Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinere skum-underlag med madrass . hvilken R-grad?


Anbefalte innlegg

Etter en kald og hard natt på snøunderlag i telt har jeg besluttet å utbedre utstyret på liggeunderlagfronten. Vi har skumunderlag til hele famlien (Bergans Sleeping Mat Extreme) og det ble for kaldt og for hardt. Neste telttur vil jeg ha opplåsbart til alle i tillegg, både for å øke komfort og for å hindre kuldegjennomslag.

Spørsmålene mine er hvor høy R-grad vi bør legge oss på ettersom vi kommer til å kombinere med skumunderlag når vi telter på snø. Om sommeren blir det aktuelt å bruke dem uten skumunderlaget, og da begynner jo vekten å spille inn.

- Vi har allerede 2 Therm-a-Rest Neoair Camper. Tror dere disse er noe vits å bruke til vinterteltingen? R-grad er oppgitt til 2.2.

- I tillegg skal vi da kjøpe 2 nye, og jeg tenker kanskje Exped SynMat Winterlite (R=5) blir bra. Eller vil det holde med det mer rimelige, lettere Exped SynMat Hyperlite? (R=3,3)  Der er så mange rare tilbud ute nå så prisforskjellen er ikke så stor hvis man leter litt. DownMat HL Winter (R=7) er heller ikke så mye dyrere når man tar med at den er inkludert schozzlebag-pumpen.

Takknemlig for kvalifisert gjetning omkring minimum R-grad vi må basere oss på ved kombinasjon med skumunderlag neste gang vi skal telte på snø (og IKKE fryse)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at dette ikke er det svaret du ønsker deg -- men det finnes knapt noe svar på det du ønsker deg svar på. Lixm.

R-verdier for oppblåsbare underlag forandrer seg (!) ved forskjellige temperaturer, og måles etter produsents godtbefinnende, e.g. mannekeng-dukke på rygg, 45-kg kvinne-dokke på siden, med eller uten bevegelse etc...

Utover anekdoter (les: annenhånds erfaringer) som "jeg frøs ikke når..." (som sannsynligvis er beste vei å gå), må du nesten bare prøve deg fram. Husk samtidig at det viktigste på vinterturer er å ha N+1, i.e. skumunderlaget som backup, uansett.

Se forøvrig diskusjonen under hovedposten her for en god diskusjon omkring dette.
http://sectionhiker.com/sleeping-pad-r-values/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har underlag med ulike verdiar. I kombinasjon med skumplast synes eg ofte at dei som ligg på mellom 4 og 5 er nok, i alle fall ned til omlag 15 minus, men det kjem også litt an på om eg søvn i dun eller syntetpose. Dunpose har ofte lettare for å få kuldepunkt under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Tessatroll. Underlag mellom 4 og 5 i R verdi kombinert med et type bamseunderlag er stort sett nok i de fleste tilfeller. Men hvor mye du blåser opp underlaget og hvordan du ligger på det vil ha innvirkning på R verdien, spesielt om man har dunposer.

Jo høyere R verdi desto tyngre og mer plass tar det. I tillegg så kommer dem ofte i mange forskjellige størrelser (bredde/lengde/høyde)
Du må derfor gjøre endel vurderinger rundt hva du prioriterer :) 

Jeg har et stort underlag med høy R verdi dedikert til pulk og kalde vinterturer, det tar mye plass, veier mye og er stort men utrolig komfortabelt. Så her jeg et underlag som er endel letter og mer kompakt til fotturer med sekk på vår og høst.Til slutt har jeg et tredje underlag uten R verdi til lettpakking og sommerturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.