Gå til innhold
  • Bli medlem

På tide med tarp!


Vandrefalken

Anbefalte innlegg

 

På 8.5.2017 den 18.11, TheSleepwalker skrev:

Så hvilken av Magasinet 3x4 og 3F 3x4 anbefales? Sparer 50kr på 3F, men magasinet er fin unnskylding for et par timers sykkeltur. 

Velger du den med Alu innside på Aliexpress så har du ekstra beskyttelse mot varme fra sola. Noe som kan være svært nyttig i nord på sommeren

Min 3x3 veier 915 gram med pose

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Dovrefjell 3x4 og er superfornøyd. Hele familien på 4 får plass under den. Har brukt den som gapahuk, bruker den som "telt", vindskjerming...jeg er ingen gramjeger, så for meg er den helt gull. Men så veier den ikke like mye som en murstein heller da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2017 den 18.11, TheSleepwalker skrev:

Så hvilken av Magasinet 3x4 og 3F 3x4 anbefales? Sparer 50kr på 3F, men magasinet er fin unnskylding for et par timers sykkeltur. 

3 UF tarpen har flere festepunkter dersom det er viktig for deg. :)
Men leveringstid er ikke noe å skryte av, så dersom du trenger en tarp snarlig så sykler du bort ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro ned til Sportsnett på morran for å kjøpe inn litt teltplugger og rusla ut døra med en Hilleberg 10 UL tarp i sand (huska plugger også 😁 )
Har en DD XL tarp (3 X 4,5m i coyote brown) og vurderte sterkt en DD SuperLight (3 X 2,9 og 460gr.) Kommer på 1400kr levert på posten inkl. linestrammere og barduner.
Men etter ett kjapt regnestykke så kom jeg til at Hilleberg tarpen kom på bare 300kr mer (med DNT rabatt inkl. linestrekkere og barduner) men Hillbergen UL 10 er 2,9 X 3,5m men  veier 700 gram  (240 gram mer enn DDn)
Synes DD tarpen virker veldig ålreit men kvalitetsfølelsen kontra Hilleberg er nok endel mindre.
Hillebergs rip stop duk samt linefester virker som at er i en annen klasse. DD har flere fester men 8 stk holder for min del på en såpass liten tarp.
At Hillebergduken er litt større (ønska meg egentlig en 3,5 X 3,5m) og veier litt mer går helt greit. Den har fortsatt ikke mer vekt/pakkvolum enn at den blir fast inventar i sekken ☺️
Kommer aldri til å kvitte meg med DD XL tarpen da den er suveren sammen med 2 små telt eller som base camp tarp.
Men som en kompis som jobber i bransjen sier: Hilleberg er Hilleberg. 😊 (og de selger ikke Hilleberg)
Og ja, jeg er litt prylbög også 😁

10 UL avbildet med en politisk korrekt Vørterøl og en Warmpeace 300 ☺️

2017-05-13 14.23.42.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Gossamer gear C twinn tarp. Ble tilfeldigvis bestillt da jeg kjøpte en sekk fra http://www.backpackinglight.dk/

Den er vel noenlunde 3x2 i dimensjoner. Blir bare med i sekken hvis det er meldt regnvær. Vekt 324 g. Det finnes også en cuben fiber versjon av den som er dobbelt så dyr (200 g, 3000 kr).

Ifh til cuben fiber tarp...vet ikke helt om jeg vil sette opp en duk til 3000 kr over et bål.

 

 

pixel_trans.gif

IMG_20170502_224813.jpg

IMG_20170503_094214.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "triks" vi har brukt noen ganger når vi har kjørt med presenning og det har vært muligheter for å kappe en busk eller to så har vi "plantet" en busk under presenningen for å slippe å få fall og vannsamling på midten. 

Fungerer utmerket når det ikke er noen midtfester og er forholdsvis skånsomt mot duken kontra å bruke enden av en stokk eller lignende.

 

Dvs omtrent slik: 

_MG_5877.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering fra min side. På venners vennerfest på XXL endte jeg opp med en Helsport bitihorn SL tarp.

