Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ brenner til triangia


Anbefalte innlegg

Annonse
7 timer siden, Humle skrev:

Hehe, 

Artig å se atnoen koser seg med ovnene sine like mye som meg :-) 

Har brukt kvitovner i et par tre år nå. Men her i Hartad området er skauen som regel så søkk våt det mesate av tiden, og vi har nesten bare bjørkeskau...så dete rnesten vanskelig å finne egnet ved. Jeg har en liten minutgave som var den jeg tenkte på her, men har hatt en "woodgas" ovn i fast i turbaggen min i 3 år. Og i fjor ble jeg rett og lsett lei avd en, da jeg ikke orket å sitte å mate den kosntant, emd halvrå, våte kvister. For enten brant alt opp lenge før vannet ble varmt, eller så sluknet den av seg selv...

Så i år går jeg tilbake til spritbrenner og en liten metallkopp med lokk til småturer i den lokale marka...




 

Siden jeg har bodd på Andøya i mange år, kjenner jeg god til problemet med bjørkeved.  Men, einer, mitt favorittbrensel, har dere vel også i Harstadområdet?  Uansett, hvor mye det regner, uansett hvor isete kvisten (uten bark) er, så er den tørr rett under overflaten. 

Spritbrenner?  Har du prøvd en å putte en Claboksovn, en liten vindskjerm av mors aluminiumsfolie, og en bønneboks, i jakkelomma?  20 ml rødsprit koker opp 2 dl vann til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tom42 skrev:

Hvorvidt det er en forskjell på Trangias gassbrenner og Magasinetes utover en himmelvid forskjell på pris vet jeg ikke.  Men det jeg vet er at Trangias fungerer utmerket.

Forskjellen mellom de to er beskrevet  i innlegget mitt her : www.fjellforum.no/forums/topic/39983-på-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/#comment-363457

12 timer siden, Tom42 skrev:

Nå kjenner jeg ikke  Firebox stove, men jeg antar at den er lettere enn et stormkjøkken.  Og fyrer du med ved sparer du fort vekk 1 kg. 

5-tommers versjon av Firebox stove fås bare i stål, og veier da ca 910g. Den lille Nano versjonen i titan veier ca 113g, i stål ca 170g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tom42 skrev:

Siden jeg har bodd på Andøya i mange år, kjenner jeg god til problemet med bjørkeved.  Men, einer, mitt favorittbrensel, har dere vel også i Harstadområdet?  Uansett, hvor mye det regner, uansett hvor isete kvisten (uten bark) er, så er den tørr rett under overflaten. 

Spritbrenner?  Har du prøvd en å putte en Claboksovn, en liten vindskjerm av mors aluminiumsfolie, og en bønneboks, i jakkelomma?  20 ml rødsprit koker opp 2 dl vann til kaffen.

Ja masse vis av einer her omkring. Jeg orker bare ikke all jobbingen for å få tak i veden.

Problemt mitt er egentlig at jeg har en kronisk sykdom som heter Morbus Chrons. Den gir konstant betennelse i tarmene, med diiare som resultat og mye smerter ...tenk deg 10 år med sydenmage....med på kjøpet da følger utmattelse. Slik at som oftest har jeg mer enn nok med bare å være der ute, og som regel har jeg svært lite igjen (ingenting) når det blir for en rast med med litt varmt i kroppen. Det hender jeg må ta meg en hvil bare for å få viljestyrken til å pakke ut ovenen å lage meg meg noe i det hele tatt. Og eneste grunnen tl at jeg komme rmeg ut er at den lille bagen min med utsyr for noen timer ute (et eller anna å koke vann med og i, drikkekopp og turkniv) altid henger klar i gangen...for må jeg pakke også, kan jeg bli såpass sliten i kroppen at jeg ikke orker å gå...du kan tenke deg hvordan det er når du har gåttt deg helt tom på fjellet. Sånn kan jeg ha det etter å ha pakket en liten dagstursekk hvis jeg må lete litt etter utsyr.). 

Så når jeg bestemmer meg for at nå går jeg en tur...må det skje der og da. På med støvlene og rett ut døra og inn i skauen...helst hver dag, og får jeg ikke den turen blir jeg bare verre. Og det er den koppen med varm sjokolade som drar meg ut...

Så da forstår du at det bør være minst mulig  pes med å skaffe seg brensel og få i gang et lunk på kjelen...disse små kvistovnene  blir for mye stress, med leting ettter tørr ved, behandling av veden for å få den til å brenne etc, selv om de utvilsomt har sin sjarm, og ahdde jeg vært i bedre form, hadde jeg nok investert i en bush box. Men det får bli en enkel trangiabrenner, med tilbehør denne gangen. Antagelig blr den erstatet av en Kovea spider slangebrennersiden den og en gassboks vil passe nedi soloturkokestetet mitt og kan brukes det meste av året. 

