Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterpose i to-lags system?


Didriks

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ME Helium 600 som jeg er svært fornøyd med. Bruker den stort sett hele året og klarer meg bra med det. Det har imdlertid hendt at den blir litt for våt og jeg har til gode å prøve den i virkelig kulde som -10 og kaldere. Tenkte derfor jeg skulle gå til anskaffelse av en ytterpose jeg kunne forsterke med på virkelig kalde og lengre turer. Noen som har noen forslag til modeller som kan passe utenpå? De må være vide og lange nok (Standardmålene til ME Helium 600 er Bredde: 75cm på skuldrene og 50 ved bena, Lengde: 190cm. Begge mål som er oppgitt gjelder på innsidenav posen.

Lurer også litt på om det er dun eller syntet som er best til slikt bruk. Før var jo syntet anbefalt, men mange her på forumet sier nå at det kanskje ikke er så nødvendig.

Har sett litt på disse:

http://www.hektapatur.no/sove-ute/warmpeace-viking-300  - I Long/Wide, men blir da både mye dyrere, tyngre og større

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mammut-hardangervidda-summer-dark-cruise-195-l.html  - God pris, atpåtil å salg nå, men da muligens litt knapp i bredden og dermed trang kombo?

 

Noen som har noen tanker? Andre anbefalte modeller? Virker som det er mange der ute som kjører to-pose system. Hva har dere?

 

Mvh. Didrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg har 2017 Helium 600 selv, men så ny at den enda ikke er brukt. Den skal tåle noe kondens, men lettvektsposer med tynt ytterstoff har begrenset motstand mot fukt.

Ligger du i telt eller under åpen himmel? Våt der den er i kontakt med teltduken eller generelt våt av kondens fra/i teltet?

Det er en tynn fiberpose som er å anbefale utenpå. Ved lengre turer vil/kan det naturlig nok samle seg fukt i posen, som gradvis vil redusere isolasjonsevnen dersom man ikke får tørket posen. Et to pose system er det flere her på forumet som anbefaler, bl.a. @Tessatrollhar skrevet noe om det her i sitt innlegg under 

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg vet at Mountain Hardwear er litt romslige, så en slik kan også passe. Jeg ble faktisk litt gira på å prøve dette selv til vinteren. Har en rabattkode på 30%. Jeg må kunne bruke fiberposen jeg ev. kjøper som sommerpose på de varmeste dagene, slik at jeg jeg får mer valuta for pengene.

Et par mulige modeller her (alle ligger rundt kiloen i vekt)

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-ember-sleeping-bag-reg-underbrush.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-spark-sleeping-bag-reg-rocket.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-long-flame.html

Jeg har min Helium i XL så jeg velger da 200 cm versjonen (Spark/Hotbed Spark/Hotbed Ember) som ytterpose. Hva mener du om XL eller Regular @Tessatroll

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Terka skrev:

Funker dunpose i dunpose da? 1f914.png  (F.eks. ME Helium 400 i Warmpeace 600...)

Det har jeg tenkt å teste i helga på Hardangervidda ;-)

Er lei av å svette i Mammut Tyin 5-season så i helga skal jeg prøve med med Hagløfs Leo -10 og en Mammut Sphere spring i backup utenpå om det skulle bli grøssent ;-)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, whistler skrev:

Det har jeg tenkt å teste i helga på Hardangervidda ;-)

Er lei av å svette i Mammut Tyin 5-season så i helga skal jeg prøve med med Hagløfs Leo -10 og en Mammut Sphere spring i backup utenpå om det skulle bli grøssent ;-)
 

Synes du Mammut Tyin 5-Season er klam, eller bare for varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JanRH skrev:

Synes du Mammut Tyin 5-Season er klam, eller bare for varm?

Den er svært behagelig å ligge i og veldig fin når det er kaldere enn -10, men av en eller annen grunn har jeg hatt "mildvær" på alle vinterturene i år. Selv i Januar. Nå skriver vi snart Mai og det ser ut til å bli den kaldeste turen hittil i vinter. Allikevel blir det nok ikke under -10, så denne gangen går jeg for et annet opplegg ;-)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, whistler said:

Det har jeg tenkt å teste i helga på Hardangervidda ;-)

Er lei av å svette i Mammut Tyin 5-season så i helga skal jeg prøve med med Hagløfs Leo -10 og en Mammut Sphere spring i backup utenpå om det skulle bli grøssent ;-)
 

Skal i Jotunheimen til helga. Tenkte å prøve ut Warmpeace 600 som har t.lim -9. og evt ta med Helium 400 som backup, eller bare kjøre dunjakke og dobble strømper som backup..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 minutter siden, whistler skrev:

Den er svært behagelig å ligge i og veldig fin når det er kaldere enn -10, men av en eller annen grunn har jeg hatt "mildvær" på alle vinterturene i år. Selv i Januar. Nå skriver vi snart Mai og det ser ut til å bli den kaldeste turen hittil i vinter. Allikevel blir det nok ikke under -10, så denne gangen går jeg for et annet opplegg

Nesten kaldere i april enn i januar da :)

Har man en så god og varm sovepose som Mammut Tyin 5-season, er det jo gøy å prøve den ned mot -20 eller kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JanRH skrev:

Nesten kaldere i april enn i januar da :)

Har man en så god og varm sovepose som Mammut Tyin 5-season, er det jo gøy å prøve den ned mot -20 eller kaldere.

Ja, Tyin er konge når det er kaldt. Har ligget komfortabelt i den i ned mot -25, men når det blir "mildere" blir den rett og slett for varm. Bedre å være for varm enn å fryse, men det er ikke behagelig å være for varm heller ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
39 minutter siden, Terka skrev:

Skal i Jotunheimen til helga. Tenkte å prøve ut Warmpeace 600 som har t.lim -9. og evt ta med Helium 400 som backup, eller bare kjøre dunjakke og dobble strømper som backup..

Nøkkelen til at det skal fungere så optimalt som mulig er at den ene posen er en del større enn den andre, slik at duna i begge posene for blåst seg opp maksimalt. Da har du brått en 1000 grams dunpose. Dersom det er litt dårlig med plass slik at duna ikke får blåst seg maksimalt opp, vil jeg tro at det fortsatt er bedre enn dunjakke og dobble strømper. Har ikke prøvd så jeg er på tynn is her. 

Jeg har selv prøvd dunjakke, varmebukse og dunsokker i en sovepose som holdt -11(ikke EN-standard), hvor det var -19 og vind. Det var på Jonsknuten (lå nede i skogen). Med tykk balaklava i tillegg sov jeg hele natten igjennom. Før jeg tok på meg dette var jeg bra kald. Teltet var ikke særlig utsatt for vinden - kun litt blafring og susing i trærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanRH skrev:

Jeg vet at Mountain Hardwear er litt romslige, så en slik kan også passe. Jeg ble faktisk litt gira på å prøve dette selv til vinteren. Har en rabattkode på 30%. Jeg må kunne bruke fiberposen jeg ev. kjøper som sommerpose på de varmeste dagene, slik at jeg jeg får mer valuta for pengene.

Et par mulige modeller her (alle ligger rundt kiloen i vekt)

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-ember-sleeping-bag-reg-underbrush.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-spark-sleeping-bag-reg-rocket.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-long-flame.html

Jeg har min Helium i XL så jeg velger da 200 cm versjonen (Spark/Hotbed Spark/Hotbed Ember) som ytterpose. Hva mener du om XL eller Regular @Tessatroll

 

Til deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Tessatroll skrev:

Til deg? 

Og til trådstarter. Vi har samme posene. Mulig trådstarter her regular størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, JanRH skrev:

Ja☺

Det kjem an på korleis dunposen du skal ha inni er til deg. Dersom den er romsleg kan det hende du sett pris på at den vert pakka tettare inn til kroppen og saman i fotenden ved bruk av Regular yst. Dersom den er passe/litt smal eller du nesten tek i fotenden, kan det bli så mykje press at du går glipp av eit ekstra lag stillestående luft, og burde ha XL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Eg har 195 syntetpose utanpå min 185 dunis 

Jeg har 200 dunpose, har 12-14 cm å gå på i lengden. Valgt etter anbefaling fra importøren og Fjellsport. Posen er slank og slutter godt inntil. 185 posen ble knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg har 200 dunpose, har 12-14 cm å gå på i lengden. Valgt etter anbefaling fra importøren og Fjellsport. Posen er slank og slutter godt inntil. 185 posen ble knapp.

Då er det naturleg å tenke XL utanpå også kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, Tessatroll skrev:

Då er det naturleg å tenke XL utanpå også kanskje? 

Det er det jeg tenker. Greit å sjekke ut med deg som har erfaring med to-pose system☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Terka skrev:

Skal i Jotunheimen til helga. Tenkte å prøve ut Warmpeace 600 som har t.lim -9. og evt ta med Helium 400 som backup, eller bare kjøre dunjakke og dobble strømper som backup..

 

Topptur i helgen? Hørtes ut som en god plan! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.