3,5x2,9m på min vekt veier den 428g med de 4 inkluderte bardunene. Tarpen har senterfeste og flere maljer for ytterligere bardunering. Med 10m mønesnor (13g) og 2 titankarabiner ender totalvekten med pakkpose på rundet 465g. Helt innenfor.

Prisen ble omtrent som å kjøpe DD superlight med mva og fortollingsgebyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Frisport sin. Litt tyngre, men hadde fått sett den live og syntes den virket grei nok. Så fikk jeg også handlet i Norge, som jeg foretrekker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

 Så fikk jeg også handlet i Norge, som jeg foretrekker.

Samme her 🙂
Med DNT rabatten hos Sportsnett så havna Hilleberg UL 10  på omtrent det samme som DDs lette.
Litt tyngre men 100% sikker på at den tåler endel mer juling.
+ at jeg ville ha en på 3 X 3,5 meter 🙂

 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, May 14, 2017 den 14.55, Espen Ørud skrev:

Et "triks" vi har brukt noen ganger når vi har kjørt med presenning og det har vært muligheter for å kappe en busk eller to så har vi "plantet" en busk under presenningen for å slippe å få fall og vannsamling på midten. 

Fungerer utmerket når det ikke er noen midtfester og er forholdsvis skånsomt mot duken kontra å bruke enden av en stokk eller lignende.

 

Dvs omtrent slik: 

_MG_5877.jpg

Har også sett de som bruker en rund stein på undersiden for å lage fester (hvor som helst) på tarpen. Lenge leve youtube 😉! Slikt som dette; 

tumblr_njq6t9cT5f1un5doco1_400.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 12. juni 2017 at 11:38 AM, Miamaria said:

Jeg endte opp med Frisport sin. Litt tyngre, men hadde fått sett den live og syntes den virket grei nok. Så fikk jeg også handlet i Norge, som jeg foretrekker.

Den nullet seg ut, gitt. Frisport sin ble reklamasjon, og de var ikke i stand til å levere ny heller. Så hadde jeg bestemt meg for å slå til på en Hilleberg 10 UL på tilbud hos Fjellsport, men det viste seg å ikke være tilbud lenger når jeg klikket på produktet, da forsvant tilbudsprisen. 

Så, da lurer jeg igjen på hva jeg skal gjøre. Hekta på tur har begynt å ta inn disse DD-tarpene, men ikke den lette utgaven. Hm.

Er det noen her som har DD superlight tarp XL, som kan legge ut et bilde av hvor stor den er pakket? Vekta ser jo grei ut, men for min del har pakkstørrelsen mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg DD superlight XL men den vanlige XL (4,5X3m) samt Hilleberg UL10 :)
Angrer egentlig på at jeg kjøpte den DD tarpen da jeg synes den blir veldig lang og litt smal
Hilleberg UL10 (2,9X3,5m) er en veldig fin størrelse på tarp sammen med mindre telt.
Kunna kansje vært 3,5X3,5 for min del :)  Da hadde den vært optimal til mitt bruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eksilbergenseren skrev:

 men barduner, strammere og plugger er ikke verdt portoen en gang.

Nei, det var dårlige greier.
Strammerne de selger separat er suverene (samme som Hilleberg bruker på sine telt/tarp)
Men koster det samme som Hilleberg sine. Så jeg endte opp med 2 pakker av de og 25 meter med Hilleberg sin 3mm bardunsnor
http://www.ddhammocks.com/product/lineloksnatogreen?from_cat=35
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da er det ganske urealistisk for min del, liker ikke å handle i utlandet i det hele tatt, å da kjøpe et halvferdig produkt kommer nok ikke til å bli noe av.

Men da vet jeg sannelig ikke helt hva jeg skal kjøpe. Nå har jeg jo klart meg uten tarp noen år, så det går vel greit noen år til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Miamaria said:

Takk, da er det ganske urealistisk for min del, liker ikke å handle i utlandet i det hele tatt, å da kjøpe et halvferdig produkt kommer nok ikke til å bli noe av.

