Gå til innhold
  • Bli medlem

Årets sykkeltur


Ridux

Anbefalte innlegg

I fjor var jeg på min første lange sykkeltur og ble bitt av basillen. Jeg tok hurtigruten fra Brønnøysund til Svolvær og syklet langs Lofoten, ferje over til Bodø og kystriksveien hjem. Siden jeg ble syk på turen måtte jeg avbryte turen på Nesna etter to uker. Dette ga meg virkelig mersmak på denne formen for ferie. Man får se ting på en helt annen måte enn når man raser forbi i bil.

 

I år har jeg bestemt meg får og oppleve Vestlandet.  Har aldri vært på Vestlandet faktisk.

Den 19. juni ankommer jeg med tog til Bergen. Derfra går turen nordover. Planen er å sykle "kysten" fra Bergen til Trondheim på 3 uker.  Dette gjør at jeg ikke får opplevet alt på turen men en god del av kysten får jeg sett.

Ruten er ikke planlagt i detalj siden det aldri blir som planlagt likevel. Mye av kosen er å ta ting på sparket syns jeg.  Tre ting jeg har bestemt at jeg skal få med meg er Geiranger, Trollstigen og atlanterhavsveien.

Hvilke andre plasser/ting bør jeg få med meg på denne turen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke sikker på om jeg har så mye matnyttig å komme med egentlig, bortsett fra å tenke at du helt sikkert får en fantastisk fin tur i vakker natur. Planlegger / ønsker selv å prøve meg på en langtur til sommeren og ankommer Bergen omtrent i samme periode vist alt klaffer. Fra Bergen går imidlertid min tur sørover langs kysten. 

Jeg hadde en tur for noen år siden som gikk i området du skal sykle når du eventuelt kommer på høyde med Florø. Den gang tok jeg buss til Ålesund og fulgte kysten ned til Florø hvor jeg dreide Østover mot Førde, over fjellet og hjem (bor på østlandet). Den gang stod bl.a. Runde og Stadtlandet med Vestkapp på ruteplanen, men jeg feilberegnet totalt antall høydemeter. I tillegg til skranten form og mye motvind valgte jeg bort disse stedene og det angrer jeg idag. Jeg hadde forøvrig kun en uke til rådighet og det var ikke mer enn jeg trengte siden ambisjonene på antall kilometer pr. dag ikke var realistisk ifht terrenget. Så kanskje får det bli mitt forslag til noe å se, Runde og Vestkapp.

Vooppps, når jeg leser en gang til ser jeg at du vil ha Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien så da ligger jo ikke mine forslag i reiseruta. Lar det likevel stå om du endrer planer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, rayun skrev:

Vooppps, når jeg leser en gang til ser jeg at du vil ha Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien så da ligger jo ikke mine forslag i reiseruta. Lar det likevel stå om du endrer planer. 

Alle forslag mottaes med takk. Om det ikke blir på denne turen kan det fort bli en tur til senere som tar meg innom disse plassene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være utfordrende ikke bare på vestlandet, men ellers i landet også er å finne fornuftige ruter som faktisk lar en stakkars syklist komme seg fram for egen maskin. Det er vel ikke plagsomt mye motorvei på det strekket du ønsker å sykle, men det er helt sikkert noen tuneller som er forbudt, eller farlig å sykle. Veldig mange steder kan man velge gamleveien, eller en omvei, mens andre steder finns ikke slike alternativ. Da må en ty til alternativ transport forbi noe som i hvertfall jeg synes er noe herk når jeg er på sykkeltur. Vist dette kan løses med en fergestrekning forbi problemområdet er det førstevalget mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde slike enkelte tuneller og veier som ikke var helt egnet for sykling på turen i fjor. I Lofoten var det en fiskebåt som fungerte som sykkeldrosje mellom Ballstad og Nusfjorden. Genialt :) Ellers må man planlegge litt har jeg sett. Ferjer eller gammelveier er gode alternativ til tuneller.  Buss kan også fungere.

