Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur Rogen/Tøfsingdalen


Ola Fougner

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leker med tanken å padle i Rogen til sommeren, og ut fra kartet ser Tøfsingdalen Nationalpark ut som et svært interessant omeråde. Noen som har vært der? Svært lite informasjon å finne på nettet annet enn at det skal være en av de mest utilgjengelige nasjonalparkene i Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.
Jeg har vært nedover Töfsingdalen Nationalpark sammen med en kompis med kano 9 år siden. Fint område med vakkert landskap og fine padlevann.
I dette området må man slå leir på tilrettelagte leirplasser, disse plassene har bålplasser samt at de, da jeg var der, hadde utplassert ved. Leirplassene var fine de og vi møtte lite folk.
Som en kuriositet kan jeg nevne at mitt eneste møte med ulv noensinne skjedde på turen ut av området. Vi så den travende langsetter en åsrygg 100-120 meter unna da vi padlet over et vann.
Hvordan fisket er der kan jeg ikke si stort om da vi på den turen var mest interessert i å sjekke ut mest mulig av området Rogen (nord og sør) samt Töfsingdalen. Startpunktet vårt var Käringsjøen.
En av bæringene kan oppleves som strabasiøs (går over et større blokkmarkområde) men vi hadde en Ally som kompisen min bar på hodet med de lette tingene i sin sekk, mens jeg tok alt det tunge i min sekk. Dermed kunne vi få unnagjort alt på en enkelt bæring. Anbefales å pakke lett, med en tung leiekano ville nok denne bæringen framstått som strabasiøs.
Vi var nedover helt sør i Töfsingdalen, der hvor elven (mer en bred bekk) renner ut.
Dette er et område jeg helt klart vil anbefale en visitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.