Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke turvant familie


Jon Smith

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi er en familie på fire med hund, som ønsker å tilbringe en uke eller to i fjellet i sommer. 

Vi har begrenset økonomi og erfaring. 

Ønsker tips og råd til gode løsninger. Både angående område, utrustning og andre ting.

Finnes det kanskje noen kurs eller lag hvor man kan lære litt?

Med vennlig hilsen familie som ønsker seg nærmere naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint an å planlegge for en uke eller to, men jeg ville anbefale å begynne med noen turer med bare en overnatting, og relativt kort avstand til sivilisasjonen.

Så lenge man starter på sommerhalvåret, og unngår det mest forblåste høyfjellet eller de største skogene der man kan gå seg vill, så er det egentlig bare å komme seg ut. Konsekvensen av feil er sjelden større enn man kan føre det på læringskontoen.

Bruk gjerne youtube for å lære enkeltferdigheter som å fyre opp primusen eller sette opp telt. Mest sannsynlig finner du en eller annen der som har akkurat den primusen du har, og som forklarer hele framgangsmåten. Når det gjelder pakking og planlegging er det gøyere og bedre å ta det skrittvis. Prøv deg fram på korte turer, og se hva du savner og hva du godt kunne klart deg uten. Selv om jeg egentlig har vært mye på tur har det gått en del år med lite turaktivitet på grunn av små unger. Når datteren på fem hadde lyst på tur ble derfor første utflukt en hengekøyeovernatting på terrassen. Dette var nok kanskje litt for kort, fordi planleggingen ble vel slepphendt, og det ble noen turer inn for å hente diverse. Neste turmål med ungene blir kanskje en øy 500 meters padling hjemmefra. Eller en sykkeltur innover i skogen.

Når det gjelder turutstyr er det tre viktige egenskaper, der du dessverre sjelden kan velge mer enn to av tre. Dette er LETT, BILLIG og SOLID. Ønsker du lav pris vil du likevel kunne få god kvalitet men det blir tungt å bære. Tilsvarende kan du få lette produkter billig, men de vil neppe vare lenge. Så lenge man ikke har økonomi til å plukke fra lett og solid haugen kan det være lurt å tenke gjennom hva slags friluftsliv man ser for seg. Ved lange turer i skog er for eksempel vekt viktigere enn styrke på teltduken, mens det på Hardangervidda kanskje er verdt å bære et kilo eller to for å slippe å våkne av at vinden spjærer teltet.

Lykke til med friluftslivet, og kos dere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo og utgitt en del introduksjonsbøker til friluftliv som dekker det meste fra A til Å, blant annet Lars Monsen's "Villmarksboka" og Sigri Sandberg's "God tur, håndbok i friluftsliv". Grei engangsinvestering og veldig kjekt å ha som kilde til informasjon, og oppslagsverk ved forberedelse til turer.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å prøve en natt eller to ute i nærområdet før dere kaster dere ut i ukestur på fjellet. Barn synes som regel det er morsomt å telte uansett hvor nærme stuedøra man er. Og så finner dere lettere ut hva som passer for dere og ikke. Kanskje dere kan låne telt/primus/kano/sykkelhenger av familie/bekjente/naboer/andre barnehageforeldre, alt etter hvor gamle barna er og hva slags tur dere har lyst til å prøve dere på :) Da slipper dere å bruke penger på utstyr dere ikke vet om dere kommer til å bruke igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatt ute i hagen! Eller nærmeste skogholt. Støtter de andre her i forslagene deres.

Barnas Turlag rundt om i landet arrangerer mange gratis turer. Bli gjerne med på et par slike turer. Da treffer dere både uerfarne og erfarne mennesker som kanskje kan tipse dere.

Og sjekk gjerne bloggen min for inspirasjon, jeg drar på lavterskelturer med ungene mine.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du planlegger tur med barn. Vi har en del ville dyr i dette landet som spiser barn og de er ikke så lette å forsvare seg mot. De heter Mygg og Knott om kvelden og klegg om dagen.

Hvis du er i områder med vann, myr og løvtrær så er du garantert å bli angrepet av disse beistene. En ellers fin tur kan lett bli ødelagt av at mygg og knott angriper i stor mengder.

Hvis du oppholder deg i åpne områder hvor det blåser litt så blir ofte plagen mindre og så kan du bruke diverse myggmiddel til å smøre på huden, men det beste er nok myggnett eller en hatt med myggnett og hansker av tett materiale.

Hvis du beregner en uke i sommer så bør du ta et par prøveturer på forhånd. Start med en eller to overnattinger. Beregn god tid i camp og lite gåing. Bruk gjerne sykkel hvis det er mulig. På en tur med en eller to overnattinger på samme sted så får du god tid til å prøve ut utstyret, valg av leirplass, trene litt på å fyre bål, primus og å lage mat ute. Sett ikke opp teltet for nære vann, vannstanden kan fort endre seg og du kan våkne opp med vann i teltet. Velg små forhøyninger i terrenget, gjerne forhøyninger der det er litt småstein og grus på toppen. Dette er ofte hauger av morenemasse etter siste istid. Denne massen drenerer effektivt bort vann og du får en tørr teltplass. Velg telt med litt god plass, både til folk og bagasje. Du kan heller perfeksjonere utstyret med mindre og lettere telt etter hvert som du får mer erfaring og et større økonomisk overskudd.

