Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterpose i to-lags system?


Didriks

Anbefalte innlegg

Komisk nok fikk vi kaldt flott vær i helga. Mye kaldere enn det har vært på alle andre turer i vinter. Søndag morgen var det -20 og jeg fikk testet toposesystemet skikkelig. Antar det har vært enda litt kaldere på natta.. Konklusjonen er at to dunposer ikke står tilbake for Tyin 5 season. Jeg var god og varm hele natta. Jeg tok Hagløfs -10 posen ytterst og Mammut Sphere Spring 0 inni. Meget komfortabelt og det virker som denne kombinasjonen regulerer temperaturen bedre enn Tyin 5 season. 
Kommer definitivt til å bruke samme opplegg igjen på tørre, korte turer.

Endret av whistler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2017-4-28 at 11:17 AM, Terka said:

Jepp! Telter i nærheten av Leirvassbu fra i kveld tom mandag. Holder værmeldingen så blir dette helmaks! 1f601.png

Støtter @whistler sin konklusjon.

Jeg brukte ME Helium 400 (t-lim = -2°C) innerst og en Warmpeace 600 (t-lim = -9°C) ytterst. Begge i "Regular" størrelse, jeg er omtrentlig 175 cm.

Jeg lå akkurat passe varmt og svært komfortabelt hele helga. Og natt til mandag var temperaturen nede i -18°C. (Sov dog 2 perd inne i telt, dvs det var nok ikke like kaldt inne i teltet, men slik er normal bruk for min del.)

Mye enklere å pakke to små poser er drg også. 

At jeg omtrent ikke sov fra fredag morgen til mandag skyldes sagbruket jeg hadde med meg i teltet og definitivt ikke valg av poser.æ! (Nytt turord for min del; Om du ikke kjenner de(n) andre godt, sover du best alene i telt. 😅)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke. Men er det mulig at når du har en syntpose over en dunpose vil du miste effekt av at dunet blir klemt sammen av vekten til ytterposen? Det kommer jo selvfølgelig av på spensten til dunet hvor mye det klarer å holde oppe, og hvor tung syntposen er som ligger oppå. Kanskje det er bedre med en syntpose inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kvitknekt skrev:

Bare en liten tanke. Men er det mulig at når du har en syntpose over en dunpose vil du miste effekt av at dunet blir klemt sammen av vekten til ytterposen? Det kommer jo selvfølgelig av på spensten til dunet hvor mye det klarer å holde oppe, og hvor tung syntposen er som ligger oppå. Kanskje det er bedre med en syntpose inni?

Mulig man vil få bedre effekt av å ha syntetposen inni, men i forhold til fukt er det nok best å ha syntetposen utenpå.

Jeg hadde to dunposer der jeg tok den tynneste inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.