Men da vet jeg sannelig ikke helt hva jeg skal kjøpe. Nå har jeg jo klart meg uten tarp noen år, så det går vel greit noen år til...

Men kan du ikke bruke Amok tarpen? Eller er det i tillegg til den du skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miamaria skrev:

Takk, da er det ganske urealistisk for min del, liker ikke å handle i utlandet i det hele tatt, å da kjøpe et halvferdig produkt kommer nok ikke til å bli noe av.

Men da vet jeg sannelig ikke helt hva jeg skal kjøpe. Nå har jeg jo klart meg uten tarp noen år, så det går vel greit noen år til...

Bergans Medium Tarp er veldig fin, så den kan kanskje være et alternativ? Ikke blant de letteste, med rundt 800 gram, men det gjør kanskje ikke så mye i kajakken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Phoney said:

Men kan du ikke bruke Amok tarpen? Eller er det i tillegg til den du skal ha?

Har aldri tenkt tanken å bruke den annet enn til hengekøya, jeg liker den ikke til det bruket en gang, ettersom den svinger inn alle veier. Jeg vil ha en med firkantet fasong. Dessuten synes jeg stoffet er for kraftig, tar større plass pakket enn den burde sett opp mot størrelsen i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, whistler said:

Bergans Medium Tarp er veldig fin, så den kan kanskje være et alternativ? Ikke blant de letteste, med rundt 800 gram, men det gjør kanskje ikke så mye i kajakken?

Jeg er ikke interessert i noe som tar større plass enn Frisporttarpen jeg hadde, da blir den bare liggende hjemme. 850 gram, da spørs det om ikke den tar mer plass. Hva betyr forresten "rikelig med festepunkter"? Det står at Berganstarpen har det, men på bildet ser jeg bare seks festepunkter. Synes ikke det var veldig mange akkurat. Men den har kanskje flere enn man ser tydelig? Aller helst ville jeg hatt et feste på midten, men det virker ikke som så mange har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Miamaria said:

Har aldri tenkt tanken å bruke den annet enn til hengekøya, jeg liker den ikke til det bruket en gang, ettersom den svinger inn alle veier. Jeg vil ha en med firkantet fasong. Dessuten synes jeg stoffet er for kraftig, tar større plass pakket enn den burde sett opp mot størrelsen i bruk.

Enig, ingen stor fan av den selv. Vurderer Warbonnet Ground Tarp til neste sesong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg ikke lest hele tråden, men uansett: Jeg har en Hilleberg UL 10 som er helt konge, superb tarp, bra barduner som gjør den lett å håndteres med.

Når er det sagt, er det imidlertid slik at jeg ELSKER å brenne bål og at et stort bruksområde for denne tarpen derfor blir å være tak rett ved bålet. Uansett hvor rå denne tarpen er, vil det da føre til en million gnisthull, noe som er helt ok, men sett i ettertid kan det hende jeg bare ville kjøpt en billigere en siden den uansett blir svidd opp. Evt kjøpe et par sånne Hillebergbarduner og sette på en billigtarp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg er ikke interessert i noe som tar større plass enn Frisporttarpen jeg hadde, da blir den bare liggende hjemme. 850 gram, da spørs det om ikke den tar mer plass. Hva betyr forresten "rikelig med festepunkter"? Det står at Berganstarpen har det, men på bildet ser jeg bare seks festepunkter. Synes ikke det var veldig mange akkurat. Men den har kanskje flere enn man ser tydelig? Aller helst ville jeg hatt et feste på midten, men det virker ikke som så mange har det. 

Jeg har ikke sett frisport-tarpen, men tipper de er omtrent i samme klasse størrelsesmessig. Helt OK size å ha i sekken på helgetur, syntes jeg. Komprimert er den vel litt større enn en Nalgene 1-litersflaske for å sammenligne med noe. Det er 8 festepunkter med OK barduner/strammere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.