Kunne vel egentlig bare tatt med en termos med varmt vann hjemmefra...men det å sitte der å varme seg litt vann til litt sjokolade eller en rett-i-koppen rett etc er i grunnen en del av turen som drar meg ut dit...

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/9/2017 den 0.13, zimwalker skrev:

Om du skal ha egen gassbrenner til Trangia, går for den som Magasinet selger, se www.fjellforum.no/forums/topic/39983-på-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/#comment-363457. De har den til 298 nå.  PS: Er du så heldig å en Firebox stove (www.firboxstove.com) er det greit å vite at du med Trangia adapteret kan bruke både Nova og gassbrenneren i både 5-toms og den lille Nano-utgaven av Firebox. (Firebox stove, er en kvistbrenner).

387kr inkl frakt er billig, men du får akkurat samme produkt på Ebay for 132kr inkludert frakt. Når det blir så billig orker jeg ikke bekymre meg om garanti og slikt.
http://www.ebay.com/itm/302286195998?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Humle skrev:

Ja masse vis av einer her omkring. Jeg orker bare ikke all jobbingen for å få tak i veden.

Problemt mitt er egentlig at jeg har en kronisk sykdom som heter Morbus Chrons. Den gir konstant betennelse i tarmene, med diiare som resultat og mye smerter ...tenk deg 10 år med sydenmage....med på kjøpet da følger utmattelse. Slik at som oftest har jeg mer enn nok med bare å være der ute, og som regel har jeg svært lite igjen (ingenting) når det blir for en rast med med litt varmt i kroppen. Det hender jeg må ta meg en hvil bare for å få viljestyrken til å pakke ut ovenen å lage meg meg noe i det hele tatt. Og eneste grunnen tl at jeg komme rmeg ut er at den lille bagen min med utsyr for noen timer ute (et eller anna å koke vann med og i, drikkekopp og turkniv) altid henger klar i gangen...for må jeg pakke også, kan jeg bli såpass sliten i kroppen at jeg ikke orker å gå...du kan tenke deg hvordan det er når du har gåttt deg helt tom på fjellet. Sånn kan jeg ha det etter å ha pakket en liten dagstursekk hvis jeg må lete litt etter utsyr.). 

Så når jeg bestemmer meg for at nå går jeg en tur...må det skje der og da. På med støvlene og rett ut døra og inn i skauen...helst hver dag, og får jeg ikke den turen blir jeg bare verre. Og det er den koppen med varm sjokolade som drar meg ut...

Så da forstår du at det bør være minst mulig  pes med å skaffe seg brensel og få i gang et lunk på kjelen...disse små kvistovnene  blir for mye stress, med leting ettter tørr ved, behandling av veden for å få den til å brenne etc, selv om de utvilsomt har sin sjarm, og ahdde jeg vært i bedre form, hadde jeg nok investert i en bush box. Men det får bli en enkel trangiabrenner, med tilbehør denne gangen. Antagelig blr den erstatet av en Kovea spider slangebrennersiden den og en gassboks vil passe nedi soloturkokestetet mitt og kan brukes det meste av året. 

Kunne vel egentlig bare tatt med en termos med varmt vann hjemmefra...men det å sitte der å varme seg litt vann til litt sjokolade eller en rett-i-koppen rett etc er i grunnen en del av turen som drar meg ut dit...

 

Hei @Humle.  Jeg føler virkelig med deg, og skjønner at du dermed ikke er særlig opplagt til mer enn å være på tur.  Det står dermed stor respekt av dine holdninger.  Jeg bøyer meg i støvet, og vet sannelig ikke om ikke jeg hadde blitt hjemme i stedet for å gjøre som du:  "Å stå han av"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å man blir vant med det...og inni,ellom vanker det noen gode dager også...og det blir flere av dem jo mer jeg kommer meg ut :-)
Og da er det greit å ha en belønning til meg selv, som f.eks ei gugsa med varm sjokolade under i Furu oppi lia her med god utsikt, akkurat passe langt til aty jeg som regel 

orker å kreke meg opp ditt...også går ruta i en sirkel, så jeg slipper å gå tilbake samme veien hjem :-) 

Eller så kan jeg rusle ut med mål om å fyre meg et bål og lage litt god mat...da gjør jeg bare turen litt kortere så orker jeg det også. 
Det vanskelige er å komme seg over dørstokken, men med ferdig  pakka bag, turbuksa og jakken hengende klar i gangen, så går det også. 

