative jeg har å si om posen er at den ikke har full lengde på glidelåsen, men det er vel smak og behag. I tillegg er der bare å kaste kompresjonstrekket som følger med å investere i en ny en. Her vil jeg anbefale Mammut sin i strl XS (ca. 150,-), da tar den ikke store plassen i sekken.

Jeg er 182 og ca 82 kg, og synes det er akkurat passe med plass i den. Selve soveposen tar veldig liten plass med ordentlig kompresjonstrekk og veier lite. Jeg vil anbefale på det sterkeste å investere i både silke og merino lakenpose, og på den måten regulere varmen, samt med/uten klær. på denne måten slipper man å ha for mange soveposer.

Mener (uten å ha prøvd) at jeg skulle klart å sove godt i den ned i noen minusgrader med merino lakenpose og klær, og selvfølgelig et godt liggeunderlag (har Exped Downmat 7 LW).

Vil absolutt anbefale den, men er jo også lurt å prøve den i butikk eller hjemme først, så man kan gjøre seg opp en mening og evt. levere den tilbake hvis den ikke treffer blink :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, trebor0709 skrev:

Hei.

Posen har fått seg noen døgn ute nå og jeg må si meg veldig fornøyd med den. På varmere dager bruker jeg lakenpose i silke, mens hvis temperaturen kryper under 5 grader ville jeg gått for lakenpose i merinoull (så kan man jo regulere enda mer med undertøy, sokker og lue) :) Eneste negative jeg har å si om posen er at den ikke har full lengde på glidelåsen, men det er vel smak og behag. I tillegg er der bare å kaste kompresjonstrekket som følger med å investere i en ny en. Her vil jeg anbefale Mammut sin i strl XS (ca. 150,-), da tar den ikke store plassen i sekken.

Jeg er 182 og ca 82 kg, og synes det er akkurat passe med plass i den. Selve soveposen tar veldig liten plass med ordentlig kompresjonstrekk og veier lite. Jeg vil anbefale på det sterkeste å investere i både silke og merino lakenpose, og på den måten regulere varmen, samt med/uten klær. på denne måten slipper man å ha for mange soveposer.

Mener (uten å ha prøvd) at jeg skulle klart å sove godt i den ned i noen minusgrader med merino lakenpose og klær, og selvfølgelig et godt liggeunderlag (har Exped Downmat 7 LW).

Vil absolutt anbefale den, men er jo også lurt å prøve den i butikk eller hjemme først, så man kan gjøre seg opp en mening og evt. levere den tilbake hvis den ikke treffer blink :) 

Takk for kjapt og utfyllende svar👍 Ja Merino ull undertøy blir brukt uansett for  varme og å holde posen lengre rein.

Har en WM Summerlite med nogenlunde samme komfgrense som Heliumen din (0grader) og har akkurat kjøpt meg en silke pose fra STS som jeg ikke har prøvd ennå, men hvor mange grader mener du en sånn pose kan utgjøre?

Silke posen kjøpte jeg for bruk i Asia til vinteren der hygienen på visse guesthouse ikke alltid er like bra hehe bonus om den øker posens verdi med noen grader på sommeren i Norge også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.