Barna trenger aktiviteter og fisking kan være et effektivt tidsfordriv. Sanking av ved kan også være interessant og lærerikt. Plukk forskjellige typer ved, del den opp og se hva som er tørt og hva som holder på vannet. Ellers kan en flora eller en fuglebok være et godt tidsfordriv. Finn blomster eller fugler og prøv å finne ut hva de heter og kanskje om de er spiselige. Sopp kan også være interessant, men her må du legge inn en solid sikkerhetsmargin hvis du ikke har god erfaring. Å spise feil sopp, selv i små mengder kan være fatalt. Den eneste kjente livreddende behandlingen ved noen typer soppforgiftning er organtransplantasjon. Unngå å gamble med sopp, organer selges ikke på supermarkedet her i landet. 

Sjekk denne boken, enten du kjøper den eller låner den på biblioteket.

http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1069038&b_id=1086071 

God tur.

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Øyvind Lyshaug skrev:

Hei. 

Vi er en familie på fire med hund, som ønsker å tilbringe en uke eller to i fjellet i sommer. 

Vi har begrenset økonomi og erfaring. 

Ønsker tips og råd til gode løsninger. Både angående område, utrustning og andre ting.

Finnes det kanskje noen kurs eller lag hvor man kan lære litt?

Med vennlig hilsen familie som ønsker seg nærmere naturen. 

Dersom du forteller hvor i landet dette skal foregå får du garantert mange gode tips om steder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt kan være en god måte å skaffe seg turutstyr til en rimelig(ere) penge. Ting ligger tilsalgs her på forumet, på finn.no og på facebookgruppa 'Turutstyr - kjøp og salg'. For turer under tregrensen i vår, sommer og høsthalvåret kan du klare deg med forbausende lite.

Biblioteket er en god kilde for gratis info. Bøker de ikke har lokalt kan fjernlånes. Få deg et nasjonalt lånekort, så kan du selv bestille bøker via http://samsok.no/

www.prisjakt.no kan være grei, da kan man sjekke hvor "godt tilbud" egentlig er, samtidig som det går an å finne noen gode kjøp.

 

Endret av Bjørja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd ☺

Sommeren for to år siden hadde vi oversvømmelse i huset og måtte bo tre måneder i combi camp pga sanering, så vi er ikke helt uvant med å bo ute. Dog i nærhet av toalett, dusj og strøm. Men ett par kortere overnattinger er nok lurt på forhånd av en slik tur ja ☺

Vi har arvet primus med det meste utstyr og gode tursekker, samt litt fiskeutstyr, så vi er på god vei. 

Når det gjelder sted er jeg usikker. Mange har anbefalt Trollheimen. Kanskje er det lurt å bruke dnt hyttene som utgangspunkt? Og kanskje ett sted med så lite mygg og klegg som mulig? 😀

Jeg skal uansett ta alle rådene deres til meg og undersøke videre ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, REs said:

Og siden du planlegger tur med barn. Vi har en del ville dyr i dette landet som spiser barn og de er ikke så lette å forsvare seg mot. De heter Mygg og Knott om kvelden og klegg om dagen.

Hvis du er i områder med vann, myr og løvtrær så er du garantert å bli angrepet av disse beistene. En ellers fin tur kan lett bli ødelagt av at mygg og knott angriper i stor mengder.

Jeg er en av de som reagerer litt på mygg og knott (hovner opp, så ut som et misshandlet barn etter en sommerferie i Finnmark er det meg blitt fortalt). I dag pleier jeg å pakke med en tube med Eurax i tillegg til myggmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Imp skrev:

DNThytte som utgangspunkt syns jeg høres lurt ut. Og Trollheimen er jo et flott område!

Hvis du bruker en hytte som utgangspunkt så kan du ha en grei retrettmulighet hvis ting skulle skjære seg eller hvis været skulle bli helt umulig.

Jeg var en gang på kanotur med min eldste sønn, han var da bare 5 -6 år gammel, og om natten kom det et fryktelig uvær med torden og lyn så det riktig ristet i bakken. Vi klarte oss bra på grunn av en god teltplass, men på hjemturen passerte vi en person som hadde ligget i telt, med sin lille sønn, på et svaberg, og med steiner på bardunene i stedet for teltplugger. Han hadde ikke hatt det like bra som oss. Teltet hans hadde blåst av og han hadde tilbrakt mesteparten av natten ute i uværet for å berge teltet fra å blåse på vannet. 

Sikkert ikke så gøy når det stod på, men helt sikkert en god historie å fortelle i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 23.40, Imp skrev:

Overnatt ute i hagen! Eller nærmeste skogholt. Støtter de andre her i forslagene deres.

Barnas Turlag rundt om i landet arrangerer mange gratis turer. Bli gjerne med på et par slike turer. Da treffer dere både uerfarne og erfarne mennesker som kanskje kan tipse dere.

Og sjekk gjerne bloggen min for inspirasjon, jeg drar på lavterskelturer med ungene mine.;)

Hvor finner jeg bloggen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.