Kunsten er bare å godta at det får som regel bli med mikroturene. Evnetuel bilcampe, lage seg leir, ta en hvil og litt mat ette rå satt opp hengekøye og tarp, og så rusle litt rundt,
kansje fiske litt etc...gjøre tings om ikke tar så mye energi men bare være ute. 
Vil jeg til fjells jeg kjøre opp...og gjøre det samme, bruke bilen som utgansgpunkt for en mikrotur, fyre litt primus eller lage seg kaffebål, om så med et par vedkubber hjemefra siden man nå har bilen der, og kose meg. 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2017 den 15.32, Humle skrev:

387kr inkl frakt er billig, men du får akkurat samme produkt på Ebay for 132kr inkludert frakt. Når det blir så billig orker jeg ikke bekymre meg om garanti og slikt.
http://www.ebay.com/itm/302286195998?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ja det var noen andre her som gjorde samme oppdagelsen for en stund siden. Går under ett annet navn (BULIN) den der på ebay ser jeg. Kina kopi? Ser nå veldig lik ut.  Den jeg fikk fra magasinet var denne: http://www.go-system.co.uk/leisure/backpacking-stoves/adapt.html.  Men ikke godt å si hva som er kopi og hva som er original, mulig er det samme produsent som produserer for flere. Den jeg fikk funker nå fint ihvertfall, både i normal modus og opp-ned modus (noe Trangia sin, fra Primus, ikke gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynligheten for at det er et OEM produkt, som go-system og Bulim har kjøpt inn fra samme fabrikaneten i Kina er ganske stor. Massevis av merkernavn som kjøper inn slikt 
og putter det i en boks og selger det (dyrt) under eget navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ser at det er noen som liker denne løsningen.

Men hva er fordelen med en mutifuelbrenner/gassbrenner i triangia vindskjerm fra ett stormkjøkken, kontra en "vanlig" vindskjerm man ruller rundt brenselflasken? (Pluss evt. primusunderlag). Vil ikke triangia løsningen hovedsakelig bidra til ekstra vekt og volum?

Eller er det redusert drivstofforbruk, mer effektiv vindskjerming eller det at man får ett stødig og solid oppsett som gjør at man vurderer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Ser at det er noen som liker denne løsningen.

Men hva er fordelen med en mutifuelbrenner/gassbrenner i triangia vindskjerm fra ett stormkjøkken, kontra en "vanlig" vindskjerm man ruller rundt brenselflasken? (Pluss evt. primusunderlag). Vil ikke triangia løsningen hovedsakelig bidra til ekstra vekt og volum?

Eller er det redusert drivstofforbruk, mer effektiv vindskjerming eller det at man får ett stødig og solid oppsett som gjør at man vurderer dette?

Det er hovedsakelig ett stødig oppsett som gjør at jeg vurdere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Mareng said:

Ser at det er noen som liker denne løsningen.

Men hva er fordelen med en mutifuelbrenner/gassbrenner i triangia vindskjerm fra ett stormkjøkken, kontra en "vanlig" vindskjerm man ruller rundt brenselflasken? (Pluss evt. primusunderlag). Vil ikke triangia løsningen hovedsakelig bidra til ekstra vekt og volum?

Eller er det redusert drivstofforbruk, mer effektiv vindskjerming eller det at man får ett stødig og solid oppsett som gjør at man vurderer dette?

Jeg bruker bare underdelen av Trangiasettet, plassert over en Primus Easyfuel gassbrenner. Da får jeg en uhyre effektiv vindskjerm, og siden jeg bruker gassbrennerens kjelestøtter er det mer fleksibelt med tanke på kjelestørrelser, og det er litt kortere avstand fra kjelen til flammen. Steiking går fint dersom steikepanna er stor nok til å stå på toppen av Trangiaskjermen.

s_1407_6631.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Ser at det er noen som liker denne løsningen.

Men hva er fordelen med en mutifuelbrenner/gassbrenner i triangia vindskjerm fra ett stormkjøkken, kontra en "vanlig" vindskjerm man ruller rundt brenselflasken? (Pluss evt. primusunderlag). Vil ikke triangia løsningen hovedsakelig bidra til ekstra vekt og volum?

Eller er det redusert drivstofforbruk, mer effektiv vindskjerming eller det at man får ett stødig og solid oppsett som gjør at man vurderer dette?