Prøver også å holde meg unna de mest traffikerte veiene. Det er ofte på sideveiene det er finest og mest å se :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt sikkert klar over at på Statens Vegvesen sin side finnes "Nasjonale sykkelruter" og her er også link til tunneler med sykkelforbud. Selvfølgelig annen matnyttig info der også for oss som innimellom bruker sykkel.

Nevner det for sikkerhets skyld da det kan tenkes at et par tre andre også titter innom denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ruten tegnet sånn ca. Burde bli en fin tur på rundt 900 km. Skulle holde bra på 3 uker. Byttet fremgir og hadde et service på sykkelen i helgen. Gikk fra landeveisgir til offroadgir.

(ruten i blått)

rute.PNG.c5bd3fdb69a330130328e514edbfd4c0.PNG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der har du fått snekret sammen en fin tur med innslag av fjord og fjell. Litt vanskelig å se på kartet ditt, men du har vel noen tunnelutfordringer mellom Førde og Nordfjord ? Satser du på buss der eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok  buss gjennom de tunellene det ikke går å sykle eller det ikke finnes omveier.


Når er det også slik at ruten ikke er hugget i stein. Fordelen med å dra på sånne turer alene er at jeg kan bestemme ruten underveis, men det er greit å ha en liten plan😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I dag er det bare 26 dager til start. Gleder meg som en unge. Alt begynner å komme på plass. Har fått presset meg til noen 6 mils treningsturer nå. Formen kjennes ut til å være der den skal være den og 😁

 

Legger ved en bilde fra turen i fjor. Har nettopp tatt en pause etter å ha syklet opp en lang tung bakke. Bjærangsfjorden i bakgrunnen.

sykkel.thumb.jpg.a87b4e6e21ca4dd5e579e07890a57280.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har et mål om å sykle Kongsberg - Rjukan - Møsvatn - Rauland - Nutheim - Sauland - Bolkesjø - Kongsberg. 

Når turen er gjennomført blir det en turrapport fra sykkelsetet. Jeg reiser lett med alt kjøpt og betalt. 

Kanskje blir turen ikke gjennomført i år. Viljen til å gjennomføre er stor. Innen august bør rapporten være klar. Føler presset nå, men kanskje er press hva jeg trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da var veskene nesten pakket ferdig. Turen starter med en transportetappe fra Brønnøysund til Bergen med bil og tog.

Har med kamera, gopro og drone(Dji mavic) så turen skal bli godt dokumentert. Kommer en rapport og muligens en film i løpet av sommeren.


God sommer folkens 😀

tmp_13381-20170617_1816571390723955.thumb.jpg.4708a0a0eb377107a13963eef73e5a93.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja god sommer og så satser vi på at du får en fin sykkeltur oppover igjen. Må si jeg er en smule misunnelig. Kunne godt tenkt meg sykkelveskene dine. Med sånne vesker er det ikke tvingende nødvendig å pakke vanntett inni der igjen. 

Hadde ting gått helt som planlagt så skulle jeg også ha vært i Bergen omtrent til samme tid og da hadde det vi kanskje slumpet til å treffe på hverandre. Hadde vært artig. 

Istedet får jeg ønske deg god tur nå og så håper vi alle på en turrapport når den tid kommer. 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rayun skrev:

Ja god sommer og så satser vi på at du får en fin sykkeltur oppover igjen. Må si jeg er en smule misunnelig. Kunne godt tenkt meg sykkelveskene dine. Med sånne vesker er det ikke tvingende nødvendig å pakke vanntett inni der igjen. 

Hadde ting gått helt som planlagt så skulle jeg også ha vært i Bergen omtrent til samme tid og da hadde det vi kanskje slumpet til å treffe på hverandre. Hadde vært artig. 

Istedet får jeg ønske deg god tur nå og så håper vi alle på en turrapport når den tid kommer. 1f600.png

Takk. Og lykke til på din tur etter hvert 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det jeg skriver tolkes galt her.

Jeg ser mange pakker unødvendig mye for en forholdsvis liten tur. De fleste vil greie seg med langt mindre klær og utstyr enn det de tror. Selv bruker jeg kun to 17 liters lettveksskrepper (Altura Ultralight) bak, en styreveske, og kan være ute i månedsvis i sommertiden hvis jeg vil. Hvordan? Jo, jeg håndvasker det lille av klær jeg har med meg i en pose med rulletopp. Det jeg har av klær er:

  • Vindjakke
  • Bukse med avtagbare ben.
  • En vanlig sportsunderbukse
  • En langermet tynn genser i merinoull
  • Bukse/tights i merinoull.
  • En ekstra kortermet sykkelskjorte
  • Ett ekstra sokkepar
  • Armvarmere

That's it! De fleste skjønner vel nå at jeg hele tiden tenker multibruk. Sydvesten, oljehyra og gummistøvlene lar jeg være hjemme og tar heller på meg armvarmerne med vindjakka over istedet hvis det skulle regne. Våt blir jeg, men ikke kald, og det tørker nesten like fort opp igjen som det ble gjennombløtt. Jeg har bare en sykkelshorts som jeg vasker annenhver dag. Jeg drasser lenger ikke rundt på 15-20 kilo totalt, men greier meg med 8-9, og dette er alfa-omega for meg hvis jeg skal trives på tur. Skal faktsik ut på en liten sverigetur på Tirsdag.

Ønsker deg lykke til på turen og håper den blir minneverdig. Husk å ta masse bilder!

Endret av Bjørnar Madshus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den der angående å ha med seg for mye. Jeg har alt for mye med meg men så lenge jeg kan bære det uten at det blir ubehagelig så gjør jeg gjerne det. Unner meg gjerne masse luksus på turen.

 

God tur selv 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen min over for i år. Det gikk raskere enn jeg hadde tengt meg. Været må ta en del av skylden her. Det var ikke så aktuelt å stoppe å se seg om i høljeregnet. Da var det heller bare å sykle på. Har oppdatert bloggen med siste post for denne turen: http://www.bjornhenrik.com/blogg/?cat=16

Har også lagt ut ruten min på google map. Manger dessverre gps data for dag 3. Tro jeg har glemt å lagre de :( Ellers så ble det hurtigrute fra Trondheim til Sandnessjøen og sykkel fra Sandnessjøen til Brønnøysund.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1DiXZb_1TVjfKZD97ViY3grtcpe8&hl=no&ll=63.38096315123147%2C8.822327000000087&z=6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp for vel gjennomført til tross for dårlig vær. Fine bilder og tilhørende tekst. 😀

Fungerte sykkel og øvrig utstyr, eller er det noe du kunne ønske og bytte/endre til neste tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, rayun skrev:

Tommel opp for vel gjennomført til tross for dårlig vær. Fine bilder og tilhørende tekst. 1f600.png

Fungerte sykkel og øvrig utstyr, eller er det noe du kunne ønske og bytte/endre til neste tur?

Takk for det :)

Alt fungerte som det skulle. En stropp på Ortlieb veska mi røk av, men ingenting som ikke kunne fikses der og da. Jeg måtte skaffe nytt liggeunderlag da Exped downmat underlaget mitt "poppet" på midten. Det ble som å ligge på en ballong. Ellers så fungerte det meste. Det jeg savnet på turen som jeg definitivt bli å kjøpe til neste tur et par vanntette hansker. Jeg hadde med noen neopren sykkelhansker som jeg er veldig glad i til daglig, men når de blir våt og man bruker de flere timer om dagen er de ikke behagelig lenger.

Jeg vet ikke om det er tidspunktet for turen eller om det er der jeg syklet som gjorde det men jeg syns jeg traff lite sykelister som var på langtur. I fjor når jeg syklet lofoten og kystriksveien traff jeg masse folk som syklet både nord og sørover. Det skal sies at jeg da syklet i fellesferien. Mulig det er for tidlig på sommeren enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.