Vel , det er jo eksremt stødig, og det er jo en fordel ved matlaging i telt.
Personlig bruker jeg bare trangiasettet når jeg har med den lille klanen min. Til soloturer trenger jeg ikke så store kasseroller. 
Også er det vel noe med at man får tak i det overalt. Finnes vel knapt noen som ikke har vært borti disse, så det er et velkjent, omttent bombesikkert produkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da har jeg kjøpt en slik en optimus polaris, og første inntrykket er at den er såpass stødig at jeg kommer til og satse på og bruke den som den er utenom basen til stormkjøkkenet, bare ta med de kjelene som trengs, gleder meg til testing, og håper den går greit på parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Trond Arvid Hagen skrev:

Vel da har jeg kjøpt en slik en optimus polaris, og første inntrykket er at den er såpass stødig at jeg kommer til og satse på og bruke den som den er utenom basen til stormkjøkkenet, bare ta med de kjelene som trengs, gleder meg til testing, og håper den går greit på parafin.

Om du kjøper en konverter fra Trangia for en 50 lapp, kan du skru av brenneren, og sette den rett i Trangiakjøkkenet. Polaris har vels amme brenner som Optimus Nova, slik at konverteren til denne burde passe til Polaris osgå. Da blir den veldig stødig. Men det er selsvagt heller ikke forbudt å bruke Trangiakjelene på en ekstern brenner. Lykke til og gratilerer med en god brenner :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt kinaversjoen av gassbrenneren til Trangia for 130kr inkl forsendelse fra Kina... 
har et par andre slike gassbrennere som funker helt fint når det er varmt i været, men denne har forvarmingsrør slik at jeg kan bruke den i nordnorsk sommervær :-)

Komme rtilbake med tilbakemelding på hvordan den funker i første omgang når jeg fåpr den, og en liten mini rapprt om hvordan den klarte seg gjkennom sommeren og høsten :-)
er nok ikke ekspedisjonsutsyr, men til mitt besjedne turbruk burde den være helt grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare en liten test fra meg:

trangia 25, magasinets gassbrenner, 3 plussgrader på vindfull veranda. Koke 1 iskaldt vann rett fra springen. Kasseroller hadde omtrent samme temperatur som lufta ute. Med "Gosystem 2500 powespurce butane-isobutane-propane premium mix gas cartridge" tok det 8min22sek å få full oppkok på vannet. Gassforbruk var 23 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har 

På 5/19/2017 den 10.31, Humle skrev:

Har akkurat bestilt kinaversjoen av gassbrenneren til Trangia for 130kr inkl forsendelse fra Kina... 
har et par andre slike gassbrennere som funker helt fint når det er varmt i været, men denne har forvarmingsrør slik at jeg kan bruke den i nordnorsk sommervær :-)

Komme rtilbake med tilbakemelding på hvordan den funker i første omgang når jeg fåpr den, og en liten mini rapprt om hvordan den klarte seg gjkennom sommeren og høsten :-)
er nok ikke ekspedisjonsutsyr, men til mitt besjedne turbruk burde den være helt grei.

Da ankom denne og ble løpt ut i furteboden til test. Og dommen etter 5 minutters bruk uten forsøk på matlaging eller vannkoking er at denne burde være helt glimrende til matlaging. Simmer kontrollen funker helt nyyyyydelig og den oppførte seg svært sivilisert. Temepratur i Harstyad nå er rundt 5 varmegrader. 

Og ellers så funker den også pent opp ned, men da er det kun av og på som gjelder, da du ikke får noen kontroll på 
fuel som er i røret da den bare har regulering i gassboksenden. Men slik er det på Trangia sin orignalbrenner til 4 ganger prisen også. Men mulighetn til å bruke den er jo der,





 

WP_20170602_12_12_59_Pro.jpg

WP_20170602_12_13_33_Pro.jpg

WP_20170602_12_19_35_Pro.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulin brenenren passer også i en slik Lixada kvistbrenner som man får for 60-70 kr på ebay. 
Da har du en standalone brenner du kan bruke om du bare skal ut noen timer og bare trneger kaffekjelen fra trangiasettet. 

Tror begge skal få plass nedi kjelen. Så da har man en stand alone brenner også. 
 

WP_20170602_13_17_01_Pro (1).jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Forvarmingsbøylen er ganske langt ut til siden, så jeg tror ikke at mer sentrert varme er noen fordel,  det var viktig at brenneren fikk brenne en god stund før den var så varm at man kunne snu boksen samtidig med full åpning på ventilen.  (jeg kjørte den uten kjele, med kjele går nok det fortere)  
Det er nok marginale forskjeller på kopien og originalen, og jeg ser ingen grunn til å ikke anbefale kopien.  
Det er mulig at det er forskjell i kvaliteten, men det ikke lett å merke ved en visuell inspeksjon, eller prøvefyring.  Slangen er mykere, brenneren er blankere, begge er lette å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.